showtec multidimm storing geen DMX (3*)

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Whitefarmer
    • Oct 2003
    • 1244

    showtec multidimm storing geen DMX (3*)

    Hallo,

    Laatst mijn multidimm mk2's gebruikt om 4 parren op een T-balk aan te sturen (3 packs met 3 balken).

    En GEEN van de 3 dimmers "kreeg" DMX

    Ik dacht eerst een kabeltje verkeerd om te hebben zitten maar nee hoor 100% goed aangesloten, dat weet ik zeker, want een T-4 tje verderop in de keten en mn rookdoos deden het wel.

    Ook na aankomst thuis blijken alle 3 de dimmers GEEN DMX te ontvangen.(ja voorheen werkten ze wel)

    Kan het zijn dat ze door een piekstroom of "foute" amplitude (anders dan 50-60 Hz) overleden zijn??

    Stroom kwam van een aggregaat!

    Stand-alone doen ze het wel gewoon, echter als slave niet.(het signal-lampje brandt niet, en ze reageren ook niet op DMX-commando's)

    (her) kent iemand deze storing?

    Alvast bedankt

    Groeten John
    Groeten John
    ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
    Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!
  • Upgrading your system
    • May 2003
    • 1684

    #2
    even voor de duidelijkheid, als je dus andere apparaten op je lichttafel aansloot hadden die wel gewoon DMX begrijp ik uit je verhaal.
    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

    Comment

    • DJefke
      • Oct 2007
      • 28

      #3
      Dat de apparaten verderop in de kring DMX kregen lijkt mij niet abnormaal. Bij die goedkope apparatuur is de DMX-in & out gewoon doorgelust.
      Misschien dat in de dimmers de line-driver stuk is, of de opto-coupler. Lijkt me wel vreemd dat dit bij alle 3 de apparaten tegelijk gebeurt. Ben je zeker dat de dimmers wel ingesteld stonden om DMX te ontvangen ipv stand-alone?

      Comment

      • Whitefarmer
        • Oct 2003
        • 1244

        #4
        Originally posted by Whitefarmer
        Ook na aankomst thuis blijken alle 3 de dimmers GEEN DMX te ontvangen.(ja voorheen werkten ze wel)
        Stand-alone doen ze het wel gewoon, echter als slave niet.(het signal-lampje brandt niet, en ze reageren ook niet op DMX-commando's)
        Tjah, ik wil mezelf geen techie noemen, maar zooooooow dom...

        Voorheen werkten de packs prima, en je moet wel een ongelooflijke NOOB zijn om zo'n pack niet danwel fout in te stellen.

        Dus:
        *Als ik andere fixtures op mijn lichttafel (pro 136) prik doen ze het (dus mijn tafel is niet stuk)
        *Als ik eender welke van deze 3 packs aansluit reageren ze niet op DMX
        *De packs staan op DMX (kanaal 134 om precies te zijn)
        *De packs werkten voorheen prima (alle 3)
        *De packs zijn tegelijkertijd aangesloten (en stukgegaan?)

        Alvast bedankt
        Groet John
        Groeten John
        ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
        Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

        Comment

        • snoei
          • Apr 2003
          • 168

          #5
          stuurt je lichttafel wel zover uit?

          ik weet bv. dat een MA12-2 maar t/m kanaal 96 uitstuurt. Als je een apparaat dan op een hoger kanaal zet, ontvangt hij geen dmx.

          Comment

          • MEEO Licht en Geluid
            • Nov 2005
            • 950

            #6
            Hier hebben we direct je probleem: je lightdesk heet niets voor niets Lightdesk-136 pro.
            De desk kan 136 DMX kanalen uitsturen (16 channels per fixture (128) + 8 channels PAR).
            Je hebt dus gewoon het limiet bereikt van de tafel. Dit staat overigens ook allemaal in de manual...

            Edit: ik lees net je bericht weer door, bedoel je dat alle dimmerpack's op kanaal 134 staan? dus alle kanalen?
            Zo ja, heb je dan je tafel wel goed gepatcht?

            Multidims gaan overigens moeilijk kapot, als het door jou genoemde probleem zich had voortgedaan (50, 60 hertz wisseling of piekspanning) was in het begin van het circuit al fout gegaan (en aangezien de DMX plint pas verderop zit...) Wat wel zou kunnen, is dat ze een tik hebben gehad via de DMX poort (bekabeling), maar dat lijkt mij sterk.
            Last edited by MEEO Licht en Geluid; 26-10-07, 18:05.
            MEEO Audio Licht Rigging,
            Mark van der Werff
            Groningen

            Comment

            • hugovanmeijeren
              • Oct 2004
              • 1436

              #7
              Netfrequentie-storing van een aggregaat lijkt mij hier niet de oorzaak. Die multidim's zijn vrij stabiel ook bij een schommelende netfrequentie.

              Kun je de packjes niet eens allemaal op adres 1 zetten, en het dan nog eens proberen.
              Ze dimmen wel gewoon handmatig?


              Groeten Hugo
              Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

              "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

              Comment

              • Stoney3K
                • Sep 2007
                • 1399

                #8
                Originally posted by hugovanmeijeren
                Netfrequentie-storing van een aggregaat lijkt mij hier niet de oorzaak. Die multidim's zijn vrij stabiel ook bij een schommelende netfrequentie.

                Kun je de packjes niet eens allemaal op adres 1 zetten, en het dan nog eens proberen.
                Ze dimmen wel gewoon handmatig?


                Groeten Hugo

                ^^^^^^ My thought exactly. Probeer ze eens allemaal op Ch1 te zetten en dan opnieuw te proberen. Slave mode werkt overigens toch alleen maar op Ch1-2-3-4 op die packs!

                Ik denk dat je ergens een patchfoutje gemaakt hebt. Met de dimmers is waarschijnlijk weinig mis, knippert het lampje aan de linkerkant van het display (DMX Signal) wel als je de packs in de keten hebt zitten? Dan is de DMX ontvanger in ieder geval niet kapot, maar lopen ze waarschijnlijk op het verkeerde adres te 'luisteren'.
                First make it work, then make it look pretty!

                Comment

                • Whitefarmer
                  • Oct 2003
                  • 1244

                  #9
                  hallo allemaal,

                  Nou probleem opgelost, omdat het een 4-channel dimmpack is gaat inderdaad bij kanaal 134 "het licht uit".

                  Op het moment dat ik de dimmpacks adres 133 of lager geef, werkt het allemaal.(dan gaat ook het DMX-signal lampje weer branden)

                  Bedankt voor de suggesties (die hebben het probleem opgelost)
                  Bedankt allemaal.

                  Groeten John
                  Groeten John
                  ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                  Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

                  Comment

                  • MEEO Licht en Geluid
                    • Nov 2005
                    • 950

                    #10
                    Daar is het forum voor
                    MEEO Audio Licht Rigging,
                    Mark van der Werff
                    Groningen

                    Comment

                    Working...