Conventionele par versus LEDpar

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dj-z
    • Jun 2007
    • 28

    Conventionele par versus LEDpar

    Wat is het beste?[LIST][*]Gewone par-lampen[*]of LED par-lampen[/LIST]Wat zijn de voor- en wat zijn de nadelen van bijde?
    Ik hoop dat iemand mij dit kan vertellen!
    Last edited by admin; 11-11-10, 17:41.
  • Funmaker
    • Jun 2006
    • 922

    #2
    Voordelen LED Lampen:
    -Weinig verbruik
    -Weinig warmte afstraling
    -Veel mogelijke kleuren als RGB menging er goed in zit

    Nadeel
    -mindere afstraling...
    -Mooier wit licht bij gewone par
    ...

    ben zelf pro gewone par tenzij het is om bv truss uit te lichten dan kan je volgens mij wel leuke dingen doen met een led par enzo...

    MAar speelt ook ook wel een hoop eigen smaak en voorkeur mee...
    Hold on a second, relax and listen...

    Comment

    • Gerrit Hurkens
      • Dec 2000
      • 252

      #3
      Voordelen Par:

      Goedkoop te krijgen
      Op heel veel plaatsen te krijgen
      In veel types te krijgen
      Halogeen licht-zo warm van kleur als het geluid van een vinyl plaat.
      Van voren gezien is er maar 1 kleur waarneembaar.

      Nadelen Par

      Lage levensduur <750 uur max>
      Lage schokbestendigheid (is glas dussss)
      Gebruikt veel stroom per unit, dus hogere stroomtoevoer nodig
      Kleurfilters nodig, dus extra kosten per kleur.
      Licht is in temperatuur erg warm bij beschijning.

      LED voordelen

      Ultra lange levensduur van de LEDjes
      RGB mixen mogelijk dus besparing op kleurfilters
      DMX stuurbaar dus flexibel in shows
      Laag stroomverbruik (dus meer ruimte voor movingheadjes, je moet toch iets met je 125A)

      LED Nadelen

      Ledjes gaan langer mee dan stuurprints en trafo's.
      aanzicht in de spot is lelijk, voor elke primaire kleur een eigen led,dus je ziet meerdere gekleurde puntjes in de spot.
      Niet overal bij te huren en/of verkrijgbaar
      Duurder in aanschaf
      Gebonden aan enkele beamsoort
      kleurtemperatuur veel hoger dan halogeen, dus kouder licht
      \"Oeeeeeeehhh, what does this button doooooooo??????\"

      Comment

      • ralph
        Banned
        • Aug 2000
        • 2649

        #4
        + budget ledparren: goedkoper doordat lampen niet moeten worxden vervangen
        - ledparren: frostje voor de ledpar nodig om hinderlijk felle leds uit het zicht te halen
        - ledparren: geen keus uit vnsp-wfl

        +++ van ledparren blijft toch stroomverbruik, met een enkelfase 16A een complete show neertikken, incl led yokes....

        Comment

        • rolanddeg
          • Nov 2004
          • 337

          #5
          Ik heb onlangs 16 LED parren in het centrum waar ik vrijwillig werk opgehangen. CLS PAR56 led parren. Érg nette dingen en wil ze echt niet meer kwijt! Ik gebruik er 6 als aanvulling op het podium, naast normale parren, en 10 hangen er als uitlichting van een zaaltje waar doordeweeks een soort van kroeg is. Qua opbrengst moet je ongeveer 3 LED parren neerzetten om 1 'normale' 300 watt par56 bij te houden. Onbruikbaar als front licht dus, maar geniaal als extra effect. Heb er al veel leuke dingen mee kunnen doen. Wie een demo wil is welkom... De tent staat in regio Rotterdam.


          Ik heb ze voornamelijk aangeschaft wegens de duurzaamheid: lange levensduur en enórm weinig stroomverbruik. En als ander groot voordeel: geen warmteontwikkeling. Ben het dan ook helemaal eens met bovengenoemde punten.

          Comment

          • DeMennooos
            • Aug 2000
            • 1416

            #6
            Als aanvulling op het bovenstaande en geldt niet voor alle LED parren!

            Het is wel mogelijk om andere stralingshoeken voor een LED par krijgen, ook beamshapes zijn er zodat je alsnog een PAR effect kunt nabootsen.

            Afhankelijk van de LED par kun je de output van een 1kW par benaderen en kun je ze 1 op 1 vervangen.

            Wat wel voor alle LED parren geldt is dat je ook bespaard op dimmers, (multi)kabels, eventueel op scrollers. En voor vaste locaties bespaar je ook op uren van de mannetje wat de lampen moet vervangen en kun je ook op airco besparen.


            Om een idee te geven:
            ruffneck alliance

            De matrix aan het begin van het filmpje zijn 42 stuks PixelPar 90L
            Last edited by DeMennooos; 28-06-07, 09:00.
            Greetz,

            DeMennooos

            Stagehands are the infantry of show business

            Comment

            • Mattheusvz
              • Jun 2007
              • 107

              #7
              Onlangs hebben wij 48 ledparren in gebruik genomen. Ledparren kun je niet vergelijken met een gewone par. Het is gewoonweg een ander soort lamp met een ander soort licht. Wij gebruiken de ledparren dan ook puur en alleen als effectlicht, en daarvoor is het uitermate geschikt. Maar om bands e.d. uit te lichten zou ik echt voor iets anders kiezen.
              Bijkomend voordeel is natuurlijk ook dat er geen dimmers met bijbehorende multikabel nodig zijn en dat een heftig uitziende lichtshow al op 16A kan draaien. Vooral dat laatste kan nog wel eens van pas komen. En om de mensen van Greenpeace ook maar een beetje vrolijker te laten kijken, door het lage stroomverbruik is het ook nog eens 'goed' voor het milieu....
              (Foto's van de ledparren staan in overvloed op onze website: index)

              Comment

              • DJ nn
                • Jun 2006
                • 489

                #8
                Denk dan ook eens aan het feit dat in NL de gloeilamp moet vermeden worden !!!

                verdere verschillen zijn er iet echt denk ik...

                wel leuk dingetje als drive-in:
                je kan ze traag van kleur laten wisselen, dik kan leuk zijn voor trage nummers, anders flikkeren je parretjes nog steeds...

                grtzz DJ nn
                ... the sound of silence...

                Comment

                • ljmartijnw
                  • Apr 2004
                  • 133

                  #9
                  Je moet het echt zien als effect. De LED haalt het bij lange na niet bij een echte par64. Maar zoals sommige fotos en filmpjes hier laten zien erg leuk te gebruiken als effect verlichting.
                  of leuk om een bar uit te lichten ofzo.
                  Down Under.

                  Comment

                  • ralpie
                    • Aug 2005
                    • 10

                    #10
                    ik gebruik bij mijn band 12 LED parren waarbij ik op het front 2 T-bars heb waarop 2 LEDparren en 2 normale par 56 en dat werkt super. rear gebruiken we 2x4 LED parren en 6 claypaky miniscansaan een truss van 6 meter. en alles kan draaien op 1 x 16 ampere.

                    voorheen hadden we allemaal gewone parren ,deze geven wel veel meer licht maar we hadden steeds problemen met de stroomvoorziening.
                    dit staat wel in onze rider (3x32A) maarja meestal word het weer het gebruikelijke perilexje uit de keuken.

                    voor ons dus een groot voordeel.

                    we gebruiken martin LJ om alles aan te sturen maar het vergde wel een beetje programmeerwerk om de LED parren het zelfde er uit te laten zien als normale parren.
                    Ralph Hopstaken

                    Comment

                    Working...