Kabelboom Martin Mac 250

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • barry1989
    • Mar 2007
    • 12

    Kabelboom Martin Mac 250

    Ik zit met het volgende probleem

    Een Mac 250 bleef soms hangen als hij naar links en naar rechts ging. Een lightoperator zei toen dat het motortje kapot was. Ik heb toen een nieuw motortje besteld. De kosten waren toen ongeveer €100, ik had er ook nog 2 magneetjes en een kleurenfilter voor een mac500.

    Ik het motortje monteren en tot mijn grote teleurstelling was het probleem nog steeds aanwezig. Ik ging verder uitzoeken wat het nou wel was. Als je hem uit zet en hem met de hand heen en weer doet voel je geen haperingen of zo. Dus ik het motortje weer demonteren en toen de mac aangezet weer precies hetzelfde.

    Ik denk nu dus dat het aan de kabelboom ligt want als je hem ietsje helpt met bewegen gaat hij wel gewoon weer verder. Dus als hij in een bepaalt standje staat dat dan een kabeltje wel weer contact maakt en dan gewoon weer verder.

    Dus dat is het probleem volgens mij.

    Hoe duur kost het om het ongeveer te laten doen?
    Hoe duur kost het als je het zelf doet?
    en is het makkelijk om een kabelboom te monteren.

    Groetjen

    Barry
  • axs
    Moderator
    • Jun 2002
    • 2687

    #2
    Lijkt me eerder op een probleem met de driver.
    If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

    Comment

    • barry1989
      • Mar 2007
      • 12

      #3
      [LEFT]Wat is een driver precies.

      Ben nog niet zo ervaren[/LEFT]

      Comment

      • R. den Ridder
        • Sep 2000
        • 1500

        #4
        Tijd om een monteur te raadplegen.

        Een driver zorgt ervoor dat je stappenmotor doet wat hij moet doen, dat hij op de juiste momenten aan de slag gaat enzo. zijn gewoon IC's die je kunt terugvinden op je stuurprint. Maargoed, is iets waar je al wat verstand van electro moet hebben om er mee aan de slag te gaan.

        Comment

        • Carpjes
          • Mar 2007
          • 35

          #5
          Wat voorn kabelboom zit er nu in de Mac? Van die gekleurde kabels of allemaal van die dunne zwarte kabels? Controleer ook de draaiuren van de mac. Met de oude kabelboom (de gekleurde) kunnen er na 2500+ problemen voorkomen. Dit is natuurlijk volledig afhankelijk in welke situatie jij je mac's gebruikt. Wat je makkelijk zelf kunt controleren is de optosensor in de base, het optowheel zelf. Maak de sensor schoon met perslucht. De eindswitch kun je makkelijk nameten en controleren of de mac de eindstop wel correct vind tijdens de reset. Volgens mij zijn de Tilt en Pan stepdrivers gelijk? Zo ja kun je deze omwisselen en controleren of de stepdriver defect is, ben hier wel voorzichtig mee als je zwart bij de ic pootjes ziet kan er ook sluiting bij de voeding zitten. Ook stepdriver defect door sluiting kabelboom is zeker mogelijk. Als je kiest voor een nieuwe kabelboom, neem dan de gehele set zowel base/arm als arm/head. Dit om later problemen in de head te voorkomen.

          Suc6

          Comment

          • Upgrading your system
            • May 2003
            • 1684

            #6
            Bel eens even met fairlight, hier liggen die dingen op de pijnbank en ongetwijfeld zul je niet de enige zijn met dit probleem.
            je kan altijd een telefoontje eraan wagen en vragen om een prijsschatting voor reparatie.
            Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

            Comment

            • Gerrit Hurkens
              • Dec 2000
              • 252

              #7
              nog 2 mogelijke oorzaken>

              > Defecte aandrijfband > mist ie tandjes?
              > defect feedback wiel of sensor.> verliest hij track van zijn positie> misschien vuil?
              \"Oeeeeeeehhh, what does this button doooooooo??????\"

              Comment

              • NiTRO
                • Sep 2002
                • 677

                #8
                Controleer eens de stekker van de sensor bij het optowiel. Veel voorkomend probleem is dat de pinnetjes in de stekker afbreken en zo dus geen goed contact meer maken. Movitec, Robe, Futurelight en Showtec hebben hier ook problemen mee gehad.

                Comment

                Working...