Showtec Dimmer D-Pack6

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Joram
    • Jun 2008
    • 15

    Showtec Dimmer D-Pack6

    Hallo,

    Ik ben al enkele jaren in het bezit van een 6 kanaals dimpack van Showtec. Dit heeft altijd uitstekend gewerkt tot ik hem enkele dagen geleden nog eens opzette waarna ik een doffe knal hoorde en er wat rook uit het toestel kwam. Ik heb de dimmer ingebouwd in een flightcase met ook een 3-fase verdeling. De dimmer is dus ook aangesloten op 3-fase. Het rare aan heel het verhaal is dat wanneer de dimmer het begaf, dit gewoon bij mijn thuis waar (waar ik de dimmer dus al vele malen gebruikt heb) Dus het lijkt mij raar dat het aan een "slechte nul-aansluiting" zou kunnen liggen aangezien ik het al zovele malen op dezelfde manier thuis heb gebruikt. Vervolgens heb ik de dimmer uit de flightcase gehaald en nog eens geprobeerd op 3-fase, maar telkens kwam er weer een knal en rook uit, omdat ik de dimmer nu had opengedraaid, zag ik dat die afkomistig was van de onderkant van de sturings-printplaat waar ook de dmx connectoren opzitten (hier waren enkele banen volledig doorgebrand, maar geen componenten). Dit vind ik ook al zeer vreemd. Vervolgens heb ik de dimmer enkelfasig aangesloten. Toen kwam er geen knal en werke de dimmer wel maar alleen kanaal 1 en 2 werkte, de overige 4 reageerden niet meer. Ik kan er dus niet meer aan uit. Iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
  • 4uss
    • Aug 2005
    • 578

    #2
    Hoe heb je de dimmer nu enkelfasig aangesloten? Enkel de 0 en eerste fase? Dan is het logisch dat alleen de eerste twee kanalen werken, want kanaal 1 + 2 (+DMX-sturing) werken op fase 1, 3 + 4 op fase 2, 5 + 6 op fase 3.
    Een knal en rook lijkt me een gevalletje kaduuk. Omdat deze dimmers niet echt duur zijn is het wellicht goedkoper om het exemplaar te vervangen voor een nieuwe.
    We hebben zelf gemerkt dat er bij de assemblage van deze dimmers wel eens wat mis gaat. Bij ons moesten we alle contacten vanaf het aansluitblok naar de print aandraaien, want dat was in de fabriek vergeten. Toch erg slordig (en gevaarlijk!!).

    Comment

    • Joram
      • Jun 2008
      • 15

      #3
      met enkelfasig aangesloten bedoel ik dat ik de 3 fases heb doorverbonden en dan de 0 nog aansluiten. Dus normaal zouden alle6 de kanalen moeten werken (soms als er geen 3-fase beschikbaar is in een kleine zaal, gebruiken we de dimpack ook enkelfasig dus...) En als het een geval van slordig werk is bij de assemblage, hoe komt het dan dat de dimmer altijd perfect gewerkt heeft, tot nu plots... Tis dat wat ik zo raar vind.

      Comment

      • renebiemans
        • May 2006
        • 156

        #4
        Had je de dimmer thuis wel aan krachstroom zitten? Het zou kunnen zijn dat er toch op 1 of andere manier krachtstroom(380v) op je dimmer is gekomen. Dit kan doordat de nul weg is geweest of omdat een fase en nul omgedraait etc. Ik heb hetzelfde probleem ook een keer gehad met een showtec dimmer daarvan was de voeding toen kapot gegaan. Nooit de oorzaak kunnen achterhalen maar het zou zelfs aan een brak contact in de dimmer zelf kunnen liggen. Nu hebben we deze dimmer nog wel liggen maar alleen als backup. We hebben nu een aantal Theather Technisch Lab dimmers die zodra de stroom verkeerd is dit detecteerd en hierdoor niet stuk gaat.
        Last edited by renebiemans; 18-08-08, 15:58.

        Comment

        Working...