welke lichttafel?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hanzibar
    • Sep 2008
    • 7

    welke lichttafel?

    hey
    Wij (de roma) gaan binnekort investeren in wat movingheadjes en een nieuwe lichtafel.
    we hebben vooral muziek (jazz en wereldmuziek) en een beetje theater.
    Nu is vooral de vraag welke lichttafel zou er bij ons passen?
    we waren al aan het denken aan grand Ma of chamsys.
    maar andere (degelijke)voorstellen zijn ook welkom!
    mischien ook wat pro's en contra's van beide tafels. (ik weet dat er al een hoop zijn in andere topics maar wil ze nog eens samen zien!)
    Dus laat alle info maar komen!
    Bedankt op voorhand!
  • JustME125
    • Jun 2006
    • 297

    #2
    Originally posted by hanzibar
    hey
    Wij (de roma) gaan binnekort investeren in wat movingheadjes en een nieuwe lichtafel........
    Investeren in wat movingheadJES en dan denken aan een GMA? Ambitieus hoor. Enig idee hoe dat ding eruit ziet? Geloof het niet maar dat kan aan mij liggen. Op de een of andere manier komt het niet geloofwaardig over als je het over movingheadJES en een GMA hebt in één zin!!!! Als je dan toch bezig bent kijk ff op de sites van diverse fabrikanten en zoek ff in het top segment dat ze aanbieden.

    Succes met je investering.......

    Offtopic: sorry voor de botte reactie MOD
    Correct me if I'm wrong

    Comment

    • Orbis
      • Feb 2004
      • 217

      #3
      hebben we het hier over de roma in antwerpen?
      sex, drums & rock \'n\' roll

      Comment

      • moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5950

        #4
        Zo bot is je reactie niet Just, de info is simpelweg veel te beknopt voor het geven van een gericht ( en daarmee zinvol) advies.

        Wat de toepassing gaat zijn, waar heeft de belichter/operator al ervaring mee, wat zijn de vereisten....
        Allemaal zaken die nu nog even een vraagteken zijn.
        Het is aan Hanzibar om met een gerichtere vraag en meer info te komen.Het enig juiste antwoord wat er nu te geven is: ja, doe wat je ingeeft en toedeloe...
        Dat zal niet de insteek zijn geweest?!
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

        Comment

        • hanzibar
          • Sep 2008
          • 7

          #5
          Het gaat idd over de roma in antwerpen.
          En sorry dat de info zo beknopt was... wij zijn een jonge ploeg met niet al teveel ervaring en proberen via verschillende wegen aan informatie te komen om de juiste beslissing te nemen.
          Ik dacht echt zeker niet aan de full-size van de MA-reeks. Maar we willen wel een degelijke tafel die we aan eender wie kunnen voorschotelen. Zowel de grote dingen die bij ons binnen komen als de kleinere dingen.
          We hebben nu een lightcomander van MA, en zouden graag onze licht set updaten. (en onszelf ook)
          De movingheadjes waarover ik het had zouden 250 lampen zijn vandaar het verkleinwoord.
          Wij hebben een heel diverse programatie dus de tafel zou zowel op de "theater-markt" als in de "rock & roll" goed moeten kunnen dienen.
          Het is dus een all-round tafel die we nodig hebben en waar veel verschillende mensen mee moeten/kunnen/willen werken.
          De tafel zou zowel convetioneel als inteligent licht(movingheads+Kleurenwisselaars+...) dus moeten kunnen aansturen.
          Het is dus niet dat we een show moeten kunnen draaien met 500 ledpanelen ,20 sterrendoeken,100 movingheads,...
          Maar gewone theatershows en Medium optredens.
          Moesten er mensen zijn die de roma kennen zeg dan maar wat je eisen zouden zijn.
          Voor zij die de roma niet kennen Welkom in De Roma!

          Comment

          • MEEO Licht en Geluid
            • Nov 2005
            • 950

            #6
            Originally posted by hanzibar
            Het gaat idd over de roma in antwerpen.
            En sorry dat de info zo beknopt was... wij zijn een jonge ploeg met niet al teveel ervaring en proberen via verschillende wegen aan informatie te komen om de juiste beslissing te nemen.
            Ik dacht echt zeker niet aan de full-size van de MA-reeks. Maar we willen wel een degelijke tafel die we aan eender wie kunnen voorschotelen. Zowel de grote dingen die bij ons binnen komen als de kleinere dingen.
            We hebben nu een lightcomander van MA, en zouden graag onze licht set updaten. (en onszelf ook)
            De movingheadjes waarover ik het had zouden 250 lampen zijn vandaar het verkleinwoord.
            Wij hebben een heel diverse programatie dus de tafel zou zowel op de "theater-markt" als in de "rock & roll" goed moeten kunnen dienen.
            Het is dus een all-round tafel die we nodig hebben en waar veel verschillende mensen mee moeten/kunnen/willen werken.
            De tafel zou zowel convetioneel als inteligent licht(movingheads+Kleurenwisselaars+...) dus moeten kunnen aansturen.
            Het is dus niet dat we een show moeten kunnen draaien met 500 ledpanelen ,20 sterrendoeken,100 movingheads,...
            Maar gewone theatershows en Medium optredens.
            Moesten er mensen zijn die de roma kennen zeg dan maar wat je eisen zouden zijn.
            Voor zij die de roma niet kennen Welkom in De Roma!
            Klinkt als: Avolites Pearl?
            Tot nu toe beste tafel voor Rock en Roll vind ik. Theater werk ik dr niet mee.
            Zelf erg goede ervaring met Grand MA. Werkt snel, en zelfs gemakkelijk.
            Anderen hebben weer goede ervaring met Chamsys, Jands HOG / Vista en dergelijke.

            Leesvoer van forum:
            Zoektermen: Grand MA, HOG 500 / 1000, Vista T2, Chamsys, Pearl Tiger, Pearl 2004 / 2008.
            Lees topic's over deze tafels een door. Misschien vind je zo een goede basis voor naar wat je moet kijken. Simpelweg uitproberen bij de importeur werkt dan het beste.

            Wat is je budget en om hoeveel 'movingheadjes' gaat het hier?
            MEEO Audio Licht Rigging,
            Mark van der Werff
            Groningen

            Comment

            • ralph
              Banned
              • Aug 2000
              • 2649

              #7
              met dank voor de nuttige aanvulling!

              Mijn eerste keus zou een MA light zijn, tweede keus een Compulite vector de Orange bijvoorbeeld.

              Met de nodige aandacht fijne tafels om op te werken en...met voldoende operators die je van dienst kunnen zijn!

              Comment

              • Stoney3K
                • Sep 2007
                • 1399

                #8
                Chamsys met een PC wing zou je inderdaad een aardig eind mee moeten kunnen komen.

                Om hoeveel fixtures gaat het uiteindelijk? Als het er niet al te veel zijn, komen de SGM tafels ook redelijk goed uit de verf als je niet te veel te besteden hebt. De Studio 24SC zou ik dan gelijk op de lijst erbij zetten.

                De SGM Pilot 3000 zou trouwens ook nog een idee kunnen zijn.
                First make it work, then make it look pretty!

                Comment

                • hanzibar
                  • Sep 2008
                  • 7

                  #9
                  budget is nog niet uitgesproken wegens subsidie aanvraag enz...(maar de MA light en chamsys mq100 liggen in de buurt!)

                  We zijn aan het rond kijken en horen! we zouden het fijn vinden om met een 8-tal spotjes te beginnen en eventueel een 8-tal kleurwisselaars.

                  Dit zou voor grotere shows uitgebreid moeten kunnen worden.

                  Bedankt al aan allen die zo snel reageerde en als er nog menzen zijn met meningen GAARNE!!!

                  Comment

                  • MEEO Licht en Geluid
                    • Nov 2005
                    • 950

                    #10
                    Originally posted by ralph
                    met dank voor de nuttige aanvulling!

                    Mijn eerste keus zou een MA light zijn, tweede keus een Compulite vector de Orange bijvoorbeeld.

                    Met de nodige aandacht fijne tafels om op te werken en...met voldoende operators die je van dienst kunnen zijn!
                    Geheel mee eens, ookal heb ik af en toe mijn twijfels met de Vector range.

                    Grand MA Light, mits goed bediend, daar zal je zeker heel ver mee kunnen komen

                    Voor informatie Vector range: BEO in Weesp, richtprijs Orange: 14260 euro in 2006(!)
                    Kan ook nog kort informatie geven:
                    12.1 TFT touch;
                    Extra VGA;
                    4x DMX 512;
                    Cue list etc;
                    10 playback, 10 playback Q-Keys;
                    5 Encoderwheels.

                    Of te wel: gelijkwaardig aan MA Light.
                    Last edited by MEEO Licht en Geluid; 27-10-08, 23:10.
                    MEEO Audio Licht Rigging,
                    Mark van der Werff
                    Groningen

                    Comment

                    • jurjen_barel
                      • Jun 2003
                      • 3150

                      #11
                      Ik heb een paar jaar discotheeklichtshows geschoven met de combinatie MA Lichtcommander 24/6 + MA Scancommander en dat zal nog lang mijn favoriet blijven. Kindssimpel en heel direct.
                      Heb een poging gedaan om de Pearl te leren (is me uitgebreid uitgelegd en kan ik nu wel doorheen komen, maar kost nog erg veel tijd). Maar de benadering is niet iets wat ik zou kunnen gebruiken in mijn lichtshows, voor wat ik wil is de tafel te beperkt. Uiteraard is zo'n benadering erg persoonlijk en ik weet dat er heel veel mensen mooie dingen mee kunnen doen. Misschien dat als ik door moet met Avolites dat ik een naar een grotere tafel moet kijken.

                      Enfin... Laatst voor het eerst met de GrandMA gestoeid (na een uitgebreide uitleg) en dat lijkt mij veel geschikter om discotheekwerk op te doen. Daarentegen: qua prijsklasse zou hij niet in de discotheek thuispassen, waar ik zat. En door een GrandMA lite (of pico?) te kiezen, ga je juist de voordelen weer weghalen, of je moet met wings gaan werken.

                      Conclusie: ik zou voor een combinatie LichtCo + ScanCo gaan. Even wennen om de timing strak te krijgen met 2 losse tafels, maar ze blijven ideaal voor in discotheken/poppodia.

                      Comment

                      • JustME125
                        • Jun 2006
                        • 297

                        #12
                        Dan nu een beetje input van mijn kant. Even een wild voorstel..... heb er één keer mee gewerkt toen een bedrijf me helemaal in paniek opbelde dat ze hun lichttafel niet geprogrammeerd kregen en mij vroegen of ik het kon doen. Het ging om een SGM Regia 2048 Live. Nooit mee gewerkt maar t koste me een uur om door te krijgen hoe het ding werkte. Ken de GMA alleen van zien, de Hog een beetje en Compulite ook een beetje maar vond de SGM eigenlijk een combi van alledrie. Waarschijnlijk zijn er mensen die dit voorstel compleet afschieten maar ik vond het best een aangename tafel om mee te kloppen. Erg snel werkt ie overigens niet. Heb hem toen voor live werk moeten proggen en dat ging eigenlijk wel vrij lekker. Lijkt mij dat ie voor theaterwerk ook wel geschikt is mits je geen superhoge eisen eraan stelt.

                        Dus misschien is dit wat?!
                        Mzzls
                        Correct me if I'm wrong

                        Comment

                        • lichtpuntje
                          • Sep 2003
                          • 79

                          #13
                          SGM studio24SC is (budgetair gezien) een prima tafel om een dergelijke show te draaien. Probleem is wel dat je niet 'eventjes' een paar simpele standjes erin kunt zetten. Zelf draai ik een vaste show met deze tafel en ik hou een klein excel-bestandje bij met wat ik waar heb ondergeprogd. Voor je het weet het je een nieuw standje onder een ander bestaand standje gezet (en dan is het janken, want dan kun je weer opnieuw beginnen). De pearl daarentegen geeft bijv aan met lampjes welke playbacks je nog niet gebruikt. Kun je ook niets eroverheen schrijven... (het zijn de kleine dingen...)
                          SGM is dus leuk, als je een vaste opstelling hebt met een vaste show. Anders ben je zo een paar uur zoet met alles proggen... en als je dat een paar keer gedaan hebt, komt dat echt wel je strot uit (bij mij dan...)
                          Wil je een kindvriendelijke tafel, waar ook zo'n beetje de halve wereld mee kan werken neem dan een Avolites of MA. Andere merken heb ik geen ervaring mee, dus daar brand ik mn vingers ook niet aan...

                          Groet,
                          Thomas
                          dus...

                          Comment

                          • JeroentjE
                            • Oct 2000
                            • 197

                            #14
                            Conclusie: ik zou voor een combinatie LichtCo + ScanCo gaan. Even wennen om de timing strak te krijgen met 2 losse tafels, maar ze blijven ideaal voor in discotheken/poppodia.
                            Mwah, té gedateerd en daarom té beperkt. Begrijp me niet verkeerd, 't zijn prima lichtcomputers en heb er in het verleden met veel plezier menig lichtshow op gedaan. Maar voor de hedendaagse lichtoperator heeft de scancommander niet meer de mogelijkheden die een lichtafel in mijn optiek behoord te hebben. Ook is deze computer niet geschikt voor de groei; volgens mij kan deze computer 16 bewegende armaturen aansturen wat tegenwoordig natuurlijk (je kan natuurlijk armaturen dezelfde adressen gaan toewijzen, maar daar trapt een beetje lichtoperator niet in!!) wat aan de krappe kant is.

                            SGM studio24SC is (budgetair gezien) een prima tafel om een dergelijke show te draaien. Probleem is wel dat je niet 'eventjes' een paar simpele standjes erin kunt zetten. Zelf draai ik een vaste show met deze tafel en ik hou een klein excel-bestandje bij met wat ik waar heb ondergeprogd. Voor je het weet het je een nieuw standje onder een ander bestaand standje gezet (en dan is het janken, want dan kun je weer opnieuw beginnen). De pearl daarentegen geeft bijv aan met lampjes welke playbacks je nog niet gebruikt. Kun je ook niets eroverheen schrijven... (het zijn de kleine dingen...)
                            SGM is dus leuk, als je een vaste opstelling hebt met een vaste show. Anders ben je zo een paar uur zoet met alles proggen... en als je dat een paar keer gedaan hebt, komt dat echt wel je strot uit (bij mij dan...)
                            Ik ben in de regel niet veeleisend, maar als ik van tevoren weet dat er op locatie een SGM-achtige tafel ligt, neem ik zelf wel iets mee. Geen onwil of gebrek aan kennis, heb meerdere keren wat moeite in een dergelijke computer gestoken, maar voor een lichtoperator met minimale eisen is een dergelijke tafel niet geschikt.

                            Ik denk dat er voldoende bruikbare input gegeven is. Dus wil je geen gezeur, gezeik en tevreden gast-tech's, kijk dan zoals aangegeven richting Avolites, GrandMA of iets in dat straatje.
                            Last edited by JeroentjE; 28-10-08, 14:01.
                            Nigel Tufnel: "Eleven. Exactly. One louder."
                            Marty DiBergi: "Why don't you just make ten louder and make ten be the top number and make that a little louder?"
                            Nigel Tufnel: [Pause] These go to eleven."

                            Comment

                            • JustME125
                              • Jun 2006
                              • 297

                              #15
                              De SGM studio12/24 serie tafel heb ik 3 jaar mee gewerkt. Hell on earth ongeveer. Moet je echt niet willen. Ik had het over de Regia serie. Werkt radicaal anders dan de studio serie. Fijn overzichtelijk display, touchscreen voor snelle toegang tot functies. Deze tafel vond ik erg makkelijk. Uurtje handleiding, half uurste spelen en ik kon een live showtje met 12 koppen en een stel dimmer kanalen proggen. Zelfs fixture libs maken stelt niks voor (krijg je wanneer er van die wokkie wokkie koppen meegaan). Misschien toch iets om niet meteen af te schieten.

                              Mzzls
                              Correct me if I'm wrong

                              Comment

                              Working...