Movitec sl250

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Beldog
    • May 2004
    • 140

    Movitec sl250

    Beste medeforummers,
    Ik ga mij een 4 of 6-tal Movitecs aanschaffen, omdat:
    A-Ze wel aan interessante prijzen te vinden zijn. (OK, niet meer zo jong)
    B-Ze makkelijk bij te huren zijn.
    C-Ze zijn volgens mijn bronnen wel betrouwbaar.
    Maar nu mijn vraag : Zijn er (behalve de bulb dan) dingen waar ik op moet letten, dingen die wel eens meer voorkomen qua slijtagegevoelig of andere typische mogelijke foutjes ?
    Vraag 2 : Kan iemand mij aan de service manual helpen ? (Vraag is vroeger al eens gesteld.)

    Alvast bedankt,
    Erwin

    PS: De gewone manual heb ik reeds gedownload.
  • Marik
    • Jan 2006
    • 52

    #2
    Mail me even voor de service manual dan zoek ik hem even voor je op. Over andere dingen waar je op moet letten:

    - Kijk naar de kleurenfilters, deze kunnen na verloop van tijd een beetje door gaan branden waardoor je ook grote kleur verschillen tussen de heads kan krijgen.
    - Vraag naar in het verleden gedane reparaties en het optreden van errors. Laar de heads gewoon een tijdje draaien en kijk of je errors krijgt.
    - Luister goed naar rare bijgeluiden. Het rubber kan van de eindstoppen afslijten, de kabelboom kan loszitten en ga zo maar door. Inspecteer elke head grondig, zowel van binnen als van buiten. Let daarnaast natuurlijk ook op stof en vuil. Dit is vaak een indicatie voor achterstallig onderhoud.

    - Als je het niet vertrouwt, dan ook niet kopen, hoe graag je de heads misschien ook zou willen. Een miskoop is snel gedaan.


    Maarten

    Comment

    • SvB
      • Jan 2008
      • 16

      #3
      Ik zou dan meteen voor de Robe 250XT gaan. Ook niet meer de nieuwsten, en ze zijn zowat identiek, maar uit de movitecs lekt iets te veel licht langs de opening van de ventilators.

      Voor de rest let je idd op veel stof in de ventilatoren. Check ook even of alle isolatierubbers tussen de plastieken onderdelen goed op hun plaats zitten, als dat niet zo is schuurt die rubber tegen de armen van de movinghead en vertraagt hem in beweging, wat zeker niet goed is voor de motoren.
      Last edited by axs; 26-02-08, 13:48. Reason: geen advertentiesite!

      Comment

      • CMY
        • Feb 2008
        • 49

        #4
        De Movitecs horen ook nog terug te draaien als je een tik tegen de behuizing geeft bij de pan en tilt altijd even proberen. Anders kunnen de sensors binnen kapot zijn.
        .....::::: Lichtpik :::::.....

        Comment

        • magicelmo
          • Mar 2007
          • 14

          #5
          heb deze dingen in een club hangen waar ik werk, en die zijn zelfs ex verhuur met aardig wat uurtjes zelfs.
          Dingen lijken af en toe wel onverwoestbaar, problemen die ik wel eens heb zijn :

          - pan/tilt motor versleten
          - sensors van nul positie gobo wiel, kleuren wiel pan/tilt verbogen, dit fix je zo.
          - ventilator in de kop stuk, heb je ook zo vervangen
          - temp sensor bij de lamp defect/vies...ook zo gemaakt

          Ik zou bij aanschaf letten op hoe erg het kleuren wiel verkleurd is, rood en groen is meestal bagger geworden (in hoever die ooit goed is geweest).
          Congo, magenta, orange zijn goed te doen meestal vindt ik.

          Verder kan je kijken wat de staat is van de reflector schaal achter de lamp.


          meestal bij het opstarten heb ik last dat het kleur en het gobo wiel er net naast staat, maar dit is meestal weg na een tijdje met shutter dicht op volle snelheid laten draaien en daarna een reset.
          heb ook nog nooit een motortje vna eht gobo of kleurenwiel vervangen.
          Mijn ervaring is zowieso dat heel veel errors na een reset weg zijn en dat het de heele nacht wonderbaarlijk gewoon werkt

          Het enige wat ik je kan afraden kwa service is snel te dneken zijn bij motortje verwissellen door de 4 centrale assen los te maken waarmee alle "lagen" inde spot vast zitten...want dan preekt dus de hel uit en wens ik je veel plezier met weer in elkaar zetten

          alle motortjes zijn er uit te krijgen met en lange inbussleuten en een goede punttang volgensmij.

          Comment

          • Marik
            • Jan 2006
            • 52

            #6
            Denk dat jouw heads dan toch wel redelijk versleten zijn. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze vaak gereset moeten worden e.d. Ik heb trouwens nog wel een vraagje in het algemeen. Weet iemand of er ergens nieuwe kleurenwielen (of alleen filters) te krijgen zijn en wat de kosten daarvoor zijn verder zoek ik ook nog een schutterveertje (één van mijn heads 'lekt' een beetje)? Als zoiets nou niet zoveel kost is dat misschien nog wel het overwegen waard. Verder prima heads die inderdaad haast onverwoestbaar lijken.

            Comment

            • CMY
              • Feb 2008
              • 49

              #7
              Enige nadeel aan movitec is dat het merk toch wel dood is (teminste de site doet het niet (al een hele tijd))
              Maar de heads zijn het geld zeker waard (als ze in orde zijn)
              .....::::: Lichtpik :::::.....

              Comment

              • magicelmo
                • Mar 2007
                • 14

                #8
                Originally posted by Marik
                Denk dat jouw heads dan toch wel redelijk versleten zijn. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze vaak gereset moeten worden e.d. Ik heb trouwens nog wel een vraagje in het algemeen. Weet iemand of er ergens nieuwe kleurenwielen (of alleen filters) te krijgen zijn en wat de kosten daarvoor zijn verder zoek ik ook nog een schutterveertje (één van mijn heads 'lekt' een beetje)? Als zoiets nou niet zoveel kost is dat misschien nog wel het overwegen waard. Verder prima heads die inderdaad haast onverwoestbaar lijken.
                Aardig versleten zijn ze zeker, maar dit is ook om aan te geven hoe onverwoestbaar ze zijn, een vari*lite bv is wel geavanceerder en uitgebreider.. maar was onder de condities dat deze spotjes gebruikt worden al 4x overleden.
                Ik probeer hier niet mee te zeggen dat ze beter zijn dan een vari*lite maar wel dat ze voor de prijsklasse naar mijn inzien erg lang mee gaan en je ook gerust een 2ehands setje kan aanschaffen.

                Comment

                • Beldog
                  • May 2004
                  • 140

                  #9
                  Zijn eventueel de kleuren in het kleurenwiel te vervangen ?

                  Alvast bedankt iedereen voor de reacties.

                  @ Marik : Ik wil je wel mailen, maar heb geen e-mail adres van je.
                  Edit modje: kan je in je profiel vermelden...
                  Last edited by moderator; 25-02-08, 08:18.

                  Comment

                  • Marik
                    • Jan 2006
                    • 52

                    #10
                    Oeps, helemaal vergeten dat mijn e-mail adres hier niet in mijn profiel staat. Is nu opgelost. Ik zie het mailtje wel verschijnen!

                    Comment

                    • magicelmo
                      • Mar 2007
                      • 14

                      #11
                      Originally posted by Beldog
                      Zijn eventueel de kleuren in het kleurenwiel te vervangen ?

                      Alvast bedankt iedereen voor de reacties.

                      @ Marik : Ik wil je wel mailen, maar heb geen e-mail adres van je.
                      Edit modje: kan je in je profiel vermelden...
                      denk dat het wel kan, zit gewoon met een soort kit/lijm vast denk dat je het tot een bepaalde temp moet verwarmen bv in de oven en dat je ze dan los krijgt.

                      Comment

                      Working...