Lichtopbrengst Led-lampen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Erik steeman
    • Aug 2005
    • 45

    Lichtopbrengst Led-lampen

    De laatste jaren komt Led-verlichting steeds verder opzetten. Wat ik telkens tegenkom is dat ik niet weet hoeveel lichtopbrengst led-lampen hebben, in vergelijking met de bekende watt-aanduidingen. Hoeveel licht geeft b.v een led-par 56. Betstaat er een tabel voor, of een rekenformule?
  • renebiemans
    • May 2006
    • 156

    #2
    Zodra je alle kleuren aanzet zou hij evenveel licht moeten geven als een normale par 56. Goedekope ledparren hebben jammer genoeg niet echt een super mooie bundel.

    Comment

    • laserguy
      • Jun 2003
      • 2755

      #3
      En helaas zit er ook een groot verschil in lichtopbrengst tussen verschillende merken/fabrikanten. Voor de rest is het zo dat als je in de lamp kijkt je het idee krijgt dat hij evenveel licht geeft als de PAR56 maar als je er iets mee uitlicht wint de gloeidraadversie meestal toch nog (afhankelijk van fabrikant!).
      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

      Comment

      • RenéE
        • Oct 2006
        • 291

        #4
        En natuurlijk ook zeer afhankelijk van de kleur waarmee je iets uitlicht.

        Comment

        • sfvb
          • May 2006
          • 86

          #5
          ik denk / vind dat als je normaal een par 56 gebruikt je met een par 64 led zeker goed resultaat zult hebben

          Comment

          • stekelvarke
            • Dec 2004
            • 1062

            #6
            Over welke LED parren hebben we het dan? Aangezien bv een Thomas Pixelpar helemaal niet te vergelijken is met een Showtec LED par.
            Bij de Showtec LED parren verwacht ik weinig verschil in lichtopbrengst tussen de 56 en 64 aangezien ze beide evenveel LED’s hebben.
            exit night into LIGHT

            Comment

            • chippie
              • Jul 2006
              • 528

              #7
              Wij hebben van die laatste 24 x 1W LED WHITE 575 ze kosten wat maar echt veel licht geven......denk dat we nog wat moeten wachten. Als ze 24 x 7W erin steken zal het wel lukken. Je kunt ze gebruiken voor heel kleine feestjes.
              IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

              Comment

              • Radar
                Moderator
                • Jul 2002
                • 890

                #8
                Net als met gloeilampen is de ene led-par de ander niet dus je bent gouw appels met peren aan het vergelijken.
                Wil je op de hoogte gehouden worden van de laatste ontwikkelingen omtrent bijvoorbeeld halffabrikaten en ontwikkelingen op het led gebied dan is een gratis abo op de elektuur nieuws brief zeker een aanraden.
                Bijna wekelijks staat dar wel een vermelding in omtrent led's.
                Elektuur - tijdschrift voor elektronica en computertechniek > HOME

                En het abo is te verkrijgen op:
                Aanmelden e-nieuwsbrief
                Ik doe niet aan bijgeloof.
                Dat brengt ongeluk.

                Comment

                • Erik steeman
                  • Aug 2005
                  • 45

                  #9
                  In de start van deze topic bedoelde ik het verhaal van de Par 54 alleen als voorbeeld.
                  Mijn hoofdvraag is, of er een formule of tabel bestaat, zodat je de lichtopbrengst van Led-lampen kan vergelijken met de bekende Watt-aanduiding op lampen.
                  Bijvoorbeeld, wat voor Led-lamp heb ik nodig om een 500 Watt opbrengst te krijgen bij het uitlichten van een podium.

                  Comment

                  • Highfield
                    • Jun 2006
                    • 144

                    #10
                    dat is dus niet te zeggen aangezien de ene led de andere niet is, de voorschakeling zal ook wel een en ander verbruiken wat ook voor ieder armatuur anders is, en ook de kleuren die met zo'n par kan krijgen verschillen per merk/type.

                    kortom, ga naar een goede zaak waar ze zowel gewone lampen als een selectie ledarmaturen verkopen en zet ze naast mekaar want zo'n tabel is er simpelweg niet.
                    Harm Hoogveld

                    Het begint met ambitie..

                    Comment

                    • moderator
                      Moderator
                      • Apr 2001
                      • 5950

                      #11
                      Lichtopbrengst kan je meten, de schaal waarop je die lichtopbrengst meet heet Lux,

                      Op die manier kan je dus vergelijken wat de lichtopbrengst is, bijvoorbeeld op 1m op 4m en op 10m.
                      Een rekenkundige formule bestaat hier niet voor. Is simpelweg meten.
                      Last edited by moderator; 11-04-07, 15:26.
                      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                      Comment

                      • laserguy
                        • Jun 2003
                        • 2755

                        #12
                        Ja, maar als de ene spot een grotere hoek heeft dan een andere kun je toch wel een breder vlak uitlichten terwijl je dan overal in dat vlak minder licht hebt en dat geeft je Lux-meter niet aan.
                        Als je dan toch echt wil vergelijken: lampen naast elkaar op een zelfde afstand van eenzelfde vlak, lichtsterkte meten in het vlak en dan ook het oppervlak van de lichtvlek meten.
                        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                        Comment

                        • moderator
                          Moderator
                          • Apr 2001
                          • 5950

                          #13
                          Dat is geen maar, dat is een "en" '
                          Goeie toevoeging! thanx.
                          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                          Comment

                          • RenéE
                            • Oct 2006
                            • 291

                            #14
                            En dan lijkt het me ook slim om deze meting gelijk op meerdere punten in het kleurenspectrum te doen, misschien wint een parretje het wel bij een heldere kleur maar niet bij een diep blauwe kleur bijvoorbeeld. (Correct me if I'm wrong.)

                            Comment

                            • parikenaar
                              • Jan 2008
                              • 1

                              #15
                              tot hiertoe is het mager geweest voor ledverlichting veel te duur en zeer weinig licht voor je geld het lijkt wel alsof de fabrikant je besparingen dubbel en dik opvreet door de hoge aankoopprijs van deze spaarlamp, tothiertoe zie ik geen enkelle besparing voor de gebruiker

                              Comment

                              Working...