Lichttafel voor tourtje

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarkRombouts
    • Jan 2005
    • 1391

    Lichttafel voor tourtje

    Beste dames/heren,

    Ik denk erover voor een theatertourtje voor het komende seizoen een lichttafel te gaan aanschaffen om zo veel programmeertijd in het theater te winnen.

    Het lichtplan wat uitgevoerd moet gaan worden is redelijk eenvoudig. Zo'n 35 dimmer kringen en 40 standen. Maar toch behoorlijk wat werk deze standen iedere keer te programmeren.

    Wat voor tafel zouden jullie hiervoor aanraden ?

    Ik ben zelf met name geluidstechnicus en doe in deze tour ook het licht. Vindt het licht zeker ook een interessant onderdeel van de totale show en hou me er ook best graag mee bezig. Ik heb echter alleen niet zo veel ervaring met verschillende tafels om nu zelf zonder verdieping een logische keuze te kunnen maken.

    Dus wat zouden jullie me adviseren. Aub wel een beetje budgetgericht denken als dat even kan.
  • MEEO Licht en Geluid
    • Nov 2005
    • 950

    #2
    Zero 88 Jester 48 kan een leuke oplossing zijn: 48 kanalen, GO button, USB Save en VGA Output. Prijs ligt rond de 1500 euro. Erg nette tafel voor theaterwerk.
    MEEO Audio Licht Rigging,
    Mark van der Werff
    Groningen

    Comment

    • ralph
      Banned
      • Aug 2000
      • 2649

      #3
      Als je alleen maar dimmertjes in vaste set-up gaat doen, TTL spring, most valeu for the Bucks...

      Loopt op het lichtforum een onderwerp over voor het geval je gebruikservaringen wil zien/lezen.

      Comment

      • MarkRombouts
        • Jan 2005
        • 1391

        #4
        Vaste setup is niet echt van toepassing. In ieder theater zullen de verschillende kringen op andere adressen te vinden zijn en zal er dus in de tafel gepatched moeten kunnen worden.

        De show zal dus standaard in de tafel komen, met liefst de mogelijkheid voor backup op usb stick of diskette o.i.d. In ieder theater zullen de juisten dimmerkringen aan de juiste kanalen gehangen worden om de show te kunnen draaien.

        Comment

        • Lj Legrais
          • Mar 2007
          • 9

          #5
          Hallo...


          Al eens naar de chamsys gekeken...?

          Budget: soft is gratis te verkrijgen op de site van chamsys zelf, of bij avl..

          ge kunt er ook ne kleine wing aan vast hangen, om het gebruiksgemak te vergroten dat ge echte playbacks in uw handen hebt..

          de standen enzo, die zet ge op de virtual playback's.. en dit veld is groot genoeg om alles erop te krijgen..

          saven kunt ge dan op de hd van de pc, usb, op alles waar ge maar iets kunt opslaan, wat de pc kan lezen... en ge hoeft dan ook geen tefel mee te sleuren.. enkel laptop en de wing, das alles...

          Grtz

          Comment

          • Dave
            • Jan 2001
            • 757

            #6
            Toe maar, chamsys voor conventioneel
            Lijkt me een beetje overdreven om voor 35 kanaaltjes een PC + wing mee te slepen. Bovendien is een pc+wing duurder dan een Jester.
            Ik zou ook voor een Jester gaan, of evt een Frog. Vooral de VGA output is handig voor het overzicht van standen en de DMX patch.
            Beide tafels kunnen de show opslaan, de jester op USB, dat is moderner dan de floppy van de frog.

            De scenes kun je van namen voorzien, ook een handige functie. Ik meen alleen dat de jester geen keyboard aansluiting heeft, de frog heeft deze in ieder geval wel.
            U x I = Boem.

            Comment

            • DeMennooos
              • Aug 2000
              • 1416

              #7
              Ik denk dat de combinatie laptop-mini wing minder ruimte in beslag neemt dan een Jester.
              Een mini wing ligt ergens rond de 800 euro. Laptop is vaak al wel beschikbaar en anders is een simpel systeempje nog wel te halen voor een paar honderd euries.

              Ik ken de manier van patchen op de Jester niet, maar in de chamsys software kun je deze simpel aanpassen. Par kanaal kun je in je patch ook namen (bijv. locatie van de spot) en de kleurenfilter nummers meenemen.
              Dit zie je dan weer terug in je groepen.

              Cue en cue stacks van namen voorzien, tracking en non tracking mode, etc.

              Als geluidstechneut niet echt een voordeeltje, maar wel handig als er ook anderen mee gaan werken in de toekomst. Mocht je uit de mini wing groeien of op een locatie komen waar een console ligt, kun je gewoon je patch en manier van werken hetzelfde houden omdat de software voor Linux, Mac, PC en console dezelfde is.
              Greetz,

              DeMennooos

              Stagehands are the infantry of show business

              Comment

              • Dave
                • Jan 2001
                • 757

                #8
                Het patchen ontloopt elkaar niet zo. Ik werk ook met chamsys, dus ik heb een redelijk inzicht in de mogelijkheden ervan. Ik kan me indenken dat het voor mensen die normaal geluid doen makkelijker is om voor elk kanaal een fysieke schuif te hebben dan met een keypad of muis het spul in te kloppen.
                Persoonlijk pak ik voor deze hoeveelheid lampen een conventionele tafel als de MA24/6 of frog, ding in wide mode en proggen maar.
                Aanpassen van standen is ook eenvoudig op genoemde tafels.
                Maar goed, het is maar waar de TS zijn voorkeur naar uit gaat.
                U x I = Boem.

                Comment

                • Emiel
                  • Sep 2005
                  • 11

                  #9
                  Misschien is het ook wel een idee om de shows op een aatal diskettes voor verschillende lichttafes te zetten
                  daarna hoef je ze alleen maar in de tafel te doen en draaie maar, na de patch dan
                  Heb je ook niet zoveel gesleep.


                  Want volgens mij zie je niet heel verschillende lichttafels in verschillende theaters. Vaak een Spark Top of soortgelijke tafels.

                  of zit ik er dan naast?
                  stel jij die MH's ff!

                  Comment

                  • AJB
                    • Jul 2003
                    • 2289

                    #10
                    Vroegahh tourde iedereen met een Compulitedisk door de theaters, maar in vele gevallen krijg je dan tegenwoordig nul op het request.

                    TTL en Zero is allemaal leuk, maar voor een geluidsman niet bepaald toegankelijk. Goedkope spulletjes zijn doorgaans niet zo gebruiksvriendelijk, en ik vind het dan ook lastig om een budgettair verantwoord advies te geven. Laptop: tsjah, vind ik persoonlijk niet stabiel en niet handig, maar het KAN idd wel. Je kunt ook investeren in de toekomst, en uitgaan van meerder klusjes op jaarbasis.

                    Maar jij als geluidsman: ooit gedacht aan midi-control via bijv. quepunten op een Yamaha 01V o.i.d. ? Vaak zijn que momenten van licht en geluid simultaan, en zo kun je als "all-in-one" technicus veel makkelijker werken. Neem een GrandMA Pico mee, en je hebt alles in de hand.

                    Even een rijtje in elk geval:

                    PC oplossingen:

                    - HogPC + USB wing + dmx-widget
                    - Chamsys +dmx widget
                    - GrandMA + Portnode2 (1dmx in, 1dmx uit)

                    Budgetoplossingen:
                    - TTL
                    - Zero88
                    - Eurolite

                    Slimme investeringen:
                    - GrandMA Micro of Ultralight
                    - HogiPC

                    Het is nogal afhankelijk van je budget en toekomstwensen, dus kom eens op met al die info
                    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                    ------------------------------------------------
                    Arvid Buit
                    Creative-Director / Artist-Manager

                    Comment

                    • neeltje
                      • Apr 2003
                      • 295

                      #11
                      hm, ik ben zelf geluidsman, ik woon in belgie, en ik heb al wel wat theaterlicht gedaan, dus dan komt er voor mij eigenlijk maar 1 tafel onmiddelijk bovendrijven en dat is de ADB Cantor. Simpel, overzichtelijk, niet te groot, rock'n'roll bestendig, .... 48 ch onder faders, eigenlijk alles wat deze mens moet hebben zo simpel mogelijk op 1 tafel geduwd.
                      "En Go"

                      Comment

                      • MarkRombouts
                        • Jan 2005
                        • 1391

                        #12
                        Budget moet nog vastgesteld worden in overleg met de opdrachtgever, dus dat laat nog even op zich wachten. Wel verwacht ik gezien andere budgetten dat hier geen groot budget voor zal zijn. We zullen dus op de centjes moeten letten.

                        Toekomstplannen. Er staat ook een tour voor het volgende theaterseizoen op de planning. Dit wordt een wat grotere show, waar waarschijnlijk ook wel wat bewegend licht in zal komen. Dan zal er hoogstwaarschijnlijk ook een aparte lichttechnicus mee touren. Het zou dus fijn zijn als de tafel ook voor die show zou kunnen dienen, maar dit is waarschijnlijk echter weer nadelig voor het budgetvriendelijke deel.

                        Werken met een pc/laptop geniet niet mijn voorkeur. Ben ondertussen in de theaters al wel wat verschillende tafels tegengekomen en een tafel werkt toch wel overzichtelijker vind ik persoonlijk. Heb echter nog niet genoeg met de tafels kunnen werken om duidelijke verschillen in mogelijkheden en bedienings/gebruiksgemak te kunnen ontdekken.

                        Comment

                        • AJB
                          • Jul 2003
                          • 2289

                          #13
                          Zou je toch eens moeten kijken naar een GrandMA Micro, geschikt voor theater, numeriek keypad, en natuurlijk moving-light. Budgettair absoluut nog verantwoord.

                          grtz Arvid
                          If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                          ------------------------------------------------
                          Arvid Buit
                          Creative-Director / Artist-Manager

                          Comment

                          • LJKEVIN
                            • Dec 2005
                            • 426

                            #14
                            mmz.. Hog e.d. is allemaal erg leuk,
                            maar i.v.m. budget denk ik niet echt te doen..

                            Wel eens aan een MA 24/6
                            Wel een mooie/simpele tafel voor convectioneel, maar voor
                            je volgende tour (waarschijnlijk met intiligent licht) niet echt handig.

                            ma 24/6 heb je zo rond de 3200.- dacht ik zo uit mijn hoofd..

                            Computer sturing:
                            Sunlite.. (makkelijk te programmeren/overzichtelijk en makkelijk in stapjes te verdelen op je scherm) compact met dongle en laptop in 1 tas mee te nemen..


                            Sunlite heb je voor: ca 449.- (excl. laptop)
                            wel weer handig voor je volgende tour i.v.m. intiligent licht.

                            Andere optie...
                            Zero Leap Frog voor: een kleine 4000.-
                            Avolites - GrandMA - Martin - Robe - Clay Paky

                            Comment

                            • Robin.vd.Have
                              • Nov 2005
                              • 165

                              #15
                              Tsja blijft toch een lastige vraag.
                              Ik wil graag zoveel mogelijk maar wil liever toch zo min mogelijk betalen.

                              Wat in mijn ogen nog voor een redelijk geknepen budget mogelijk is met de mogelijkheden die jij graag ziet is het volgende :

                              1: onder de € 10.000,-
                              HOG 1000, op de occasion markt zijn er voor leuke bedragen te vinden. Mogelijkheid tot externe monitor. Movinglights geen probleem. Je moet er wel wat tijd in steken om er lekker mee te kunnen werken.

                              2: Rond de € 4000,-
                              LSC Maxim MP movinglight controller erg leuke tafel voor een leuk budget. zo'n 4000,- euro nieuw. Ik weet alleen niet hoe deze zich in het theater gaat gedragen. Maar als ik je verhaal zo lees is het geen extreem complexe show en het is je eigen tafel dus thearetisch zou je hem dan ook erg goed moeten kunnen operaten.

                              3: Rond de € 4500,-
                              Avolites Pearl, occasion leuk te vinden. Alleen wel goed zoeken en goed opletten. Is voor het theater niet de meest ideale oplossing maar eigenlijk geldt het zelfde verhaal als hierboven. Als je goed met de tafel overweg kan is hij eigenlijk overal inzetbaar. Alleen soms moet je dan wat creatiever progammeren of indelen.

                              Ik denk dat je hiermee wel aan jouw voorwaarden moet kunnen voldoen.
                              Het zijn niet de meest uiltieme oplossingen voor theater. Ik denk wel dat het allemaal redelijke alrounders zijn met alle opties qwa intelligent aansturen en mogelijkheid tot repatchen. Allen hebben een externe VGA mogelijkheid.

                              Ik hoop dat je er iets aan hebt,

                              M.V.G

                              Comment

                              Working...