Onze ervaring met 100% LED verlichting

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hobbybobby
    • Nov 2007
    • 10

    Onze ervaring met 100% LED verlichting

    [FONT=Times New Roman]Naar aanleiding van eerdere topics over LED verlichting, hierbij, zoals belooft, onze “theater”ervaring.[/FONT]

    [FONT=Times New Roman]Door omstandigheden moesten wij volledig nieuwe verlichting aanschaffen. Na het inwinnen van veel informatie en uitproberen van verschillende lampen van verschillende leveranciers zijn wij volledig overgestapt op LED verlichting voor ons toneel.[/FONT]
    [FONT=Times New Roman]In onze zaal mogen max. 350 mensen zitten, er zijn optredens van diverse zangkoren, drumbands, fanfares, popmuziekanten en toneelverenigingen.[/FONT]

    [FONT=Times New Roman]Algemene gegevens:[/FONT]
    [FONT=Times New Roman]Speelvlak 8 * 5,5 meter (nu) opgedeeld in 1/3 deel 2/3 deel met scheidingswand[/FONT]
    [FONT=Times New Roman]Gebruikte spots 12 American DJ LED par pro 64 [/FONT]
    [FONT=Times New Roman]panelen 4 American DJ LED mega panel[/FONT]
    [FONT=Times New Roman]Opstelling lampen:[/FONT]
    [FONT=Times New Roman]Zaaltrek: 3 fixtures van 1 x 4 spots.1 mega panel, 1* 5 spots welke kruislings het podium/decor verlichten[/FONT]
    [FONT=Times New Roman]Boven het podium (trek 1): 1 fixture van 3 panelen om ongewenste schaduwen op te heffen bij de decors.[/FONT]
    [FONT=Times New Roman]1e podium trek: 2 fixtures met (totaal 3) spots voor extra accenten tijdens het stuk.[/FONT]

    [FONT=Times New Roman]Stuk, blijspel met maanlicht scene en “gewone” daglicht scènes, met zomerse zonsopgang en zomerse zonsondergang en belichtingsverschillen beurtelings linker/rechter podium meer/minder licht.[/FONT]

    [FONT=Times New Roman]T.b.v. onze opdracht hebben wij aan de hand van foto’s de kleurstellingen bepaald, waarmee we onze 6 fixtures in verschillende scènes ingesteld hebben. Het onder laten gaan van de zon amber kleur>rood oranje is een kwestie van instellen van kleuren, time en fading waarbij de kleur langzaam van het begin kleurpunt overgaat naar je gewenste eind kleurpunt. [/FONT]

    [FONT=Times New Roman]De belichting middels de LED lampen is uitproberen. Wij hebben met onze lampen eerst "gewoon" daglicht bepaald.[/FONT]
    [FONT=Times New Roman]Gebruikmakend van “gewoon” zonlicht is 1 kant altijd wat warmer>geler en de andere kant wat kouder>blauwer.[/FONT]
    [FONT=Times New Roman]Doordat LED qua kleur precies in te stellen is het dus mogelijk om de zon van 1 kant te laten schijnen. [/FONT]

    [FONT=Times New Roman]Reacties totnogtoe, de kleuren zijn iets anders als bij klassiek licht (dit kan deels ook een kwestie zijn van gebrek aan ervaring d.w.z. nog niet je juiste mix hebben gevonden), maar doordat er tijdens het stuk heel veel wisselende kleurstellingen aanwezig zijn, wordt het beslist niet als storend ervaren. Het blauwe hoofdpijn licht is niet nodig, gewoon wat blauw en eventueel zelfs wat groen weghalen en je hebt een mooi amberkleurig zonnetje in huis. Het feit dat je met een beperkt aantal lampen zoveel verschillende stemmingen kunt oproepen, roept be- en verwondering op.[/FONT]
    [FONT=Times New Roman]In principe kan je ook tijdens je voorstelling je zon laten “lopen”van links naar rechts, kwestie van voldoende fixtures en scènes maken. (regisseur vond dat minder effectief, dus dat is uiteindelijk weggelaten)[/FONT]

    [FONT=Times New Roman]Conclusie, LED verlichting is de toekomst, maar kan in de kleinere zalen al prima toegepast worden. [/FONT]
    [FONT=Times New Roman]Jammer is dat er nog geen standaard is, alle merken hebben een eigen kleuren mix. Wij vonden dat de mogelijkheden met gelijke hoeveelheden RGB led in een spot te weinig lichtopbrengst geeft bij donkere (groene en blauwe) kleuren, de door ons gebruikte spots hebben in verhouding meer Blauw en Groen leds t.o.v. Rood. Daardoor zijn deze kleuren beter bereikbaar (kwestie van natuurkunde gecombineerd met biologie), zonder dat dit teveel ten koste gaat t.o.v. amberkleurig licht. Zeker als je gebruik maakt van verschillende fixtures met verschillende tinten.[/FONT]
    [FONT=Times New Roman]Belangrijk is dat je goed noteert met welke kleuren je wanneer kunt speelt, er zijn momenteel geen standaard lijsten, dus die moet jezelf maken![/FONT]
    [FONT=Times New Roman]De voeding is simpel, alle lampen samen gebruik slechts maximaal 504 W !! Geen dimmer packs, geen krachtstroom en geen zware bekabeling meer nodig.[/FONT]

    [FONT=Times New Roman]Vooralsnog hebben wij geen spijt van deze overstap.[/FONT]

    [FONT=Times New Roman]groeten[/FONT]
    [FONT=Times New Roman]HB[/FONT]
  • Leks
    • Oct 2007
    • 330

    #2
    leuke post
    fijn dat iemand hier een serieus onderzoek naar doet ipv het gelijk af te wijzen.

    waar ik vooral benieuwd naar ben is:
    hoe spreid het licht zich? geeft het een vergelijkbare bundel met een par 64 mfl ? of gedraagt ie zich meer als een flood?( en bestaan ledparren ook als 64 spot?

    Ook zou ik graag willen weten hoe mooi de kleuren uitkomen.
    mij probleem is bij led dat warm wit, en L152 ed erg moeilijk te maken zijn.( waardoor het in mijn ogen nog niet werkt als front. maar alleen als effect&kleuren)

    En zie je "kleur randen" schaduwen? omdat r g en b niet uit exact dezelfde plek komen?

    ik hoor graag je bevindingen ( of kom graag kijken als het in de buurt is...)

    met vriendelijke groet,

    Leks
    Nerd is geen belediging, het is een compliment.

    Comment

    • jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3150

      #3
      Apart. Is er misschien een mogelijkheid om een keer te komen kijken? Ik wil wel een testje uitvoeren daar. Ben erg benieuwd naar de resultaten.

      Comment

      • moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5950

        #4
        actiefotootje?
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

        Comment

        • hobbybobby
          • Nov 2007
          • 10

          #5
          Leks:

          De leds 64 pro spots zijn vergelijkbaar met klassieke pars 64, we hebben e.e.a. voor ons doel getest. Wit verhoud zich prima en werkend met kleuren vonden wij de LEd's zelfs beter.
          De bundel van de spot is strak rond maar even groot/groter als de klassieke (ovale) par 64 bundel, er zijn inmiddels diffusie filters beschikbaar waardoor de bundel nog breder wordt en de randen minder hard. Ik probeer binnenkort een paar van deze filters te krijgen om dit ook eens uit te proberen.

          Daarnaast hebben we panelen die ook bruikbaar zijn als floods. Daar ze echter veel meer mogelijkheden hebben als een gewone flood (ook hier kan je iedere kleur instellen en diverse andere toeters en bellen) kan je misschien beter spreken van een mega flood of zoiets

          Kleuren (wit/amber) is een kwestie van instellen van blauw ( en wat groen) De hoeveelheid hangt af van de verhouding RGB LEDS in je lamp en wat je precies wilt bereiken
          Er zijn overigens ook LEDS te koop met amber licht, m.i. ga je hierbij je doel voorbij omdat voorzover ik kan inschatten je veel multifunctionele toepassingen laat schieten ( zoals de vele kleuren die mogelijk zijn )

          M.b.t. gekleurde randen, ja, dit klopt bij een enkele spot, wij hebben er echter geen last meer van.
          Mogelijk komt dit doordat we meerdere spots, panelen en verschillende kleuren in de fixtures gebruiken. Het kan ook komen omdat we filterhouders gemonteerd hebben ( als we ze opruimen verdwijnen ze) en dat hierdoor dit kleurige randje verdwenen is ( kom ik op terug)

          Jurjen
          Leuk, zal wel half eind maart moeten, ben momenteel een beetje te druk.
          Ik ben heel benieuwd naar de reactie van een criticus
          misschien dat een mod onze mail adres kan uitwisselen, ik heb nl geen msn

          Leks/Mod:
          Foto's ga ik achteraan. Ik wil zowieso nog eens een test uitvoeren om kleuren bij daglicht en LED licht uit te proberen.

          geroeten
          HB

          Comment

          • Funmaker
            • Jun 2006
            • 922

            #6
            een vraag blijft onbeantwoord zijn deze led parren te vergelijken met mfl of nsp parren?
            Hold on a second, relax and listen...

            Comment

            • jurjen_barel
              • Jun 2003
              • 3150

              #7
              Originally posted by hobbybobby
              Jurjen
              Leuk, zal wel half eind maart moeten, ben momenteel een beetje te druk.
              Ik ben heel benieuwd naar de reactie van een criticus
              misschien dat een mod onze mail adres kan uitwisselen, ik heb nl geen msn
              Ik zit ook nooit meer op msn (tsja, tijdmanagement en prioriteiten stellen). Mijn mailadres staat wel op mijn website (en die link staat in mijn profiel, dus kwestie van klikkerdeklik met de muis).

              Comment

              • JustME125
                • Jun 2006
                • 297

                #8
                Waar zitten jullie ergens met het theater? Als het in de buurt is dan wil ik ook zeker wel eens langskomen om te kijken hoe jullie het hebben opgelost als dit mogelijk is. Misschien wel af te stemmen met Jurjen zodat je geen 2x tijd vrij hoeft te maken.

                Mzzls
                Correct me if I'm wrong

                Comment

                • Erik steeman
                  • Aug 2005
                  • 45

                  #9
                  Hetzelfde geld voor mij. Ik ben lichttechnicus in een theater met 285 zitplaatsen in Raalte en sluit me graag aan bij een eventuele rondleiding en/of demonstratie.
                  Groet,
                  Erik.

                  Comment

                  • Jeroen
                    • Aug 2000
                    • 1021

                    #10
                    Ik kan evt. LED producten ter beschikking stellen voor een demo

                    Het gaat om PixelRange en I-Pix

                    PixelRange
                    i-Pix ::: a new generation of LED lighting

                    Mocht er interesse zijn dan hoor ik dat graag.
                    Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

                    Comment

                    • hobbybobby
                      • Nov 2007
                      • 10

                      #11
                      Klinkt leuk zo, ik wil de groep alleen niet groter maken, mogelijk in een later stadium nogmaals.
                      Er wordt al aangegeven om dingen uit te proberen e.d., met een grotere groep gaat alles maar half, dat lijkt me niet handig.

                      ben nu ff met druk met werk/vergaderen kom op overige zaken terug.

                      gr

                      HB

                      Comment

                      • JustME125
                        • Jun 2006
                        • 297

                        #12
                        Tuurlijk joh, ik hoef persoonlijk niet echt iets te testen. Wil het gewoon wel eens zien hoe het eruit ziet bij jullie. Puur omdat specs mij niet zoveel zeggen op dit gebied. Al is het maar even een uurtje binnenwandelen wanneer je aanwezig bent! Kan ik hopelijk een beetje gevoel hierbij krijgen.

                        Mzzls
                        Correct me if I'm wrong

                        Comment

                        • hobbybobby
                          • Nov 2007
                          • 10

                          #13
                          Originally posted by Funmaker
                          een vraag blijft onbeantwoord zijn deze led parren te vergelijken met mfl of nsp parren?

                          500 watt mfl parren, test par heeft vlgs mij ongeveer 15 branduur, dus nog lekker vers van de pers.

                          gr

                          hb

                          Comment

                          • Leks
                            • Oct 2007
                            • 330

                            #14
                            To Jeroen: leuk aanbod Jeroen,
                            maar het gaat mij vooral om de combinatie meerdere parren & theater.

                            To HobbyBobby: Het kijken gaat mij ook alleen maar om een indruk & kleuren.
                            wil ook met alle plezier eens komen kijken bij een voorstelling in jullie theater die met led gedaan is.
                            * Verder vraag ik me ook af: heb je een conventioneel frontje hangen? ( fressnellen?)

                            To All: heeft iemand al led lampen met kleppen gespot ( voor prof gebruik)
                            en heeft iemand al de eerste led profiel spot gespot? ( haha flauwe woordgrap)

                            leks
                            Nerd is geen belediging, het is een compliment.

                            Comment

                            • Jeroen
                              • Aug 2000
                              • 1021

                              #15
                              @Leks
                              Dat is geen enkel probleem. We werken graag mee aan goede initiatieven om LED bekender te maken en om zelf wellicht ook nog wat te leren.

                              Het is overigens niet zo'n groot probleem om bijvoorbeeld een PixelPar of BB-Wash met barndoors uit te voeren, er is alleen (nog) niet zoveel vraag naar dus is het nog niet op de markt verkrijgbaar.
                              Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

                              Comment

                              Working...