Vermogen laser meten?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • martijnwesterbrink
    • Dec 2003
    • 33

    Vermogen laser meten?

    Ik heb een vraag.
    Het vermogen van een laser buis word uitgedrukt in Mw's..
    Maar waar baseren ze dat op? Is dat de electriciteit die ze naar de buis sturen, of is het de output van de laser? Dus de licht sterkte van de straal?
    Hoe kun je dus het aantal miliwatt's meten van een laser!?

    Ik hoop dat iemand mij kan uitleggen hoe dat gaat..

    Alvast bedankt!
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

    #2
    Ze meten de uitgaande straal en je gaat het niet geloven... daar gebruiken ze een laserpowermeter voor!!! Het leven kan soms zo eenvoudig zijn...
    De meeste grote laserfabrikanten hebben ook wel een laserpowermeter in het gamma en anders zijn er nog fabrikanten als Ophir, ...
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

    Comment

    • Leinad
      • Apr 2004
      • 153

      #3
      Niet altijd hoor! Bij diodes bijvoorbeeld wordt (soms) het vermogen wat die verbruikt opgegeven. Het optisch uitgangsvermogen blijkt dan minder te zijn.

      Comment

      • laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

        #4
        Bij diodes bijvoorbeeld wordt (soms) het vermogen wat die verbruikt opgegeven.
        Dat "soms" is wel heel weinig voorkomend en dan meestal bij dubieuze fabrikanten.
        Mijn 1 Watt diode trekt namelijk een pak meer vermogen dan de 1 Watt licht die eruit komt!
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

        Comment

        • Pimm87
          • Mar 2006
          • 35

          #5
          Dan ben ik wel eens benieuwd hoeveel stroom zo'n één watt diode aan stroom verbruikt...

          Comment

          • laserguy
            • Jun 2003
            • 2755

            #6
            Gemeten bij 23 graden behuizingtemperatuur: 4.4 Volt, 4.22 Ampère; een slordige 18 Watt dus...
            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

            Comment

            • beyma
              • Oct 2002
              • 1614

              #7
              [misschien een tikkie off-topic]


              @ laserguy

              Ik heb een vraag over mijn 100 mW DPSS laser, er staat in de "gebruiksaanwijzing" iets over warm-up time, die zou 10 minuten zijn.
              Nu is mijn vraag, is dat de tijd totdat hij dus vol vermogen heeft, of is dat de tijd tot hij te heet wordt , en stuk gaat ?!

              Voor de zekerheid heb ik hem tot nu toe al na 5 minuten uit gezet, maar er zit wel een voeding met een TEC bij, die zou toch de stroom moeten terug regelen als de temp te hoog wordt ?

              Hier een foto van de voeding: (heb het metalen gaas er af gehaald,ander zag je niets hahaha)


              [komen weer terug on topic]

              Verder vind ik het vermogen wel een beetje tegenvallen, een ballon kan je laten knappen binnen twee seconden op een meter of 2 afstand, maar ik kan wel een tijdje m'n hand in de straal houden, duurt een seconde of 30 tot dat te heet wordt, zou dit nu wel of niet 100 miliwatt zijn (of juist meer?)

              Hier een niet ge-photoshopte foto van de straal , genomen aan het begin van de avond


              Ik mik hier op een kerktoren , omgeveer 1,5 a 2 km verderop


              Schiet me nog een vraag voor Laserguy te binnen, weet of heb jij misschien een leuk zelfbouw ontwerp
              voor een eenvoudige galvo scanner? Of weet je een goed adres om daar nieuw aan te komen?
              het is voor een simpele beamshow, en heel misschien een kleine tekst of plaatje, dus 15 K is snel zat...

              Stuur eventueel maar een PM, als het nu te zakelijk gaat worden voor het forum!
              Last edited by beyma; 18-03-07, 17:36.
              Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

              Comment

              • Rolandino
                • Mar 2007
                • 1451

                #8
                heb je ook al software om die scans aan te sturen ?
                EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

                Comment

                • beyma
                  • Oct 2002
                  • 1614

                  #9
                  Software is voorlopig Popelscan , maar eerst eens op m'n gemak rondkijken voor een leuk setje scanners.

                  Rolandino,jou site staat nu opgeslagen bij "mijn favorieten" ,dus wie weet...
                  Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

                  Comment

                  • Rolandino
                    • Mar 2007
                    • 1451

                    #10
                    ok dan ik heb zelf Mamba Black bevalt mij erg goed

                    wat voor laser heb je ?
                    EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

                    Comment

                    • laserguy
                      • Jun 2003
                      • 2755

                      #11
                      De warm-up time is de tijd waarna het volledige vermogen beschikbaar is; nu is tien minuten toch wel lang voor een 100 mW. Sommige lasers durven bij koude de eerste seconden flikkergedrag vertonen.
                      Je mag hem gerust langer aan laten staan als de laser met een TEC is uitgerust. Die TEC moet voldoende berekend zijn om de warmte af te voeren. Bij lasers die niet TEC-gekoeld zijn kan door de te grote opwarming problemen ontstaan met de bevestiging van het kristal waardoor het verschuift, loskomt, getorst raakt en breekt,... en dus de laser kapot gaat.
                      100 mW pijnlijk na 30 s... vermogens meten met de huid... naah
                      En neen, ik heb nog geen zelfbouwgalvo's gevonden.
                      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                      Comment

                      • Controller
                        • Apr 2002
                        • 745

                        #12
                        De beste meting is ook te maken als dat geflikker is opgehouden.

                        mijn 1,1 (1130mW) Watt groene bron heeft daar geen last van moet ik zeggen.

                        Trouwens als je wil starten met software kan je inderdaad naar Mamba en Phoenix/LDS kijken.

                        Heb je meer bronnen, kan je richting Pangolin gaan.

                        Zelf heb ik Pangolin LD2000

                        Comment

                        • NiTRO
                          • Sep 2002
                          • 677

                          #13
                          Om toch even terug te komen op het meten.

                          Stel ik heb een 2 watt rgb laser en wil de output meten.

                          Kan ik dit meten door een test pattern op te roepen in Pangolin, zonder blanking points en dan de straal te meten voor de scannerset?
                          Ik meet met de Fieldmate van Coherent.

                          groet,
                          erc

                          Comment

                          • laserguy
                            • Jun 2003
                            • 2755

                            #14
                            Neen want dan meet je maar een heel korte periode (de periode dat de beam in je detector valt). Zet gewoon een zwevende 5 V spanning tussen blanking/intensity+ en blanking/intenisty-
                            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                            Comment

                            • NiTRO
                              • Sep 2002
                              • 677

                              #15
                              Originally posted by laserguy
                              Neen want dan meet je maar een heel korte periode (de periode dat de beam in je detector valt). Zet gewoon een zwevende 5 V spanning tussen blanking/intensity+ en blanking/intenisty-
                              de meter staat toch voor de beam en de beam staat toch constant in de detector? En als ik de 5V zet over de blanking/intensity moet ik dan niet nog 5V over de kleuren zetten?

                              Bestaat er ook geen test pattern waarmee dit wel gaat?

                              Alvast bedankt voor je antwoord!

                              Comment

                              Working...