Band met eigen LE + Merger

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wouter Verlinden
    • Dec 2000
    • 263

    Band met eigen LE + Merger

    Hey,


    ik ben vaste LE van een band die deze zomer een aantal festivals zal aandoen. Voor de band hebben we een aantal custom licht-effecten ontworpen, en deze gaan dus mee op deze festivals.

    Nu de vraag: "Is onderstaande manier van werken "aanvaardbaar" op een festival?, wat denken de festival-techniekers hier op het forum als ze mij zouden zien aankomen met deze setup"?

    - We brengen zelf onze custom effecten mee en stellen ze zelf op
    - We brengen onze eigen extra dimmers mee (heb maar 1x16A @ 230V nodig hiervoor)
    - We nemen een eigen console mee, met hierop de programma's voor de custom effects geprogrammeerd.
    - Het enige dat ik verwacht van de "festival-technieker" is dat ik mijn tafel naast de zijne mag zetten. Een DMX-merger tussen zijn tafel en het podium plaats. Mijn eigen tafel eveneens op deze DMX-merger bijprik, maar dan met een offset van 480 kanalen (in bedien dus enkel de laatste 32 kanalen).
    - Enige probleem zou kunnen zijn dat hij op zijn DMX-tafel reeds boven kanaal 480 aan het werken is, maar dan zou het toch echt ei-vol moeten zitten hé... Of zien jullie nog andere problemen?


    Dank,

    Wouter
    Wouter Verlinden
    Creative Sound & Light Development
  • axs
    Moderator
    • Jun 2002
    • 2687

    #2
    Hoi Wouter,

    dat is op de meeste festivals echt geen probleem, heb zelf ook met bandjes getourd met eigen bijkomende 'fixtures' en specials.
    Idem op festivals waar ik als operator stond en waar sommige bands hetzelfde principe toepasten.
    Het is zelfs gebruikelijk bij verschillende bands, en je bent dus zeker geen uitzondering.

    Gewoon even afspreken met de tech ter plaatse en je zal zien dat niemand er een probleem van maakt.
    If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

    Comment

    • moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5950

      #3
      Psies, netjes opnmen in je rider dat je het zo gaat uitvoeren.

      Wat je kan doen ( wel zo netjes voo de festival decor/lichtontwerpers) is aangven hoe hog/breed/lang/zwaar/huge! je specials zijn.
      Is ook wel fijne info om te weten.

      Leuk voorbeeld: had een festivalsetgridje gemakt met aantal drop-arms, aan de drop arms wat atomics/headjes.

      Komt er een bandje aan met cones van 6m hoog2m doorsnee, dat was dus leuk geweest om mee te nemen in het ontwerpje...
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

      Comment

      • stakke
        • Jan 2005
        • 66

        #4
        Communiceer vooral duidelijk. dwz, zet op papier wat je verwacht.
        bv een 16A stekker op het podium (en niet 100m er vandaan!) ook afgezekerd op 16A.

        Een DMX-merger zou ik echter weglaten en een aparte DMX lijn vragen die ook uitkomt bij die 16A stekker op het podium. Als er iets is, kunnen ze moeilijk met een beschuldigende vinger wijzen naar jou tafel en dimmers.

        Ook hoeveel ruimte je nodig hebt aan de FOH om je tafel te leggen.

        Zorg ervoor dat je zelf voldoende kabels bij hebt. Voor iedereen is het vervelend dat er vanalles door elkaar zit. Dikwijls zijn er al meerdere firma's bezig op de site. Of je kiest er voor geen kabels mee te brengen en geef je je lijst met benodigdheden vooraf door.

        Het draai er om dat bij een goede communicatie kostbare tijd besteed kan worden aan de nodige werken. En niet naar een kabel of verloopje zoeken.
        Dit kan wanneer ieders duidelijk weet wat er moet gebeuren.

        (Niets is zo vervelend een gasttech te hebben die je de setup van de tafel moet uitleggen, en soms ook de tafel zelf, maar dat hij niet opdaagt omdat die nog iets zoekt (en zo gestrest geraakt).

        Graag na je show direct de loadout doen op podium, FOH hoeft meestal niet direct.

        Comment

        Working...