camera registratie

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • daantje
    • Aug 2004
    • 265

    camera registratie

    hallo,
    Ik ben gevraagd of ik over 2 weken een klein concert wil belichten. Allemaal geen probleem maar nu komt er een camera bedrijf opnames maken. Nu is mijn vraag: hebben jullie nog tips voor de belichting van het podium. Het is een jubileumconcert dus het moet er vanuit de zaal ook goed uitzien.
    Gegeven is dat er vrijwel alles mogelijk is en dat ik 20 fresnels + 56 parren tot mijn beschikking heb. Verder zijn er 2 volgspots.
    Het podium is 8 meter breed en 5 meter diep. Het gaat om een koor en een band dat achterop het podium komt te staan.
    Hebben jullie nog tips&tricks om er voor beide partijen een goed uitgelicht totaaltje te krijgen en ook qua kleuren.
    alvast bedankt,
    Daantje
    can you feel the light [:)]
  • kokkie
    • Nov 2003
    • 1166

    #2
    Ok, het klinkt weer als een vraag waar je eerst ja op gezegd hebt en je toen pas bent gaan (proberen) realiseren wat er van je verwacht wordt.
    TV belichting is gewoon een vak apart met eigen spelregels.
    Maar goed, een paar tips:

    Over rook:
    - gebruik een MDG, indien niet mogelijk:
    - gebruik een DF50 of soorgelijk, maar voorzichtig
    - of gebruik helemaal niets.

    Rood is de moeilijkste kleur voor TV.

    Vraag om een afkijk en intercom met de shader.

    En vooral: Bedenk goed wat er die avond het belangrijkste is (en overleg hierover met je opdrachtgever), de avond zelf en het plezier van de gasten of de captatie.
    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

    Comment

    • axs
      Moderator
      • Jun 2002
      • 2687

      #3
      En groen geeft leuke effecten op make-up...
      verder natuurlijk ook wat shaders pesten, altijd leuk
      If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

      Comment

      • GvH-E
        • Feb 2007
        • 122

        #4
        Gebruik (zoveel mogelijk) één kleurtemperatuur en gelijkmatig verdeeld licht. Met een minimum aan schaduw.
        Volgspots: idem, (vaak hebben die zonder filter een afwijkende temp.) en deze met mate toepassen. Ik zou ze liever helemaal niet gebruiken....
        Maar, overleg eens met dat betreffende videobedrijf. Succes, GvH-E

        Comment

        • SoundOfSilence
          • Mar 2007
          • 766

          #5
          Hang je licht zo veel mogelijk op vanuit het front.

          Vermijd zijlicht zo veel mogelijk.
          Tegenlicht kan je wel gebruiken, maar dan met mate en het liefst als een soort van waaier van onderen of steil naar beneden.

          Camera's zijn extreem gevoelig voor overbelichting.

          Daarnaast moet het echt licht zijn. Een registratie vraagt meestal om een echte bak licht, meer dan je zelf zou gebruiken.

          Vraag anders aan die video-jongens of ze een paar daglichtlampen meenemen. Die zijn koud wit en doen het prima als front-licht. Kan je met je eigen lampen de sfeer maken en hebben zij ook het gevoel dat je echt je best wilt doen.
          It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

          Comment

          • MarkRombouts
            • Jan 2005
            • 1391

            #6
            Mijn ervaring is dat er voor een goede videoregistratie inderdaag een flinke bak licht nodig is. Veel meer dan je normaal voor een uitvoering zou gebruiken en dit is meestal Live dan ook niet echt fraai om te zien.

            Ik denk dat het het belangrijkste is dat je met je opdrachtgever afspreekt waar je de prioriteit legt. De uitvoering voor het publiek of de registratie van de uitvoering.

            Comment

            • vectorpijl
              • May 2006
              • 14

              #7
              Check de cameraposities, en werk daar omheen...

              Comment

              • Mathijs
                Moderator
                • Aug 2002
                • 1353

                #8
                Ik heb het met bovenstaande punten eens.
                Dat er veel meer licht nodig is is niet het geval.
                Het moet alleen wel een strakke egale basis hebben.
                Anders valt er niet tegen op te shaden.

                Wat vergeten wordt is dat het zeer belangrijk is wat voor camera's een bedrijf mee neemt.
                Als je een modern bedrijf hebt met 200P's of 6000's heb je bijna geen licht nodig om al een goed plaatje te maken.
                Met een 100P is het ook geen probleem.
                Komt een bedrijf echter met wat oudere camera's. Dan moet je een flinke bak front licht in hangen, om voor een camera genoeg licht te creeren.
                Anders wordt het voor een camera man onmogelijk om een scherp plaatje te maken (scherpte-diepte etc).

                Comment

                • Elmo
                  • Jun 2006
                  • 208

                  #9
                  tis gewoon in wat voor bui de video jongens zijn.

                  het hoeft allemaal niet heftig en veel maar wel egaal!
                  als je een goed egaal frontje hebt, kunnen de video mensjes een heleboel.

                  en verder gebruik idd een cracker, en geen rookdoos, is niet mooi en maak je geen vriendjes mee.

                  verder communiceren is belangrijk, als je overlegt met de mensen van het camera bedrijf en je opdrachtgever kan er een hoop en ga je geen problemen krijgen.
                  Overleg je niks en doe jij jou ding en het camera bedrijf zijn ding, dan gaat het niet werken.

                  Comment

                  • MarkRombouts
                    • Jan 2005
                    • 1391

                    #10
                    Dan heb ik denk ik altijd de pech gehad te moeten werken met bedrijven/organisaties die nog niet helemaal up to date zijn met hun camera's. Altijd gezeur over te weinig licht.

                    Heb ik gelukkig weinig last van als (voornamelijk) geluidsman, maar toch...

                    Comment

                    • AJB
                      • Jul 2003
                      • 2289

                      #11
                      Overleg is the main thing. Op welke kleur wordt er gewit ? Dat bepaald ongeveer alle kleuring die jij met je lampjes kunt maken. Zoals eerder gezegd: volgspots minus green, en alles op 1 temp brengen. Verschillen tussen 3200K en 5500/6500K (par versus wapper) zijn erg groot, dus bekijk dit goed op je monitor. Vraag om een switch, zodat je ook andere camera posities kunt bekijken tussendoor, vooral bij opkomsten artiesten (dan krijg je practisch altijd een close) goed om te checken. Als een artiest uit de coulissen opkomt, is dat een schuine hoek, en moet je dus ook daar een tegenwashje op hebben. Doe je dat niet, krijg je platte plaatjes en donkere gaten.

                      Je moet sowieso asl met shader en regie hebben, voor plaatje versus beeld, en luister vooral, en reageer zo min mogelijk (behalve met lichtreactie).

                      Wat ik het grootste verschil vind: je moet denken in een vierkantje. Als ik DVD of TV dingen doe, moet ik echt puur naar het beeld kijken, ipv de zaal. Dat zal je grootste punt zijn, en dus de terechte vraag van Kokkie: waar is de prio ? Is het gewoon een live-tab, of een registratie voor belangrijke (verkoop) dvd ?

                      Oh ja: zorg voor goeie dimmers, camera's zijn veel gevoeliger voor knipperende lampjes dan onze oogjes...

                      succes ermee !

                      Arvid
                      If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                      ------------------------------------------------
                      Arvid Buit
                      Creative-Director / Artist-Manager

                      Comment

                      • JustME125
                        • Jun 2006
                        • 297

                        #12
                        Ik heb weinig ervaring met TV belichting maar wel best een wel wat ervaring met theaterbelichting. Ik zou zoals al eerder gezegd is kiezen voor een zo egaal mogelijk front. Zoals ze het in een theater vaak doen met de "Engelse stijl", nadeel: 't vreet lampen, maar je hebt wel iedere plek zowel van links als van rechts te pakken met je front. Verder kun je een regeltje aanhouden dat in het theater vaak aan wordt gehouden. De zogenaamde "Hoera" regel. Wanneer je op een verjaardag "hoera" roept en je handen omhoogsteekt wijs je zogezegd al naar de plekken waar het front het mooiste hangt. Draai je om en doe dit nog een keer dan heb je de plaats van het tegenlicht. En dan nog wat zijlicht erin en je het de ideale situatie in het theater. Dit werkt in ieder geval goed voor een theatervoorstelling dus misschien dat je er in dit geval iets mee kunt. Voor de rest zou ik kiezen voor een neutrale kleur vanwege de kleurbalans. En wat al gezegd is, zorg dat je tegenlicht stijl inkomt zodat je niet van die lichtvlekken en kleurzwemen krijgt omdat het tegenlicht rechtstreeks in de camera schijnt.

                        Succes,

                        voor vragen mail maar even.
                        Correct me if I'm wrong

                        Comment

                        • AJB
                          • Jul 2003
                          • 2289

                          #13
                          Originally posted by JustME125
                          Ik heb weinig ervaring met TV belichting maar wel best een wel wat ervaring met theaterbelichting. Ik zou zoals al eerder gezegd is kiezen voor een zo egaal mogelijk front. Zoals ze het in een theater vaak doen met de "Engelse stijl", nadeel: 't vreet lampen, maar je hebt wel iedere plek zowel van links als van rechts te pakken met je front. Verder kun je een regeltje aanhouden dat in het theater vaak aan wordt gehouden. De zogenaamde "Hoera" regel. Wanneer je op een verjaardag "hoera" roept en je handen omhoogsteekt wijs je zogezegd al naar de plekken waar het front het mooiste hangt. Draai je om en doe dit nog een keer dan heb je de plaats van het tegenlicht. En dan nog wat zijlicht erin en je het de ideale situatie in het theater. Dit werkt in ieder geval goed voor een theatervoorstelling dus misschien dat je er in dit geval iets mee kunt. Voor de rest zou ik kiezen voor een neutrale kleur vanwege de kleurbalans. En wat al gezegd is, zorg dat je tegenlicht stijl inkomt zodat je niet van die lichtvlekken en kleurzwemen krijgt omdat het tegenlicht rechtstreeks in de camera schijnt.
                          Hmmm, je hebt dus geen ervaring met TV belichting ? Misschien moet je dan vooral lezen in dit topic! Uitleg over Engelse totaaltjes staan elders op dit forum, en zijn voor TV niet altijd geschikt. Je krijgt met verschillende invalshoeken namelijk ook intensiteitsverschillen en schaduwen. Camera's pikken dit weer op, etc.etc.

                          Neutrale kleuren? Leg dat vooral eens uit! Ben zwaar benieuwd...

                          Herhalen wat anderen gezegd hebben: super! maar niet echt een toevoeging...

                          "Voor vragen bel maar" : zou ik niet doen...
                          If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                          ------------------------------------------------
                          Arvid Buit
                          Creative-Director / Artist-Manager

                          Comment

                          Working...