J&H Shop - Alles voor op en rond het podium
Pagina 3 van de 4 Eerste 1 2 3 4 Laatste

Standaard

vlgs mij gaan we nu een beetje of topic, (was hoe te bereken / vergelijken) dus als de mods dit verplaatsen zie ik het wel

m.b.t. kokkie

ik vind floods veel te beperkt klinken, dit soort LED panelen hebben veel meer mogelijkheden, die wij overigens nog niet allemaal uitgewerkt hebben.
    Maar als je het grof bekijkt ja.

onze hoofdverlichting bestond uit parren 64.

voor de meeste optredens werkt dit voor ONS prima, toneel gaan we komend weekend verder uitwerken, door de carnaval ligt bij ons alles plat.

de spots die we nu gebruiken zijn american DJ opti RGB de panelen zijn de american DJ mega panel (ahum geloof ik)

m.b.t. jurjen_barel,
    ja "wit" LED licht is gevoelsmatig blauw (HEX :FF FF FF of Dec: 255 255 255)
    door blauw te veminderen ga je naar daglicht toe (hex FF FF E6 / dec. 255 255 230 ) (gebruiken we op dit moment, maar dat kan nog veranderen)

als je hiermee wilt spelen, zie onderstaande link voor het mengen van LED kleuren via je controler

Kleuren mengpaneel

ps mocht iemand een vergelijkingstabel weten om van bijv lee filters naar hex of dec kleuren te gaan dan hoor ik dat graag !!

de ontwikkelingen gaan heel snel,
    dus spring maar snel op de bus dan red je het wel

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hobbybobby Bekijk Posts
    m.b.t. jurjen_barel,
    ja "wit" LED licht is gevoelsmatig blauw (HEX :FF FF FF of Dec: 255 255 255)
    door blauw te veminderen ga je naar daglicht toe (hex FF FF E6 / dec. 255 255 230 ) (gebruiken we op dit moment, maar dat kan nog veranderen)

als je hiermee wilt spelen, zie onderstaande link voor het mengen van LED kleuren via je controler

Kleuren mengpaneel
    Heel schattig programmaatje, maar is allemaal veel te theoretisch geneuzel. Verder weet ik op zich ook wel dat alles 100% iets te blauw is, maar bij LED heb ik sowieso geen "gevoel". Zelfs bij de correctie met iets minder blauw en het zo dicht mogelijk benaderen van "wit", vind ik het nog verre van echt wit. En dat met verschillende armaturen: parren, pixeltracks, droplets, tubes, panels.... En allemaal even veel hoofdpijnverwekkend!

Overigens vind ik het niet heel gek dat er geen conversietabel is om van LEE naar LED te gaan. Sowieso is niet ieder LED-armatuur gelijk, dus ook niet hetzelfde licht)... (Alhoewel... OEM... zelfde chinese loopband) Daarnaast krijg je toch niet dezelfde effecten met 3 golflengten als met een compleet spectrum, dus waarom proberen die ene kleur na te bootsen als het toch niet die leuke reflectieve eigenschappen heeft op het projectiemateriaal (ik noem even theaterkostuums als ultiem voorbeeld, maar in de discotheek heb je daar minder last van, wat niet weg neemt dat je dan maar niet alles in LED uit moet voeren).
    Laatst gewijzigd door jurjen_barel; 29-01-08 om 01:39. Reden: toevoeging: Lee-tabel

Standaard LED it be or not (gestolen van weet-ik-niet)

Tja theoretisch geneuzel of niet, er is LED en er zijn redenen om hiermee aan de gang te gaan.

Een van de redenen voor ons om hiermee aan de gang te gaan was een gevalletje waterschade, waardoor allerlei spullen verzopen waren van dimmers tot mics, dus er moest veel nieuw komen.
    Een andere reden is dat de energie prijzen de pan uit vliegen en wij ook naar de toekomst toe willen proberen e.e.a. betaalbaar te houden.
    Ga je puur financieel over lange termijn kijken ben je met LED goedkoper uit. (probeer eens 20 lampen á 1130watt te laten branden )

Daar er nog weinig ervaring is (in ieder geval bij ons met LED) zijn wij bezig met van alles uit te proberen.
    Misschien heb je gelijk qua eigenschappen, maar zeg nu zelf, theater licht is ook begonnen bij olielampjes, ik kan me voorstellen dat dit soort discussies destijds ook gevoerd werden omtrend de eerste electrische lampen. Wij zien in ieder geval kansen voor LED en hebben nu de mogelijkheid om er in te investeren, zowel qua geld als qua tijd.
    Het juiste gevoel is een kwestie van zoeken en mogelijk wennen, maar als je wilt hou ik jullie op de hoogte van onze ervaringen.

Standaard

heb redelijk recent, na jaren spelen met andermans materiaal, eigen licht aangeschaft, waaronder 6 Ledpar56 van Varytec.
    Opstelling van een lichtbrug en Showmaster24 in mijn bureel gaf mooie resultaten, vlotte regeling, weinig verbruik en veel licht. Heb het evenwel nog niet ervaren in een zaal(tje), maar 1 par op wit ingesteld, gaf toch duidelijk meer licht dan een halogeenstralertje van 150W, maar idd ietsje blauwig. Maar ze verkopen (voor tekenzalen) toch wel net blauwe lampen om witter licht te krijgen!!!!! En wat doen ze bij de witte was om hem witter te krijgen? Juist. En welke kleur hebbben de auto-xenonlampen?

Ik kocht ze voor zo'n 60 Eur 't stuk (BTW in) en voor dat geld heb je aardig wat in huis, ook qua ingebouwde spielerei in allerlei modes.
    Ik denk toch echt dat Leds zwaar terrein aan 't winnen zijn. Ik ben pro en mijn electriciteitsmeter ook! Daarbij weegt het bijna niets, wordt niet heet en heeft geen vervelende ventilator(en), eindeloze geluidloze kleurmenging.

Standaard

Om even terug te komen op LED parren vs conventionele parren 64

Wanneer je een 500w MF pakt en daar Lee 106 voor schuift heb je een licht doorlaatbaarheid van 9.32% dus je stookt 90.68% op.

Een LED PAR in het wil zal niet echt snel een 500 watt PAR kunnen vervangen, maar op een willekeurige kleur zal een LED PAR het vrij makkelijk kunnen bijbenen.

Je hoeft dus geen ingewikkelde formules er op na te houden. Een beetje gezond verstand kan best bedenken dat een LED PAR van 50 Watt volgeprikt met 5 en 10mm LED's een 500 Watt PAR nooit bij kan houden.

Als ik dan even de PixelPar van PixelRange erbij mag halen,... deze bevat 30 x Luxeon K2 LED's per kleur (90 in totaal) uit een test tussen een 500w PAR MF en een 1KW MF PAR blijkt dat de PixelPar goed kan functioneren tussen zowel PAR 64 500w, mac 250/300 als de 600/700 en alle varianten van andere merken.

Ik kan hier geen exacte specs posten, mensen die echt interesse hebben in de techniek, specs of wat dan ook mogen altijd even contact met me opnemen.

Dat kleurenmengprogje zal overigens nooit voor LED werken. Een LED heeft een bepaalde kleur en heeft net zoals een conventionele lamp NIET de eigenschap om een andere kleur weer te geven als hij gedimd wordt.

De LED PAR moet je niet zozeer zien als besparing of als vervanger maar eerder als een nieuw soort product. Het effect is heel anders.

Even voor de mod,... dit is geen commercieel bericht, maar puur een constatering en een ervaring van mijn kant
    Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

Ingeschreven
    Dec 2003

Standaard

Hoi jeroen

t klopt niet helemaal wat je zegt, een 500W lamp geeft (pak een beet) 10% aan licht en de rest aan warmte, als je hiervoor ook nog eens een filte schuift heb je dus helemaal weinig over...

Het rendement van een led is aanzienlijk veel hoger.
    Ik ben nu voor t werk bezig met led verlichting voor bij highspeed camera's
    Als ik alles netjes heb bepaald en uitgerekend zal ik een lijstje opzetten hoe je de boek kunt berkenen (blijft een beetje ongeveer)
    En dan kunnen mensen het zelf uitrekenen.
    Maar het is wel verwarrend hoe alles gespect is (Watt-Candela-Lux) maar dat zet ik er dan wel bij
    \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Standaard

ff een korte reactie op het kleuren programmatje, dit is bedoeld om te spelen, niet om je precieze kleuren mee te bepalen.

Ik probeer na dit weekend nog terug te komen op het werken met LED t.b.v. toneel.
    het leuke van werken met LED is dat er hele nieuwe mogelijkheden komen, het is veel uitproberen waardoor spelers en regiseur weer op andere ideeën uitkomen, op de kleuren krijgen we geen kommentaar, behalve dat ze de variaties die mogelijk zijn ( ga maar eens spelen met dat kleurenprogrammatje) geweldig vinden.
    De lichtopbrengst zal voor de grotere theaters nog niet voldoende zijn, maar voldoet voor ons prima

Standaard

@Naamgenoot
    Je hebt gelijk, ik was vergeten te vermelden dat die PAR van zichzelf ook al slechts 10% licht geeft, ongeveer.

Ben wel erg benieuwd wat en hoe je bevindingen zijn met welke producten.

LED tegenover conventioneel is sowieso al een lastig vergelijk. Maar ik ben erg benieuwd!

@Hobbybobbu
    Leuk progje hoor, maar dacht ik meld even dat het voor LED niet veel kan betekenen.

Voor toneel heeft het heel veel voordelen, maar ook nadelen. Er is een LED workshop geweest in Den Bosch. Wij hebben daar een paar kisten met LED aan geleverd en ik moet zeggen dat het resultaat mij positief stemde.

Lichtopbrengst komt eraan, alleen de prijzen zijn dan ook niet al te flauw.
    Laatst gewijzigd door moderator; 14-02-08 om 18:48.
    Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

Standaard

Hangt ervan af. Voor sommige dingen wil je echt wel krijtwit licht. Mooi is ook al relatief.
    Je moet gewoon alles gebruiken waarvoor het dient. Hou je van heel warm dan ga je voor PAR klassiek, mag het iets kouder dan kun je eventueel voor een Studiobeam gaan met ontladingslamp, en mag het heel koud maar toch heel veel licht dan ga je nog steeds voor een studiobeam met een ontladingslamp met zeer hoge kleurtemperatuur. Wil je koud en minder licht dan komt de LED kijken.
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Forum Rechten