Martin versus...

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Funmaker
    • Jun 2006
    • 922

    Martin versus...

    Hoi allemaal,

    Wat ik merk ,sinds ik echt actief ben en ook actieve kennis heb, is dat er 2 "kampen" in het licht wereldje bestaan.
    Enerzijds zijn er de mensen pro Martin en mac toestanden en anderzijds hebben we de mensen die Robe, High end of VL als ze het kunnen permiteren "toezweren"

    Of maw ben je ofwel pro Martin of wel contra martin.
    Er bestaan hier momenteel genoeg topics omtrent martin versus... om dit in na te gaan.
    Maar wat ik mij nu eens duidelijk wil weten wie heeft er nu gelijk?
    Als je de pro martins hoort is er alles mooi, snel en vloeiend aan
    als je de contra's hoort dan zijn ze traag met schokkende overgangen, slechte kleurmening en dergelijke dingen meer.

    Ik heb geen ervaring met martin toch geen actieve nog met VL en Robe wel met high end movitec en coemar.
    Enlighten me!



    kleine voetnoot: mijn stem zou naar contra mac gaan maar wegens geen/weinig ervaring met mac,robe,VL,... heb ik weinig recht tot spreken...
    Hold on a second, relax and listen...
  • RRRRik
    • Aug 2006
    • 27

    #2
    Originally posted by Funmaker


    Maar wat ik mij nu eens duidelijk wil weten wie heeft er nu gelijk?
    Je budget heeft meestal gelijk!




    Grt'n

    Rik

    Comment

    • Orbis
      • Feb 2004
      • 217

      #3
      dan stel ik voor dat jij eerst eens zegt waarom je contra mac zou zijn als je er geen ervaring mee hebt.

      Ik heb intussen veel ervaring met zowel martin als varilite en dit is mijn mening: puur lichttechnisch en kwalitatief gezien: varilite MAAAAR: zorg dat je in je magazijn en liefst op de baan ook iemand beschikbaar hebt voor CONTINU onderhoud en herstellingen, en kies de juiste VL voor de gepaste toepassing...
      Martin: algemaan aanvaard en lichttechnisch ook helemaal niet slecht, integendeel, met de mac700 héééééééél maar echt héééél dicht in de buurt van een VL2500, dus bijzonder goed bezig (en begin niet over de 10 kilo meer want dat is 10 kilo robuustheid meer dan een VL, trust me!)

      niemand heeft gelijk, voor eens en voor altijd: smaken verschillen, als technieker ga je zuiver voor het mooiste en leukste, als firma voor prijs/kwaliteit/inzetbaarheid/jobs...


      ps: eerlijk gezegd ben ik benieuwd of er ooit een 250 model komt van VL....mss is dat voor voor discussie (of bestaat dit al en ken ik er het bestaan niet vanaf?)
      sex, drums & rock \'n\' roll

      Comment

      • Funmaker
        • Jun 2006
        • 922

        #4
        Ik had er budget eventjes buiten gelaten want heb volledig besef van het feit dat er duurdere zijn... zoals altijd

        Orbis dat noem ik nu een antwoord waar ik iets mee kan... Kan je evt ook zo een vergelijk maken met bv Robe in plaats van VL?
        Want ik ben niet zeker of ik VL wel in het lijstje in TH had moeten zetten...
        Hold on a second, relax and listen...

        Comment

        • Robin.vd.Have
          • Nov 2005
          • 165

          #5
          Ik denk dat je altijd 2 kampen blijft houden.

          Martin heeft lekkere spotjes voor alle toepassingen.
          Zoals al gezegt is de 700 een zeer goede tegenhanger van de VL 2500.
          De nieuwe 250 serie is met de combinatie wash en spot en hun superieure licht output te gebruiken van disco tot festival en dus een investering die goed is terug te verdienen voor een wat kleiner bedrijf.

          VL is mooi, heel mooi zelfs met kleuren mengen en snelle overgangen van kleuren e.d. Echter moet je er veel van hebben om de stuken op te kunnen vangen en moet je dus ook genoeg mensen hebben die dit weer kunnen repareren. In vergelijking is een martin spot veel service vriendelijker gebouwt.

          Zo heeft elk merk zijn voor en tegens, het is denk ik voor al het oude martin dat een hoop mensen nog rillingen bezorgt.

          M.V.G

          Comment

          • axs
            Moderator
            • Jun 2002
            • 2687

            #6
            Qua service...
            altijd fun om in een VL5 of 2402 wat lamellen te vervangen (in het bijzonder enkele specifieke posities)

            Nu ja, hier nog steeds een voorstander van VL, ook qua troubleshooten! Zit voor mij technisch net iets logischer in elkaar dan sommige andere fixtures.
            Qua modulariteit hebben anderen dan weer een streepje voor.
            Optiek en kleurenmengsysteem van een VL kan echter geen enkele andere fabrikant aan tippen.
            Qua snelheid van het kleurenmengsysteem, kleuregaliteit, kleurreproduceerbaarheid, output,... (indien ze natuurlijk allen netjes gecalibreerd en onderhouden zijn) ook zeker een streep voor voor de VL's!


            Maar de belangrijkste vraag in dit hele topic...
            is het voor een eigen rentalbasis aan te leggen of enkel op inhuurbasis?
            Dat maakt namelijk een heel verschil in antwoord op je originele vraag!
            Last edited by axs; 13-09-07, 09:32.
            If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

            Comment

            • Funmaker
              • Jun 2006
              • 922

              #7
              Hehe axs ik heb niet bepaald de intenties om een eigen bedrijf te beginnen...
              Ik verwonderde mij gewoon over het fenomeen dat men bijna enkel pro of contra is...
              En hier zocht ik een antwoord op jij geeft hier meteen een prachtig voorbeeld van pro VL...
              Hold on a second, relax and listen...

              Comment

              • Orbis
                • Feb 2004
                • 217

                #8
                inderdaad axs, je gaat me niet horen ontkennen dat een VL makkelijker te servicen is (hoewel de mac700 toch ook verdomd goed in elkaar zit, ik blijf het herhalen), maar, maar goed ook want service heb je eraan...dus laten we de vraag eens omdraaien: moest een VL NIET zo "makkelijk" te troubleshooten of servicen zijn, het zou een ramp zijn, nietwaar?
                sex, drums & rock \'n\' roll

                Comment

                • kokkie
                  • Nov 2003
                  • 1166

                  #9
                  Die VL's van tegenwoordig vallen toch heel erg mee???
                  Tja, we hebben het niet meer over de 2en, 4en, 5en, 6en en 7ens in dit onderhouds verhaal, maar er staat hier toch een behoorlijke schuur met VL'en (500/1000/2000/2500/3000/3500) en die draaien fantastisch.

                  En verder heeft iedere spotje (zowel conventioneel als bewegend) zijn eigen functie, toepassing en budget en daarom zit het in je lichtontwerp.
                  Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

                  Comment

                  • LJ Gerrit
                    • Apr 2002
                    • 479

                    #10
                    Bij deze sluit ik me aan bij "Kokkie".
                    Gezien het feit dat steeds meer verhuurbedrijven overgaan tot aanschaf van Vari*lite's bevestigd dit.
                    ------------------------------------------------
                    Without colour, there is no perception
                    ------------------------------------------------
                    MvG

                    Gerrit Schottert
                    Controllux

                    Comment

                    • AJB
                      • Jul 2003
                      • 2289

                      #11
                      Martin en Vari*Lite vergelijken is lef hebben... Vari*Lite is op alle fronten een klasse beter, los van technische geneuzel. Optisch, kleurtechnisch, bewegingstechnisch, etc.etc. komt de Mac700 niet in de buurt!

                      Of er niets optisch zo goed is als Vari*Lite ? Niet mee eens...ClayPaky maakt absoluut optisch gelijkwaardige armaturen...

                      Martin staat bekend op technisch geneuzel, net als Vari*Lite. Het verschil is dat VL hier iets aan gedaan heeft, en enorme vooruitgang heeft geboekt op technisch vlak, en elke Deense spot nieuw uit doos nog steeds voor je ogen in elkaar stort!

                      Ophouden met die vreselijke appel/peren questies, is serieus dodelijk vermoeiend... Heb je poen en een missie neem je Vari*Lite, loop je een krantenwijk en heb je -10 en -11 zonder budget voor een degelijke bril, neem je fijn een Martin... Leef je uit, maar ga niet steeds nieuwe topics openen met meer en meer halflauwe baggerpraatjes....

                      "Skoda en Mercedes, zou het nou echt zo'n verschil maken ? JAAAAAAAA!!!!"
                      If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                      ------------------------------------------------
                      Arvid Buit
                      Creative-Director / Artist-Manager

                      Comment

                      • Orbis
                        • Feb 2004
                        • 217

                        #12
                        Originally posted by AJB
                        Martin en Vari*Lite vergelijken is lef hebben... Vari*Lite is op alle fronten een klasse beter, los van technische geneuzel. Optisch, kleurtechnisch, bewegingstechnisch, etc.etc. komt de Mac700 niet in de buurt!

                        Of er niets optisch zo goed is als Vari*Lite ? Niet mee eens...ClayPaky maakt absoluut optisch gelijkwaardige armaturen...

                        Martin staat bekend op technisch geneuzel, net als Vari*Lite. Het verschil is dat VL hier iets aan gedaan heeft, en enorme vooruitgang heeft geboekt op technisch vlak, en elke Deense spot nieuw uit doos nog steeds voor je ogen in elkaar stort!

                        Ophouden met die vreselijke appel/peren questies, is serieus dodelijk vermoeiend... Heb je poen en een missie neem je Vari*Lite, loop je een krantenwijk en heb je -10 en -11 zonder budget voor een degelijke bril, neem je fijn een Martin... Leef je uit, maar ga niet steeds nieuwe topics openen met meer en meer halflauwe baggerpraatjes....

                        "Skoda en Mercedes, zou het nou echt zo'n verschil maken ? JAAAAAAAA!!!!"

                        ...typisch...
                        sex, drums & rock \'n\' roll

                        Comment

                        • flash-a-new-generation
                          • Nov 2006
                          • 228

                          #13
                          beste forumleden,

                          ik bekijk dit even door een andere bril... stel je bent publiek en je staat na een bandje te kijken... zou het jou dan interesseren of er ene vari*lite hangt of een martin mac??? het draait en er komt licht uit... ik denk dat het voornamelijk aan de techneut ligt met wat voor een show hij kan maken... kent de techneut de muziek???

                          als iemand geen gevoel voor ritme heeft of de muziek niet kent kun je met een vari*lite hoe mooi die spotjes ook zijn geen mooie show neerzetten omdat je constant een tel te laat of te vroeg bent!! het gaat uiteindelijk over bedrijfszekerheid en de oees en de aaahs die bij he publiek opwekt...

                          dat is althans mijn visie op belichting
                          EAW SB850 en DVA T-4 array:D

                          Comment

                          • Gerrit Hurkens
                            • Dec 2000
                            • 252

                            #14
                            als iemand geen gevoel voor ritme heeft of de muziek niet kent kun je met een vari*lite hoe mooi die spotjes ook zijn geen mooie show neerzetten omdat je constant een tel te laat of te vroeg bent!! het gaat uiteindelijk over bedrijfszekerheid en de oees en de aaahs die bij he publiek opwekt...

                            Kijk, en bij deze rij ga ik me aansluiten.

                            Er is natuurlijk altijd een spot die beter is, maar welke spot is goed voor DAT moment. Als Varilite zo erg goed is, waarom heb je dan ook HighEnd? Juist omdat deze ook spotjes maken die je weer op plekken kan inzetten waar je geen varilite kan plaatsen. Denk ook eens aan het budget. Ook servicen kost geld!
                            Dus waarom een Mac? Misschien omdat bij servicen een net iets minder technisch onderlegd iemand basisstoringen kan oplossen (fb sensor stekkers prikken) en je dus geen VL tech certificaat nodig hebt?

                            Dus eigenlijk IS er geen beste spot. Elk merk, elke spot heeft zijn eigen beste toepassing, zelfs de joko-ono merken (want prutsdixo's met vari's zien jullie ook niet zitten).
                            \"Oeeeeeeehhh, what does this button doooooooo??????\"

                            Comment

                            • AJB
                              • Jul 2003
                              • 2289

                              #15
                              Zucht,.....en toen dwaalden we weer af van het oorspronkelijke onderwerp (dat in beginsel ook al kansloos was...)... De vraag is niet wat het publiek ziet... Het publiek koopt ook kaartjes voor Birtney Spears, terwijl je in Amsterdam gratis naar heroine-hoertjes kunt kijken, dus of deze groep mensen echt een referentiepunt zijn voor de kwaliteit van lampen... mwaaah...
                              If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                              ------------------------------------------------
                              Arvid Buit
                              Creative-Director / Artist-Manager

                              Comment

                              Working...