Lichtshow allround trio

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Giac
    • Jan 2008
    • 4

    Lichtshow allround trio

    Na veel gelezen te hebben op het internet en hier op het forum zou ik graag het advies willen hebben over het volgende;

    Momenteel speel ik in een allround trio (bruiloften, personeelsfeesten etc.) en zijn we van plan de (zeer) kleine lichtshow uit te willen breiden. We treden gem. 1x per maand op.
    Het enige wat we nu alleen hebben is een T-bar met 4 parren56 short.
    Dit willen we graag gaan uitbreiden, maar de vraag is hoe en wat?

    We willen graag alles klein en compact houden, maar eigenlijk toch ook wel weer een goeduitziende lichtshow. Zelf zat ik te denken om 2 (goedkope) movingheads te kopen met daar bij nog een t-bar met 4 parren.
    1 set parren voor het front
    1 set parren op de grond, midden achter op het podium leggen
    2 movingheads links/recht voor op het podium op de hoeken.

    wat is jullie idee hierover? of hebben jullie andere adviezen, ik hoor het graag alles is welkom.

    Welke lee-kleuren adviseren jullie voor dit soort gelegenheden waar we optreden? In het front zou ik Lee152 willen toepassen. Wat zouden jullie me adviseren voor de 4 parren achter op het podium?

    Ik hoor graag jullie reacties

    Alvast bedankt!
  • Leks
    • Oct 2007
    • 330

    #2
    beste poster,

    ik raad je aan om te beginnen bij de "standaard" belichting
    dwz frontje ( van parren zoals je zei)
    en een " tegentje" ( van parren met iets donkers; paars blauw naar eigen wens)

    dit geeft als eerste al een stuk meer diepte en " look" voor je band.

    en over de movingheads... tjah... hebben jullie een vaste technicus?
    zo ja dan is er over te denken om movingheads + een simpel tafeltje te kopen.
    zo niet dan raad ik het je ten sterkste af, gezien movingheads pas leuk zijn en functievol als ze netjes geprogrammeerd zijn. ( en je dit netjes in elke ruimte waar je komt aanpast)
    doe je dit niet dan is het gewoon een draaiende lamp op een intern programma... en echt daar word je niet vrolijk van.

    een simpel en leuk show element is wel te maken met bijvoorbeeld een verticale V van 2 four- of sixbars ( eventueel ledparren? ... iets met stroom verbruik enzo?)
    maar dit kan best stand alone draaien of een bandlid met een licht/dmx voetpedaal om eens een chase te wisselen.

    maar het valt of staat dus een beetje met de technicus... laat dit ff weten dan krijg je meer advies als je wilt.

    Groet,
    Leks
    Nerd is geen belediging, het is een compliment.

    Comment

    • stekelvarke
      • Dec 2004
      • 1062

      #3
      En hoeveel geld heb je over voor de aanschaf van het extra materiaal?
      exit night into LIGHT

      Comment

      • Robert H
        • Jan 2006
        • 378

        #4
        Ik zou eerlijk gezegd meteen kiezen voor een strakke achterkant (ook in bepaalde niet-muziekgerelateerde situaties overigens ), oftewel twee statiefjes met een trussje en een backdrop. Dit hoeft voor dit soort gelegenheden echt geen duur spul te zijn. Gewoon een paar leuke budget-windupjes is meer dan afdoende. Op de tweedehands-sites staan vaak genoeg leuke setjes goedkoop aangeboden (inclusief truss). Theaterdoek wordt eveneens vaak aangeboden en wellicht is er nog wel een creatieve vriend/buurman/familielid die daar voor een flesje wijn jullie logo en/of bandnaam op kan schilderen of plakken.

        Voordeel van een zwarte achterkant (nu worden de woordspelingen wel erg dubieus...), is dat het er meteen erg verzorgd uitziet. In de situaties waar wij klein staan te spelen, gaat er ook altijd een backdropje in. Zelfs met slechts 4 of 8 parretjes in zo'n trussje ziet het er op dat soort feestjes supernetjes uit! Paar mooie 180-filters erin en je staat er picobello bij. Kwestie van smaak, maar ik ben niet zo'n fan van die rood-groen-geel-blauw-rood-groen-geel-blauw-rood-groen-geel-blauw-lichtshows :-)

        Eventueel kun je in dat trussje nog twee leuke goedkope scans hangen voor de dynamische effecten. De parren zou ik gewoon de hele tijd aan laten staan. Uiteraard zou je voor die parren ook kunnen kiezen voor LED-exemplaren, dan ben je helemaal flexibel. Zit je ook niet te klooien met krachtstroom, dimmers of T4-balken. Stuurtafeltje met voetbediening erbij en je kunt er alle kanten mee op. Denk er overigens aan dat je bij bewegend licht eigenlijk ook altijd rook moet hebben, anders zie je er bijster weinig van...

        Gezien jullie 3-mansbezetting zou je voor de voorkant kunnen denken aan twee par-56's (medium of wide) per kant. Die knutsel je zo op een kort balkje en voor drie man heb je meer dan genoeg frontlicht met die vier lampen.

        Comment

        • Giac
          • Jan 2008
          • 4

          #5
          Allereerst bedankt voor jullie snelle antwoorden!

          Even wat antwoorden op jullie gestelde vragen;

          -We willen zonder lichttechnicus werken, dus inderdaad een simpele besturing (eventueel dimmer en controller in 1) En dat er verschillende presets zijn voorgeprogrameerd.

          -Het budget is niet zo van belang. We zijn met z'n 3-en en treden gem. 1x per maand op. We willen gewoon een complete, compacte lichtset. Dus het hoeft niet te bestaan uit 20 movingheads en 36 parren b.v.. Nee gewoon een leuke goede compacte lichtset en wat de kosten zijn zien we dan wel.

          -Om eerlijk te zijn wilde we eigenlijk geen trussen meer gebruiken met statieven. Vandaar dat ik in mijn voorbeeld ook de movingheads noemde omdat je daar geen truss voor op hoeft te bouwen, maar je ze kunt plaatsen op het poduim zelf. Maar als jullie toch adviseren om een truss te maken met verschillende parren eraan, valt er natuurlijk wel over na te denken!

          - Ook ik ben geen fan van de verschillende parrenkleuren met rood-blauw-groen-geel-rood-blauw-groen-geel etc..


          Maar natuurlijk is al jullie advies welkom zodat we kunnen beslissen wat het werkelijk gaat worden!!

          Comment

          • Watt Xtra
            • Oct 2004
            • 1119

            #6
            2 maal een goed statief en dan een stuk alubuis ertussen is ook al voldoende voor een backdropje...

            maakt het geheel gewoon af. evt het achterdoekje met een 2-3 tal ledfloods aanlichten.

            Front idd een 2tal par 56 mfl. per kant op statief...

            Het geheel blijft compact, snel op te bouwen en staat gewoon strak.

            zou met een lichtsturing kunnen, hoeft echter niet. Ledfloods hebben zelf een kleurenwisseling ingebouwd.
            JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

            Comment

            • Elmo
              • Jun 2006
              • 208

              #7
              Originally posted by Giac
              Allereerst bedankt voor jullie snelle antwoorden!

              Even wat antwoorden op jullie gestelde vragen;

              -We willen zonder lichttechnicus werken, dus inderdaad een simpele besturing (eventueel dimmer en controller in 1) En dat er verschillende presets zijn voorgeprogrameerd.

              -Het budget is niet zo van belang. We zijn met z'n 3-en en treden gem. 1x per maand op. We willen gewoon een complete, compacte lichtset. Dus het hoeft niet te bestaan uit 20 movingheads en 36 parren b.v.. Nee gewoon een leuke goede compacte lichtset en wat de kosten zijn zien we dan wel.

              -Om eerlijk te zijn wilde we eigenlijk geen trussen meer gebruiken met statieven. Vandaar dat ik in mijn voorbeeld ook de movingheads noemde omdat je daar geen truss voor op hoeft te bouwen, maar je ze kunt plaatsen op het poduim zelf. Maar als jullie toch adviseren om een truss te maken met verschillende parren eraan, valt er natuurlijk wel over na te denken!

              - Ook ik ben geen fan van de verschillende parrenkleuren met rood-blauw-groen-geel-rood-blauw-groen-geel etc..


              Maar natuurlijk is al jullie advies welkom zodat we kunnen beslissen wat het werkelijk gaat worden!!

              ik vindt het nu jammer dat je de adviezen van je collega forumbezoekers aan het bagatelliseren bent. Dit door een nieuw topic te openen en de vraag te stellen waar een en ander te verkrijgen is, en waar ze goed advies kunnen geven. Vertrouw je het advies van je collega's alhier soms niet?

              gelukkig is het topic waarnaar ik refereer gesloten door MOD, maar wat mij betreft mogen ze deze ook direct sluiten.

              Comment

              • moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5950

                #8
                Zolang er op een nette manier en op inhoudelijke wijze over het onderwerp wordt gesproken is het voor het open blijven van en onderwerp niet noodzakelijk dat een ieder het met elkaar eens is.
                Juist het versterken en beargumneteren van een bepaalde keuze lijkt me een zinvolle gang van zaken.
                on topic;
                Ken overigens maar weinig acts die gebaat zijn bij standaard dixo kleurtjes, werken zonder sturing lijkt mij een spat terug n de tijd en zeker een stap terug in uitstraling van de act qua podium performance.
                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                Comment

                • Giac
                  • Jan 2008
                  • 4

                  #9
                  [FONT=Arial]We zijn er uit wat we willen (bedankt voor jullie adviezen!) maar hebben nog enkele vragen;[/FONT]

                  [FONT=Arial]We willen het volgende aanschaffen:[/FONT]
                  [FONT=Arial]2 x 4parren[/FONT]
                  [FONT=Arial]2 x scanner[/FONT]

                  [FONT=Arial]We willen de 2 statieven met ieder 4parren aan iedere zijkant van het podium gebruiken, met daarvan aan iedere kant 1 par voor de frontverlichting.[/FONT]
                  [FONT=Arial]Aan de achterzijde van het podium willen we theaterdoek gaan gebruiken aan een truss-systeem, met daarbij 2 scanner opgehangen.[/FONT]

                  [FONT=Arial]Onze vraag is nu: welke controller kunnen we hiervoor het beste gaan gebruiken???[/FONT]
                  [FONT=Arial]Het moet makkelijk (simpel) te bedienen zijn en we werken niet met een lichttechnicus, dus van te voren e.e.a. programmeren.[/FONT]
                  [FONT=Arial]Graag een controller waarop een footcontrol kan worden aangesloten, zodat het makkelijk te bedienen is tijdens optredens.[/FONT]

                  [FONT=Arial]Voor de parren willen we dmx-barren gebruiken. Kun je met zo’n dmx-bar zorgen dat het frontlicht (2xpar) tijdens de presentatie full aanstaat continu en als we starten met een nummer dat de frontverlichting een stuk dimt maar toch continue blijft branden?[/FONT]

                  Comment

                  Working...