J&H Shop - Alles voor op en rond het podium
Pagina 2 van de 4 Eerste 1 2 3 4 Laatste

Standaard

Ja, maar als de ene spot een grotere hoek heeft dan een andere kun je toch wel een breder vlak uitlichten terwijl je dan overal in dat vlak minder licht hebt en dat geeft je Lux-meter niet aan.
    Als je dan toch echt wil vergelijken: lampen naast elkaar op een zelfde afstand van eenzelfde vlak, lichtsterkte meten in het vlak en dan ook het oppervlak van de lichtvlek meten.
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Ingeschreven
    Oct 2006

Standaard

En dan lijkt het me ook slim om deze meting gelijk op meerdere punten in het kleurenspectrum te doen, misschien wint een parretje het wel bij een heldere kleur maar niet bij een diep blauwe kleur bijvoorbeeld. (Correct me if I'm wrong.)

Standaard

tot hiertoe is het mager geweest voor ledverlichting veel te duur en zeer weinig licht voor je geld het lijkt wel alsof de fabrikant je besparingen dubbel en dik opvreet door de hoge aankoopprijs van deze spaarlamp, tothiertoe zie ik geen enkelle besparing voor de gebruiker

Standaard meerwaarde LEDS

wij hebben een simpel test uitgevoerd om de lichtopbrengst uit te proberen

aan onze zaaltrek hebben we naast een par 64 een aantal LED spots en panelen opgehangen (o.a. american DJ opti RGB en mega panel)

getest zijn wit, rood, groen en blauw licht

test 1
    het hele zaakje omhoog getakeld en de belichte oppervlakte op de vloer gemeten.

test 2
    de lampen gericht op het uiterste punt van onze zaal (30 meter), en nogmaals gekeken naar de lichtopbrengst.

het resultaat was verbluffend, dit soort lampen zijn veel duurder in aanschaf, maar het energie verbruik is nihil (we kunnen ruim 10 lampen aan voor het verbruik van 1) en de lichtopbrengst was prima (meer als de klassieke par 64), daarnaast hoef je geen kleuren filters meer te gebruiken, een zonsondergang voor een toneelstuk of een hip disco gebeuren, met een beetje spelen kan het allemaal.

enige nadeel is dat LED wit is gevoelsmatig blauw, maar schuifje van de controler iets omlaag ( heb de stand niet bij de hand) en je hebt daglicht.

de ontwikkelingen gaan heel snel,
    dus spring maar snel op de bus dan red je het wel
    Laatst gewijzigd door hobbybobby; 25-01-08 om 14:34.

Standaard

Leuk dat hobbyen, maar je zit nu appels met peren te vergelijken.
    Welk doel heeft dat oppervlak meten? Geen lichtopbrengst, maar openingshoek!
    Bovendien heeft een led-par geen wit, maar rood+groen+blauw en per kleur 1 golflengte. En dat tegenover een halogeenPAR die iedere golflengte uitzend.

Dus nogmaals: wat wil je ècht meten? Gevoelsmatige verhouding in lichtopbrengst lijkt me, zo te lezen.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jurjen_barel Bekijk Posts
    Welk doel heeft dat oppervlak meten? Geen lichtopbrengst, maar openingshoek!
    Bovendien heeft een led-par geen wit, maar rood+groen+blauw en per kleur 1 golflengte. En dat tegenover een halogeenPAR die iedere golflengte uitzend.

Dus nogmaals: wat wil je ècht meten? Gevoelsmatige verhouding in lichtopbrengst lijkt me, zo te lezen.
    middels die "openingshoek" hebben we uit kunnen rekenen hoeveel lampen er minimaal nodig waren om het podium te belichten.
    test 2 gaf voor ons ruim voldoende aan wat de hoeveelheid licht op afstand was

er werd gevraagd naar rekentabellen, die er niet zijn, luxmeter heeft ook niet iedereen bij zich en is de ene LED inderdaad de andere niet, dus moesten we even hobbyen om toch tot een redelijk vergelijk te komen.

Voor ons was deze test voldoende om met LED's aan de slag te gaan.
    Met 4 panelen kunnen we een podium volledig uitlichten wat we eerst met 14 lampen moesten belichten.
    Neem daarbij dat we een simpelere voeding en aansturing hebben, geen extra lampen (lees filters) nodig hebben voor een beetje kleur en er geen dimmerpacs meer bij hoeven, (huh levensduur 100.000 uur, bijna vergeten)

Daarnaast hebben de panelen allerlei speciale effecten ingebouwd zitten (strobo/disco etc) en gebruiken we nu LED spots voor accenten.

de ontwikkelingen gaan heel snel,
    dus spring maar snel op de bus dan red je het wel

Standaard

Sorry voor een kleine afdwaling, maar waar ik enorm nieuwsgierig naar ben:
    Ben ik de enige die hoofdpijn krijgt van LED-licht (met name blauw)?

Forum Rechten