Topic: Vermogen laser meten?
-
18-03-07, 19:42 #11
- Ingeschreven
- Jun 2003
De warm-up time is de tijd waarna het volledige vermogen beschikbaar is; nu is tien minuten toch wel lang voor een 100 mW. Sommige lasers durven bij koude de eerste seconden flikkergedrag vertonen.
Je mag hem gerust langer aan laten staan als de laser met een TEC is uitgerust. Die TEC moet voldoende berekend zijn om de warmte af te voeren. Bij lasers die niet TEC-gekoeld zijn kan door de te grote opwarming problemen ontstaan met de bevestiging van het kristal waardoor het verschuift, loskomt, getorst raakt en breekt,... en dus de laser kapot gaat.
100 mW pijnlijk na 30 s... vermogens meten met de huid... naah
En neen, ik heb nog geen zelfbouwgalvo's gevonden.Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.
-
19-03-07, 13:45 #12
De beste meting is ook te maken als dat geflikker is opgehouden.
mijn 1,1 (1130mW) Watt groene bron heeft daar geen last van moet ik zeggen.
Trouwens als je wil starten met software kan je inderdaad naar Mamba en Phoenix/LDS kijken.
Heb je meer bronnen, kan je richting Pangolin gaan.
Zelf heb ik Pangolin LD2000
-
18-04-07, 12:14 #13
- Ingeschreven
- Sep 2002
Om toch even terug te komen op het meten.
Stel ik heb een 2 watt rgb laser en wil de output meten.
Kan ik dit meten door een test pattern op te roepen in Pangolin, zonder blanking points en dan de straal te meten voor de scannerset?
Ik meet met de Fieldmate van Coherent.
groet,
erc
-
18-04-07, 17:20 #14
- Ingeschreven
- Jun 2003
Neen want dan meet je maar een heel korte periode (de periode dat de beam in je detector valt). Zet gewoon een zwevende 5 V spanning tussen blanking/intensity+ en blanking/intenisty-
Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.
-
18-04-07, 19:44 #15
- Ingeschreven
- Sep 2002
Oorspronkelijk geplaatst door laserguy
Bestaat er ook geen test pattern waarmee dit wel gaat?
Alvast bedankt voor je antwoord!
-
18-04-07, 20:46 #16
- Ingeschreven
- Jun 2003
2x Sorry wegens niet goed gelezen:
* Ik had niet gezien dat je de straal mat vóór de scanset. OK dus.
* Bij kleurenlasers is het inderdaad de 5 Volt per kleur (zat even met monochrome in mijn hoofd).
Probleem vind ik is dat Pangolin heel graag blankt. Vandaar dat ik er gewoon 5 V op zet.Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.
-
19-04-07, 18:05 #17
- Ingeschreven
- Sep 2002
Ik dacht dat ik de Plus van de voeding nog moest splitsen in een positieve en een negatieve en dan de min van de voeding op pin 25. Of denk ik hier te moeilijk?
Even nog terug komend op Pangolin, als ik de kleuren pallets opmaak, krijg ik test patronen met een circle als projectie. Nou is mij verteld dat een circle nooit blanking points heeft en dus dat ik op deze manier wel een eerlijke meting kan verkrijgen.Klopt dit of vertrouw jij dit ook niet?
groet,
Erc
-
19-04-07, 18:40 #18
- Ingeschreven
- May 2004
IK heb er destijds 1tje ontwikkeld om MD spelers en dan de laserunit af teregelen. ging perfect. Zelfs nog een prijs mee gewonnen !!!
grtn
-
19-04-07, 20:24 #19
- Ingeschreven
- Sep 2002
Oorspronkelijk geplaatst door major tom
Toch bedankt voor je reactie.
-
20-04-07, 16:55 #20
- Ingeschreven
- Jun 2003
Ik zet 5 V op de pinnen van de lasermodule (inderdaad via de ILDA connector). Ik gebruik hiervoor een volledig galvanisch gescheiden voeding zodat de ingang echt niet weet of dit nu 0 of 5 V is of -2.5 en +2.5 (uiteindelijk telt alleen het spanningsverschil op de pinnen).
@Major Tom: weet jij soms toevallig hoeveel mV/Watt een "echte" laserpowerdetector levert? Heb hier een liggen maar ik meet bijna niets op de uitgang.Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.