J&H Shop - Alles voor op en rond het podium
Pagina 4 van de 5 Eerste 1 2 3 4 5 Laatste

Standaard

Een computer uit het post 1 GHz tijdperk is MEER dan voldoende om zelfs een zware lichtshow mee te sturen hoor! Wat moet men immers doen? Gewoon wat DMX-waarden berekenen. Enig idee wat een 1 GHz processor aan waarden per seconde kan berekenen? Nee, een PC is meer dan krachtig genoeg. Kijk maar naar de mogelijkheden en stabiliteit van Chamsys PC software (al dan niet met wings).
    Wat wél eens durft misgaan is de correcte timing van de DMX-signalen. De PC is daar MEER dan krachtig genoeg voor maar het is de Microsoft rommel die ervoor zorgt dat de timing niet altijd exact is waardoor er jitter kan ontstaan op het DMX-signaal. Oplossing (wat tenslotte Chamsys ook doet in zijn wings): gooi alle data naar buiten maar laat het genereren van een stabiel en exact getimed DMX signaal over aan een eigen processor/microcontrollertje. Om je een idee te geven: een PIC microcontroller tegen 20 MHz kan dit al perfect...
    Ik ben ook fan van een tafel voor de bediening want met keyboard en muis zie ik geen grote show te doen, maar een PC met Chamsys en een voldoende grote wing mogen ze hier altijd voor mijn deur komen afzetten .
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Standaard

Goed, dan even een serieuze samenvatting:

PC's beperken zich absoluut niet door snelheid. Waarom is een PC waardeloos:
    - Besturingssysteem (Windows braak braak)
    - Rommel geinstalleerd(idd dedicated is enige redelijk oplossing), en dit begint overigens al met een Norton, MSN of eender welke meegeleverde bagger.
    - Hardware is industrieel verkrijgbaar en daarmee is de samenstelling doorgaans niet optimaal (waar een lichttafel fabrikant dan wel weer over nadenkt)
    - Hands-on (daadwerkelijk toegang tot functies in zo min mogelijk knopdrukken) is waardeloos
    - Er missen erg veel functies
    - Uitgang DMX is via USB, inwendige card of ethernet module. Enkel de dure systemen werken vertragingsvrij en stabiel

Bedenk je eens dat een getrainde operator op een tafel sneller werkt met knoppen dan met een touchscreen. Dat wil simpel zeggen dat je per definitie langzamer bent met een systeem dat door muis/toetsenbord en een scherm moet worden bediend.

En de mensen die PC afschrijven: De Virtuoso draaide ook op een G4

PS is geschikt als remote voor een systeem, check-up in een netwerk, of een vaste installatie. Eender welke show dan ook live bediend moet worden: niemand kan dit echt mooi en strak krijgen op een PC. Heeft niks te maken met de operator: het systeem is niet toereikend.

Dikke kus

Arvid
    Laatst gewijzigd door AJB; 03-08-08 om 22:15.
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AJB Bekijk Posts
    - Besturingssysteem (Windows braak braak)
    Er zijn uiteraard betere OS-en als Windows, maar met evnetueel de juiste 'tuning' is windows ook te gebruiken voor het aansturen van licht.

- Rommel geinstalleerd(idd dedicated is enige redelijk oplossing), en dit begint overigens al met een Norton, MSN of eender welke meegeleverde bagger.
    Volledig mee eens

- Hardware is industrieel verkrijgbaar en daarmee is de samenstelling doorgaans niet optimaal (waar een lichttafel fabrikant dan wel weer over nadenkt)
    Klopt, maar je hoeft geen samengestelde PC kopen. Zelf samenstellen is ook een optie.

- Hands-on (daadwerkelijk toegang tot functies in zo min mogelijk knopdrukken) is waardeloos
    en
    Bedenk je eens dat een getrainde operator op een tafel sneller werkt met knoppen dan met een touchscreen. Dat wil simpel zeggen dat je per definitie langzamer bent met een systeem dat door muis/toetsenbord en een scherm moet worden bediend.
    Gedeeltelijk mee eens, ik spendeer de nodige tijd om alles op voorhand in te stellen, knoppen toe te wijzen, ... Om het programmeren en het bedienen zo snel en vlot mogelijk te laten verlopen.
    Eenmaal dit gebeurd is, verloopt het programmeren ook vrij snel.

- Er missen erg veel functies
    Dat hangt er vanaf, tegenover de top range van lichttafels wel.
    Maar ik denk dat een PC sturing eerder vergeleken moet worden met tafels zoals een SGM studio scan control, JB Licon, ...
    En dan komen de functies redelijk overeen.

- Uitgang DMX is via USB, inwendige card of ethernet module. Enkel de dure systemen werken vertragingsvrij en stabiel
    Ik weet niet wat je juist met "dure" bedoeld, maar de meeste systemen die ik ken, en ook regelmatig links of rechts tegenkom hebben geen zichtbare vertraging.

Eender welke show dan ook live bediend moet worden: niemand kan dit echt mooi en strak krijgen op een PC. Heeft niks te maken met de operator: het systeem is niet toereikend.
    Voor de kleinere shows kan dat wel, mits de nodige 'direct acces' voorzieningen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DMiXed Bekijk Posts
    Draaien programma's ,zoals Sunlite enn dergelijke, dan niet beter op n apple mac, deze zijn
    toch stukke stabieler en krachtiger dan die prutzooi wat ze
    windows noemen.
    Ik denk dat je met een juist ingestelde Windows pc evenveel bent dan met een MAC, of een Linux systeem of whatever.(voor deze toepassing althans).
    Daarbij komt nog dat het gros van de DMX-software niet geschikt is om op een ander besturingssysteem te draaien (zonder de nodige bootcamp achtige programma's).
    Laatst gewijzigd door stekelvarke; 05-08-08 om 13:01.
    exit night into LIGHT

Standaard

Daarbij komt nog dat het gros van de DMX-software niet geschikt is om op een ander besturingssysteem te draaien (zonder de nodige bootcamp achtige programma's).
    En bij het gros van DMX software op welk OS dan ook je shows niet kunt uitwisselen tussen een software versie en console, laat staan tussen de verschillende OS onderling.

En laat nu de ChamSys software voor zowel PC, MAC (PPC en Intel) als Linux beschikbaar zijn, de shows uit te wisselen zijn tussen de verschillende OS en consoles. Met alle USB wings, USB DMX dozen en Ethernet oplossingen die beschikbaar zijn kun je het voor jou toepassing zo duur maken als je zelf wilt.
    Greetz,

DeMennooos

Stagehands are the infantry of show business

Standaard

Okay we haken in op het verhaal van De Mennooos:

Durf jij me te beloven dat aan de hand van je Chamsys verhaal (wat ongetwijfeld klopt) alles mogelijk is, dat op een GrandMA ook mogelijk is (of een HogIII of eender welke high-level tafel)?

Als operator wil ik namelijk maar 1 ding: alle mogelijkheden en dit dan ook nog eens zo snel mogelijk op een manier die geen touchscreens of andere troep nodig heeft. Chamsys heb ik ooit eens mogen aanschouwen en wat mij direct opviel is de onlogische manier van hardware indeling. Kan een gevoelsmatig dingetje zijn, maar aan de hand van de layout kreeg ik het idee dat er ook in functies e.e.a. miste.

Het probleem met het compatible maken van een systeem is dat je concessies moet doen op werkbaarheid. Niet voor niets schrijft MA een eigen netwerk protocol, is alle apparatuur op elkaar afgestemd en is het niet zomaar te gebruiken als standalone systeem (zonder de benodigde materialen).

Denk je niet dat het uiteindelijk uitkomt op een keuze: die van kwaliteit versus financiën? Mijns inziens kan Chamsys in geen 100 jaar tippen aan een GrandMA, maar hoeft dat ook niet voor dat geld (geldt ook voor bijv. Avolites). Toch is Chamsys weer een veel beter alternatief voor bijv. een Daslight systeem.

De grootste blokkade voor een topshow is nog altijd het personeel: dure systemen zijn niet vereist indien de programmeur/ontwerper niet van dezelfde kwaliteit is.

Kortom: Nils heeft gelijk: voor een serieuze show, neem je serieuze mensen en serieuze spullen. Alles in verhouding...
    Arvid Buit

Standaard

Noem dan eens een paar zaken op, die aanwezig zijn bij Grand MA en volgens u niet mogelijk zijn met ChamSys?

Standaard

Het voert te ver om beide tafels hier in detail te bespreken, maar in een directe setup laat ik het u graag zien.
    Arvid Buit

Standaard

Het voert te ver om beide tafels hier in detail te bespreken, maar in een directe setup laat ik het u graag zien.
    Krijgen we daar een verslag van? Ik denk dat dit een heel leerzame samenkomst zal zijn. En als je zelf nog iets mist, Arvid, dan kun je het altijd nog laten weten aan de developers van Chamsys... voor je het weet zit jouw gemiste functie in een volgende softwareversie...
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Forum Rechten