Werking Dimmerrack / PatchPanel

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wilco M.
    • Mar 2007
    • 7

    Werking Dimmerrack / PatchPanel

    Hallo allemaal!

    De laatste tijd ben ik me wat meer op het gebied van licht aan het begeven en ben eens het een en ander uit aan het zoeken qua werking en stroomdistributie voor de grotere evenementen.

    Ik heb een beetje ervaring met het werken met intelligent en conventioneel licht, maar dit was maar in geringe mate. Denk hierbij aan een paar MH'tjes, wat Parcans aan een T4, en ga zo maar door.

    Als je nu wat meer (lees: heel wat meer dan 16) Parcans wil ophangen, en deze hangen dan ook wat hoger in een truss-constructie, is het werken met T4-tjes niet echt rendabel

    Nu ben ik er al achter om dan met dimmerpacks te gaan werken, en daarna kom je uit bij de dimmerracks met bijvoorbeeld 24 x 2,4 KVa. Bij deze systemen zit er meestal bovenop het rack een patchpanel, en hier is het mij niet helemaal duidelijk. Wat is het doel van dit patchpanel? Kun je op deze manier elk kanaal aan een bepaalde dimmer of adres toekennen?

    Ik wil dus bij deze vragen of jullie mij een beetje verder kunnen helpen over de werking en het aansluiten van dimmerracks en het bijbehorende patchpanel. Niet dat ik verwacht hier op korte tijd mee te gaan werken, maar ik ben nogal nieuwsgierig Ik heb al flink gegoogled en forums gecheckt, maar ik nergens echt duidelijk iets vinden.

    In ieder geval alvast bedankt!
  • stekelvarke
    • Dec 2004
    • 1062

    #2
    Met een patchpaneel kan je kiezen welke lamp (par) je op een bepaald kanaal van de dimmer zet.
    Ook is het meestal mogelijk om meerdere lampen op 1 kanaal van de dimmer te zetten.
    Met sommige patchpanelen kan je ook een lamp op vaste spanning zetten zodat deze continu blijft branden.

    Elke hartingconnector heeft per kanaal (bij een 16 polige harting zijn dit er dus 8) een output op het patchpaneel.
    Elk dimkanaal heeft ook een input(meestal meerdere inputs die parallel staan) op het patchpaneel.
    Zo kan je dan met een patchkabel de lamp met de dimmer verbinden.

    Hieronder vind je een foto van de achterkant van een SR12:



    Bovenaan zie je 12 kolommen (horizontaal) en 3 rijen (verticaal). Elke kolom staat voor een dimmerkanaal(12 dimkanalen in totaal). Elk dimmerkanaal heeft dus 3 ingangen.

    Onderaan, boven elke hartingconnector zie je 8 uitgangen per connector. Elke uitgang staat dus voor 1 kanaal[waar je par aanhangt]).

    Op de foto zie je dat er 2 kanalen van de hartingconnector verbonden zijn met 2 dimkanalen.
    Last edited by stekelvarke; 13-09-07, 20:27. Reason: aanvulling
    exit night into LIGHT

    Comment

    • Wilco M.
      • Mar 2007
      • 7

      #3
      Aah okey, het patchpaneel is dus gewoon de verbinding tussen het dimmerpack en de (bijvoorbeeld) harting connector. Heel simpel dus eigenlijk

      Bedankt om dit even te verduidelijken!

      Comment

      • Upgrading your system
        • May 2003
        • 1684

        #4
        Bovengenoemde methode is het zogenaamde HOTpatchen. dit gebeurd NA de dimmer. Je hebt ook het SOFTpatchen, dit gaat softwarematig.

        de dimmer staat gelinkt aan een connector zonder bovenstaande patchpanel. wat je nu doet is per dimmerkanaal aangeven op welk DMX kanaal je deze wil laten werken.

        je kan dan dus de derde fader op je lichtmixer DMX Kanaal 3 Patchen naar dimmerkanaal 7 wat dus in principe hetzelde resultaat geeft als het hotpatchen, maar met een andere denkwijze
        Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

        Comment

        • Wilco M.
          • Mar 2007
          • 7

          #5
          Originally posted by stekelvarke
          Bovenaan zie je 12 kolommen (horizontaal) en 3 rijen (verticaal). Elke kolom staat voor een dimmerkanaal(12 dimkanalen in totaal). Elk dimmerkanaal heeft dus 3 ingangen.

          Onderaan, boven elke hartingconnector zie je 8 uitgangen per connector. Elke uitgang staat dus voor 1 kanaal[waar je par aanhangt]).

          Op de foto zie je dat er 2 kanalen van de hartingconnector verbonden zijn met 2 dimkanalen.
          @ stekelvarke:
          Ik heb die SR12 eens opgezocht, en zag dus dat deze een totaal vermogen heeft van 12 x 2.5 KVa. Als ik het goed begrijp is dus bij de bovenste groep connectors het mogelijk om die 2.5 KVa per kanaal te verdelen naar maximaal 3 kanalen op de hartingconnectors (in deze patchopstelling dan)? En als ik dus per dimkanaal maar één patchkabel naar een hartingkanaal leg, is dus op dit kanaal de volledige 2.5 KVa beschikbaar? En ik neem aan dat ik hier dan bijvoorbeeld per hartingkanaal een fourbar hang, die dan volledig gedimd zal worden?

          Comment

          • stekelvarke
            • Dec 2004
            • 1062

            #6
            Originally posted by Wilco M.
            @ stekelvarke:
            Ik heb die SR12 eens opgezocht, en zag dus dat deze een totaal vermogen heeft van 12 x 2.5 KVa. Als ik het goed begrijp is dus bij de bovenste groep connectors het mogelijk om die 2.5 KVa per kanaal te verdelen naar maximaal 3 kanalen op de hartingconnectors (in deze patchopstelling dan)?
            Ja.

            Originally posted by Wilco M.
            En als ik dus per dimkanaal maar één patchkabel naar een hartingkanaal leg, is dus op dit kanaal de volledige 2.5 KVa beschikbaar?
            Ja, per dimkanaal kan je 2,5 kVA dimmen, of je hier nu 1 lamp aanhangt of je hangt er meerdere lampen aan. Let wel dat de SR12 een totale afzekering heeft van 40A/3fase(9.2kVA bij 230V). Dus je zal nooit alle 12 kanalen op 2.5kVA junnen belasten.

            Originally posted by Wilco M.
            En ik neem aan dat ik hier dan bijvoorbeeld per hartingkanaal een fourbar hang, die dan volledig gedimd zal worden?
            Hmm, indien je in dit bericht dimmerkanaal bedoelt inplaats van "hartingkanaal" klopt het. (uiteraard is het nogal moeilijk om een 4-bar op 1 kanaal te patchen omdat je slechts 3 connectoren per kanaal hebt en een 4-bar heeft 4 parren).

            Als je 3 lampen op hetzelfde kanaal patcht en je dimt met de lichtcomputer dan het kanaal zullen uiteraard de 3 lampen die op dat kanaal gepatcht staan dimmen.
            Last edited by stekelvarke; 13-09-07, 23:22.
            exit night into LIGHT

            Comment

            • kokkie
              • Nov 2003
              • 1166

              #7
              Originally posted by Upgrading your system
              Bovengenoemde methode is het zogenaamde HOTpatchen. dit gebeurd NA de dimmer. Je hebt ook het SOFTpatchen, dit gaat softwarematig.

              de dimmer staat gelinkt aan een connector zonder bovenstaande patchpanel. wat je nu doet is per dimmerkanaal aangeven op welk DMX kanaal je deze wil laten werken.

              je kan dan dus de derde fader op je lichtmixer DMX Kanaal 3 Patchen naar dimmerkanaal 7 wat dus in principe hetzelde resultaat geeft als het hotpatchen, maar met een andere denkwijze
              De essentie van de hotpatch is wel ff wat anders dan van de softpatch!

              Het idee is om dimmerkringen uit te sparen, dus met een kleinere investering hetzelfde bereiken.
              Je kan wel lekker voor iedere harting 16 connector achterop je rack 8 dimmerkanalen kopen, maar als je hoofdzakelijk 6-barren gebruikt, dan staan nummer 7 en 8 continu niets te doen.
              Nu kun je met je 24 kanaals dimmerrack lekker 3 6-barren tegen hangen, break-out bakje met 4 kanaaltjes frontlicht en de laatste 2 kanaaltjes voor 2 vloerlampjes gebruiken, dus 5 multi's voor 24 kanalen in gebruik. Anders zou je dus 5x8=40 kanalen nodig hebben voor het setje, waarvan er 16 niets te doen hebben.
              Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

              Comment

              • hugovanmeijeren
                • Oct 2004
                • 1436

                #8
                Heb afgelopen zomer zelf ook een hotpatch in mijn dimmerrack (32 kringen) ingebouwd.
                Ik kom het maar weinig tegen bij de lokale pa-boeren, maar het is mij tot nu toe elke keer erg handig gebleken.

                Softpatch is leuk om de indeling van je tafel netjes te krijgen, maar als een dimmer het begeeft en je moet snel omschakelen naar een andere dan heb je daar helemaal niets aan. Met hotpatch kun je eenvoudig omsteken naar een andere (vrije) dimmer in je rack.

                Als je er belang bij hebt wil ik wel een paar foto's van mijn systeem (Wieland ST17/4) maken...

                Groeten Hugo
                Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

                "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

                Comment

                • Outline
                  • Feb 2006
                  • 1434

                  #9
                  Kunnen we in de 2de posting even 'ingang' en 'uitgang' omdraaien?

                  De dimmer heeft namelijk een uitgang op het Patchveld en de Harting heeft daar zijn ingang...

                  Comment

                  Working...