Martin SCX 500 in storing

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

    Martin SCX 500 in storing

    Bij een practisch maandelijkse disco activiteit op een school waar ik regelmatig aan mee werk maken we onder andere gebruik van 4x Martin SCX 500 scanners. Deze worden aangestuurd door een Martin Freekie.

    De laatste keren deden zich enkele storingen voor die raadselachtig waren. Eentje bleek zichzelf hersteld te hebben en niet te reproduceren, een andere was snel opgelost met een DMX terminator.
    De laatste blijft echter wel steeds terugkeren en krijg ik niet opgelost. Sterker nog, ik heb geen idee hoe het kan gebeuren.

    Tijdens programmeren of tijdens de disco's schieten alle scans tegelijk in initialisatie modus ('810' op het display). De enige manier om ze weer aan de praat te krijgen is door ze te herstarten. Omdat dat lastig is als de boel boven 300 kids hangt hebben we een aparte stroomgroep in gebruik voor deze scans die we uitschakelen als het probleem zich voordoet en vervolgens weer inschakelen.
    De storing doet zich regelmatig voor, maar er zijn geen speciale condities die eraan vooraf gaan. Soms (bijvoorbeeld tijdens instellen/programmeren) als ze niet eens gebruikt worden, soms tijdens intensief gebruik, en soms tijdens omstandigheden die tussen bovengenoemde zitten.

    Op de DMX lijn draait verder geen andere DMX apparatuur. De stroomtoevoer is in orde (netjes rond de 230V) en alle gebruikt DMX kabel (110 ohm) heb ik doorgemeten en getest. Ook als we geen gebruik maken van een terminator doet het probleem zich voor.

    Ik sta voor een raadsel. Iemand dit die herkent en/of een idee heeft wat de oorzaak (en eventueel de oplossing) kan zijn?
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...
  • J.S. Coolen
    • May 2008
    • 254

    #2
    Heb je wel eens geprobeerd de scanners te resetten? Volgens mij is dat met het dimmer kanaal op een waarde tussen de 250 en 255.

    Ik bedoel dan tijdens de show of tijdens het programmeren.
    Account niet meer actief.

    Comment

    • renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

      #3
      Ah, dus fader 1 5 seconden tussen 250 en 255 houden reset de fixture... dat wist ik niet.
      Ik zie nu ook dat de bijgeleverde papieren handleiding niet helemaal hetzelfde meer is als de (nieuwe) online handleiding...

      Zou het kunnen dat de lichttech dat (onwetend) doet waardoor het mis gaat?
      Weer iets om te testen, kan ik weer verder.
      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

      Comment

      • J.S. Coolen
        • May 2008
        • 254

        #4
        HEt is een hele vervelende locatie voor die optie. Een onwetende lichttechincus die even de mogelijkheden wil uitproberen komt deze optie steeds tegen.

        Ik weet niet zeker of het dit kanaal is hoor, maar hij zit wel ergens in de eerste 3 kanalen. Maar dat staat vast wel in het boekje.
        Account niet meer actief.

        Comment

        • renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

          #5
          Originally posted by J.S. Coolen
          Ik weet niet zeker of het dit kanaal is hoor
          Opgezocht in online manual en het is inderdaad fader 1.
          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

          Comment

          Working...