lampen GY9.5

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1696

    lampen GY9.5

    Ik heb me even verdiept in lampen voor een theaterspotje 500 watt GY9.5

    Er zijn er meerdere. Bij Philips vind ik er een aantal. Meestal is de brandstand van de lampen universeel, ze mogen dus kennelijk in alle standen branden, zonder dat de levensduur daardoor erg verslechterd.
    Bij de lamp 7389 van Philips geven ze een brandstand op S90. Wat betekent dat?
    In de catalogus van Philips die je kunt downloaden van het internet staan een aantal brandstanden gegeven (pag 7-6).
    de stand S90 staat daar niet bij.
    Waarom zijn er lampen van pakweg 50 euro, met een korte levensduur en bijv de GE M40, die nog geen 20 euro kost en 2000 uur meegaat?.
    Wie helpt me verder
    Speakertech
    Last edited by speakertech; 27-03-08, 17:19.
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı
  • Fons
    • Sep 2003
    • 67

    #2
    s90 = Within ±90° of Vertical Position

    In Nederland wordt normaal de 6820p van Philips gebruikt in 500W theaterarmaturen. (of het Osram equivalent hiervan).

    Er zijn meerdere lampen van 500 Watt en een GY9.5 lampvoet.

    Het eerste waar je op moet letten behalve wattage, voltage en lampvoet is de hoogte van het brandpunt. Dit is het midden van het filament, niet alle lampen zijn even "hoog"
    Het brandpunt moet in het midden van je reflector in je armatuur zitten.

    Vervolgens is er de lichtopbrengst.
    Halogeenlampen met een langere levensduur geven minder licht, en hebben soms ook een lagere kleurtemperatuur.
    Lampen met een hogere kleurtemperatuur branden normaal gesproken korter dan die met een lagere.

    Als je toekunt met en lagere lichtopbrengst kun je dus lampen met een langere levensduur kopen. Dit kan handig zijn bij spotjes op een moeilijk bereikbare plaats of die elke dag de hele dag branden.

    En dan is er ook nog een verschil in voltage: je kunt ook 240V lampen kopen omdat die theoretisch dan op onderspanning branden en dus langer meegaan.
    Last edited by Fons; 27-03-08, 20:41.

    Comment

    Working...