DMX 512

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dj Joop
    • Aug 2001
    • 9

    DMX 512

    Ik lees er veel over. Ik weet dat het een nieuwe technologie is voor lichten. Wat is er zo speciaal aan ? Waarom is het zo duur. Ik weet niet of het eerder al ter sprake is geweest. Zo ja post url dan ff hier.

    ------------------------
    Hold always one bullet in your pocket, not for the enemy but for yourself.
  • vraagteken
    • Oct 2003
    • 1

    #2
    kan je met dmx ook gewone lampen aansluiten op dmx lichtcontrollers als het zo kan heb je dan nog iets speciaals nodig [?][?][?][?][?][?][?][?][?][?][?][}]
    jvorsi

    Comment

    • jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3150

      #3
      Vraagteken,

      Het werkt simpel: je neemt een DMX-lichttafel, je zet er 230V op en hangt er een DMX-kabel aan. Vervolgens neem je een dimmerpack, stopt deze in de 230V / 380V en plugt er het andere uiteinde van de DMX-kabel in. Een willekeurige lamp kun je dan in je dimmerpack hangen en met de tafel kun je m dus zo besturen.

      Ik zei daarnet 'willekeurige lamp' maar dat is eigenlijk niet zo...
      Heel veel effectapparatuur vindt het niet fijn om gedimd te worden.
      Meestal hangen we dus alleen statisch licht aan dimmerpacks (Parretjes, theaterlampen, volgspots). Analoge effecten kun je ook wel met DMX-sturen, maar moet je er een switchpack tussen hangen i.p.v. een dimmerpack.

      Beantwoordt dit je vraag?

      Comment

      • mennobroere
        • Apr 2003
        • 89

        #4


        Ik had ook nog een link:

        http://www.protheo-sound.nl/pagina/dmx.htm

        En dmx is misschien wel duur, maar is je investering best wel waard. is is veel gemakkelijker en betrouwbaarder (meestal dan) en Showtechniek die splitters werken inderdaad perfect wij hebben er ook 3 en het scheeld je heel wat kabels.

        greetz menno

        Comment

        • jurjen_barel
          • Jun 2003
          • 3150

          #5
          citaat:Geplaatst door mennobroere
          Ik had ook nog een link:



          greetz menno
          Goh, komt me bekend voor. Sale heeft precies het zelfde verhaal op haar site...

          Comment

          • ralph
            Banned
            • Aug 2000
            • 2649

            #6
            citaat:Geplaatst door jurjen_barel
            [
            Ik zei daarnet 'willekeurige lamp' maar dat is eigenlijk niet zo...
            Heel veel effectapparatuur vindt het niet fijn om gedimd te worden.
            Meestal hangen we dus alleen statisch licht aan dimmerpacks (Parretjes, theaterlampen, volgspots).
            Beantwoordt dit je vraag?
            Jow!
            Sinds wanneer kunnen volspots op een dimmerpack?

            bestaat hier weer onduidelijkheid: dmx is niet een apparaat, is geen tastbaar iets.
            DMX is de manier om regietafels te laten commmuniceren met dimmerpacks en fixtures.
            Net zoals dat via legio andere protocollen kan.
            Feit is wel dat DMX verreweg de meest gebruikte manier is.

            Comment

            • Carl
              • Nov 2000
              • 907

              #7
              Joho! sinds de uitvinding ervan!
              Natuurlijk wel de halogeen versie, met gasontladings lampen idd niet doen.

              Comment

              • axs
                Moderator
                • Jun 2002
                • 2687

                #8
                citaat:Geplaatst door Carl

                Joho! sinds de uitvinding ervan!
                Natuurlijk wel de halogeen versie, met gasontladings lampen idd niet doen.
                Huh???

                Volgspots werken normaal met een mechanische dimmer...
                If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

                Comment

                • jurjen_barel
                  • Jun 2003
                  • 3150

                  #9
                  Ja, maar wij hebben op school van die super-ouwe volgspots staan, zonder ingebouwde dimmers en mechanisch verwisselbare/instelbare componenten (je begrijpt wat ik bedoel).
                  Deze gaan altijd al over de dimmers, nog niets aan gesloopt tot nu toe (= dus al jaren)

                  Comment

                  • ljanton
                    • Sep 2003
                    • 373

                    #10
                    hmm , ze hebben mij vertelt dat ik alleen maar met kennis van zaken mag komen handelen , en er staat hier nog nergens DMX deftig uitgelegd , ik zal eens mijn best doen en het zeggen zoals ik het heb geleerd van een ervaren lichttechnucus , van EML

                    duss Dmx =>

                    De meest gebruikte standaard in de showtechniek is DMX512 (afkorting van DMX = Digital MultipleX) . Hierbij wordt informatie van maximaal 512 kanalen op digitale wijze overgebracht. De overdracht gebeurt serieel, dat wil zeggen dat de informatie na elkaar wordt gestuurd .
                    Men kan deze methode vergelijken met een trein van 512 wagonnetjes. In elk wagonnetje staat de informatie van het overeenkomend kanaal. Elke dimmer krijgt een bepaald adres, zodat deze dimmer weet welk wagonnetje voor hem belangrijk is. PER SECONDE worden er MEERDERE treinen over de leiding verstuurt, zodat een wijziging aan het lichtpaneel direkt door de dimmer verandert wordt.
                    De nauwkeurigheid van deze informatie is natuurlijk zeer hoog : duss elk kanaal kan dus een waarde krijgen tussen 0 en 255 => voor de kenners onder ons : een woord van 8 bits. Dit betekent dus dat men een belasting van 230 of 220 volt op minder dan 1 volt nauwkeurig kan regelen wat ik cool vind. Dus voor 512 kanalen betekent dit echter dat men per trein ( en ja u leest het goed) minimaal 4096 bits moet doorseinen. In de huidige show wereld bij mijn weten eist men zeer snelle lichtveranderingen ; dus er wordt bijvoorbeeld 44 treinen per seconde verstuurd. en de snelheid van een DMX signaal bedraagt als ik mij niet vergis 250.000 bits per seconde (=baud) wat niet weinig is.
                    Dit betekent dus(volgens vele DMX cursussen) dat de DMX kabel van goede kwaliteit moet zijn en dat de kabel 250.000 Hertz moet kunnen transfreren en dat dan zonder noemenswaardig verlies dus.En als men dan beseft dat men hier met frequenties werkt die tot de groep radiogolven behoren (de middengolf begint op 300 kHz dacht ik) , dan begrijpen natuurlijk alle professionele mensen onder ons dat als men dan gebruik gaat maken van lange afstanden dat men dan met de stuurkabels zorgvuldig tewerk moet gaan en ik denk dat dat noal voor de hand ligt. , ... Ohja , dit schiet me nog net te binnen dat als je met wat antenne techniek vetrouwd bent , dan weet je waarschijnlijk ook dat de gebruikte kabel een schijnbare impendatie moet hebben die natuurlijk gelijk is aan de impendatie van de zender. bij mijn weten bedraagt de bron impendatie van DMX euhm , 100 Ohm . duss , weet het al waarschijnlijk dat dan de schijnbare DMX kabel duss een schijnbare impendatie moet hebben van mistens 100 Ohm. En wat dan ook ineens voor de hand ligt beste collega's is dat er dan ter vermmijding van de staande golven , de DMX kabel moet afgesloten worden met een impendatie van 100 Ohm => eigenlijk is het allemaal simpel als je wat logica hebt
                    en nog even voor wat verdere uitleg nu dat ik dan toch bezig ben ; Voor vaste installaties die werken met een lange afstand is het dus natuurlijk altijd aangeraden om een speciale 2-dradige data kabel te gebruiken. En voor de korte afstanden als je soepele kabels nodig hebt , gebruik ik altijd microfoon kabels MAAR i kies hierbij wel kwaliteit met een lage capaciteit dus met andere woorden een kabel met fijne geleiders en met een individuele mantel

                    zo ik hoop dat ik heb kunnen helpen => dit is zowat alles wat ik weet over DMX

                    greet's ljanton []

                    Comment

                    • FiëstaLj
                      • Oct 2000
                      • 2068

                      #11
                      Hahahahahhaa pak jij je dmx boek nog maar es erbij !
                      Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

                      Comment

                      • Jeroen
                        • Aug 2000
                        • 1021

                        #12
                        Uhuh,... maar dat kan ik ook!
                        Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

                        Comment

                        • JeroentjE
                          • Oct 2000
                          • 197

                          #13
                          Ondanks dat ik ook tegen berichten als deze van mijzelf ben (onliner's) moet ik ook even, net als FiestaLJ, een traantje wegpinken van het lachen!
                          Nigel Tufnel: "Eleven. Exactly. One louder."
                          Marty DiBergi: "Why don't you just make ten louder and make ten be the top number and make that a little louder?"
                          Nigel Tufnel: [Pause] These go to eleven."

                          Comment

                          • BENjpt
                            • May 2002
                            • 381

                            #14
                            Allicht een keer genoemd hier, is dmx512-online.com. Ik heb ooit eens de moeite genomen om er een nederlandse versie van te bakken, met in m.i. overzichtelijke hoofdstukken, misschien heeft een van jullie er wat aan..


                            groeten.
                            Love, Life and Lighting. The 3 most important things in life!

                            Comment

                            • martin rs
                              • Oct 2003
                              • 54

                              #15
                              ik heb even de volgende vragen:
                              - wat is een step?
                              - wat is een bank?
                              - en wat is een scene?
                              DJ is not a crime

                              Comment

                              Working...