Lichtplan - metalband

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • OcLee
    • Feb 2008
    • 3

    Lichtplan - metalband

    Hallo Collega's

    Ik heb een lichtplan ontworpen voor een metalband. Ik wou graag jullie mening hierover.



    Alles is een leerproces, dus je mag alles kwijt, goed en slecht, aanmoedigend of beledigend.


    Bij voorbaat dank

    Groet Eelco
  • AJB
    • Jul 2003
    • 2289

    #2
    Beste Eelco,

    Je hebt in elk geval je best gedaan om iets moois te bedenken en dat is altijd een goed begin!

    Qua kleur zou ik zoeken naar lekker diepe kleuren, groen L139 doet het goed, en wit kun je lekker koud maken met bijv. L201. Daarnaast zijn je tekeningen mooi maar wel 2 dimensionaal. Je kunt focussing het beste noteren door een bovenaanzicht te maken met focus cirkels (dan neem je ook de diepte mee namelijk).

    Zorg je in je frontlicht niet teveel met warme kleuren werkt: dat is vaak in de metal-scene niet zo passend. Experimenteer veel met richting, schaduw en hard kleuren: dat past veelal in de wensen van een band.

    Blijf uitproberen en bedenken: dat is het beste begin voor een mooie lichtcarriere.

    grtz Arvid
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

    Comment

    • stekelvarke
      • Dec 2004
      • 1062

      #3
      Is dit voor een echte metalband, of is het enkel een leerproces en ontworpen voor een fictieve band?

      een aantal puntjes:
      - Ik zie dat je ACL's per 3 op een bar hangen, ik vind dit nogal een raar aantal aangezien ACL's per 8 in serie staan (tenminste als je ze op 230V wil aansluiten).
      Vandaar dat deze meestal per 4 op een bar hangen, en 2 barren worden dan samen gelinkt (al zijn er bedrijven die het anders doen).

      - Gaat het om een 'tour' set of een vaste installatie? Indien het een 'tour'set is zou ik je parren op 4 of 6 barren monteren, dit werkt makkelijker.

      - Ik vind het bij een metalband steeds leuk om de kleuren rood en koud wit erin te hebben, maar dit is misschien persoonlijk. Gebruik sowiso niet te veel kleuren met een beperkt aantal parren.

      - Intelligent licht is steeds leuk, washen hebben een groot aantal kleuren die je niet altijd in je conventioneel terug vind. En met spots kan je mooie effecten creëren. Maar er is natuurlijk ook iets als budget

      - Strobo's op de grond leggen is mooi, maar waarom alle strobo's op de grond?

      - Ik ben bij matelbands heeel erg fan van blinders, en dan liefst wat diverse types, van 2,4,6,8,9,12-lites tot striplights en cat eyes. En natuurlijk is er hier ook zo iets als budget.

      - Dan het front licht, ik heb geen idee van hoeveel leden de band telt, maar met 12 parren in het front kan je waarschijnlijk wel een paar een ander kleurtje geven voor accenten. En als het budget het toelaat kan je kijken naar Fresnels of PC's.

      - Voor de rest: heel mooi dat je zijlicht gebruikt, maar hang achteraan ook niet alles op dezelfde lijn, maak gebruik van hoogte en diepte verschillen.
      exit night into LIGHT

      Comment

      • OcLee
        • Feb 2008
        • 3

        #4
        Dat van die acl's is idd waar, ik hoorde dat ook net van iemand anders. Die moet ik daarin ook nog even veranderen.

        Het is voor een volk metal band. Vandaar de warme kleur in het front licht.

        De band is verder helemaal afhankelijk van wat er in de zaal staat, er komt ook nog een verkleinde versie.

        Koud wit is idd mooi bij metal maar hier ook weer omdat het vooral volk is leek mij open wit wel op zijn plaats.

        Intelligent licht vind ik al snel een te mooie lichtbundel geven voor dit soort muziek.

        Maar we zijn dus vooral gebonden aan wat de zaal biedt, of wat de band zelf nog wil bij huren.

        Er staan in totaal 7 man op het podium, waarvan ze allemaal weer hun eigen solo erin hebben, die ik natuurlijk mooi wil uitlichten.

        Strobo's kan ik idd ook wel 2 in de truss hangen.

        MySpace.com - HEIDEVOLK - NL - www.myspace.com/officialheidevolk voor wat muziek.

        Thnx

        Comment

        • AJB
          • Jul 2003
          • 2289

          #5
          De band klinkt nou niet bepaald als keiharde metal, meer stevige folkrock. Qua kleur is het altijd smaakgevoelig dus die discussie is niet zo interessant: het is jouw vak als ontwerper om dat passend te maken.

          Je zegt: met deze muziek vind ik wit goed passen. Dan vraag ik: waarom? Waarom doe je wat je doet? Dat is namelijk de vraag die je je continue moet stellen.

          Zou persoonlijk eerst maar eens goed met de band praten, kijken wat er met kleding en decoratie gebeurd. Creativiteit ten uitvoer brengen hoeft niet altijd veel geld te kosten, maar een spannende/passende trussvorm kost altijd meer dan een standaard carré.

          Think about it...
          If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
          ------------------------------------------------
          Arvid Buit
          Creative-Director / Artist-Manager

          Comment

          • w.eckhardt
            • Apr 2006
            • 46

            #6
            Ik heb ze een tijdje geleden live gezien, en misschien daarom wat extra input.

            Heidevolk is echte folk-metal, inclusief de bijbehorende berevelletjes en koeiehoorns waaruit gedronken wordt. Ze spelen zelfs een aantal zelf-verklaarde volksliederen.

            Ik vraag me daarom meteen al af wat die gigantische hoeveelheid strobes op het podium doet.

            In het tegenlicht mis ik een rood. Lijkt mij bij deze band mogelijk ook vrij essentieel. De combo blauw/groen/wit werkt bij trash tot death goed, maar is te koud voor deze stijl.

            Hoeveel groter zijn ze eigenlijk geworden? Ik had begrepen dat er telkens in vrij kleine zaaltjes werd gespeeld. Podiumbreedte mag je dan volgens mij op maximaal 6 meter houden. Als ik het lichtplan zo lees, ga je uit van bijna 10 meter.
            (en als dat niet zo is, dan heb je misschien een overkill aan blinders opgehangen)
            Last edited by w.eckhardt; 26-02-08, 22:10.

            Comment

            • OcLee
              • Feb 2008
              • 3

              #7
              Hey bedankt voor je input.

              Het is idd een echte Folk-metal show. Ze zijn aardig gegroeid de laatste tijd. Een Label ( Napalm Records) een boekingsagentschap (Listen UP! doet ook Tyr) De laatste optredens die we hadden waaren in aardig grootte zalen, 013, Turbinne Hallen (7000 pers.) en Locomotive in Parijs (5000 pers.).

              Bij het nieuwe album zitten wat meer Blackmetal stukken in verweven vandaar deze kleur bezetting en de hoeveelheid strobe. Ik moest de keuze maken tussen Bloed rood en Heide paars, nu heb ik voor Heide paars gekozen omdat ik die nog wel vaak miste in het vorige lichtplan.

              Het lichtplan gaat tegenwoordig via het boekingskantoor. En die vonden het vormalig lichtplan te klein, bijna identiek alleen dan wat Blinders minder en geen strobes en wat minder parren.
              Nu kunnen ze het krijgen ook.

              Als het goed is zorgen zij verder voor de spullen en logistiek en dat het er hangt als wij aankomen.

              Comment

              • AJB
                • Jul 2003
                • 2289

                #8
                Dan zou ik gewoon een standaard festival rider maken en daarin e.e.a. aan moving light opnemen. Daarmee kun je ook strobe-achtige dingen doen, maar dan subtieler

                Daarnaast is het qua kleur, bundeling en muziektapjes wel fijn werken...
                If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                ------------------------------------------------
                Arvid Buit
                Creative-Director / Artist-Manager

                Comment

                • lampjewortel
                  • Nov 2007
                  • 36

                  #9
                  Originally posted by AJB
                  Dan zou ik gewoon een standaard festival rider maken en daarin e.e.a. aan moving light opnemen. Daarmee kun je ook strobe-achtige dingen doen, maar dan subtieler
                  en je eigen mengkameel voor het geval dat er iets staat wat je niet kent. alhoewel zo ongeveer overal wel een pearl of ma hebben tegenwoordig.
                  Al is het geluid nog zo snel, het licht achterhaald hem wel.

                  Comment

                  Working...