Optisch verschil tussen ACL en VNSP

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 4uss
    • Aug 2005
    • 578

    Optisch verschil tussen ACL en VNSP

    Ik werk regelmatig met ACL's, en dat gaat leuk, maar het grote nadeel van deze lampen is de levensduur van slechts 25 uur. Dit is belachelijk weinig in mijn ogen, en omdat ik in de ACL's ook wel eens kleurenfilters zet en ze dan langer achter elkaar laat branden niet echt functioneel.
    Nu hebben de 'gewone' PAR-64 lampen van 120V een levensduur van 1000 uur, en deze bestaan ook in VNSP. Ik heb echter nog niet de kans gehad om een VNSP naast een ACL te leggen en te zien wat nu daadwerkelijk het optische verschil is. Is de VNSP-lichtbundel nog veel breder dan de ACL-bundel, of maakt dit elkaar weinig? En zijn er nog meer verschillen?
    Het grote voordeel van de 120V lampen vind wel ik dat je er niet persé 8 voor nodig hebt om in een 230V dimmerkanaal te kunnen prikken, maar dat je er maar 2 in serie hoeft te zetten.
  • 4uss
    • Aug 2005
    • 578

    #2
    *Schopje*

    "Is de VNSP-lichtbundel nog veel breder dan de ACL-bundel, of maakt dit elkaar weinig? En zijn er nog meer verschillen?"

    Ik ben nogsteeds benieuwd eigenlijk... waarom wordt er zoveel ACL gebruikt terwijl die dingen achterlijk duur zijn in verhouding tot andere lampen?

    Comment

    • geenstijl21
      • Jan 2008
      • 462

      #3
      Originally posted by 4uss
      *Schopje*

      Ik ben nogsteeds benieuwd eigenlijk... waarom wordt er zoveel ACL gebruikt terwijl die dingen achterlijk duur zijn in verhouding tot andere lampen?
      Stroomverbruik misschien.....

      En het voordeel van 120V PAR lampen is een dikkere gloeidraad waardoor ze minder snel kapot gaan door transport en of trillingen.
      "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

      Comment

      • Carl
        • Nov 2000
        • 907

        #4
        Een Very Narrow (CP60) heeft een ovale beam van 9 x 20 of 10 x 24graden.
        Een ACL heeft een nagenoeg ronde beam van 7 x 8 graden.
        Het stralen effect is dus beter van een ACL dan van een VNSP.
        De lichtintensiteit is oop groter van een ACL, 500.000 lumen t.o. 400.000 lumen in het hart van de straal.
        De levensduur is echter wel een groot verschil, van 25h voor de ACL, 300h voor de 230V/1000W CP60 tot zelfs 800h voor de 120V/1000W EXC

        Sofar my 2 cents......

        Comment

        • VANEENBERGEN
          • Sep 2003
          • 187

          #5
          Levensduur van de acl is niet erg van b elang, aangezien het een effect licht is. niet een BElichting, je zet hem meer fff aan.

          levensduur verlenden -> voor gloeien en op 90% draaien.

          1 probleempje met een setje van 8 acl's is. dat de spanning tegenwoordig 230V is ipv 220v.

          8x 28V = 224V. de levensduur van een lamg gaat exponentieen achteruit met een hogere spanning. eigenlijk moet je dus tegenwoordig een setje van 9 acl's maken, maar dat is niet zo prakties.

          zover mijn id.

          joost
          Joost van Eenbergen
          ELC lighting

          Comment

          • Kilian
            • Dec 2005
            • 179

            #6
            Originally posted by VANEENBERGEN
            Levensduur van de acl is niet erg van b elang, aangezien het een effect licht is. niet een BElichting, je zet hem meer fff aan.

            levensduur verlenden -> voor gloeien en op 90% draaien.

            1 probleempje met een setje van 8 acl's is. dat de spanning tegenwoordig 230V is ipv 220v.

            8x 28V = 224V. de levensduur van een lamg gaat exponentieen achteruit met een hogere spanning. eigenlijk moet je dus tegenwoordig een setje van 9 acl's maken, maar dat is niet zo prakties.

            zover mijn id.

            joost
            En dat is gelijk ook de reden dat wij zo blij zijn met onze 'o zo' moderne dimdingen.

            Trouwens; je heb het over een verschil van 6 volt. Ga voor de grap eens uitrekenen wat het verlies is vanuit je kabels.

            Comment

            Working...