protocol ledtubes beglec

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kr!z
    • Aug 2007
    • 3

    protocol ledtubes beglec

    het gaat hier over de ledtubes van beglec + tubecontroller

    bij mijn weten kan je met dmx-besturing geen tubes afzonderlijk aanspreken, toch zijn er chasers waarbij de tubes na elkaar van kleur overgaan
    op een of ander manier weet de controller dus de volgorde van de buizen

    is er iemand die info heeft over hoe de data naar de tubes verstuurd wordt (na de controller)
    ik wil proberen de tubes aan te sturen via dat protocol, aangezien dat meer (en leuke) mogelijkheden geeft

    ps: ik vermoed dat showtec hetzelfde systeem in zijn ledtubes verwerkt heeft
  • Funmaker
    • Jun 2006
    • 922

    #2
    Ik denk dat die controller weet uit hoeveel delen zo 1 ledtube bestaat

    Dus pak nu dat er bv 8 segmenten zijn in zo een buisje dan weet hij dat hij om de zoveel tijd moet veranderen...

    en/of
    De data komt tube 1 van 5 binnen de kleur wordt aangepast er verlaat een signaal de tube die richting tube 2 gaat en tube 1 springt terug naar de vorige kleur of naar de kleur die de info achterliet en zo verder...

    pure gokwerk hierzo
    maar er zijn meerdere mogelijkheden om dit software matig te doen dus de enigste manier zou zijn zelf beginnen prullen met signalen uitsturen enzo...

    good luck
    Hold on a second, relax and listen...

    Comment

    • DJ nn
      • Jun 2006
      • 489

      #3
      Ik dacht dat je via DMX de tubes wel kon aanspreken...
      Die controller werkt in 2 modi, 1 met voorgeprogrammeerde dingetjes en 1 voor RGB
      (dacht ik toch...)

      dan hang je er toch gewoon een DMXsturingetje voor en klaar

      grtzz DJ nn
      ... the sound of silence...

      Comment

      • Funmaker
        • Jun 2006
        • 922

        #4
        ik denk dat ik de vraag verkeerd had begrepen...
        sorry

        ik dacht dat je de tubes zonder controller wou aan sturen... wat bij het herlezen niet blijkt te zijn...
        Hold on a second, relax and listen...

        Comment

        • DJ nn
          • Jun 2006
          • 489

          #5
          Originally posted by Funmaker
          ik denk dat ik de vraag verkeerd had begrepen...
          sorry

          ik dacht dat je de tubes zonder controller wou aan sturen... wat bij het herlezen niet blijkt te zijn...
          Eigenlijk niet zo gek gedacht... nu ik weet hoe jij erover denkt/dacht zou het inderdaad ook kunnen dat hij zelf een soort controller wil creëren.

          grtzz DJ nn
          ... the sound of silence...

          Comment

          • Funmaker
            • Jun 2006
            • 922

            #6
            dat was wat ik dacht dat hij er eigl achter wou komen hoe de software van dat ding in een zit...
            En welke signalen hij uiteindelijk krijgt maar sja software en hun output vinden is niet bepaald gemakkelijk... niet onmogelijk maar niet simpel
            Hold on a second, relax and listen...

            Comment

            • kr!z
              • Aug 2007
              • 3

              #7
              even verduidelijken,
              je kan de tubes via de controller idd op 2 manieren aansturen:[LIST=1][*]stand alone (keuze uit verschillende progs)[*]dmx aansturen, dan heb je ruwweg ook 2 mogelijkheden met je 4 dmx kanalen: rgb of de voorgeprogrammeerde effectjes[/LIST]maar wat ik nu wil weten is wat voor signalen de controller naar de tubes zendt in dmx aangestuurde mode
              en hoe deze inspeelt op de volgorde van de tubes

              het laatste is voor mensen die de tubes kennen nogal vaag...
              in de meeste progs doen alle tubes precies hetzelfde, maar er zijn er ook enkele progs waarin er van kleur gewisseld wordt in aaneengesloten volgorde (eerst segment 1 van buis 1, dan segment 2 van buis 2,..., segm 8 buis 1, segm 1 buis 2,.... ; gesteld dat er 8 segm per buis zijn, ik weet het niet juist)

              wat ik wil zal waarschijnlijk onmogelijk zijn, maar mensen die iets weten over dat specifieke tubeled-protocol mogen mij verhelderen...

              Comment

              • VANEENBERGEN
                • Sep 2003
                • 187

                #8
                ik heb een keer gekeken naar de aansturing van zo'n showtech of dergelijke ledtube.

                het gebruikt RS485 op 750kbit/sec (3x de DMX snelheid). in het protol bevat de volgende data (ik weet niet meer precies de volgorde of zo).
                1 data byte met 8 bits voor elk rood segment 1 bit (aan of uit)
                1 data byte met 8 bits voor elk groen segment 1 bit (aan of uit)
                1 data byte met 8 bits voor elk blauw segment 1 bit (aan of uit)
                3 data bytes van 8 bit om de totale helderheid van alle blauwe, groene en rode segmenten samen in te stellen.

                je kan dus elk segment alleen maar aansturen met aan of uit en een totale dimmer per kleur. je kan dus NIET met 24 8-bit kanalen de tube aansturen.
                Joost van Eenbergen
                ELC lighting

                Comment

                • Wouter Verlinden
                  • Dec 2000
                  • 263

                  #9
                  Ik zie hier een plaatsje voor een nieuw (nog te ontwikkelen) product...

                  Misschien toch is een controller en een tube aankopen en beginnen met reverse engineeren... :-)
                  Wouter Verlinden
                  Creative Sound & Light Development

                  Comment

                  • JeroenVDV
                    • Mar 2004
                    • 963

                    #10
                    Originally posted by Wouter Verlinden
                    Ik zie hier een plaatsje voor een nieuw (nog te ontwikkelen) product...
                    LEDstrips die gewoon RGB per segment aan te sturen zijn, zijn al volop beschikbaar. Bijvoorbeeld de ELP Powerstick (en dan heb je het tenminste over een serieus stripje).
                    Creating shows beyond Imagination

                    Comment

                    • Wouter Verlinden
                      • Dec 2000
                      • 263

                      #11
                      Ik had het eerder over het zelf maken van een controller die één of meerdere reeksen van deze goedkope tubes kan aansturen op een meer volledige manier....

                      Kwestie van een box te maken die 1 DMX-ingang heeft en één of meerdere TubeLed uitgangen.... en die box dan te voorzien van een processortje dat het TubeLed protocol genereert... maar dan met meer flexibiliteit dan de standaard controller....
                      Wouter Verlinden
                      Creative Sound & Light Development

                      Comment

                      • kr!z
                        • Aug 2007
                        • 3

                        #12
                        zoiets bedoel ik

                        wat ik graag zou maken voor onze volgende scoutsfuif is een soort helikopter-effekt, tubeleds in een stervorm opgehangen
                        en de tubes dan solo na elkaar laten aan en uitgaan zou dat helikopter-effect moeten opleveren

                        kleur en intensiteit is niet zo van belang (kan met de huisige besturing geregeld worden) maar de buizen in de juiste volgorde laten flashen zit niet in de standaardcontroller
                        toch zit er (volgens mij) een soort "tubeledvolgordeherkenning" in die controller, vgl effect dat ik eerder aanhaalde

                        andere effecten zoals het vollopen van de tubes van binnen naar buiten ed lijken mij ook wel vet, maar dan moet ik dus weten hoe het signaal dat de controller naar de tubes zendt opgebouwd is

                        @VANEENBERGEN: waar haal je die info?

                        Comment

                        • JeroenVDV
                          • Mar 2004
                          • 963

                          #13
                          Originally posted by kr!z
                          zoiets bedoel ik

                          wat ik graag zou maken voor onze volgende scoutsfuif is een soort helikopter-effekt, tubeleds in een stervorm opgehangen
                          en de tubes dan solo na elkaar laten aan en uitgaan zou dat helikopter-effect moeten opleveren
                          Dan pak je toch per "poot" van de ster een controller? Stuk of 4 Tubes per poot. Leuk effect.
                          Creating shows beyond Imagination

                          Comment

                          • Funmaker
                            • Jun 2006
                            • 922

                            #14
                            ik zou het ook doen zoals jeroenvdv zegt...
                            Het idee is simpel eventjes een eigen controllerke maken doormiddel van een dmx input een processorke derbij en dan nog een outputje and there you go

                            maar vergeet buiten het feit dat je hardware hebt wat makkelijk te maken is er ook nog een software gedeelte is...

                            En software matig kan beglec 100 en 1 kant op om het dmx signaal om te zetten naar een ander signaal...
                            ik wens je dan ook veel succes met het maken van dit apparaat...

                            of zoals eerder gezegd:
                            dat was wat ik dacht dat hij er eigl achter wou komen hoe de software van dat ding in een zit...
                            En welke signalen hij uiteindelijk krijgt maar sja software en hun output vinden is niet bepaald gemakkelijk... niet onmogelijk maar niet simpel
                            Hold on a second, relax and listen...

                            Comment

                            • VANEENBERGEN
                              • Sep 2003
                              • 187

                              #15
                              @kriz

                              deze info heb ik uitgezocht dmv reverse engenering, of terwijl een geheugen scoop aansluiten en kijken wat er gebeurt. ik was gewoon benieuwd.
                              is al weer een heletijd geleden.
                              Joost van Eenbergen
                              ELC lighting

                              Comment

                              Working...