MSD-lampen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Marik
    • Jan 2006
    • 52

    MSD-lampen

    Ik heb een vraag betreffende verschillende msd-lampen. Ik heb een setje heads in mijn bezit (tweedehands gekocht). En nu vraag ik me af wat voor lampen daarin zitten. Ik dacht dat het om philips ging maar als ik op de lampvoetjes kijk zijn deze leeg op een paar bruine puntjes na. Andere philips lampen die ik heb gezien hadden altijd nog duidelijk leesbare bedrukking, ook nadat ze er al flink wat uurtjes op hadden zitten. Is er een manier om te achterhalen om welke lampen het gaat? Is er misschien een merk dat haar lampvoetjes onbedrukt laat of is er op een andere manier te zien om welk merk het gaat?


    Maarten
  • Funmaker
    • Jun 2006
    • 922

    #2
    Je kan misschien eerst starten met ons te vertellen over welke spotjes het gaat
    Dan kunnen we zeggen welke lampjes daar in kunnen/mogen...

    en staat dat nergens in de manual (RTFM!)
    Hold on a second, relax and listen...

    Comment

    • Marik
      • Jan 2006
      • 52

      #3
      Ik weet natuurlijk wel om welke lampen het gaat. MSD250 of MSD200(zoals ook in de topic titel staat). Mijn vraag is alleen of je aan het uiterlijk van de lamp kan zien of het gaat om een 250 of 200 versie en om welk merk het gaat. Hebben verschillende MERKEN (dus niet verschillende SOORTEN) lampen bepaalde karakteristieke kernmerken? Bijvoorbeeld het verschil tussen Osram en Philips of tussen een of ander no name lampje uit China.
      Maarten

      Comment

      • Jason_
        • Jun 2006
        • 98

        #4
        Originally posted by Marik
        Ik weet natuurlijk wel om welke lampen het gaat. MSD250 of MSD200(zoals ook in de topic titel staat). Mijn vraag is alleen of je aan het uiterlijk van de lamp kan zien of het gaat om een 250 of 200 versie en om welk merk het gaat. Hebben verschillende MERKEN (dus niet verschillende SOORTEN) lampen bepaalde karakteristieke kernmerken? Bijvoorbeeld het verschil tussen Osram en Philips of tussen een of ander no name lampje uit China.
        Maarten
        Funmaker bedoeld om welke heads het gaat,
        Verder moet het niet zo veel uitmaken welke lamp je erin doet( op kwaliteid na dan) , zolang de socket en het wattage/voltage maar het zelfde is als aangegeven in de Manual( meestal staat het ook nog op het armatuur zelf)
        Einde bericht.

        Comment

        • TDtheater222
          • Oct 2006
          • 8

          #5
          Beste Maarten,

          aan het uiterlijk is niet te zien of het om 200 of 250 lampen gaat.
          Als beide types in jou MH's kunnen maakt het verder niet uit, dit verschilt alleen in lichtopbrengst en natuurlijk stroom verbruik. Ook is het niet vaak te zien aan een lamp welk merk het is. Beige lampvoet met bruine stipjes is meestal wel Philips, en het kan heel goed zijn dat de tekst er door warmte ontwikkeling is afgesleten. Het maakt niet echt uit wat voor merk je koopt. Zelf kopen wij altijd MSD250 van Philips Broadway. Maar als General Electrics ze ook heeft is dat ook een prima lamp. Het verschil zit natuurlijk in de prijs, want het zijn dure lampen. Altijd handig om dat te vergelijken.

          Met groeten, Jelle v.d. Holst
          Belichter stg. Jeugdtheater Hofplein

          Comment

          • Marik
            • Jan 2006
            • 52

            #6
            Er zitten lampen in en die werken prima. Er is alleen een groot verschil in lichtopbrengst tussen de verschillende lampen. Daarom vroeg ik me af of je aan de lamp (waarvan de bedrukking verdwenen is) op de een of andere manier kan zien van welk merk deze is. Maar dat is dus niet het geval. Bedankt voor de antwoorden.
            Maarten

            Comment

            • Funmaker
              • Jun 2006
              • 922

              #7
              kan ook komen door een grote verscheidenheid aan levensduren...
              De een zal al wat ouder zijn als de ander en dus minder licht geven...
              Hold on a second, relax and listen...

              Comment

              • hugovanmeijeren
                • Oct 2004
                • 1436

                #8
                Originally posted by Marik
                Er zitten lampen in en die werken prima. Er is alleen een groot verschil in lichtopbrengst tussen de verschillende lampen. Daarom vroeg ik me af of je aan de lamp (waarvan de bedrukking verdwenen is) op de een of andere manier kan zien van welk merk deze is. Maar dat is dus niet het geval. Bedankt voor de antwoorden.
                Maarten
                Voor de gein eens een paar lampen eruit halen en naast elkaar leggen ter vergelijking. Hoogstwaarschijnlijk hebben de lampen met de verminderde lichtopbrengst een sterke waas in het glas zitten, en zijn ze niet van een ander type danwel een ander merk.


                Groeten Hugo
                Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

                "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

                Comment

                • Marik
                  • Jan 2006
                  • 52

                  #9
                  Als het goed is hebben alle lampen er ongeveer 300 a 400 uur opzitten. Niet alleen de sterkte is heel anders maar ook de kleurtemperatuur vandaar mijn vraag. Ik heb natuurlijk alle lampen eruit gehad bij het nakijken van de heads en nog geen van allen was wit uitgeslagen. De lampen zien er allemaal perfect uit. Misschien wordt het wel een stuk beter nadat alles ultrasoon gereinigd is. We zullen zien.

                  Maarten
                  Last edited by Marik; 27-06-07, 11:25. Reason: tyypfoutje

                  Comment

                  • ljmartijnw
                    • Apr 2004
                    • 133

                    #10
                    ultrasoon reinigen voor msd lampen. die is nieuw voor mij... Als je verschillen gaat zien wordt het gewoon tijd om ze te vervangen.
                    Down Under.

                    Comment

                    Working...