J&H Shop - Alles voor op en rond het podium
Pagina 2 van de 2 Eerste 1 2

Standaard

Overleg is the main thing. Op welke kleur wordt er gewit ? Dat bepaald ongeveer alle kleuring die jij met je lampjes kunt maken. Zoals eerder gezegd: volgspots minus green, en alles op 1 temp brengen. Verschillen tussen 3200K en 5500/6500K (par versus wapper) zijn erg groot, dus bekijk dit goed op je monitor. Vraag om een switch, zodat je ook andere camera posities kunt bekijken tussendoor, vooral bij opkomsten artiesten (dan krijg je practisch altijd een close) goed om te checken. Als een artiest uit de coulissen opkomt, is dat een schuine hoek, en moet je dus ook daar een tegenwashje op hebben. Doe je dat niet, krijg je platte plaatjes en donkere gaten.

Je moet sowieso asl met shader en regie hebben, voor plaatje versus beeld, en luister vooral, en reageer zo min mogelijk (behalve met lichtreactie).

Wat ik het grootste verschil vind: je moet denken in een vierkantje. Als ik DVD of TV dingen doe, moet ik echt puur naar het beeld kijken, ipv de zaal. Dat zal je grootste punt zijn, en dus de terechte vraag van Kokkie: waar is de prio ? Is het gewoon een live-tab, of een registratie voor belangrijke (verkoop) dvd ?

Oh ja: zorg voor goeie dimmers, camera's zijn veel gevoeliger voor knipperende lampjes dan onze oogjes...

succes ermee !

Arvid
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

Ingeschreven
    Jun 2006

Standaard

Ik heb weinig ervaring met TV belichting maar wel best een wel wat ervaring met theaterbelichting. Ik zou zoals al eerder gezegd is kiezen voor een zo egaal mogelijk front. Zoals ze het in een theater vaak doen met de "Engelse stijl", nadeel: 't vreet lampen, maar je hebt wel iedere plek zowel van links als van rechts te pakken met je front. Verder kun je een regeltje aanhouden dat in het theater vaak aan wordt gehouden. De zogenaamde "Hoera" regel. Wanneer je op een verjaardag "hoera" roept en je handen omhoogsteekt wijs je zogezegd al naar de plekken waar het front het mooiste hangt. Draai je om en doe dit nog een keer dan heb je de plaats van het tegenlicht. En dan nog wat zijlicht erin en je het de ideale situatie in het theater. Dit werkt in ieder geval goed voor een theatervoorstelling dus misschien dat je er in dit geval iets mee kunt. Voor de rest zou ik kiezen voor een neutrale kleur vanwege de kleurbalans. En wat al gezegd is, zorg dat je tegenlicht stijl inkomt zodat je niet van die lichtvlekken en kleurzwemen krijgt omdat het tegenlicht rechtstreeks in de camera schijnt.

Succes,

voor vragen mail maar even.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JustME125
    Ik heb weinig ervaring met TV belichting maar wel best een wel wat ervaring met theaterbelichting. Ik zou zoals al eerder gezegd is kiezen voor een zo egaal mogelijk front. Zoals ze het in een theater vaak doen met de "Engelse stijl", nadeel: 't vreet lampen, maar je hebt wel iedere plek zowel van links als van rechts te pakken met je front. Verder kun je een regeltje aanhouden dat in het theater vaak aan wordt gehouden. De zogenaamde "Hoera" regel. Wanneer je op een verjaardag "hoera" roept en je handen omhoogsteekt wijs je zogezegd al naar de plekken waar het front het mooiste hangt. Draai je om en doe dit nog een keer dan heb je de plaats van het tegenlicht. En dan nog wat zijlicht erin en je het de ideale situatie in het theater. Dit werkt in ieder geval goed voor een theatervoorstelling dus misschien dat je er in dit geval iets mee kunt. Voor de rest zou ik kiezen voor een neutrale kleur vanwege de kleurbalans. En wat al gezegd is, zorg dat je tegenlicht stijl inkomt zodat je niet van die lichtvlekken en kleurzwemen krijgt omdat het tegenlicht rechtstreeks in de camera schijnt.
    Hmmm, je hebt dus geen ervaring met TV belichting ? Misschien moet je dan vooral lezen in dit topic! Uitleg over Engelse totaaltjes staan elders op dit forum, en zijn voor TV niet altijd geschikt. Je krijgt met verschillende invalshoeken namelijk ook intensiteitsverschillen en schaduwen. Camera's pikken dit weer op, etc.etc.

Neutrale kleuren? Leg dat vooral eens uit! Ben zwaar benieuwd...

Herhalen wat anderen gezegd hebben: super! maar niet echt een toevoeging...

"Voor vragen bel maar" : zou ik niet doen...
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

Forum Rechten