Laserbundel 30µm

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gilles Van Mol
    • Jan 2008
    • 1

    Laserbundel 30µm

    Beste,

    Ik zou in een industriële toepassing een rechthoekige laserbundel moeten verkrijgen met een breedte tussen 20 en 30 µm. Is er iemand van jullie op de hoogte of er standaard modellen verkrijgbaar zijn die zo een bundel kunnen leveren. De bedoeling is dat de rechthoekige bundel op een fotodiode valt. Wanneer een klein deeltje het pad laser - fotodiode kruist, dan verandert de spanningsuitgang aan de fotodiode.

    Alvast bedankt voor een eventuele reactie!

    Groeten, Gilles
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

    #2
    Beste Gilles,

    Zoals je uit de forum omschrijving op kunt maken hebben de deelnemers en het forum in de verste verte niets te maken met industriele toepassingen. Zeker daar waar het om laser toepassingen gaat zijn de lasers in de entartainment industrie maar kinderspel qua kwalificaties!
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

    Comment

    • Shark
      • Aug 2007
      • 208

      #3
      Volgens mij zoek je een soort fotocel waarop een lazerstraal geprojecteerd staat. en ertussen dus iets kan langskomen?
      Wanneer er dan iets langskomt, dat de fotocel dit detecteerd en doorstuurd met een bepaalde waarde?

      dit zijn geen echte lasers zoals je ze ziet op evenementen, maar industriële spullen die gebruikt worden op vooral transportbanden. Voor zover ik weet (mijn vader is verdeler van grote industriële machines) komt hier ook geen echte zichtbare straal uit, maar ziet enkel de fotocel deze straal.

      Word meestal opgesteld op een transportband of ergens anders.. met een fotocel die signalen in een bundel stuurt. Aan de andere kant staat een reflector die deze straal terug kaatst. Uiteindelijk komen er 2 signalen uit deze fotocel, dit zijn dan de signalen "straal onderbroken" of "straal open".

      Maar dit is zoals hierboven vermeld een heel andere toepassing, niet te vergelijken dus met lasers op evenementen.

      Comment

      • Carl
        • Nov 2000
        • 907

        #4
        Ik zou eens bij SICK kijken, is zo'n beetje de grootste fotocellen winkel van west Europa.
        Ze hebben mij altijd goed kunnen helpen, aardige lui ook.
        SICK - Nederlandse Homepage ze zitten in Bilthoven.

        Laserfotocellen zijn bij mijn weten altijd wel zichtbaar licht, het is wel klasse 1, dus "ongevaarlijk" maar als je het straaltje niet kunt zien, heb je toch vaak de neiging om te kijken of je het ook niet een beetje kunt zien?
        Ik vind infrarood cellen maar lastig, afstellen gaat met rood licht toch wel makkelijker.
        Maar IR heeft ook wel voordelen, soms werkt het beter voor bepaalde toepassingen.
        Sorry, back on topic! (wat hier eigenlijk geen topic is......)

        Comment

        • keenoncoolstuff
          • May 2003
          • 695

          #5
          Originally posted by Gilles Van Mol
          Ik zou in een industriële toepassing een rechthoekige laserbundel moeten verkrijgen met een breedte tussen 20 en 30 µm. ... De bedoeling is dat de rechthoekige bundel op een fotodiode valt. Wanneer een klein deeltje het pad laser - fotodiode kruist, dan verandert de spanningsuitgang aan de fotodiode.
          Stomme vraag misschien, maar hoe groot is het oppervlak van de fotodiode? En als de laserstraal met een diameter van 20µm op die fotodiode valt, is er dan überhaupt wel een verschil in spanning meetbaar? Dit omdat de diameter van de lichtbundel in geen enkele verhouding staat tot de oppervlakte van de fotodiode.
          Andersom gedacht: kun je niet een bredere laserbundel toepassen, en een soort "masker" met een rechthoekig gat van 20-30µm erin voor de fotodiode (of voor de laser) plaatsen? De stralen in een bundel laserlicht zijn immers bijna 100% evenwijdig... Lijkt me een stuk goedkoper...

          Groet, Rob.


          PS: Als mijn idee jullie bedrijf een geweldige besparing oplevert, krijg ik daar dan ook een premie voor? (denkt aan de ideeenbus op mijn vroegere werkplek)
          All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
          If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

          Comment

          • JeroenVDV
            • Mar 2004
            • 963

            #6
            Rasteropstelling (2x2,3x3, etc.) van diodes om vierkante straal te vormen (doormiddel van dichroics/spiegeltjes stapelen). Collimator erachter om gewenste dikte / divergentie te verkrijgen..

            Of ga ik heel kort door de bocht?
            Creating shows beyond Imagination

            Comment

            Working...