kleuren probleem bij Movitec SL-250

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Joram
    • Jun 2008
    • 15

    kleuren probleem bij Movitec SL-250

    hallo, ik ben in het bezit van movitec SL-250 movingheads en nu is er bij 1 MH een probleem met het kleurenwiel. Als er namelijk geen kleur opstaat, dus normaal gewoon wit licht, 'open', zie je toch een kleine blauwe schijn aan de rand van de lichtbundel. Dit is niet zo fel maar toch wel ambetant aangezien ik geen zuivere witte lichstraal meer kan krijgen. Weet iemand hier een oplossing voor? Ik had al gedacht aan het kalibreren van het kleurenwiel maar aangezien 'open', of wit licht maw, de eerste 'kleur' is, en je niet onder 0 kan gaan met je DMX adress, zal dit niet veel uithalen volgens mij... Weet iemand misschien raad?

    groeten
    Kristof
  • djbbe
    • Jun 2005
    • 54

    #2
    als de volledige circel een blauwe schijn heeft , dan is het misschien omdat er een NSD250/2 in zit in plaats van een MSD250
    deze heeft namelijk een kleurtemperatuur van 8000K en zorgt dus voor je blauwe schijn .

    indien er een stuk blauw te zien is , en de rest van je kleuren zijn in orde .
    kan het misschien liggen dat je kleurenwiel vuil is .

    Comment

    • stekelvarke
      • Dec 2004
      • 1062

      #3
      Je kleurenwiel is wellicht een klein beetje verschoven, waardoor je bij wit licht ook nog een klein stukje van de vorige of volgende kleur ziet (hoewel ik het raar vind dat het blauw is aangezien wit standaard tussen UV en oranje zit (volgens mij althans)).
      exit night into LIGHT

      Comment

      • moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5950

        #4
        ervaringsleer: Lamp staat niet meer netjes voor de lens.

        Beste/snelste manier om dit op te lossen en bij een volgende keer zelf aan te kunnen pakken is je headje even mee te nemen naar iemand die al eens eerder een lampje heeft afgesteld.

        Waar je op moet letten, welke schroefjes je moet hebben...het staat allemaal in de handleiding ( jawel, daar issie weer...) uitgelegd. Ga ik hier niet nog een keer voor je oplepelen, kan je zelf lezen.

        Het is ff pielen, maar als je het eenmaal een keer gedaan hebt is het net als met fietsem, je wordt er steeds handiger mee en je hebt na de eerste keer meekijken geen hulp meer nodig!

        Bovenstaande op basis van de info die je aanlevert, wat de mensen boven mij aangeven kan ook, maar lijkt mij minder waarschijnlijk.

        Laat je even weten of het gelukt is?! thnx en prettig weekeinde.
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

        Comment

        • Joram
          • Jun 2008
          • 15

          #5
          dit is toch zo met die schroeven aan de achterkant van de head, A en B? Ik zal het proberen volgens de handleiding, alvast bedankt en ik laat u zeker nog niets weten,

          mvg
          Kristof

          Comment

          • Robert H
            • Jan 2006
            • 378

            #6
            Originally posted by stekelvarke
            Je kleurenwiel is wellicht een klein beetje verschoven, waardoor je bij wit licht ook nog een klein stukje van de vorige of volgende kleur ziet
            Bij een SL250 zit wit aan het begin. Vervolgens zijn UV en rood de volgende twee kleuren. Blauw zit een stuk verderop. Het heeft absoluut met die A- en B-schroefjes te maken, wij hebben soms hetzelfde euvel met zowel onze koppen als de (Robe) scans.

            Comment

            • stekelvarke
              • Dec 2004
              • 1062

              #7
              Originally posted by Robert H
              Bij een SL250 zit wit aan het begin. Vervolgens zijn UV en rood de volgende twee kleuren.
              Inderdaad, maar een kleurenwiel is rond, dus er is ook nog een 'vorige' kleur.
              Deze is bij de SL250 normaal oranje, maar de 2e kleur UV heeft wel iets van blauw weg.

              Uiteraard kan het stellen van het brandpunt van de lamp ook het probleem zijn.
              exit night into LIGHT

              Comment

              • Joram
                • Jun 2008
                • 15

                #8
                Het was inderdaad de UV kleur, maar omdat het maar een heel klein randje was leek dit blauw. Toen ik het gemerkt had, vlak na het testen na de aankoop, had ik ook niet echt de tijd gehad voor het tegoei te bezien. Nu heb ik het tegoei bezien en ik heb het kleurenwiel opnieuw gekalibreerd en nu is het terug perfect in orde. Heb ook de positie van de lamp nog wat aangepast zodat ik nu een mooie zuivere witte lichtbundel heb. Toch bedankt voor de vele reacties!

                Grtz
                Kristof

                Comment

                • DMiXed
                  • Jan 2008
                  • 370

                  #9
                  Originally posted by stekelvarke
                  hoewel ik het raar vind dat het blauw is aangezien wit standaard tussen UV en oranje zit (volgens mij althans).
                  snap je redenering niet echt, als je naar het spectrum kijkt klopt dit niet (naar mijn weten) en ik kan genoeg fixtures noemen waar dat niet zo is:
                  bijv. eentje: robe dj scan 250 XT:
                  wit ligt tussen UV en turqouise!

                  grtz Jeroen van Geffen
                  Jeroen van Geffen

                  Comment

                  • stekelvarke
                    • Dec 2004
                    • 1062

                    #10
                    Ik bedoel de positie op het wiel.
                    Heeft helemaal niks met spectrum ofzo te maken.

                    Bij de SL250 zit het wit(open) tussen UV langst de ene kant en oranje langst de andere kant.
                    Met standaard bedoel ik dus standaard bij een SL250. Bij andere fixtures heeft is dit meestal anders, maar het gaat in dit gavel over de SL250.
                    De toppicstarter ziet een blauwe schijn. Dit zou dus (en is blijkbaar dus ook) kunnen komen van de UV kleur.
                    Aangezien UV(nuja het is eigenlijk niet UV, want UV licht is geen zichtbaar licht) wel wat weg heeft van blauw.
                    Last edited by stekelvarke; 07-06-08, 22:56. Reason: aanvulling
                    exit night into LIGHT

                    Comment

                    • Gerrit Hurkens
                      • Dec 2000
                      • 252

                      #11
                      Check pagina 11 van je manual.
                      Misschien gelijk ook even een schoonmaakbeurtje.

                      And that's it.....
                      \"Oeeeeeeehhh, what does this button doooooooo??????\"

                      Comment

                      Working...