Lastige situatie

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

    Lastige situatie

    Voor een afsluitavond van een groep vrijwilligers (+/- 250 man) komt er een bandje spelen. Dit bandje speelt op een podium van 75cm hoog, wat in een ronde tent staat.
    Nu is de vraag of er belichting moet komen, en als die er komt mag ik het gaan regelen.
    Ik wil het heel eenvoudig houden, gewoon 2x fourbar front, 2x of 3x fourbar tegenlicht. Het frontlicht is geen enkel probleem. 2 takels en een stuk truss kunnen zo de nok van de tent in en mits goed gesteld zal dat wel lukken. Het probleem zit hem in het tegenlicht. Het podium is ongeveer 75cm hoog, de ronde tent loopt schuin af naar de randen tot ongeveer 2m. Hier zijn wel stangen om parren aan te hangen, maar die hangen dan maar 1,25m boven het podium, wat te laag is. Statieven heb je ook niks aan, want die kun je misschien iets naar voren plaatsen, maar dan blijft het dakzijl van de tent in de weg zitten en kom je binnen 50cm naar voren hooguit 75cm naar boven. Het podium is daarbij maar 3m diep, dus probleem.
    Mijn gedachten gaat uit naar zijlicht, maar volgens mij wordt dat heel lelijk (kan ik me zo voorstellen). Iemand een creatief idee hoe dit is op te lossen?
    Zonder tegenlicht wordt het denk ik niet veel, wetend dat het om een avond in een overdekte en grotendeels gesloten tent gaat, waar het goed donker is als het licht uit is.

    René
    P.s.: maten zijn op de gok, tent 1 jaar geleden voor het laatst gezien, maar ik denk dat ik er niet zoveel naast zit (max 20cm ofzo).
    {EDIT}: email notificatie even aan{/EDIT}
    Last edited by renevanh; 06-08-06, 23:09.
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...
  • FiëstaLj
    • Oct 2000
    • 2068

    #2
    trusje van 2 meter rechtop op een grote baseplate en daar links en rechts een balkje parren in ?
    Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

    Comment

    • renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

      #3
      En die dan op/achter de achterhoeken van het podium zetten bedoel je?
      Op zich goed idee, alleen blijf je of te laag of zit je door het dak...

      René
      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

      Comment

      • Watt Xtra
        • Oct 2004
        • 1119

        #4
        meeste tenten hebben een doorloop hoogte, dus zullen minimaal 220cm hoog zijn, redelijk standaard is 240 cm alsvorens het "dak" begint.

        als eerste proberen uit te leggen aan de organisatie dat een podium van 75 cm wel erg hoog is. 40cm doet ook al een hele boel.

        opties:
        stukkie truss halvewege het podium hangen met een paar parren goed gericht, zowel naar achteren, drum?? en naar voren.

        andere optie, idd stukken truss van een 2 meter nemen en daaraan een stel parren hangen, goed richten klaar, deze plaats je indien mogelijk aan de achterkant, evt ook een stel aan de zijkant, voor zijkant kun je misschien dan ook 2,5 of 3 meter stukken nemen.
        voor stukkie sfeer, special effect, neem een stel blinderstrips en leg deze net voor het drum podium. Ook leuk.
        heb je echt weinig ruimte, overleg goed met de band, probeer gaten te creeeren bij hun backline, steek hiertussen je tegenlicht.

        succes.
        JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

        Comment

        • MJ
          • Mar 2004
          • 140

          #5
          wellicht kun je een horizon doek ophangen
          en deze in alle kleuren belichten met floorspots

          krijg je toch een beetje diepte

          beetje zijlicht maar wel links en recht los van elkaar

          Comment

          • delighted
            • Jul 2003
            • 420

            #6
            Ik snap het probleem niet.

            Je zegt een puntdak te hebben waar de laagste kanten van het dak ongeveer 2 meter hoog is.
            Tevens zeg je een podium te hebben met een hoogte van 75 cm.

            Dat zou betekenen dat op de laagste punten je je licht op maximaal 125 cm boven het podium kan hangen en daar dus niet echt tegenlicht mee kan maken.

            Tot zover snap ik het nog, maar dan.

            Als de vrije doorloop daar slechts 125 cm hoog is, dan kan ik me niet voorstellen dat er daar uberhaupt iemand gaat staan. Tenzij er natuurlijk slechts kinderen onder de 12 en smurfen optreden.

            Oftewel: je kan en zal je tegenlicht dus gewoon meer naar het midden van de tent moeten verplaatsen.
            Last edited by delighted; 08-08-06, 16:15.

            Comment

            • Watt Xtra
              • Oct 2004
              • 1119

              #7
              je leest niet goed, het podium is 75 cm hoog, dus hebben de bandleden daar 125 cm ruimte. Niet het publiek, niet reageren als je niet wilt helpen, als een drummer zit heeft hij aan 125 cm genoeg. verder kan daar prima de backline staan, maar de verlichting op een 30 cm van de hoofden van de band hangen lijkt mij ook niet erg prettig, dus tegenlicht naar voren ga je echt niet redden.

              Tegenlicht, wat is dat ook alweer?
              JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

              Comment

              • delighted
                • Jul 2003
                • 420

                #8
                Originally posted by Watt Xtra
                je leest niet goed, het podium is 75 cm hoog, dus hebben de bandleden daar 125 cm ruimte. Niet het publiek, niet reageren als je niet wilt helpen, als een drummer zit heeft hij aan 125 cm genoeg. verder kan daar prima de backline staan, maar de verlichting op een 30 cm van de hoofden van de band hangen lijkt mij ook niet erg prettig, dus tegenlicht naar voren ga je echt niet redden.

                Tegenlicht, wat is dat ook alweer?
                125 cm voor een drummer, drumkit en overheadmics??? Laten we de prak niet vergeten...

                Welkom in de echte wereld.....

                Sowieso kan je halverwege buhne, wat dus hoger zou moeten zijn, een constructie maken waar je tegenlicht maakt voor downstage. Als je dan helemaal achterop nog wat vloerspotjes maakt ben je er.

                Comment

                • kim
                  • Jul 2006
                  • 7

                  #9
                  mss naast het podium een paar moving heads zetten en die programmeren dat ze op het dak van de tent lichten en in de zaal volgens mij zou dit toch al iets geven. mss is dit nu heel dom wat ik zeg maar kan je niet met een soort spiegel werken die het licht van de heads die op de grond naast het podium staan weerkaatsen via het dak de zaal in. schiet mij niet dood als dit fout is maar volgens mij is dit wel een creatieve oplossing als het haalbaar is, is natuurlijk iets anders

                  Comment

                  • renevanh
                    • Oct 2004
                    • 2371

                    #10
                    Originally posted by Watt Xtra
                    je leest niet goed, het podium is 75 cm hoog, dus hebben de bandleden daar 125 cm ruimte.
                    De bandleden staan natuurlijk iets meer naar voren op dat podium en hebben dan al snel meer ruimte (Dak loopt op!).
                    Het idee van truss in het midden boven het podium en vanaf daar naar voren en achter belichten gecombineerd met een zogenaamd "horizondoek" kan wel eens wat worden...
                    Die truss moet ik dan alleen in een U gaan zetten, want ophangen aan strak gespannen zeil... mij niet gezien


                    Originally posted by Watt Xtra
                    meeste tenten hebben een doorloop hoogte, dus zullen minimaal 220cm hoog zijn, redelijk standaard is 240 cm alsvorens het "dak" begint.
                    De maten zijn op de gok, maar ik moet zeggen dat deze tent lager is dan je meestal ziet. Daarom is het zo'n probleem. Is eerlijk gezegd een beetje een stomme tent.

                    Originally posted by delighted
                    125 cm voor een drummer, drumkit en overheadmics??? Laten we de prak niet vergeten...
                    Die mics kun je al weglaten, want ze gaan vrijwel zeker niet versterken. De tent heeft maar een diameter van 15 a 20 meter.

                    Ik ga er morgen eens even met de organisatie over praten. Podium lager kan misschien niet als je weet hoe dat opgebouwd wordt, hoewel ze het dit jaar anders gingen doen...
                    En voordat ik het vergeet: ik ben zelf deel van de organisatie

                    René
                    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                    Comment

                    • Martijn de Groot
                      • Mar 2005
                      • 189

                      #11
                      Als het tegenlicht niet van boven kan komen, dan maar van onderen !
                      Probleem is wel een hoop schaduw op je tentdoek, maar tegenlicht is het zeker.
                      Misschien kun je de schaduw wegwerken met een licht-effect op het doek.
                      Sterkte.
                      Martijn de Groot
                      wat beweegt mensen die licht bewegen?

                      Comment

                      Working...