Onderzoekje Lichtontwerp software

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lj_lchtrichter
    • Jan 2007
    • 3

    Onderzoekje Lichtontwerp software

    [FONT=Times New Roman]Ik ben voor school bezig met een klein onderzoekje naar het gebruik van dit soort software,[/FONT]
    [FONT=Times New Roman]Met als doel te zoeken naar software om onze lichtadministratie te digitaliseren.[/FONT]
    [FONT=Times New Roman]Dus geen 3d maar 2d, alles voor lichtplan, vlekkenplan, stellijsten, patchlijsten etc[/FONT]

    [FONT=Times New Roman]Ik heb al diverse forums afgespeurd naar concrete gebruikers ervaringen maar vind alleen suggesties voor het gebruiken van andere progjes. Ook worden nieuwe onderwerpen hierover vaak te snel gesloten helaas waardoor feedback helaas beperkt is.[/FONT]
    [FONT=Times New Roman]En de websites van de makers van de verschillende programma’s zijn gekleurd, iedereen heeft het beste programma volgens hun site.[/FONT]

    [FONT=Times New Roman]Ik heb een aantal dagen training gehad in het werken met MSD en heb een aantal dagen gewerkt met GrandMA3D en grandMA on PC. Deze programma’s zijn uitermate geschikt voor het visualiseren van shows, en MSD paper is een prima progje om in 1 keer vanuit je visualisatie je lichtadministratie uit te draaien. WYSIWYG is hier uiteraard ook een mooi voorbeeld van echter dit is ook weer, net als MSD, Veel te uitgebreid en veel te duur.[/FONT]

    [FONT=Times New Roman]Wie heeft er ervaring in het werken met programma’s voor het digitaal tekenen van een lichtplan?[/FONT]
    [FONT=Times New Roman]Welk programma gebruik je, waar kun je het krijgen en wat kostte het?[/FONT]
    [FONT=Times New Roman]Wie werkt waarmee en wie weet er nog andere programma’s dan onderstaande:[/FONT]

    [FONT=Times New Roman]WYSIWYG ( what you see is what you get ), Martin Show Designer (MSD), Capture (Sweden), Lightwright, Sunlite, Vectorworks, Stardraw lighting 2d, Penmalenpapier 4.0 [/FONT]

    [FONT=Times New Roman][/FONT]
    [FONT=Times New Roman]edit mod: mailadres verwijderd[/FONT]
    Last edited by moderator; 18-01-07, 09:13.
  • KoenB
    • Mar 2003
    • 453

    #2
    Autocad, de oude lightdesign assistent (ik weet niet of dit programma deze functies nog heeft, al jaren niet meer gebruikt), ...
    Life is a freakshow, I just do the lighting

    Comment

    • Frank@highend
      • Oct 2005
      • 65

      #3
      Vectorworks in combinatie met ESP vision, is wat ik gebruik.
      Overgens ben ik begonnen met MSD en WYSIWYG
      Frank Schotman
      High End Systems

      Comment

      • dj_jr
        • Dec 2006
        • 16

        #4
        Ik werk zelf met, WYSIWYG.
        Maar ik ben de laatste tijd ook een beetje met MSD aan het rommelen.

        Comment

        • lj_lchtrichter
          • Jan 2007
          • 3

          #5
          onderzoek

          is dit ook wat jullie gebruiken voor het uitdraaien van je lichtplan? of gebruiken jullie het alleen voor het programmeren en visualizeren van de show?
          zijn er ook mensen uit de theaterwereld die dit gebruiken?

          groeten Robert

          Comment

          • axs
            Moderator
            • Jun 2002
            • 2687

            #6
            Even opletten hé dames en heren...

            Topicfounder is op zoek naar een programma om de papierenhandel rond een lichtplan te vereenvoudigen en NIET naar een 3D visualisatietool een programmeertool.
            If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

            Comment

            • KoenB
              • Mar 2003
              • 453

              #7
              ik gebruik acad voor men 3D en 2D ontwerp en voor de hele papierhandel ervoor (attribute extration) en ge hebt een mooi materiaallijstje. Ik gebruik dit niet voor visualisatie. (daarvoor wyg, capture, gma3D, cinema 4D)
              Vroeger gebruikte ik iets als lightdesign assistent, kon je ineens de nodige camion etc perfect mee inschatten, net zoals de gewicht verdeling enzo. Ik weet niet of dit programma nog bestaat.
              Life is a freakshow, I just do the lighting

              Comment

              • lj_lichtrichter
                • Jan 2006
                • 4

                #8
                lichtteken software

                welke eigenschappen moet een lichtteken programma bevatten?

                welke eisen zou je aan zo'n programma stellen.
                vooral voor gebruik in het theater?

                en zijn er nog meer mensen die hun lichtadministratie digitaal maken?

                grtz LichtRichter

                Comment

                • Orbis
                  • Feb 2004
                  • 217

                  #9
                  als je enkel en alleen een duidelijk en 2D lichtplan wil maken: CORELDRAW, eenmaal een vereenvoudigde versie tekenen van de verschillende lampen en op 5 minuten steek je een uiterst duidelijk lichtplan in mekaar, voor een dergelijk voorbeeld kan je me altijd mailen, ik weet niet hoe ik dat online kan zetten.

                  Voor visualisaties en pre-productie werk ik met wysiwyg.
                  sex, drums & rock \'n\' roll

                  Comment

                  • CoenCo
                    • Feb 2005
                    • 230

                    #10
                    Het onderzoekje is al voor je gedaan: http://www.surveymonkey.com/DisplayS...U=185660614361
                    Zelf ben ik nog druk aan het experimenteren met vectorworks voor lichtplotjes, maar aangezien ik eigenlijk alleen 2D teken, is WYSIWYG aanzienlijk goedkoper (wysiwyg report: 600eur, vectorworks+spotlight 1200+800=2000eur). Maar om nou weer een nieuw pakket te leren??

                    Comment

                    • lj_lichtrichter
                      • Jan 2006
                      • 4

                      #11
                      wow, dat is te gek dat is echt handig dat onderzoekje, zijn er nog meer mensen die dit soort gegevens hebben, ik bedoel ik hoef het wiel niet opnieuw uit te vinden, maar met veel gegevens is er wel een duidelijker beeld te creeren waar de markt behoefte aan heeft en wat er al gebruikt wordt.

                      Comment

                      • LJ Gerrit
                        • Apr 2002
                        • 479

                        #12
                        Ik gebruik al vele jaren MSD.
                        Ben erg tevreden met dit pakket, met name de gebruiksvriendelijkheid.

                        lj_lichtrichter,
                        Er is voor scholen een speciaal educatie pakket beschikbaar van MSD.
                        Het is de full Gold version. De prijs ligt beduidend lager..... informeer even bij Lighthouse naar de mogelijkheden. support@lighthouse.nl
                        ------------------------------------------------
                        Without colour, there is no perception
                        ------------------------------------------------
                        MvG

                        Gerrit Schottert
                        Controllux

                        Comment

                        • ljlarzzzie
                          • Aug 2003
                          • 92

                          #13
                          Zo is er ook van Wysiwyg een speciaal educatiepakket (Learn, geloof ik). Barndoor (leverancier) kan je hier vast en zeker meer over vertellen. Wellicht kun je er wat mee... Het programma bevat namelijk wel de functies waarmee jij je admin ook best op orde kan krijgen.

                          Comment

                          • Danny Middelburg
                            • May 2007
                            • 17

                            #14
                            Ik vraag mijzelf alleen een ding af WAT DE HEL is dat internet adres van die wysiwig site want ik ben aan't zoeken en aan't zoeken maar kan maar niks vinden duss mijn vraag was kan iemand mij aan een site helpen
                            Mag het donker uit?

                            Comment

                            • axs
                              Moderator
                              • Jun 2002
                              • 2687

                              #15
                              If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

                              Comment

                              Working...