ANTI-SCHADUW !!! (UV of toch iets geks?)

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Roger Keulen
    • Jan 2008
    • 4

    ANTI-SCHADUW !!! (UV of toch iets geks?)

    Hallo,

    Ik heb ooit eens gehoord van schaduws die 'WIT!' zijn in één of andere disney productie. (Dus zeeeeer geheim dus, maar weet wel zeker dat het kan)

    Nu is mijn vraag hoe doen ze dit?

    Ik hoorde zo iets van: UV licht + Een soort van filter die ge-'Cancel'-ed kan worden met het UV licht. Dus als de twee beams elkaar interfereren ontstaat er een frequentie die niet te zien is met het blote oog. Maar appart is 1 van de twee dan wel te zien als wit licht.

    Maar ik snap niet echt hoe dit dan moet werken?


    Weet iemand niet toevallig of het mogelijk is een zeg maar: 2Kw ADB lamp zo te filteren dat het licht dat hier uit komt horizontaal gepolariseerd is?

    En kan ik dit zo interfereren met een tweede en derder en vierde, etc, etc?
    Dat de dalen en pieken tegenover elkaar komen te liggen? (Fix. hangen dan zo dicht mogelijk bij elkaar, zodat het licht bijna vanuit dezelfde positie komt)


    Iemand al eens van dit effect gehoord?

    Wil het graag gaan gebruiken voor dans voorstellingen en een 'metal' bandje. hahaha


    Oja, Iemand nog andere leuke dingen die je met licht kunt doen? (Theater achtig graag)


    Groetjes: Roger Keulen
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3150

    #2
    Enige manier die ik kan bedenken (de Disney-beschrijving volg ik niet helemaal) is als volgt:
    open witte lamp van achter je schaduwopject op je horizon en van voren een andere kleur (paars bijv?). Op de horizon zal het paars overheersen, als die veel meer vermogen heeft en de schaduw die door het licht van voren en je object wordt gecreëerd op de horizon, wordt ingevuld door de witte lamp.

    Comment

    • laserguy
      • Jun 2003
      • 2755

      #3
      Ik heb ook even moeten denken en volgens mij bedoelt de TS dat het gewoon WITTE schaduwen zijn die de mannetjes on-stage maken, dit in tegenstelling tot een gewone schaduw die altijd zwart/donker is!
      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

      Comment

      • Highfield
        • Jun 2006
        • 144

        #4
        Originally posted by Roger Keulen
        Hallo,
        Weet iemand niet toevallig of het mogelijk is een zeg maar: 2Kw ADB lamp zo te filteren dat het licht dat hier uit komt horizontaal gepolariseerd is?

        En kan ik dit zo interfereren met een tweede en derder en vierde, etc, etc?
        Dat de dalen en pieken tegenover elkaar komen te liggen? (Fix. hangen dan zo dicht mogelijk bij elkaar, zodat het licht bijna vanuit dezelfde positie komt)

        Met mijn basis-natuurkunde achtergrond zou ik zeggen dat het vrijwel onmogelijk is om dit te doen gezien de korte golflengte. dat wordt millimeter if not nanometerwerk en dat red je niet.

        mvg Harm
        Harm Hoogveld

        Het begint met ambitie..

        Comment

        • lampjewortel
          • Nov 2007
          • 36

          #5
          Originally posted by Roger Keulen
          Hallo,

          Ik heb ooit eens gehoord van schaduws die 'WIT!' zijn in één of andere disney productie. (Dus zeeeeer geheim dus, maar weet wel zeker dat het kan)

          Nu is mijn vraag hoe doen ze dit?

          Ik hoorde zo iets van: UV licht + Een soort van filter die ge-'Cancel'-ed kan worden met het UV licht. Dus als de twee beams elkaar interfereren ontstaat er een frequentie die niet te zien is met het blote oog. Maar appart is 1 van de twee dan wel te zien als wit licht.

          Maar ik snap niet echt hoe dit dan moet werken?


          Weet iemand niet toevallig of het mogelijk is een zeg maar: 2Kw ADB lamp zo te filteren dat het licht dat hier uit komt horizontaal gepolariseerd is?

          En kan ik dit zo interfereren met een tweede en derder en vierde, etc, etc?
          Dat de dalen en pieken tegenover elkaar komen te liggen? (Fix. hangen dan zo dicht mogelijk bij elkaar, zodat het licht bijna vanuit dezelfde positie komt)


          Iemand al eens van dit effect gehoord?

          Wil het graag gaan gebruiken voor dans voorstellingen en een 'metal' bandje. hahaha


          Oja, Iemand nog andere leuke dingen die je met licht kunt doen? (Theater achtig graag)


          Groetjes: Roger Keulen
          Heeij Roger,

          alles goed daar in limboland,

          Hetgene waar dat ik aan zit te denken is meer een aplicatie waar je een beamer voor nodig hebt. Van de zomer een productie gedaan op Noorderzon, die hadden een witte balletvloer die was gecalibreert met een infrarood camera, elk voorwerp dat niet dezelfde temp. als de vloer had werd opgepakt in een matrix en daar konden ze lichteffecten omheen zetten, dmv. een beamer.

          misschien is dit een oplossing voor datgene wat jij zoekt, infrarood cam in de zaal( tussen zaallicht). wat ir pixelscreens erbij om een egaal geheel te creeren, een beamer boven het podium, probleem dit systeem is erg warmte gevoelig (vliegen, muggen, maar ook andere lichtbundels) kunnen ervoor zorgen dat de ir camera teveel oppakt, waar de computer vervolgens ook weer wat mee gaat doen.

          groeten he roger

          (die andere gek van MFL)
          Al is het geluid nog zo snel, het licht achterhaald hem wel.

          Comment

          • Enrico
            • Jun 2004
            • 28

            #6
            Heb je beelden van dit fenomeen? ben heel erg benieuwd!!

            leuk theatraal geintje voor dans, maar ook verassend bij bandjes is zij licht. op middel/ooghoogte wat parren op statief en je frontlicht dimmen. zit er spannend uit, zeker met verschillende kleuren (warm koud)

            toitoi
            BOEM is HO!

            Comment

            • lampjewortel
              • Nov 2007
              • 36

              #7
              Chunky Move - Glow

              dit is de site van die groep,

              zijlicht is altijd mooi natuurlijk, vooral als je alles los aanstuurt, dan kun je daar ook nog mooie chase effecten overheen gooien.

              zijlicht kan ook erg mooi zijn vanaf vloerniveau, daarmee kun je mensen laten "zweven"

              ook mooi is om iedereen op prakken te zetten en dat met kaasdoek af te rokken, en een bouwlamp eronder.

              maar ik moet niet al mijn geheimen vertellen natuurlijk, want dan is het hele leuke van experimenteren eraf.
              Al is het geluid nog zo snel, het licht achterhaald hem wel.

              Comment

              • Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

                #8
                Originally posted by Highfield
                Met mijn basis-natuurkunde achtergrond zou ik zeggen dat het vrijwel onmogelijk is om dit te doen gezien de korte golflengte. dat wordt millimeter if not nanometerwerk en dat red je niet.

                mvg Harm
                Tuurlijk kan dat, maar het effect is dan nog steeds dat je licht van mekaar aftrekt, in plaats van optelt.
                Polarisatie is een truuk die je t beste met 2 poloroid zonnebrillen kunt doen... leg de ene over de ander, en het wordt ineens erg donker als je de ene verdraait tov de ander.

                je kunt ook linksdraaiende yoghurt proberen voor je experiment...

                Comment

                • Leks
                  • Oct 2007
                  • 330

                  #9
                  Als eerste... PRACHTIG... wat ongelofelijk mooi gedaan !

                  na enige ervaring kan ik je vertellen dat het je niet gaat lukken met polarisatie. dit heb ik zelf al vaker geprobeerd zonder resultaat, theoretisch klinkt het best mogelijk tot dat je gaat tekenen en rekenen... zoals al gezegd...nanometer werk volstrekt onmogelijk te realiseren zonder zonder lichtbank , lasers, lab.

                  ik gok dat dit "truckje" is gemaakt met idd iets in de richting van een IR of gewone camera. movement detectie software en een beste beamer(s) en een knap programmeer standje met VJ software

                  Ook is een achterlijk strakke timing ook mogelijk ( pre programmed) maar dit zou mij nog meer verbazen dan een technisch hoogstandje.

                  mocht iemand weten hoe dit gemaakt is of dit na kunnen maken hoor ik het erg graag

                  groeten,
                  Leks
                  Nerd is geen belediging, het is een compliment.

                  Comment

                  • jakobjan
                    • Jul 2002
                    • 599

                    #10
                    Frieder Weiss

                    dit is de pagina van de man die het allemaal ontwikkeld heeft..
                    hier staat ook welke software er voor gebruikt wordt
                    Jakob-Jan
                    Lightjockey Beta tester
                    Freelance Licht tekkie

                    Comment

                    • showband
                      • May 2001
                      • 4524

                      #11
                      In de choochelwereld lossen ze zulke dingen soms enorm lowtech op. Terwijl je jezelf dan uren het hoofd kan breken hoe het is gedaan.

                      voorbeeld hoe je dit KAN oplossen:
                      Als je vanuit het licht samenwerkt met de choreograaf, de regisseur en de kostuumafdeling kun je met LED lampen op de rug in de costumes van de artiesten werken. Dan krijg je witte schaduwen die, mits je zonder rook werkt, niet te traceren zijn.
                      Dat is het eerste wat in me op komt. maar de boodschap is dat je bij een goede uitvoering van een eigen idee soms met weinig geld leuke dingen kan doen.
                      lekker belangrijk!

                      Comment

                      • Roger Keulen
                        • Jan 2008
                        • 4

                        #12
                        Héé hallo !!!

                        Ja, het effect wat ik zoek is iets wat 'Thijs' eens mij vertelde in de auto op weg naar.... Hij wis zelf ook niet hoe het werkte alleen dat het wel goed geheim gehouden werd. Dus dan ben ik als beginnend licht ontwerper (uhhhm, per ongeluk 1x moeten doen.. hahahaa) meteen nieuwschierig... kan het wel gebuiken bij dans...

                        Enne alles goed? Geen hyves? zie je niet bij mfl staan hahaha...
                        roger-keulen.hyves.nl


                        Oja: Het is geen 'truuk-truuk' zeg maar met beamers en zo... Nee: Het is ECHT JOUWN schaduw maar dan LICHT i.p.v. DONKER. Dus alles is donker je ziet niks, maar op de grond en tegen objecten waar je 'SCHADUW' is, is nu wit licht ! (Of het wit moet zijn weet ik ook niet, hij vertelde er ook weer niet zoveel over. hij zij wel iets over IR en 'canceling'..(Kun je de IR lamp van bart/annemarie op de balkon rand nog herrineren...die heb je nodig dacht hij dan, om het licht van achter te cancel-en. daarwaar de ir niet komt is het gewoon zichtbaar licht...)
                        Last edited by Roger Keulen; 03-02-08, 20:02.

                        Comment

                        • Roger Keulen
                          • Jan 2008
                          • 4

                          #13
                          Originally posted by showband
                          In de choochelwereld lossen ze zulke dingen soms enorm lowtech op. Terwijl je jezelf dan uren het hoofd kan breken hoe het is gedaan.

                          voorbeeld hoe je dit KAN oplossen:
                          Als je vanuit het licht samenwerkt met de choreograaf, de regisseur en de kostuumafdeling kun je met LED lampen op de rug in de costumes van de artiesten werken. Dan krijg je witte schaduwen die, mits je zonder rook werkt, niet te traceren zijn.
                          Dat is het eerste wat in me op komt. maar de boodschap is dat je bij een goede uitvoering van een eigen idee soms met weinig geld leuke dingen kan doen.

                          Nee, ben echt op zoek voor oplossing voor gebruik in een theater/zaal (600+).
                          Geld is geen probleem, daar heb je subsidie voor..
                          Last edited by Roger Keulen; 03-02-08, 19:48. Reason: tja.... had eerst een andere reactie... hahaha

                          Comment

                          • jakobjan
                            • Jul 2002
                            • 599

                            #14
                            is toch de oplossing van Frieder Weiss datgene wat je zoekt..

                            Met 1 infrarood camera en 1 of 2 beamers. en de software die hij gemaakt heeft.

                            Je kan een 30 dagen test versie sponsen van zijn site, ziet er leuk uit.. je kan met een gewone camera ook al het een en ander proberen..
                            Jakob-Jan
                            Lightjockey Beta tester
                            Freelance Licht tekkie

                            Comment

                            • lampjewortel
                              • Nov 2007
                              • 36

                              #15
                              Originally posted by Roger Keulen
                              Héé hallo !!!

                              Ja, het effect wat ik zoek is iets wat 'Thijs' eens mij vertelde in de auto op weg naar.... Hij wis zelf ook niet hoe het werkte alleen dat het wel goed geheim gehouden werd. Dus dan ben ik als beginnend licht ontwerper (uhhhm, per ongeluk 1x moeten doen.. hahahaa) meteen nieuwschierig... kan het wel gebuiken bij dans...

                              Enne alles goed? Geen hyves? zie je niet bij mfl staan hahaha...
                              roger-keulen.hyves.nl


                              Oja: Het is geen 'truuk-truuk' zeg maar met beamers en zo... Nee: Het is ECHT JOUWN schaduw maar dan LICHT i.p.v. DONKER. Dus alles is donker je ziet niks, maar op de grond en tegen objecten waar je 'SCHADUW' is, is nu wit licht ! (Of het wit moet zijn weet ik ook niet, hij vertelde er ook weer niet zoveel over. hij zij wel iets over IR en 'canceling'..(Kun je de IR lamp van bart/annemarie op de balkon rand nog herrineren...die heb je nodig dacht hij dan, om het licht van achter te cancel-en. daarwaar de ir niet komt is het gewoon zichtbaar licht...)
                              Tijs had idd af en toe wel vage idee-en, ik vraag me echter af, hoe hij dit dan weer bedoelde. Ik denk dat voor die dansvoorstelling de onderstaande oplossing het beste werkt, aangezien IR buiten ons spectrum valt, lijkt het me ook raar dat deze frequentie andere zichtbare frequenties kan wegfilteren.

                              Wat ook erg mooi kan werken is een rondhorizon, en die felwit aan te lichten, maar dan wel zo fel dat ie licht gaat geven, een stuk of 30 1-kw bakken voor 12 meter, dat idee

                              daarmee, krijg je heel erg mooi die silhoueten, alleen heb je niks met schaduw...
                              Al is het geluid nog zo snel, het licht achterhaald hem wel.

                              Comment

                              Working...