J&H Shop - Alles voor op en rond het podium
Pagina 1 van de 2 1 2 Laatste

Standaard Vermogen laser meten?

Ik heb een vraag.
    Het vermogen van een laser buis word uitgedrukt in Mw's..
    Maar waar baseren ze dat op? Is dat de electriciteit die ze naar de buis sturen, of is het de output van de laser? Dus de licht sterkte van de straal?
    Hoe kun je dus het aantal miliwatt's meten van een laser!?

Ik hoop dat iemand mij kan uitleggen hoe dat gaat..

Alvast bedankt!

Standaard

Ze meten de uitgaande straal en je gaat het niet geloven... daar gebruiken ze een laserpowermeter voor!!! Het leven kan soms zo eenvoudig zijn...
    De meeste grote laserfabrikanten hebben ook wel een laserpowermeter in het gamma en anders zijn er nog fabrikanten als Ophir, ...
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Ingeschreven
    Apr 2004

Standaard

Niet altijd hoor! Bij diodes bijvoorbeeld wordt (soms) het vermogen wat die verbruikt opgegeven. Het optisch uitgangsvermogen blijkt dan minder te zijn.

Standaard

Bij diodes bijvoorbeeld wordt (soms) het vermogen wat die verbruikt opgegeven.
    Dat "soms" is wel heel weinig voorkomend en dan meestal bij dubieuze fabrikanten.
    Mijn 1 Watt diode trekt namelijk een pak meer vermogen dan de 1 Watt licht die eruit komt!
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Standaard

Dan ben ik wel eens benieuwd hoeveel stroom zo'n één watt diode aan stroom verbruikt...

Standaard

Gemeten bij 23 graden behuizingtemperatuur: 4.4 Volt, 4.22 Ampère; een slordige 18 Watt dus...

Ingeschreven
    Oct 2002

Standaard

[misschien een tikkie off-topic]

@ laserguy

Ik heb een vraag over mijn 100 mW DPSS laser, er staat in de "gebruiksaanwijzing" iets over warm-up time, die zou 10 minuten zijn.
    Nu is mijn vraag, is dat de tijd totdat hij dus vol vermogen heeft, of is dat de tijd tot hij te heet wordt , en stuk gaat ?!

Voor de zekerheid heb ik hem tot nu toe al na 5 minuten uit gezet, maar er zit wel een voeding met een TEC bij, die zou toch de stroom moeten terug regelen als de temp te hoog wordt ?

Hier een foto van de voeding: (heb het metalen gaas er af gehaald,ander zag je niets hahaha)
    http://img116.imageshack.us/img116/2...dpic007ch5.jpg

[komen weer terug on topic]

Verder vind ik het vermogen wel een beetje tegenvallen, een ballon kan je laten knappen binnen twee seconden op een meter of 2 afstand, maar ik kan wel een tijdje m'n hand in de straal houden, duurt een seconde of 30 tot dat te heet wordt, zou dit nu wel of niet 100 miliwatt zijn (of juist meer?)

Hier een niet ge-photoshopte foto van de straal , genomen aan het begin van de avond
    http://img116.imageshack.us/img116/9...dpic001sj6.jpg

Ik mik hier op een kerktoren , omgeveer 1,5 a 2 km verderop

Schiet me nog een vraag voor Laserguy te binnen, weet of heb jij misschien een leuk zelfbouw ontwerp
    voor een eenvoudige galvo scanner? Of weet je een goed adres om daar nieuw aan te komen?
    het is voor een simpele beamshow, en heel misschien een kleine tekst of plaatje, dus 15 K is snel zat...

Stuur eventueel maar een PM, als het nu te zakelijk gaat worden voor het forum!
    Laatst gewijzigd door beyma; 18-03-07 om 17:36.
    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Ingeschreven
    Oct 2002

Standaard

Software is voorlopig Popelscan , maar eerst eens op m'n gemak rondkijken voor een leuk setje scanners.

Rolandino,jou site staat nu opgeslagen bij "mijn favorieten" ,dus wie weet...
    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Forum Rechten