Werking Scroller

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MEEO Licht en Geluid
    • Nov 2005
    • 950

    Werking Scroller

    Ik zit al een tijdje met de volgende vraag: Hoe werken scrollers?
    Ik bedoel vooral hetgene wat IN de scroller zit.
    Hoe weet de scroller hoe lang de filterstring is?

    Ik hoop dat iemand mij kan helpen (denk het overigens wel )
    MEEO Audio Licht Rigging,
    Mark van der Werff
    Groningen
  • stefan90kauw
    • Jun 2005
    • 189

    #2
    Originally posted by MEEO Licht en Geluid
    Ik zit al een tijdje met de volgende vraag: Hoe werken scrollers?
    Ik bedoel vooral hetgene wat IN de scroller zit.
    Hoe weet de scroller hoe lang de filterstring is?

    Ik hoop dat iemand mij kan helpen (denk het overigens wel )
    Een scroller weet niet hoe lang de filterstring is. Dat wordt bepaald door jou en je tafel. Als jij de waarde van een schuiffie veranderd. Gaat de scroller draaien. Als je dan de gewenste kleur hebt, sla je die op.
    Zodra je deze opnieuw opvraagd, stuur de tafel de waarde van de opgeslagen preset naar de scroller, en de scroller zet deze waarde om in de positie.

    Het geen wat in de scroller zit is vrij weinig, vind ik. Gewoon wat elektronica, een (stappen?)motor en de filterstring.

    Als je nog vragen hebt, kom maar op!

    Comment

    • R. den Ridder
      • Sep 2000
      • 1500

      #3
      beetje kort door de bocht hoor...normale string heeft op de scheidslijnen (of waar gewenst) vaak ook een stukje folie geplakt zitten, gekoppeld aan een optische sensor (of soortgelijke constructie) zodat de unit zich ook kan herstellen wanneer hij is doorgeschoten. meestal is het dan qua dmx waardes tot 256 gekoppeld aan die folie voor hele kleuren, en daarna vrij.

      Comment

      • Elmo
        • Jun 2006
        • 208

        #4
        Stefan 90 is wel heel erg kort door de bocht,

        Een scroller bevat een gelstring met een X aantal kleuren, aan het begin en aan het einde van de string zit een 130filter (blanco dus).
        hierop zit een stukje folie geplakt, wat gebeurt er nu de scroller krijgt zijn spanning + data via de 4 polige XLR, deze data is geen DMX!! (bij mijn weten)

        zodra er spanning op de scroller komt gaat hij zijn begin en eind punt zoeken,
        hij loopt dus de volledige string op en af opzoek naar de folie.
        Als je geen stukje folie aan het einde (of begin) hebt zitten en de scroller begint te initaliseren dan blijft hij doortrekken tot hij het stukje folie heeft gevonden. Uiteindelijk zal de scroller in error springen aangezien er geen detectie is van een begin/eind folie op string.

        Zo duidelijk MEEO?

        Comment

        • MEEO Licht en Geluid
          • Nov 2005
          • 950

          #5
          Originally posted by Elmo
          Stefan 90 is wel heel erg kort door de bocht,

          Een scroller bevat een gelstring met een X aantal kleuren, aan het begin en aan het einde van de string zit een 130filter (blanco dus).
          hierop zit een stukje folie geplakt, wat gebeurt er nu de scroller krijgt zijn spanning + data via de 4 polige XLR, deze data is geen DMX!! (bij mijn weten)

          zodra er spanning op de scroller komt gaat hij zijn begin en eind punt zoeken,
          hij loopt dus de volledige string op en af opzoek naar de folie.
          Als je geen stukje folie aan het einde (of begin) hebt zitten en de scroller begint te initaliseren dan blijft hij doortrekken tot hij het stukje folie heeft gevonden. Uiteindelijk zal de scroller in error springen aangezien er geen detectie is van een begin/eind folie op string.

          Zo duidelijk MEEO?
          Zeker! Nog een vraag:
          Hoeveel motoren zitten er in een scroller? En wat voor motoren zijn dit
          MEEO Audio Licht Rigging,
          Mark van der Werff
          Groningen

          Comment

          • Wautah
            • Mar 2005
            • 32

            #6
            Een scroller heeft een 4 polige aansluiting

            2 aders daarvan zijn voeding en 2 aders zijn data.

            Aan het begin en aan het eind zitten de 2 stukjes zilverfolie.

            Hiertussen weet de scroller (beter gezegt de PSU) de begin en eindwaarde.

            De kleuren die in een scroller zitten moeten heel precies het juiste formaat hebben. en dan weet de psu hoeveel frames erin zitten en zet daarmee het aantal procent uit over de lengte van de scrollerstring.

            Als de kleuren niet het juiste formaat hebben dan zal de scroller niet goed werken.

            Er zit 1 motor in die de ene kant van de rol heeft.

            De andere rol heeft een veer waardoor de gelstring op spanning blijft en deze is met een tandriem verbonden aan de kant waar de motor zit.

            Hopelijk heb ik het een beetje verduidelijkend kunnen opschrijven


            Groetjes Wouter.

            p.s. tik het eens in in google: " wybron scroller " dan vind je een hoop info

            Comment

            • Elmo
              • Jun 2006
              • 208

              #7
              om even terug te komen op "Wautah" zijn verhaal,

              begin aub niet met scrollers als je niet weet hoe je er mee om dient te gaan, er zijn een paar dingen die wel van belang zijn!! zoals het op spanning brengen van de string en ventilator die erin zit.

              Heb helaas al wel meegemaakt dat mensen niet wisten hoe ze de string op spanning moesten brengen en daarmee de complete string omzeep hebben geholpen!

              Wat Wautah zegt dat de filters het juiste formaat moet hebben klopt helemaal, als er een filter scheef op de string zit, zal deze er namelijk af gaan lopen

              Comment

              • RWE
                • Jul 2006
                • 26

                #8
                Originally posted by Elmo
                Stefan 90 is wel heel erg kort door de bocht,

                Een scroller bevat een gelstring met een X aantal kleuren, aan het begin en aan het einde van de string zit een 130filter (blanco dus).
                hierop zit een stukje folie geplakt, wat gebeurt er nu de scroller krijgt zijn spanning + data via de 4 polige XLR, deze data is geen DMX!! (bij mijn weten)

                zodra er spanning op de scroller komt gaat hij zijn begin en eind punt zoeken,
                hij loopt dus de volledige string op en af opzoek naar de folie.
                Als je geen stukje folie aan het einde (of begin) hebt zitten en de scroller begint te initaliseren dan blijft hij doortrekken tot hij het stukje folie heeft gevonden. Uiteindelijk zal de scroller in error springen aangezien er geen detectie is van een begin/eind folie op string.

                Zo duidelijk MEEO?
                Bij somige is het wel DMX met een spanningssignaal (forerunner)
                bij Wybron niet die werken met hun eigen protocol, waarvan de niewe IT serie ook weer een terugmelding heeft naar de voeding
                maar voor meer info download gewoon de handleidingen en lees die eens door weet je al een stuk meer


                Vr Gr Ruud

                Comment

                • MEEO Licht en Geluid
                  • Nov 2005
                  • 950

                  #9
                  Dank jullie wel! Het meeste is nu duidelijk...
                  Nog 1 vraag: hoe worden zulke strings gemaakt?
                  Ik stel deze vragen alleen uit nieuwschierigheid, ik wil (nog) niet gebruikt gaan maken van scrollers
                  MEEO Audio Licht Rigging,
                  Mark van der Werff
                  Groningen

                  Comment

                  • Elmo
                    • Jun 2006
                    • 208

                    #10
                    Originally posted by MEEO Licht en Geluid
                    Dank jullie wel! Het meeste is nu duidelijk...
                    Nog 1 vraag: hoe worden zulke strings gemaakt?
                    Ik stel deze vragen alleen uit nieuwschierigheid, ik wil (nog) niet gebruikt gaan maken van scrollers

                    van filter materiaal ?

                    Comment

                    • MEEO Licht en Geluid
                      • Nov 2005
                      • 950

                      #11
                      Originally posted by Elmo
                      van filter materiaal ?
                      Ja, met mijn bolle koppie had ik dat al uitgevogeld
                      Maar het gaat om het bevestigen van de filters aan elkaar. Wordt dit gelijmt of geplakt? Gesmolten?
                      MEEO Audio Licht Rigging,
                      Mark van der Werff
                      Groningen

                      Comment

                      • jurjen_barel
                        • Jun 2003
                        • 3150

                        #12
                        Originally posted by MEEO Licht en Geluid
                        Ja, met mijn bolle koppie had ik dat al uitgevogeld
                        Maar het gaat om het bevestigen van de filters aan elkaar. Wordt dit gelijmt of geplakt? Gesmolten?
                        Gewoon een plakbandje?
                        Zo heb ik het in ieder geval geleerd.

                        Comment

                        • Elmo
                          • Jun 2006
                          • 208

                          #13
                          Originally posted by jurjen_barel
                          Gewoon een plakbandje?
                          Zo heb ik het in ieder geval geleerd.
                          zo doe ik het ook

                          gebruik wel hittebestendige tape trouwens.... maar volgens mij hoeft dat niet

                          Comment

                          • MEEO Licht en Geluid
                            • Nov 2005
                            • 950

                            #14
                            Oky bedankt voor jullie antwoorden!
                            MEEO Audio Licht Rigging,
                            Mark van der Werff
                            Groningen

                            Comment

                            Working...