outdoor lichteffect - lichtvervuiling?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

    outdoor lichteffect - lichtvervuiling?

    Beste kenners,


    Gezien licht niet mijn specialiteit is leek het me nuttig dat hier eens te vragen, via de zoekmachine niet veel te vinden over waar de toepassingen van lasers liggen.

    Een klant van me heeft gevraagd wat de mogelijkheden zijn van Laser voor buitenprojectie. Het ding komt stand allone en onbeheerd op een bovenetage te staan met als doel de lucht / wolken te projecteren.

    Is dit ueberhaupt mogelijk met een laser en zie je daar wel iets van ?
    Zo ja, aan welke vermogens moet ik denken ?

    Multicolor en schrijvend (text) laat ik aan de klant over ... kwestie van budget.

    Alvast bedankt !
    Meer is minder, minder is meer
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

    #2
    Standalone en onbeheerd? Een laser met redelijk wat vermogen... NOT!!!
    Wat ga je doen bij helder weer en passerende vliegtuigen op lage hoogte?
    Sorry hoor maar dit vind ik een veel te gevaarlijk... en volgens mij zullen de bevoegde instanties die je moet verwittigen als je een show in de lucht houdt je nooit meer dan een paar uur en dan nog in 1 dag toestaan.
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

    Comment

    • Koen van der K
      • Aug 2005
      • 1146

      #3
      Ok ... dit soort info zocht ik ... bedankt !

      Vraag was wat de mogelijkheden zijn (als het ueberhaupt al kon) en klaarblijkelijk zitten er nog wat restricties aan.

      De bedoeling zou zijn de laser / verlichting 's-avonds tussen pakweg 21:00 - 00:00 uur in te zetten als "lokkertje" voor gasten. De locatie is een (stevige / moderne / geisoleerde) zolderverdieping boven de dancing, die zich in het centrum van een stad bevindt.

      Advies zou dus zijn geen laser maar een stevige spot te gebruiken ?

      Alvast bedankt voor de info !
      Meer is minder, minder is meer

      Comment

      • Harmen
        • Sep 2003
        • 379

        #4
        het soort effect wat jij zoekt is een skyrose of een space cannon oid, die heb je in verscheidene grotes en de meeste bedrijven hebben ze ook wel te huur.. dus google eens op die twee termen..

        Comment

        • Koen van der K
          • Aug 2005
          • 1146

          #5
          ... ga ik eens doen, bedankt voor de info !

          groeten
          Meer is minder, minder is meer

          Comment

          • JeroenVDV
            • Mar 2004
            • 963

            #6
            .. Voor 't geval je dacht daar "makkelijk" klaar mee te zijn: Ook die moet aangemeld worden bij de LVNL (Luchtverkeersleiding Nederland).
            Creating shows beyond Imagination

            Comment

            • moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5950

              #7
              Jeroen.....waar haal je die wijsheid vandaan? (linkje?)
              Voor zover ik weet zijn er alleen in gebieden rondom vliegvelden restricties aan het gebruik van outdoor lichteffecten.

              Graag iets gerichtere info, ben ook wel benieuwd waar je die melding dan moet doen en wat er in die melding hoort te staan.
              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

              Comment

              • JeroenVDV
                • Mar 2004
                • 963

                #8
                Originally posted by moderator
                Jeroen.....waar haal je die wijsheid vandaan? (linkje?)
                Voor zover ik weet zijn er alleen in gebieden rondom vliegvelden restricties aan het gebruik van outdoor lichteffecten.

                Graag iets gerichtere info, ben ook wel benieuwd waar je die melding dan moet doen en wat er in die melding hoort te staan.
                Ik zal Derk-Joost van Space Company even vragen uitgebreid te reageren. Die heeft o.a. een 4KW skyrose staan en uitgebreid geinformeerd wat hiervoor aangemeld moet worden, etc.
                Creating shows beyond Imagination

                Comment

                • SpaceyDeeJ
                  • Sep 2001
                  • 876

                  #9
                  Volgens een internationaal verdrag staat er in de luchtvaarwet (bron Inspectie Verkeer en Waterstaat) dat elk land een dienst dient aan te wijzen die garant staat voor de veiligheid en controle van het luchtruim van het desbetreffende land.

                  In Nederland is het controlerend orgaan de LVNL (Lucht Verkeersleiding Nederland ) en zij werken in opdracht van Inspectie Verkeer en Waterstaat.

                  Elke vorm van gebruik van geprojecteerde lichtbundels (dus zowel laserstralen alsmede lichtstralen van bijv. een skyrose of tracer) heeft een aanmeld plicht bij de LVNL. In princiepe word er een goedkeuring gegeven voor elke lokatie binnen het nederlandse luchtruim, mits men alle benodigde gegevens (datum, tijdstip, lokatie (GPS gegevens) duur van gebruik, soort gebruik, type en vermogen lamp, aantal lichtbundels)(laserstralen hebben een aparte vergunnning nodig, is afhankelijk van vermogen van laser, soort laser, kleur en projectie hoek ) verhuurder, gebruiker en calimiteiten contact gegevens ) kan verstrekken.

                  Bij eventuele calimiteiten neemt men direct contact op met de eindverantwoordelijke ter plaatsen en dient er direct actie te ondernomen worden om de eventuele overlast op te lossen.

                  Waarom deze werkwijze :

                  Gemeenten claimen vaak dat zij het punt zijn van vergunniningen, maar hebben (uit ervaring en praktijk gebleken) geen ervaringen met het verstrekken van een vergunning voor het gebruik van dergelijke aparatuur. En rekenen is sommige gevallen ( oa gemeente Voorburg-Leidschendam) onnodig en onwettelijke leges kosten (tot 350) euro....

                  Ook bij een verstrekte vergunning kan de politie optreden, doch het tonen van de verstrekte vergunning door de LVNL (en IVW) leidt in de meeste gevallen tot een ongehinderd gebruik van dergelijke licht en laser projectoren) .

                  Ik heb in de afgelopen jaren met meerdere gebruikers van skytracers etc gesproken en weet dat men nogal laks is wat betreft vergunningen... In praktijk is het een kleine moeite en is het simpel een kwestie van wat gegevens op een A4 tje typen en deze door te sturen naar het fax nummer van de LVNL. Ik ben mij dan ook bewust dat ons bedrijf een van de weinige zijn die het op deze wijze geregeld hebben...Ook klanten vinden het een geruststelling dat wij deze stappen voor hen nemen.

                  Vragen ? Neem gerust contact met mij op, gegevens staan in mijn profiel
                  cheers,

                  DeeJ

                  zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

                  Comment

                  • moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5950

                    #10
                    Heb je een linkje naar dat verdrag waar jij aan refereert?
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                    Comment

                    • SpaceyDeeJ
                      • Sep 2001
                      • 876

                      #11
                      geen link, bellen ! nr van IVW niet bij de hand, zit in Hoofddorp, nummer van helpdesk ops LVNL, 020.406.2201.

                      Overigens en dat is niet meteen om tegen iedereens benen aan te trappen, ten tijde dat ik hiermee bezig wa,s heb ik deze info ook op dit forum geplaatst en met meerdere mensen telefonisch gesproken, meen J&H, WSS, EXCESS, en iedereen deed er nogal luchtig over... heb er daarna geen info meer naar de concullega gespeelt... niet zo gek vind ik zelf
                      cheers,

                      DeeJ

                      zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

                      Comment

                      • Koen van der K
                        • Aug 2005
                        • 1146

                        #12
                        ... lijkt me toch wel relevant dit even uit te zoeken mocht mijn klant serieus overwegen licht de lucht in te willen gooien.

                        Bedankt voor de info, weet ik waar ik moet zijn !

                        Groeten !
                        Meer is minder, minder is meer

                        Comment

                        • moderator
                          Moderator
                          • Apr 2001
                          • 5950

                          #13
                          grappig; een lichteffect dat in de lucht schijnt als luchtig omschrijven, maar dat terzijde

                          Wij hebben redelijk wat ervaring met het verhuren van deze lichteffecten. Enige regelgeving was bij ons niet bekend, nog steeds niet want men kan mij niet aangeven welke regelgeving van toepassing is, anders dan de plaatselijke APV, welke in een toenemend aantal gemeeten samen met de milieuwetgeving van toepassing wordt verklaard op het in gebruik hebben van een dergelijk lichteffect.

                          In voorkomende gevallen adviseren wij mensen in hun vergunning aanvraag op te laten nemen dat ze een sky rose gebruiken.
                          Deze evenementenvergunningen zijn iets van de laatste tijd ( ruwweg gezegd: na Volendam).

                          Los van regelgeving is het wel gebruikelijk dat je met een sky rose geen hinder mag veroorzaken.
                          Zo stonden wij laatst met een aantal van deze lampen op een duinpan, waarbij een lamp net over een zijraampje van een hotel heen zwenkte.
                          Was best grappig om te zien dat het licht aan alle kanten uit die kamer weer naar buiten straalde.
                          Om begrijpelijke redenen wel even de lamp anders gepositioneerd.

                          Een melding wordt op prijs gesteld, is echter regeltechnisch NIET nodig!
                          Last edited by moderator; 21-08-07, 17:24. Reason: tiepfautjes
                          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                          Comment

                          • R. den Ridder
                            • Sep 2000
                            • 1500

                            #14
                            Op vaste locaties is op gebied van milieuzorg het Besluit horeca-, sport- en recreatieinrichtingen milieubeheer van toepassing (wordt het activiteitenbesluit). hierin wordt gesteld dat geen directe lichthinder mag worden veroorzaakt, dus geen directe lichtinval bij derden.

                            Verschillende gemeentes met een oud karakter en beschermd stadsgezicht verbieden skytracers op gebied van het verlies van het beschermd stadsgezicht. hier heeft de gem. Zierikzee in vooropgelopen.

                            APV en milieuwetgeving hebben geen enkele koppeling, bestaan naast elkaar; als het Besluit van toepassing is, prevaleert dit op punten als geluid en licht over de APV. In de APV kan theoretisch wel iets opgenomen worden over skytracers, maar ik ben dit nog niet tegengekomen.

                            Kijk ook eens op: Platform Lichthinder - Skybeamers
                            Last edited by R. den Ridder; 21-08-07, 15:35.

                            Comment

                            • SpaceyDeeJ
                              • Sep 2001
                              • 876

                              #15
                              Ik heb na 9 september een gesprek met de betreffende inspecteur van IVW omtrent deze materie. Ik zal er dan voor de geinteresseerde op terug komen.
                              cheers,

                              DeeJ

                              zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

                              Comment

                              Working...