dubbele kanalen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rick1993
    • Nov 2007
    • 209

    dubbele kanalen

    hallo,

    is het mogelijk dat je bijv. een dmx dongle van 400 kanalen splitst in 2 lijnen, de een van 0-200 en de ander van 200-400 en 2 losse controllers (beide 200 kanalen). En dan van beide analoge controllers het singaal en het digitale singaal samenvoegen met een merger, dus analoog 0-200 + digitaal 0-200 en analoog 0-200 + digitaal 200-400. Maar kunnen de lichten die erachter zitten wel een dubbel singaal opvangen (bij analoog 0-200 en bij digitaal 200-400)??? Het komt er dus op neer, waar zitten de kanalen opgeslagen, in de stuurtafel of in de lamp / switchpack. Is deze combinatie mogelijk? Nog even 1 voorbeeld: er is een switchpack met 4 kanalen (bij analoog moet hij kanaal 0-4 hebben en bij digitaal 200-204)

    Graag antwoord

    P.S. ik houd van computer sturingen, maar analoog is altijd handig voor als het vastloopt :-)

    Ik ben een hobbyist, geen pro!

    Ik verwacht de vraag al wel: waarom 2 stuurtafeltjes: ik vindt scanmasters van showtec heel handig maar die gaan maar tot 192 kanalen
    licht dat licht mij wel
  • stekelvarke
    • Dec 2004
    • 1062

    #2
    Ik snap je vraag niet helemaal, maar ik wil wel een poging doen het één en ander te verduidelijken.

    Je kan DMX splitsen met een DMX-splitter. Als je een bv een splitter hebt met 2 uitgangen. Dan ga je met een DMX-kabel naar je splitter. Vanuit de splitter heb je dan 2 DMX-lijnen maar op elke lijn staan de kanalen 1-512.
    Splitten kan je dus doen om het één en ander wat gemakkelijker te maken qua bekabeling of je kan splitters gebruiken om meerdere fixtures op je DMX-lijn te zetten. Het heeft voor de rest niet echt een invloed op de kanalen.


    Daarnaast is er een merger. Deze voegt 2(of meerdere) DMX-signalen samen. Er zijn verschillende soorten mergers:
    backup(wanneer één van de twee stuurtafels crasht, neemt de ander het over)
    HTP(de hoogste waarde van een kanaal wordt doorgestuurd naar de fixtures)
    LTP(de laatst gewijzigde waarde wordt doorgestuurd naar de fixtures)
    achter elkaar(zet bv 2 sturingen van elk 192 kanalen achter elkaar. Dus na de merger heeft stuturing 1 controle over 1-192, sturing 2 over 193-384.
    exit night into LIGHT

    Comment

    • Poelmans
      • Feb 2004
      • 806

      #3
      Denk dat stekelvarken zijn atnwoord de lading wel dekt.

      Vroeger gebruikten wij ook dikwijls een merger, om ongeveer dezelfde reden als jij wil. We hadden dan een showtec scenesetter (24 analoge faders), en een chamsys PC voor de movingheads.

      We hadden 2 mogelijkheden:
      *De merger telde bij de kanalen van de chamsys PC 24 kanalen bij, zodat kanaal 1 kanaal 25 werd, en dus de parren op 1-24 hangen en de movingheads vanaf 25.
      * Ofwel werd de merger gewoon op HTP gezet: dan was kanaal 25 op de chamsys ook effectief 25 op de movingheads. Voordeel was dat ik vanaf de PC ook de parren kon sturen: de parren reageerden dan gewoon op de hoogste waarde (tussen scenesetter en chamsys).
      * LTP is ook een mogelijkheid, als je 2 intelligente tafels gebruikt bijvoorbeeld.

      showtec maakt die mergers trouwens

      Comment

      • rick1993
        • Nov 2007
        • 209

        #4
        Maar als je even de mergers weglaat: kun je ook gewoon de kabel verwisselen, bijv. 4 parren eerst aangesloten op normale DMX controller (kanalen 1-4) en even later verwissel je de kabel en krijgen ze van de computer sturing een ander kanaal toegewezen (kanaal 5-8). Werkt het dan nog wel, zonder opnieuw te programmeren?

        Rick
        licht dat licht mij wel

        Comment

        • stekelvarke
          • Dec 2004
          • 1062

          #5
          Dit zal alleen werken als de adressen op de dimmer van de parren ook aangepast worden.
          Dus het DMX-adres ingesteld op de dimmer moet overeen komen met het DMX-adres van de patch op de sturing.
          exit night into LIGHT

          Comment

          • JustME125
            • Jun 2006
            • 297

            #6
            Originally posted by rick1993
            ....krijgen ze van de computer sturing een ander kanaal toegewezen (kanaal 5-8). Werkt het dan nog wel, zonder opnieuw te programmeren?
            Was het maar zo makkelijk! Dat scheelde een hoop werk! Nog even over analoog en digitaal (ik hoor hier namelijk niemand over). Wat versta jij onder analoog? Echt ouderwets analoge sturingen of een DMX tafel met faders? De echte ouderwetse analoge sturing heeft namelijk in de verste verte niks met DMX (Digital MultipleXed geloog ik). In de naam zie je Digital al staan dus dan weet je meteen dat dit echt niet kan werken samen. Je zult dan converters erbij moeten plaatsen van DMX -> Analoog en Analoog -> DMX.

            Wat wil je eigenlijk precies bereiken?

            Succes verder.
            Correct me if I'm wrong

            Comment

            • rick1993
              • Nov 2007
              • 209

              #7
              met analoog bedoelde ik normale DMX controllers, sorry dat het niet duidelijk was
              licht dat licht mij wel

              Comment

              • moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5950

                #8
                Dat geeft inderdaad spraakverwarring.
                Analoog licht: parren, pc/fresnel armaturen, acl,
                Belangrijke eigenschap: worden aangestuurd door een dimmer.

                Intelligent licht: apparaat wat DMX signaal ontvangt, minimaal 1 maar doorgaans meerdere dmx kanalen.
                Via die dmx kanalen zijn functies van het apparaat aan te sturen.

                Een conventionele lichtregieconsole analoog noemen is vloeken in de kerk.
                Een dmx sturing via pc maakt doorgaans gebruik van een converter die dmx signaal " genereert". Een dongle.

                Bovenstaand even heel summier wat begrippen om de discussie wat op te helderen.
                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                Comment

                • jurjen_barel
                  • Jun 2003
                  • 3150

                  #9
                  Originally posted by rick1993
                  Nog even 1 voorbeeld: er is een switchpack met 4 kanalen (bij analoog moet hij kanaal 0-4 hebben en bij digitaal 200-204)
                  Sorry, maar dan moet je toch echt gaan softpatchen in 1 of 2 van de sturingen.

                  Het is redelijk duidelijk wat je wilt (alhoewel wel erg uitgebreid en omslachtig, etc...) maar het is gewoon niet op een simpele manier te realiseren.

                  Ik denk dat je genoegen moet nemen met het feit dat je in ieder geval een merger nodig hebt om de 3 sturingen samen te voegen naar 1 DMX-lijn, die dan naar de ontvangende apparaten gaan. Met een eenvoudige (goedkope) merger zal je niet uitkomen, want die hebben -bij mijn weten- slechts 2 ingangen.

                  Tough luck, maar er zal niet een eenvoudige/goedkope manier zijn om al je wensen te realiseren.
                  Sowieso moet je een tweede tafeltje vinden, waarbij je het startadres kan wijzigen en anders een merger waar je een startadres voor input 2 in kan stellen. Van die merger moet je naar een tweede merger, waar de pc erbij wordt gevoegd en dan kun je naar de ontvangende apparatuur. Verder zou ik in je pc dan softpatchen, zodat je die rare combinaties kan maken die je in de quote bovenaan deze post hebt aangehaald. En anders de programma's van de DMX-software in je pc slimmer programmeren.

                  Comment

                  • Leks
                    • Oct 2007
                    • 330

                    #10
                    na eens wat gelezen te hebben hier vind ik het maar een vage discussie.
                    TS ( rick1993) wat wil je eigelijk? en hoe bedreven ben je in dmx?

                    want mergen is wel een beetje een gevorderde business.

                    en wat wil je er mee bereiken? in duidelijke taal.. anders kunnen we/ik je niet helpen.

                    je wilt een switchpack sturen.
                    dit zowel via een pc als via een simpel dmx schuiven tafeltje? tegelijk?

                    ( moet het ff aan dan -> schuif je het aan op je tafeltje, moet het knipperen -> gebruik je je pc?)

                    zo ja dan is dit prima te realiseren. ( voor elk budget zijn mergers)


                    oftewel volgens mij kan het prima.. maar is je uitleg te onduidelijk. vertel je middelen en je doel dan helpen wij wel met de methode

                    leks

                    ps analoog is idd niet digitaal.. en zelfs een simpel dmx512 schuiven doosje is digitaal dus noem het beestje bij de naam ( pc met software en losse lichttafel oid), scheelt veel verwarring en wazigheid
                    Nerd is geen belediging, het is een compliment.

                    Comment

                    • rick1993
                      • Nov 2007
                      • 209

                      #11
                      Het is dus blijkbaar niet op een goedkope manier te realiseren, ik weet voorlopig genoeg.

                      Dus sluit dit onderwerp maar

                      P.S. voor Leks: zoals ik er aan het begin volgensmij al bij zij, ik ben een hobbyist/beginneling, geen pro!
                      licht dat licht mij wel

                      Comment

                      • jurjen_barel
                        • Jun 2003
                        • 3150

                        #12
                        O ja: wil je echt analoog gaan? Zoek dan een mogelijkheid om kaarslicht te bundelen en ga daar mee spelen. Scheelt ook vermogens (zowel financieel als electrisch) aan electronica.

                        Comment

                        • Martijn de Groot
                          • Mar 2005
                          • 189

                          #13
                          nog een paar dingetjes; "kanalen/channels" komt uit de echte analoge wereld, waarbij 1 fader via een 0 tot +10/-10 voltsturing (rechtstreekse bekabeling) een dimmer met 1 of meer lampen aan stuurt, dat hele traject is een kanaal/channel.
                          Met DMX (en daarna diverse data protocols via ethernet) is er iets bijgekomen, de mogelijkheid om een ontvanger te benoemen: DMX-adres.
                          Dit maakt het mogelijk om met kanaal/channel 1, een signaal te sturen naar een adres tussen 1 en 512, of een selectie van meerdere uit deze reeks.
                          Daarom rijst allereerst de vraag, waarom moet de ontvanger (adres) wijzigen als je meerdere verzenders gebruikt, immers alle verzenders beginnen met 1 tot en met .........
                          Komt wel het volgende probleem om de hoek, je kan een adres maar met 1 verzender tegelijk benaderen, daar zijn mergers voor uitgevonden. Die bepalen welk verzonden signaal het belangrijkst is om te ontvangen,
                          eigenlijk is het antwoord op je vraag ja, de manier waarop het hier voorgesteld wordt is echter te complex om het zonder behoorlijke investering ook goed te laten werken.
                          wat beweegt mensen die licht bewegen?

                          Comment

                          Working...