Martin Lightjockey usb-dongle

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RPSimon
    • Apr 2007
    • 1

    Martin Lightjockey usb-dongle

    Hallo iedereen...

    Hier is mijn eerste post. Ik heb een vraag. Ik heb voor een gala/fuif/optreden een volledige licht en geluidssturing gehuurd. Hierbij kan ik gebruik maken van een Martin Lightjockey USB-Dongle. Hierbij heb ik van de firma een programma gekregen om deze te bedienen (Martin Lightjockey dmx). Maar ik vind dit programma nogal onoverzichtelijk. Het kan ook aan mij liggen. Maar ik heb op internet nog een ander programma gevonden, een gratis ( Daslight Virtual Controller 2 ). Maar ik ben niet zeker of deze dongle daarmee kan werken of omgekeerd, dat het programma met de dongle kan werken. Ik vind dit een zeet gemakkelijk programma omdat je de scene's in de live-mode gemakkelijk aan en af kan leggen. Is er iemand die hiermee ervaring heeft? Of kent er iemand een programma die zeker met de Martin Lightjockey USB-Dongle kan werken.

    mvg RPSimon
    Tja...
  • Mark-LED
    • May 2004
    • 822

    #2
    Nee die dongles zijn niet uitwisselbaar via de legale wegen.

    Comment

    • dh-showtechnic
      • Jun 2005
      • 139

      #3
      hallo,

      de Martin Lightjockey USB-Dongle waar je het overhebt is een usb interface en geen dongle.
      Een dongle is een stukje hardware die je nodig hebt om met een bepaald software pakket te kunnen werken.
      dit om te voorkomen dat je met een copy van een stuk software kan werken.
      Vaak kun je ook software downloaden om te kijken hoe het eruit ziet en werkt. wil je er echt mee gaan werken dan heb je de dongle nodig van de leverancier van het software pakket en dit kost dan geld.

      De martin interface werkt alleen met hun eigen software pakket.
      voor daslight heb je de dmx interface van daslight zelf nodig.
      Nieuwe mega drive in show

      Comment

      • 01djmx
        • Jan 2008
        • 7

        #4
        Martin Lightjockey

        Ik werk al een tijdje met Martin Lightjockey i.c.m een maXim M tafel. Aan dit systeen hebben we hangen:

        8x Mac 250
        4x Mac 550
        4x Atomic 3000 (4CH)
        2x Showtec Led Controller
        4x Dimmer 12 ch Voor de parren in de zaal en het overige licht.

        Nu zijn we sinds vorige week bezig om alles opnieuw te programmeren (toendertijd door een ander bedrijf gedaan) dus nog geen ervaring met het programmeren in Martin LJ. Het inzetten van de Fixtures gaat wel en enkele dingen onder een schuif zetten gaat ook, maar over sommige funkties heb ik nog wat vraagjes:

        * Hoe kun je het beste een sequence maken voor je parren zonder dat je overige fixtures worden beinvloed. (Tot nu toe deed ik dit met Background Cue)

        * Kan ik de intensiviteit en de snelheid van het par-loopje ook onder een schuif op mijn lichttafel programmeren?

        * Hoe kan ik een pan/tilt beweging van de head's onder een schuif van mijn lichttafel zetten. (Dus een standaart macro die bij Martin wordt bijgeleverd!)

        * Hoe kun je de snelheid van je macro onder een schuif zetten zonder dat de rest van je sequence sneller gaat. (dus de circle funktie in je movement macro venster)

        * Hoe kan ik het wisselen van shutter (als je ene head aanstaat, daarna de andere head aan en de eerste weer uit) onder een sequence zetten zonder dat de rest van je al draaiende sequence beinvloed wordt. (kleuren, marco's gobo's ect.)

        * En de laatste vraag: wat is het verschil met background cue en transparant cue, en welke kan ik het best gebruiken en onder een schuif op de lichttafel zetten.

        Ik hoop dat een van jullie 1 of meerdere vragen kunnen beantwoorden...

        Met vriendelijke groet,
        Maarten van Meel

        Comment

        • DirkVdh
          • Jan 2008
          • 1

          #5
          De manier waarop ik programmeer in Lightjockey is dat ik aan de 12 seq slots van mijn cue's elk een functie toewijs, in uw geval zou dit kunnen zijn:

          1 - Parren
          2 - Leds intensity
          3 - Mac 250 intensity
          4 - Mac 550 intensity
          5 - Atomic's
          6 - Kleurenschema
          7 - Extra kleuren
          8 - Beweging Mac's
          9- 12 kan nog voor gobo enz.

          Vervolgens maak je voor elke functie sequences waarbij je alleen die specifieke kanalen instelt en de rest op OFF laat staan. Dan kan je cue's beginnen samen te stellen.

          Om op enkele vragen te antwoorden:

          * Hoe kun je het beste een sequence maken voor je parren zonder dat je overige fixtures worden beinvloed. (Tot nu toe deed ik dit met Background Cue)
          * En de laatste vraag: wat is het verschil met background cue en transparant cue, en welke kan ik het best gebruiken en onder een schuif op de lichttafel zetten.

          Background cue's staan los van de gewone cue's en dienen (in mijn geval) om aparte dingen te bedienen, die voor langere tijd gelden, bv focus van ML's, zaallicht in theaters enz.
          Transparant cue's hebben wel te maken met de standaard cue's. Als je eerst een gewone cue activeert waarin alle slots opgevuld staan en dan een transparant cue activeert waar bv slot 6 nieuwe kleuren bevat, wordt slot 6 van de vorige cue overschreven door de nieuwe sequence en blijft de rest gewoon staan.
          Als je dus een cue hebt en je wil nu enkel het volledige kleurenschema aanpassen, activeer je een transparant cue waarin enkel een nieuw kleurenschema staat.

          * Kan ik de intensiviteit en de snelheid van het par-loopje ook onder een schuif op mijn lichttafel programmeren?
          De intensiteit van je pars kan je via de CueSlot intensity-functie van dmx in aanpassen (aangezien je een lichttafel via dmx aansluit?). Voor de snelheid van een aparte cueslot bestaat er volgens mij geen dmx-in-functie, wel voor de algemene snelheid van alle cueslots. Maar neem eens een kijkje naar de toch wel uitgebreide Cue Macro-editor!

          * Hoe kan ik een pan/tilt beweging van de head's onder een schuif van mijn lichttafel zetten. (Dus een standaart macro die bij Martin wordt bijgeleverd!)

          Kan je niet dmx-in rechtstreeks doorkoppelen naar de dmx-kanalen van de heads (in de global patch)

          Op de rest van de vragen kan ik niet onmiddellijk een antwoord geven. Vergeet ook niet in de help-file van lightjockey te neuzen .
          Last edited by DirkVdh; 16-01-08, 14:56.

          Comment

          • Dave
            • Jan 2001
            • 757

            #6
            * Kan ik de intensiviteit en de snelheid van het par-loopje ook onder een schuif op mijn lichttafel programmeren?

            Je kan ook per cueslot een snelheid instellen per DMX-in. De functie heet (*spiekt even in LJ) Sequence time 1 t/m 12.

            Verder loont het om een aantal intensity groups aan te maken. Bijvoorbeeld Je 250's in group 1, 550's in 2 en je parren in group 3. Die groups kun je dan ook weer aan een DMX-in kanaal knopen.

            * Hoe kan ik een pan/tilt beweging van de head's onder een schuif van mijn lichttafel zetten. (Dus een standaart macro die bij Martin wordt bijgeleverd!)

            Je kunt een cue, met daarin een beweging toekennen aan een dmx-in kanaal door in het DMX-in venster een cue naar een kanaal te slepen. De cue triggert als de schuif boven -ik meen- 128 komt. De snelheid van een macro kun je aanpassen met DMX-in functie Cue Macro Speed.

            * Hoe kan ik het wisselen van shutter (als je ene head aanstaat, daarna de andere head aan en de eerste weer uit) onder een sequence zetten zonder dat de rest van je al draaiende sequence beinvloed wordt. (kleuren, marco's gobo's ect.)

            Zoals DirkVdh zegt met betrekking tot de parren. Alleen een sequence maken met shutter attributen erin, en deze in een cueslot zetten.

            Een fout die heel veel mensen maken bij LJ is dat ze alles in een sequence willen draaien. (Zijn waarschijnlijk scanmastertjes gewend). Je moet je juist aanleren om alles los te programmeren. Dus kleuren, gobo's, effecten bewegingen. Als je dit alles in transparante cue's samenvoegt kun je dynamische shows maken.
            U x I = Boem.

            Comment

            • stekelvarke
              • Dec 2004
              • 1062

              #7
              Originally posted by 01djmx
              * Hoe kun je het beste een sequence maken voor je parren zonder dat je overige fixtures worden beinvloed. (Tot nu toe deed ik dit met Background Cue)
              Transparante cues zijn de oplossing. Je maakt een parren sequence, vervolgens sleep je deze naar je cue venster (bv cue slot 1) en je slaat de cue op (bij het opslaan controleren of het vakje "Save As Transparent Cue" aangevinkt staat).

              Originally posted by 01djmx
              * Kan ik de intensiviteit en de snelheid van het par-loopje ook onder een schuif op mijn lichttafel programmeren?
              Ja, de snelheid van elk cue slot kan onder een DMX-kanaal van je DMX-in gepatcht worden. (Dus als je je parren Cues steeds opslaat op Cue slot 1 en dan de speed van cue slot 1 onder een fader patcht dan kan je je speed van slot 1 instellen met de fader).

              Voor de intensiteit van je parren kan je beter een andere werkwijze hanteren. Je kan je parren toevoegen aan een "Intensity group".
              De "Intensity group" is dan via de DMX-in te patchen aan een fader.

              Hmm, ik heb net gezien dat de intensity van cue slots ook te patchen zijn bij DMX-in (al staat er wel intensity Seq1,Seq2,..)

              Originally posted by 01djmx
              * Hoe kan ik een pan/tilt beweging van de head's onder een schuif van mijn lichttafel zetten. (Dus een standaart macro die bij Martin wordt bijgeleverd!)
              Wat wil je juist onder een schuif zetten? de pan tilt bewegingen of iets van macro's?

              Originally posted by 01djmx
              * Hoe kun je de snelheid van je macro onder een schuif zetten zonder dat de rest van je sequence sneller gaat. (dus de circle funktie in je movement macro venster)
              De snelheid en grootte van de bewegingsmacro's zijn ook via DMX-in te patchen. (Cue macro speed en Cue macro amplitude)

              Originally posted by 01djmx
              * Hoe kan ik het wisselen van shutter (als je ene head aanstaat, daarna de andere head aan en de eerste weer uit) onder een sequence zetten zonder dat de rest van je al draaiende sequence beinvloed wordt. (kleuren, marco's gobo's ect.)
              Je zet kleur, beweging, shutter, gobo allemaal in een apparte Seq. Daarna sla je deze allemaal afzonderlijk en transparant op onder het juiste cue slot.

              Originally posted by 01djmx
              * En de laatste vraag: wat is het verschil met background cue en transparant cue, en welke kan ik het best gebruiken en onder een schuif op de lichttafel zetten.
              transparante cue is een onderverdeling van Background cue en Cue.
              Een Cue bestaat uit 12 Cue slots (BG Cue = 4).

              Wanneer je nu 1 Seq naar je Cue sleept onder Cue slot 1 zet en opslaat als Cue A (NIET transparant). En de volgende keer sleep je een andere Seq maar nu naar Cue slot 2 (slot 1 blijft open) je slaat op als Cue B.

              Als je nu cue A afspeelt en je speelt dan Cue B af dan verdwijnt Cue A.

              Sla je echter de Cues transparant op dan zal Cue A blijven staan (en blijven spelen) en Cue B wordt dan ook afgespeeld.


              Nog een tip die los staat van de rest.
              Ik weet niet of je LJ Manager gebruikt? Zo niet, dit is een hele mooie tool om het afspelen, ordenen en zoeken van Cues te versnellen.
              Zeker in combinatie met een touchscreen
              Last edited by stekelvarke; 16-01-08, 15:37. Reason: aanvulling en verbeteringen
              exit night into LIGHT

              Comment

              • 01djmx
                • Jan 2008
                • 7

                #8
                Heb nog geen tijd gehad om alles te lezen... Maar alvast heel erg bedankt! hier kom ik een heel eind mee! Als ik nog vragen heb stel ik ze in dit topic. Het is zoiezo al veel duidelijker dan in de handleiding :P

                Nogmaals bedankt voor de snelle reacties!
                Last edited by 01djmx; 16-01-08, 16:57.

                Comment

                • kokkie
                  • Nov 2003
                  • 1166

                  #9
                  Originally posted by 01djmx
                  Heb nog geen tijd gehad om alles te lezen... Maar alvast heel erg bedankt! hier kom ik een heel eind mee! Als ik nog vragen heb stel ik ze in dit topic. Het is zoiezo al veel duidelijker dan in de handleiding :P

                  Nogmaals bedankt voor de snelle reacties!
                  Misschien eerst basiskennis over licht opdoen en daarna pas de grote boze lichtwereld instappen. Gaat weer helemaal nergens over en een pro forum zou dit soort onderwerpen moeten sluiten aangezien 'basiskennis licht' voldoende zou zijn om de handleiding te kunnen lezen.

                  Veel ergernis van mijn kant, dus of verplaatsen naar Newbies of slotje! En dan is dit forum weer een stapje dichter bij hun eigen doelstelling!
                  Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

                  Comment

                  • 01djmx
                    • Jan 2008
                    • 7

                    #10
                    Originally posted by kokkie
                    Misschien eerst basiskennis over licht opdoen en daarna pas de grote boze lichtwereld instappen.
                    Misschien heb je gelijk... Maar er zijn er zoiezo al 3 leden van dit forum die me wel opweg willen helpen. Waarom dan frustratie? je kan het topic toch gewoon overslaan.

                    Comment

                    • 01djmx
                      • Jan 2008
                      • 7

                      #11
                      Originally posted by stekelvarke
                      Nog een tip die los staat van de rest.
                      Ik weet niet of je LJ Manager gebruikt? Zo niet, dit is een hele mooie tool om het afspelen, ordenen en zoeken van Cues te versnellen.
                      Zeker in combinatie met een touchscreen
                      Heb inderdaad Lightjockey i.c.m een touchscreen... Heb het tooltje even bekeken, is het niet een uitgebreide 2532 Direct Access die al bij LJ wordt meegeleverd?
                      Wil hier zeker wel gebruik van gaan maken. Vooral voor de par-loopjes.

                      De hele installatie staat in een discotheek (Zalinaz, Etten-Leur). Daar deden we veel ''live'' spelen met licht, maar dat schiet echt niet op in LJ. Mischien is dit een mooie vervanging ervan... Gewoon een paar basis programma's maken die je live kunt aanpassen op je tafel (snelheid, groote van je macro). En tussen de programma's kiezen via die LJ Manager.

                      Nogmaals bedankt voor jullie support!

                      Comment

                      • R. den Ridder
                        • Sep 2000
                        • 1500

                        #12
                        En dat is LJ nummer 5 in de Zalinaz in korte tijd....

                        Als ik zo eerlijk mag zijn..LJ is een mooi systeem (ik heb er nu eens echt naar gekekeken nu we er op het jeugdwerk een sloot licht mee aansturen), ook in combinatie met touchscreen en fadertafel, en in beginsel was het bij Zalinaz goed geprogd, maar om er alles mee aan te sturen (waar zijn de stuk of 40 SCX500's gebleven?) is hij misschien wat te beperkt voor wat je er mee wil, en het lukt schijnbaar niet om iets blijvends met een tech op te bouwen..als je dan al helemaal geen kaas van LJ hebt gegeten voegt er weinig aan toe.

                        En de manier die hier wordt voorgesteld is exact de manier waarop de tafel in beginsel geprogd was trouwens, en ook dat was niet naar tevredenheid..nu ja; succes ermee, maar laat je niet gekmaken daar..netjes je uren rekenen hoor

                        Comment

                        • 01djmx
                          • Jan 2008
                          • 7

                          #13
                          Originally posted by R. den Ridder
                          En dat is LJ nummer 5 in de Zalinaz in korte tijd....
                          Nee hoor Doe nu de benedenzaal samen met Peter ... (Phsound op forum).
                          Idd is het een zooi geweest in de LJ PC, daarom werd het tijd om alles opnieuw te programmeren.

                          Tot nu toe gaat het nog zonder problemen!

                          En tjah misschien is LJ niet het beste systeem om dit aan te sturen... Ik heb ook liever een SGM of iets dergelijks staan.

                          Van de scanwand zijn er 8 ? weggehaald en in het café en boven gehangen, omdat daar gewoon te weinig licht hing. Voor de scanwand gebruiken we een losse controller: Matrix van Martin. Daarom heb ik ze niet bij het lijstje toegevoegd.
                          Last edited by 01djmx; 17-01-08, 10:41.

                          Comment

                          • R. den Ridder
                            • Sep 2000
                            • 1500

                            #14
                            Okay..hing die matrix vroeger ook niet aan LJ?

                            Wist niet dat Peter er nog rondliep..die hem de groeten zou ik zeggen

                            Comment

                            • 01djmx
                              • Jan 2008
                              • 7

                              #15
                              Originally posted by R. den Ridder
                              Okay..hing die matrix vroeger ook niet aan LJ?

                              Wist niet dat Peter er nog rondliep..die hem de groeten zou ik zeggen
                              Jep eerst hing hij aan LJ, daar kwam pas achter toen ik mn fixtures ging bekijken, er stonden ineens 40 onzinnige fixtures in het lijstje.

                              Waneer ben je voor het laatst in Zalinaz geweest?
                              Ik zal hem de groeten doen!

                              Comment

                              Working...