[Lichttafel] Conventioneel + LED + Intelligent. € 2000 +

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Big Bang
    • Apr 2008
    • 652

    [Lichttafel] Conventioneel + LED + Intelligent. € 2000 +

    Over een paar maanden word het hier tijd voor een serieuze lichttafel. Het is de bedoelling dat deze min of meer op de groei wordt gekocht. Intelligent licht huur ik redelijk vaak in, maar ik heb een hekel aan het inhuren van controllers. Het budget moet in eerste instantie gezocht worden zo rond de 2000-3000 euro ex btw.

    - De controller moet all-round inzetbaar zijn, voor zowel theater als rock & roll.
    - Geschikt voor zowel Intelli, conventioneel en LED.
    - Geschikt voor kleine tot middelgrote shows.
    - Dient verhuur bestendig te zijn(qua bouwkwaliteit) maar verhuur is ondergeschikt aan eigen gebruik.

    Nette tweedehands behoort tot de mogelijkheden. Budget zal rond zijn omstreeks februarie 2009.

    Opties tot nu toe:

    JB lighting Licon CX
    Voordelen: Gebruikersgemak, redelijk wat gebruikers ervaringen inmiddels. Moderne technologie met touchscreen en USB aansluiting.
    Nadelen: Aantal fixtures! 48 conventioneel is voor theater niet al te veel, 16 intelli is bij rock & roll weer snel beperkt, zeker als je daar ook LED onder kwijt moet.

    ETC Smartfade ML
    Voordelen: Moderne technologie en uitgebreide software. 1024 DMX kanalen.
    Nadelen: Wederom aantal fixtures (48 conventioneel is niet gigantisch veel voor theater), 24 intelli is al een stuk handiger, maar met LED jaag je dat er ook snel doorheen. Weinig gebruikers ervarignen.

    SGM Pilot 3000
    Voordelen: Beperking bij aantal dmx kanalen (1024), NIET door het aantal fixtures). Wederom betrekkelijk moderne technologie. Veel cue-list mogelijkheden.
    Nadelen: Het grootste nadeel van de Pilot 3000 is zonder meer de beperkte hardware. Weinig faders, veel via touchscreen. DMX-in is op dit moment nog niet functioneel (komt dat ooit wel?? SGM kennende??) Wellicht via MIDI..

    Zero 88 Jester ML serie
    Voordelen: Relatief uitgebreide theater mogelijkheden en iets meer fixtures (30)
    Nadelen: Geen bijbehorende software (afaik), slechts 512 kanalen.

    Jands Hog 500
    Voordelen: Bekend, veel techneuten die er op kunnen werken, veel mogelijkheden. Beperking in aantal DMX kanalen (1024) ipv aantal fixtures.
    Nadelen: Ook in de aanbieding eigenlijk nog 500 boven budget. Oude technologie (floppy's, bah ). Schijnt bij stevig gebruik wat traag te kunnen worden.

    Verder zijn er nog de software mogelijkheden zoals Chamsys. Da's een andere tak van sport en eigenlijk niet vergelijkbaar. Hoewel ik liever een complete tafel heb kan een show-software oplossing binnen dit budget wellicht toch de beste oplossing blijken te zijn.

    Wie helpt me verder?
    It's time to play the music, It's time to light the lights ...
  • Funmaker
    • Jun 2006
    • 922

    #2
    je zegt dat chamsys enkel software is maar daar wil ik je toch even op aanspreken...

    en zelfs in jouw opzicht lijkt me dit een heel goede oplossing!
    beperking kwa fixtures kunnen die behoolijk veel aan... zover ik weet
    led toestanden zijn ook handig te gebruiken dankzij de matrix software die er in zit...
    en het zit waarschijnlijk ook nog wel redelijk binnen je budget denk ik maar daar moet ik voor liegen want ken de prijslijst niet...
    maar ik zou dit niet afdoen als software only...

    wat ik ook leuke tafels vind zijn de pearl's van avolite maar die liggen waarschijnlijk buiten budget...
    Hold on a second, relax and listen...

    Comment

    • marciano
      • Feb 2006
      • 164

      #3
      Misschien de jands vista S3/S1 wing kan je later ook uitbreiden. Is heel goed voor intelligent licht en geod inzetbaar voor middelgrote shows. Als je ooit een keer wilt uitbreiden kan je een console kopen (T4 T2 I3) of nog een wing en dan de S3/S1 als wing gebruiken. Ook kun je later het aantal dmx kanalen uitbreiden.

      Of anders een Strand Palette is een echte theatertafel met goede intelli en led ondersteuning. En je kan het aantal kringen kopen die jij nodig hebt dus je koopt nooit te veel en je kan later uitbreiden met het aantal kringen.

      Comment

      • Beback1996
        • Nov 2008
        • 19

        #4
        Ooit gedacht aan de RoadHog Flying Pig?
        Mooi controller voor zowel intelli als led par enz... handige besturing met twee mooie touchscreens. Hele shows van 2 uur in te programeren. Missschien qua prijs niet zo handig. Als je een flink budget hebt is het de beste!
        'Er zit een irritant geluid op de headset!' 'Dat klopt, dat ben jij!'

        Comment

        • Big Bang
          • Apr 2008
          • 652

          #5
          Originally posted by Beback1996
          Ooit gedacht aan de RoadHog Flying Pig?
          Mooi controller voor zowel intelli als led par enz... handige besturing met twee mooie touchscreens. Hele shows van 2 uur in te programeren. Missschien qua prijs niet zo handig. Als je een flink budget hebt is het de beste!
          Ja lekker ben jij, in dat budget zijn er wel meer leuke opties. Maar bruin vind dat niet zo'n goed idee zoals in mn eerste post staat aangegeven.

          Wat betreft de vista's. Met extra dmx kanalen aanschaffen e.d. kom je dan al snel toch weer een stuk hoger uit dan het budget het toelaat, en tevens leg ik me liever nog niet vast voor een grotere lichttafel over X aantal jaar. A) weet ik nog niet in wat voor een situatie ik dan zit en B)wie weet wat er tegen die tijd allemaal niet op de markt is. Toch bedankt voor je bijdrage
          It's time to play the music, It's time to light the lights ...

          Comment

          • Martijn de Groot
            • Mar 2005
            • 189

            #6
            Beste Big Bang, is het €2000 of ben je serieus en door entousiasme een 0 vergeten.
            En conventioneel, Movinglights en LED's aansturen voor maar €2000 is het zelfde als diepzeeonderzoek willen doen met het budget voor een opblaasboot.
            Zoals ik al eens eerder verteld heb is een show programmeren iets anders dan een show "draaien", programmeren op PC-software is best te doen, draaien daarentegen is niet makkelijk, omdat je geen facepanel hebt, een PC is een mouse-driven device, dwz. je klikt iets aan en doet daar iets mee. Als je tijdens je show "live" in wil/moet grijpen is dat geen oplossing, dan wil je met faders, encoders en functionele buttons aan de slag, dat kan dus niet op PC-software, ook niet met alleen een (playback)wing.
            Budget is te laag voor zoveel eisen.
            Mogelijkheid is wel om bv. een SmartfadeML te kopen en LED's via programma's als Visual DMX te draaien (is matrix software op PC), dit kan via een MIDI koppeling gesynchroniseerd worden. Maar ook dan haal je het niet met €2000.
            Doorsparen dus.
            Martijn deGroot
            wat beweegt mensen die licht bewegen?

            Comment

            • Big Bang
              • Apr 2008
              • 652

              #7
              Hoi Martijn,

              Even een klein misverstand uit de wereld helpen; ik had niet de illusie een echte led-matrix aan te sturen met dit budget. Maar een achtergrondje uitlichten met een serie led-parren en daar een shape overheen gooien is wel weer wenselijk. Ik weet ook wel dat ik geen full size hog, MA or whatever aan kan schaffen met dit bedrag.

              Qua toepassing moet je denken aan; festivalletjes, modeshows, (Amateur)theaterprojecten etc. "Klein tot middelgroot" is een relatief begrip dus vandaar deze verklaring .

              Op dit moment lijkt het er overigens toch op dat een chamsys PC-wing i.c.m. een touchscreen de beste oplossing is binnen mijn budget.

              "Budget is te laag voor zoveel eisen."
              Vanuit jou oogpunt heb je gelijk. Je neemt dan echter wel de twee uitersten (led matrix en de onderkant van het budget). Neme men echter de bovenkant van het budget en kijke men wat men daarmee kan dan komt men echter al een stuk verder.

              Tnx voor je bijdrage!
              It's time to play the music, It's time to light the lights ...

              Comment

              • arie
                • Feb 2003
                • 550

                #8
                is de licon 1 niet wat voor je(dit moet op de tweedehands markt haa;baar zijn voor je buget?groeten arjan

                Comment

                • AJB
                  • Jul 2003
                  • 2289

                  #9
                  Zoals Martijn zeer terecht aangeeft is het beetje een gebed zonder einde. "Ja meneer de verkoper ik wil graag een nieuwe E-klasse, heb ruim 15.000,- gespaard"... UHU

                  De Beback1996 meneer moet cabaretier worden, geen lichtadviseur... Wat een onzin zeg...

                  Spaar lekker door voor iets serieus of huur zolang een echte lichtcomputer.
                  If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                  ------------------------------------------------
                  Arvid Buit
                  Creative-Director / Artist-Manager

                  Comment

                  • Leks
                    • Oct 2007
                    • 330

                    #10
                    ik moet het toch maar eens zeggen...

                    kijk eens naar een zero88 tafel... als de architectuur van de desk je aanstaat dan is het een prima oplossing voor budget werk.

                    ik werk nu al enige tijd met verschillende tafels uit de "frog range" ( zowel met dimmers, intelli, led, etc) en tjah... ik vind ze best handig voor het geld

                    Tuurlijk liever een Avolites, Compulight 4D etc maar je kan met een frog ook een leuke show maken. zowel live als theater gericht.

                    Ik moet er wel bijvertellen dat als je de logica van de tafel niet ziet ( zo als meer mensen) dan is het een ramp om op te werken... het kost dus een beetje verdieping.

                    beetje liefde haat verhouding dus

                    Groeten,
                    Alex
                    Nerd is geen belediging, het is een compliment.

                    Comment

                    • Martijn de Groot
                      • Mar 2005
                      • 189

                      #11
                      Over een paar maanden word het hier tijd voor een serieuze lichttafel. Het is de bedoelling dat deze min of meer op de groei wordt gekocht. Intelligent licht huur ik redelijk vaak in, maar ik heb een hekel aan het inhuren van controllers. Het budget moet in eerste instantie gezocht worden zo rond de 2000-3000 euro ex btw.

                      - De controller moet all-round inzetbaar zijn, voor zowel theater als rock & roll.
                      - Geschikt voor zowel Intelli, conventioneel en LED.
                      - Geschikt voor kleine tot middelgrote shows.
                      - Dient verhuur bestendig te zijn(qua bouwkwaliteit) maar verhuur is ondergeschikt aan eigen gebruik.

                      Waar praten we nu eigenlijk over?
                      Voor dat budget is het niet mogelijk iets aan te schaffen wat aan al deze criteria voldoet, een huurder zal niet met een mouse op een PC willen rommelen, ook touche screen werkt volgens dit principe, lijkt makkelijk, maar het is nooit mogelijk meerde dingen tegelijk te doen, wat met een face panel wel kan.
                      De consoles die binnen dit budget passen beperken je in de hoeveelheid fixtures die je aan kan sturen(vond je zelf ook al een probleem).

                      Niet gaan zeggen dat we naar de eenvoudigste oplossing moeten kijken als er zoveel belangen spelen, gewoon toegeven dat het niet mogelijk is getuigd van veel meer professioneel inzicht.

                      Met excuses dat ik zo'n felle reactie schrijf, maar ik wordt echt niet goed van dit soort vragen en reacties, alles is mogelijk in theater, maar alles heeft ook zijn beperkingen, daarmee te kunnen werken en de verschillen te begrijpen is professionaliteit, dat niet snappen is onkunde.

                      Martijn de Groot.
                      wat beweegt mensen die licht bewegen?

                      Comment

                      • Big Bang
                        • Apr 2008
                        • 652

                        #12
                        Originally posted by Martijn de Groot
                        Over een paar maanden word het hier tijd voor een serieuze lichttafel. Het is de bedoelling dat deze min of meer op de groei wordt gekocht. Intelligent licht huur ik redelijk vaak in, maar ik heb een hekel aan het inhuren van controllers. Het budget moet in eerste instantie gezocht worden zo rond de 2000-3000 euro ex btw.

                        - De controller moet all-round inzetbaar zijn, voor zowel theater als rock & roll.
                        - Geschikt voor zowel Intelli, conventioneel en LED.
                        - Geschikt voor kleine tot middelgrote shows.
                        - Dient verhuur bestendig te zijn(qua bouwkwaliteit) maar verhuur is ondergeschikt aan eigen gebruik.

                        Waar praten we nu eigenlijk over?
                        Voor dat budget is het niet mogelijk iets aan te schaffen wat aan al deze criteria voldoet, een huurder zal niet met een mouse op een PC willen rommelen, ook touche screen werkt volgens dit principe, lijkt makkelijk, maar het is nooit mogelijk meerde dingen tegelijk te doen, wat met een face panel wel kan.
                        Dan maar niet meerdere dingen tegelijkertijd. Met zo'n budget zal je concessies moeten maken, en daar behoort deze toe. Net als het niet of minder verhuren van de set (Zoals reeds aangegeven in eerste post!!)
                        De consoles die binnen dit budget passen beperken je in de hoeveelheid fixtures die je aan kan sturen(vond je zelf ook al een probleem).
                        Een nadeel wat sommige tafels wel hebben, andere niet. Daarmee heb ik het nog geen onoverkomelijk probleem genoemt.
                        Niet gaan zeggen dat we naar de eenvoudigste oplossing moeten kijken als er zoveel belangen spelen, gewoon toegeven dat het niet mogelijk is getuigd van veel meer professioneel inzicht.
                        Ik zou stom zijn om niet voor het maximale te gaan. Dat kan alleen door de lat hoog te leggen. Daarnaast: de ene controller zal meer handig zijn voor theater (de Hog bv), de ander meer voor live-werk (de Jester).

                        Professionaliteit is niet beperkt tot de oneindige budgetten. Professionaliteit behelst ook het besef dat een tafel van >10k financieel niet rendabel zal zijn, maar altijd maar een tafel blijven huren is ook geld weggooien.
                        Met excuses dat ik zo'n felle reactie schrijf, maar ik wordt echt niet goed van dit soort vragen en reacties, alles is mogelijk in theater, maar alles heeft ook zijn beperkingen, daarmee te kunnen werken en de verschillen te begrijpen is professionaliteit, dat niet snappen is onkunde.
                        In dit geval is het budget de beperkende factor, daar ben ik goed van overtuigd. Dat jij daar niet mee kan werken kan ik niet helpen, zal wel onkunde zijn... Concessies is het toverwoord met alle beperkingen. Echter kunnen deze op verschillende vlakken gemaakt worden.

                        Ik snap nog steeds niet waarom je niet goed word van deze vragen. In dit budget is de SGM studio24SC de tafel die ik nog steeds het meeste tegen kom. Dat ding heeft echter een aantal nukken en is volgens mij nog altijd ondergeschikt aan alle bovenstaande opties. Ik ben op zoek naar een lichttafel die voor mijn situatie het meest geschikt is. Vreemd dat ik dan een topic open om te kijken wat wel de beste keus zou zijn?? Ik neem liever een goed advies ten harte dan mn teen stoten aan de meest gebruikte tafel...
                        Last edited by Big Bang; 09-11-08, 20:48.
                        It's time to play the music, It's time to light the lights ...

                        Comment

                        • Watt Xtra
                          • Oct 2004
                          • 1119

                          #13
                          Ik zit eigenlijk met het hetzelfde, met bijkomend gedeelte dat ik al wel een ruime 500 kanalen nodig heb voor alleen de ledstrips welke gebruikt worden. Verder ook ongeveer dezelfde eisen en doelen.

                          Ik heb op dit moment enige tijd gestoeid met chamsys, komende week komt er een pc wing hier te staan om verder te testen maar ik moet tot nu toe zeggen, het werkt toch boven verwachting zo.. heb reeds een middag kunnen "spelen" met de wing maar in combi met een touchscreen komt het al heel aardig in de buurt van een "echte" tafel. Of je het gaat redden met 3000 euro is de vraag, je hebt immers nodig een pc-wing, laptop, touchscreen en passend kistje.

                          maar hebt dan wel een combi waar je toch wel mee voor de dag kunt komen lijkt me.
                          En de muis knipper opmerking is in dit geval erg onterecht!!
                          Last edited by Watt Xtra; 10-11-08, 10:33. Reason: spellingsfoutjes
                          JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

                          Comment

                          • AJB
                            • Jul 2003
                            • 2289

                            #14
                            Big Bang:

                            Je hebt het beste advies al gekregen van Martijn: doorsparen. Als je je teen niet wilt stoten neem je het advies over van een professional, notabene op verkoop-gebied!

                            Je eisenpakket is te hoog, je budget te laag: conclusie is dat jij je klant geen professionele productie kunt afleveren. Mocht je dat wel willen huur je spullen of spaar je even door? En jawel: met goede spullen maak je wel degelijk een betere productie, die budget-praatjes gaan niet op bij serieuze producties...
                            If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                            ------------------------------------------------
                            Arvid Buit
                            Creative-Director / Artist-Manager

                            Comment

                            • Big Bang
                              • Apr 2008
                              • 652

                              #15
                              Kijk Jorrit, dat is nou fijn om te horen. Ook hier bevalt de chamsys software eigenlijk heel aardig (pas een paar dagen gedownload) dus de kans is best behoorlijk dat dat hem wordt.

                              3000 zal dan misschien niet 100% gaan lukken, maar de eerste twee shows waarvoor ik m nodig heb zijn toch volledig voorgeprogrammeerd. Dan doen we die maar even los met wing en flaptop, en een paar maanden later een net kistje om..

                              @ AJB: Ach, een van de dingen die ik geleerd heb is dat je verkopers altijd moet wantrouwen. "Doorsparen" is gewoon geen optie; huren is te duur en meer geld uitgeven levert niet op. Op dit moment huur ik vaak een SGM studio, nou zou het op zich rendabel zijn om er een aan te schaffen. Maar waarom niet in het zelfde budget voor en machine gaan met meer opties?

                              Of doen "jullie als (verkoop) professionals" alles met een full-size hog of GMA??
                              Last edited by Big Bang; 10-11-08, 10:53.
                              It's time to play the music, It's time to light the lights ...

                              Comment

                              Working...