J&H Shop - Alles voor op en rond het podium
Pagina 2 van de 2 Eerste 1 2

Standaard

De warm-up time is de tijd waarna het volledige vermogen beschikbaar is; nu is tien minuten toch wel lang voor een 100 mW. Sommige lasers durven bij koude de eerste seconden flikkergedrag vertonen.
    Je mag hem gerust langer aan laten staan als de laser met een TEC is uitgerust. Die TEC moet voldoende berekend zijn om de warmte af te voeren. Bij lasers die niet TEC-gekoeld zijn kan door de te grote opwarming problemen ontstaan met de bevestiging van het kristal waardoor het verschuift, loskomt, getorst raakt en breekt,... en dus de laser kapot gaat.
    100 mW pijnlijk na 30 s... vermogens meten met de huid... naah
    En neen, ik heb nog geen zelfbouwgalvo's gevonden.
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Ingeschreven
    Sep 2002

Standaard

Om toch even terug te komen op het meten.

Stel ik heb een 2 watt rgb laser en wil de output meten.

Kan ik dit meten door een test pattern op te roepen in Pangolin, zonder blanking points en dan de straal te meten voor de scannerset?
    Ik meet met de Fieldmate van Coherent.

groet,
    erc

Standaard

Neen want dan meet je maar een heel korte periode (de periode dat de beam in je detector valt). Zet gewoon een zwevende 5 V spanning tussen blanking/intensity+ en blanking/intenisty-
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Ingeschreven
    Sep 2002

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door laserguy
    Neen want dan meet je maar een heel korte periode (de periode dat de beam in je detector valt). Zet gewoon een zwevende 5 V spanning tussen blanking/intensity+ en blanking/intenisty-
    de meter staat toch voor de beam en de beam staat toch constant in de detector? En als ik de 5V zet over de blanking/intensity moet ik dan niet nog 5V over de kleuren zetten?

Bestaat er ook geen test pattern waarmee dit wel gaat?

Alvast bedankt voor je antwoord!

Standaard

2x Sorry wegens niet goed gelezen:
    * Ik had niet gezien dat je de straal mat vóór de scanset. OK dus.
    * Bij kleurenlasers is het inderdaad de 5 Volt per kleur (zat even met monochrome in mijn hoofd).
    Probleem vind ik is dat Pangolin heel graag blankt. Vandaar dat ik er gewoon 5 V op zet.

Ingeschreven
    Sep 2002

Standaard

2x Sorry wegens niet goed gelezen:
    * Ik had niet gezien dat je de straal mat vóór de scanset. OK dus.
    * Bij kleurenlasers is het inderdaad de 5 Volt per kleur (zat even met monochrome in mijn hoofd).
    Probleem vind ik is dat Pangolin heel graag blankt. Vandaar dat ik er gewoon 5 V op zet.
    Dus als ik het goed begrijp zet jij de laser aan en dan gewoon 5 volt op de pinnen van de ILDA connector? Ik begreep het namelijk even niet omdat in de pangolin Pin Layout gepraat word over +2,8 volt en -2,8 volt.
    Ik dacht dat ik de Plus van de voeding nog moest splitsen in een positieve en een negatieve en dan de min van de voeding op pin 25. Of denk ik hier te moeilijk?

Even nog terug komend op Pangolin, als ik de kleuren pallets opmaak, krijg ik test patronen met een circle als projectie. Nou is mij verteld dat een circle nooit blanking points heeft en dus dat ik op deze manier wel een eerlijke meting kan verkrijgen. Klopt dit of vertrouw jij dit ook niet?

groet,
    Erc

Ingeschreven
    May 2004

Standaard

Ze meten de uitgaande straal en je gaat het niet geloven... daar gebruiken ze een laserpowermeter voor!!! Het leven kan soms zo eenvoudig zijn...
    Ook erg handg zelf te maken, kwestie van een heel klein zonnecelletje, kon je kopen bij conrad en een millievolt meter. Het eiken zal even lastig worden....
    IK heb er destijds 1tje ontwikkeld om MD spelers en dan de laserunit af teregelen. ging perfect. Zelfs nog een prijs mee gewonnen !!!

grtn

Ingeschreven
    Sep 2002

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door major tom
    Ook erg handg zelf te maken, kwestie van een heel klein zonnecelletje, kon je kopen bij conrad en een millievolt meter. Het eiken zal even lastig worden....
    IK heb er destijds 1tje ontwikkeld om MD spelers en dan de laserunit af teregelen. ging perfect. Zelfs nog een prijs mee gewonnen !!!

grtn
    Hmmm klinkt leuk......voor jou toepassing......maar ik brand al een gat in een cdtje met de laser die ik heb staan, dus ik ga het even niet gokken op een celletje van Conrad (met alle respect). Daarnaast kost de meter die ik gebruik ongeveer €2500 euries.....dus zal toch iets complexer in elkaar zitten dan een zelfbouw tester Toch bedankt voor je reactie.

Standaard

Ik zet 5 V op de pinnen van de lasermodule (inderdaad via de ILDA connector). Ik gebruik hiervoor een volledig galvanisch gescheiden voeding zodat de ingang echt niet weet of dit nu 0 of 5 V is of -2.5 en +2.5 (uiteindelijk telt alleen het spanningsverschil op de pinnen).
    @Major Tom: weet jij soms toevallig hoeveel mV/Watt een "echte" laserpowerdetector levert? Heb hier een liggen maar ik meet bijna niets op de uitgang.

Forum Rechten