Lichtsturing Daslight

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Xtreme21
    • Jan 2006
    • 4

    Lichtsturing Daslight

    Beste collegas,

    ik heb over een aantal weken een redelijk klusje waarbij ik 20 Martin movingheads heb hangen. Nu heb ik sinds kort een dmx converter van het programma Daslight.

    Het ontwerpen, programmeren en dergelijek werkt perfect. Heb er al 2 keer een show mee gedraaid met 8 Robe movingheads. Nu hoorde ik van een collega dat ik die 20 heads niet met Daslight moet gaan aansturen, omdat zijn ervaringen (en die vna andere) met het feit dat Daslight met zulke aantallen heads nog welis kan vastlopen.

    naar mijn weten heeft Daslight 4 DMX universe met elke 512 dmx kanalen.
    Het moet dus eigenlijk makkelijk kunnen want ik gebruik er nog geen 400.

    Ik hoor graag wat jullie eventuele ervaringen hiermee zijn!!

    Groeten remco
  • Mark-LED
    • May 2004
    • 822

    #2
    Als jij een beetje een nette pc hebt, die schoon opstart (zonder al teveel rotzooi erbij) en de 3d view niet mee laat lopen of er andere gekke, zware dingen op gaat doen, dan voorzie ik geen problemen.

    Misschien had jouw collega zijn harde schijven uitgeschakeld na ... minuten? Of als je een half uur met Daslight gespeelt hebt, en dan probeert op te slaan, dat wil ook nog wel eens voor een vastloper van tijdelijke duur zorgen.

    Gewoon zorgen dat je van tevoren alles hebt opgeslagen en dat alles werkt, en dan verder gewoon van de laptop afblijven en er pas mee werken zogauw het nodig is.

    Ik heb Daslight2 op mijn simpele huis/tuin/keuken laptop draaien en heb net even 20 mac250kr toegevoegd, ze allemaal een circle delay gegeven en vervolgens op hetzelfde scherm van dezelfde laptop via de 3d view de bewegingen gezien. Gaat bij mij meer dan prima.

    Comment

    • marciano
      • Feb 2006
      • 164

      #3
      Je kan het proberen om je PC die 20 MH;s er in te zetten en dan je pc 4 uur te laten draaien met bijvoorbeeld een circle delay te laten doen en dan te kijken of hij dan vast loopt. Maar hij loop meestal vast als je wilt opslaan dus sla vaak op. Dat klinkt logisch dat je vaak moet opslaan maar in praktijk vergeet je dat gauw. Ik hoop dat het lukt

      Comment

      • Xtreme18
        • Aug 2005
        • 53

        #4
        DAslight software

        Jaja, weer een vraagje over een uiterst makkelijk te bedienen lichtprogje voor de PC.

        Ik werk met Daslight, maar heb een probleem. elke maand komen er updates op hun site en ook dit maal heb ik de nieuwste update gedaan (12/2007). Helaas zit hier een flinke bug in..

        Ik ben dan ook op zoek naar de versie 11/2007 Daslight 2, eventueel beta versie (zat geen bug in).

        Mocht iemand weten waar ik deze vandaan kan halen of deze in zijn bezit heeft, neem aub contact op!!

        dank jullie wel!

        Comment

        • marciano
          • Feb 2006
          • 164

          #5
          Al geprobeerd daslight te mailen of ze de oude versie op willen sturen of zeggen waar hij vandaan komt.???

          Maar kan je me vertellen wat die bug is? Ik heb nog niet geupdate naar decemember namelijk.

          Comment

          • djdis
            • Jan 2008
            • 12

            #6
            Das Light 2

            hoi iedereen,

            ik heb pas Das Light 2 gekocht maar ik snap er niet zo veel van...

            ik heb nu mijn padium met truss stellage af en er hangen 'n stuk of 20 moving head op maar nu het probleem:

            als ik de pan od tilt beweeg dan bewegen de headjes ook in het beeld maar als ik dan het licht aan switch in allebij de lichtstraal controle faders dan gaat het licht niet aan... ook niet als ik eht licht in het de zaal van het podium dim...

            en dan het 2e probleem:
            als ik een scene maak met 'n aantal stappen en ik zet de eerste 2 stappen dan gaat het nog wel maar als ik dan een 3e (of meerdere) gaat oppeens alles door elkaar..btw hier doet het licht het wel :S

            dan het ik nog een vraagje... hoe maak je effecten en wat betekenen die?

            mvg,

            mischa

            Comment

            • JustME125
              • Jun 2006
              • 297

              #7
              Originally posted by djdis
              hoi iedereen,

              ik heb pas Das Light 2 gekocht maar ik snap er niet zo veel van...

              ik heb nu mijn padium met truss stellage af en er hangen 'n stuk of 20 moving head op maar nu het probleem:

              als ik de pan od tilt beweeg dan bewegen de headjes ook in het beeld maar als ik dan het licht aan switch in allebij de lichtstraal controle faders dan gaat het licht niet aan... ook niet als ik eht licht in het de zaal van het podium dim...

              en dan het 2e probleem:
              als ik een scene maak met 'n aantal stappen en ik zet de eerste 2 stappen dan gaat het nog wel maar als ik dan een 3e (of meerdere) gaat oppeens alles door elkaar..btw hier doet het licht het wel :S

              dan het ik nog een vraagje... hoe maak je effecten en wat betekenen die?

              mvg,

              mischa
              Heej Mischa,
              misschien kun je de volgende keer even letten op je taalgebruik en je zinsbouw want het kost mij veel tijd en moeite om je probleem te ontcijferen. Maakt mij niet zoveel uit voor deze keer maar als ik iedere keer moet puzzelen voor ik je kan helpen wordt het oninteressant om nog te reageren snap je

              Ik heb geen ervaring met DAS-light (wel met sunlite e.d) maar dit lijkt erop dat je alleen je shutter of je dimmer aanstuurt bij het 1e probleem. Moving heads hebben een dimmer (voor te dimmen) en een shutter voor te stroben, je moet dus zowel de dimmer als de shutter openzetten om licht uit de MH te krijgen. Het kan ook zijn dat je even een remote lamp on (lamp inschakelen van afstand) moet geven. Waarom je lichtstraal bij je 2e probleem wel zichtbaar is, is mij een raadsel maar ik denk dat DAS-light hier zelf al de shutter en dimmer functie correct aanstuurt.

              Wat die effecten binnen DAS-light precies zijn weet ik niet maar ik zet er op in dat hier je colour-loops, gobo-loops en andere "effecten" (dimmer-loops e.d) inzitten. Maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen.

              Mzzls
              Correct me if I'm wrong

              Comment

              • PeterZwart
                • Jan 2008
                • 402

                #8
                ik heb inmiddels al redelijk wat ervaring opgedaan met daslight 1 & 2

                Daslight 2 staat erom bekend dat ie nog boordevol met bugs zit!

                het kan dus ook wezen dat je tegen een fout aangelopen bent..

                probeer eens voor je 1e vraag om een andere movinghead te gebruiken

                als voorbeeld/demo gebruik ik meestal de Martin > Mac250 M4

                bij deze movinghead ben ik persoonlijk nog niet tegen bugs aangelopen dus als het goed is zou ie prima moeten werken bij jou.. mocht dat niet zo zijn meldt dan even welke stappen je uitvoert..


                ook over de stappen van het maken van een scene zou ik hier graag willen zien welke stappen jij doet om je scene's te maken! misschien dat je iets vergeet

                Gr,

                Zwart
                Groeten fan 'n gek ut Fryslan

                Comment

                • laserguy
                  • Jun 2003
                  • 2755

                  #9
                  Voor zulke vragen hebben ze de online tutorials:
                  Je vindt ze HIER.
                  Ik veronderstel dat je de software gewoon gedownload hebt? Je hebt toch geen dure interface gekocht als je er nog geen lampen voor hebt hoop ik?
                  Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                  Comment

                  • showband
                    • May 2001
                    • 4524

                    #10
                    De visualizer van DAS pleegt een serieuze aanslag op de processorcapaciteit van je PC.

                    Je moet begrijpen dat de meest luxe versie van het syseem nog niet eens de basis van een "gewone" lichttafel kost terwijl je enorm veel functies plus een bruikbare visualizer ervoor krijgt.

                    Als enthousiast gebruiker durf ik daarom wel te zeggen dat dit een instap programma is. Leuk voor een gewone band of drivein maar als je er 20 MH´s in gaat stoppen en met podia, personen en truss gaat werken dan trekt een PC dit niet. Het visualiseren van schaduwen bijvoorbeeld kost enorm veel rekenkracht!

                    Als je gewoon 4 t/bars en 6 MH´s met wat frontlicht hebt zonder al te veel functies aan op het scherm kun je prima je show op het scherm visueel programmeren. Zolang je maar de tierelantijnen uit zet. (trussbogen, schaduw-werking, DJ-bar met persoon erachter enz)

                    Wil je meer dan dat moet je even wachten op een paar generaties snellere PC ben ik bang. Mijn dualcore pentiumD is in ieder geval niet snel genoeg om de band plus instrumenten in beeld te houden tijdens het tonen van de lichtset in de visualizer. Een stilstaand plaatje lukt prima maar realtime 3d bewegend wysiwyg draaien... echt niet. Daarvoor heb je duurdere programma´s.
                    lekker belangrijk!

                    Comment

                    • PeterZwart
                      • Jan 2008
                      • 402

                      #11
                      visualizer is overigens ook niet geschikt om live te gebruiken..

                      daar zul je t toch echt van het beeld moeten hebben van wat je dan ziet op t podium!

                      goeie processor is nog niet eens zo belangrijk.. gewoon 2gb ramgeheugen en een goeie videokaart is genoeg!
                      Groeten fan 'n gek ut Fryslan

                      Comment

                      • djdis
                        • Jan 2008
                        • 12

                        #12
                        hallo iedereen,

                        in deze mail zal ik op iedereen even kort reageren

                        ten eerste zal ik inderdaad op mijn typgedrag letten

                        even tegen laserguy: nee ik heb het programma gekocht om dat mijn vader in een soort thearer werkt en daar hebben ze een nieuwe computer gekocht om het een en andere met het licht te doen via de computer en daarvoor hadden ze een kastje nodig die van USB naar XLR gaat. en aangezien ik eens wilde kijken wat zon' programma nou precies inhoud hebben we het gekopieerd ( het is maar voor kleine dingentjes dat ze het gebruiken dus het is niet voor live-shows...)

                        daarnaast heeft het inderdaad geholpen om de andere movinh heads te pakken. maar wat wel raar is is dat ik (aangesloten op 2 scanners en 2 movingheads in het ''theater'' bij mijn vader) met mijn laptop die 4 lampen perfect kan aansturen voor live gebruik omdat ik inmiddels wel het programma onder de knie heb gekregen.

                        ten slotten bedoelde ik in mijn eerste mail met een ''podium'' bouwen, een podium in het programma, anders is het een klein misverstandje, maar ik heb een pentium celeron M inside. is dat snel genoeg?
                        het is een vrij nieuwe laptop met vista en ik denk dat ik hem nu 1,5 maanden heb (nieuw gekocht in de winkel)

                        mvg,
                        mischa

                        Comment

                        • PeterZwart
                          • Jan 2008
                          • 402

                          #13
                          LET OP! Daslight is nog niet Vista geschikt!! (dit staat wel op de website , maar zelfs vista zelf is nog 1 grote bug!)
                          we hebben daslight 1 & 2 op school.. ze geven op windows 98 & windows XP weinig tot geen fouten.. hoewel dit op Vista
                          wel het geval is! ook is vista ongelooflijk zwaar voor je computer.. vandaar dat de meesten weer terug zijn gestapt naar windows XP!


                          een podium bouwen doe je door de easy-object-creator te gebruiken!

                          je maakt een vierkant blok.. je geeft de dimensie's aan.. vervolgens SLA JE HEM OP!(sommigen denken dat ie dan meteen verschijnt in de 3D view maar dat is niet zo!) Vervolgens open je hem op de manier hoe je andere objecten ook selecteerd!


                          maar zoals ik al zei! je moet t hebben van hoe je het in't echt ziet.. niet van de 3D visualizer
                          Last edited by PeterZwart; 06-01-08, 21:43.
                          Groeten fan 'n gek ut Fryslan

                          Comment

                          • SMC_lightcrew
                            • Dec 2007
                            • 13

                            #14
                            Wat voor een visualizer gebruikt DAS light dan?
                            Ik heb Magic 3D Easy View van Sunlite en die werkt op
                            die slome oude computer van mijn vader foutloos, zelfs in de
                            grootste podia die ik heb gemaakt!
                            Is het verschil dan zo erg??

                            JVG

                            Comment

                            • PeterZwart
                              • Jan 2008
                              • 402

                              #15
                              SMC , het is dezelfde als jij gebruikt!


                              alleen zal dit mogelijk een nieuwere update zijn kwa easyview?


                              weet niet welke versie's jij draait?
                              Groeten fan 'n gek ut Fryslan

                              Comment

                              Working...