DMX en pc expert vraagje

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stompinne
    • Apr 2005
    • 91

    DMX en pc expert vraagje

    Hallo, ik heb een mobiele set waarbij ik 8 parren, 2 scanners en nog wat losse switch-effecten stuur via de Enttec-pro usb interface. Alles wordt via een pc gedaan, dmx én muziek afspelen...zonder noemenswaardige problemen.
    Nu is het zo dat een klant een lange muur wil laten belichten met extra licht.
    Veronderstel dat ik hiervoor een dozijn dmx-parren of iets dergelijks gebruik...zal ik dan extra kracht van mijn pc nodig hebben?
    Hoe langer de dmx-keten hoe lastiger voor mijn pc? Of werkt dit niet zo?
  • ralph
    Banned
    • Aug 2000
    • 2649

    #2
    Euhm...
    het DMX protocol geeft aan: maximaal 32 fixtures per universe. Een universe is 1 tot 512 adressen.

    Wanneer je 1 dmx dongle aansluit op je pc, dan maakt het niets uit of je 1 dmx apparaat aan gaat sluiten of 20.

    Bij aansluiten van meerdere dongles, dan kan je USB aansluiting vertraging gaan opleveren. Maar denk hierbij aan 3 of meer dongles.

    Comment

    • JeroenVDV
      • Mar 2004
      • 963

      #3
      Originally posted by ralph
      Euhm...
      Wanneer je 1 dmx dongle aansluit op je pc, dan maakt het niets uit of je 1 dmx apparaat aan gaat sluiten of 20.
      Eeehm, je zit er een beetje naast. Het aansturen van meer fixtures kan WEL meer processorkracht vereisen - afhankelijk van de gebruikte software en de gebruikte interface (en vooral de manier waarop deze communiceert en z'n DMX-signaal genereert...).
      Creating shows beyond Imagination

      Comment

      • stompinne
        • Apr 2005
        • 91

        #4
        Originally posted by JeroenVDV
        Eeehm, je zit er een beetje naast. Het aansturen van meer fixtures kan WEL meer processorkracht vereisen - afhankelijk van de gebruikte software en de gebruikte interface (en vooral de manier waarop deze communiceert en z'n DMX-signaal genereert...).
        Das nu juist mijn vraag, hoe meer fixtures, hoe meer berekingen, veronderstel ik...de vraag is naarmate het oplopen van het aantal, hoeveel gaat dit meer van de processor vergen...ik vertoon tevens naast muziek ook nog video op scherm...

        Comment

        • ralph
          Banned
          • Aug 2000
          • 2649

          #5
          Ik zit er niet een beetje naast, het verschil in het berekenen van 1 dmx kanaal of 512 kanalen berekenen is niet merkbaar bij gebruik van een normale comuter.
          Ik ga even niet uit van een 286 op windows kruik....

          Academische discussies en mierenneuken is niet de praktijk van een lichtech, zullen we de discussie professioneel houden en het miereneuken en komma's afvangen voor aan de bar bewaren, maakt de antwoorden bruikbaarder en de discussie vriendelijker!

          Bovenstaande uiteraard niet als persoonlijke aanval bedoeld, maar ik erger me soms wel aan de betweterigheiod zonder onderbouwing en zonder enige praktische relevantie.

          aanvullend, ik miste net je bericht, is het afspelen van muziek EN licht vanaf dezelfde pc iets wat bij geen enkel software pakket wordt aanbevolen, likt me ook erg slecht werken in de praktijk, niet als je actief aan wil sluiten met tempowisselingen, breaks, specials.

          Comment

          • AJB
            • Jul 2003
            • 2289

            #6
            Dmx is niet het probleem, dat zou gewoon moeten werken...

            Maar je moet je afvragen of je met deze set en situatie niet liever op een andere manier je wandje uitlicht... Rijtje parren op vast spaning, of paar zip-strips op handdimmer doen wonderen...
            If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
            ------------------------------------------------
            Arvid Buit
            Creative-Director / Artist-Manager

            Comment

            • stompinne
              • Apr 2005
              • 91

              #7
              Originally posted by ralph

              aanvullend, ik miste net je bericht, is het afspelen van muziek EN licht vanaf dezelfde pc iets wat bij geen enkel software pakket wordt aanbevolen, likt me ook erg slecht werken in de praktijk, niet als je actief aan wil sluiten met tempowisselingen, breaks, specials.
              En videoclips...dmx, geluid en video (bewegend beeld, foto-reeksen) dus.

              Comment

              • stompinne
                • Apr 2005
                • 91

                #8
                Originally posted by AJB
                Dmx is niet het probleem, dat zou gewoon moeten werken...

                Maar je moet je afvragen of je met deze set en situatie niet liever op een andere manier je wandje uitlicht... Rijtje parren op vast spaning, of paar zip-strips op handdimmer doen wonderen...
                Je hebt gelijk, ik ga dit buiten mijn systeem regelen.

                Comment

                • JeroenVDV
                  • Mar 2004
                  • 963

                  #9
                  Originally posted by ralph
                  Ik zit er niet een beetje naast, het verschil in het berekenen van 1 dmx kanaal of 512 kanalen berekenen is niet merkbaar bij gebruik van een normale comuter.
                  Ik ga even niet uit van een 286 op windows kruik....
                  Het gaat niet om het berekenen van de waardes, maar om het weergeven van de fixtures. Sommige DMX-software, en al helemaal de (soms ingebouwde) visualizers, - veelgebruikt zonder reden - gebruikt aanzienlijk meer CPU wanneer een paar fixtures toevoegd worden. Bijvoorbeeld door het weergeven van bundels op het scherm (en dan heb ik het niet alleen over 3D-weergaves).

                  Bovenstaande uiteraard niet als persoonlijke aanval bedoeld, maar ik erger me soms wel aan de betweterigheiod zonder onderbouwing en zonder enige praktische relevantie.
                  Zo vat ik het ook niet op, en zo was mijn post ook niet bedoeld. Echter geloof ik dat ik inmiddels op het gebied van DMX-software wel genoeg ervaring en kennis heb om dit (redelijk stellig) te kunnen beweren.

                  aanvullend, ik miste net je bericht, is het afspelen van muziek EN licht vanaf dezelfde pc iets wat bij geen enkel software pakket wordt aanbevolen, likt me ook erg slecht werken in de praktijk, niet als je actief aan wil sluiten met tempowisselingen, breaks, specials.
                  Geheel mee eens.
                  Creating shows beyond Imagination

                  Comment

                  • MEEO Licht en Geluid
                    • Nov 2005
                    • 950

                    #10
                    Je DMX heeft er geen last van: je gebruikt de Enttec PRO dongle, dus deze heeft buffer. Of je PC het gaat trekken is weer een 2de vraag. Het softwarepakket wat jij gaat draaien (video, muziek, stuursoftware licht) heb je toch al gauw een Dual Core pctje nodig
                    Voor de rest sluit ik mij aan bij de eerdere berichten.
                    MEEO Audio Licht Rigging,
                    Mark van der Werff
                    Groningen

                    Comment

                    • jurjen_barel
                      • Jun 2003
                      • 3150

                      #11
                      Stel dat je de parren inderdaad laat meelopen op de DMX... Hoeveel dmx-kanalen komen er dan bij? 10 maximaal? Kan me niet voorstellen dat dat serieuze problemen op gaat leveren in je pc. Mocht je toch een hoop fixtures hebben --> dmx-booster erbij! Lekker simpel.

                      Maar op zich sta ik wel achter Arvid's suggestie om die groep gewoon daar in de muur te prikken.

                      Comment

                      • axs
                        Moderator
                        • Jun 2002
                        • 2687

                        #12
                        Voor 1 DMX lijntje zie ik absoluut geen problemen, zelfs niet met de meest basic PC... zolang je niet over alle kanalen fades gaat laten lopen.

                        Ga je echter meerdere universes volproppen met fade-data (CMY, RGB, p/t,...) dan zou je wel eens in de props gaan kunnen geraken.... maar daar hebben we dan weer andere oplossing voor:


                        Originally posted by jurjen_barel
                        Stel dat je de parren inderdaad laat meelopen op de DMX... Hoeveel dmx-kanalen komen er dan bij? 10 maximaal? Kan me niet voorstellen dat dat serieuze problemen op gaat leveren in je pc. Mocht je toch een hoop fixtures hebben --> dmx-booster erbij! Lekker simpel.
                        Ken echter geen booster die berekening van DMX waardes op zich neemt
                        If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

                        Comment

                        Working...