Ideale lichtsturing ?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ nn
    • Jun 2006
    • 489

    Ideale lichtsturing ?

    Ik ben vanplan om een lichtsturing-systeem te gaan kopen (in stukken omdat ik niet in 1 keer het hele bedrag bij elkaar ga sprokkelen) en ik had dit in gedachten:

    DMX 400 --> 2 keer 4 PAR's aansturen op T-bar met ingebouwde dimmer (DMX aldus)

    CMX 24 --> Om latere uitbereidingen en/of gehuurde stukken aan te sturen zoals: strobo's, rookmachiene, switchpack's met enkele effecten (blacklight, discobol, ...), enz enz

    Showtec DMX merge --> om de DMX 400 en CMX 24 op 1 lijn te zetten met de DMX 400 op A-kanaal (prioriteit om PAR's te sturen) en CMX 24 op B-kanaal om rest van de kanalen aan te vullen

    PC interface --> had Daslight of Sunlight op het oog (interface toch aanstuurbaar door beide)
    en dan de interfface met een DMX IN waarop ik de uitgang van de merge kan koppelen.

    mijn idee erachter is dus:
    DMX 400 stuurt PAR's aan
    CMX 24 stuurt "kleine" effecten
    PC stuurt scanners, ... en eventueel shows (dit kan door LPT, HPT, DMX IN van het programma toe te wijzen per kanaal zodat de effecten van de tafel ook via PC kunnen worden aangestuurd in een show. Maar omdat strobo's en dergelijken makkelijker aan te sturen zijn via echte schuiven staat de CMX 24 ervoor)


    Ik weet ook dat kwalitatief gezien dit niet DE set is, maar gezien mijn budget (ben student met veeeeeeel te dure hobby ) lijkt me dit zeer interesant omdat je voor een kleine 1500€ een uitgebreide sturing hebt met vele mogelijkheden...


    Wat denken jullie van zo'n set ? of wat zouden jullie gebruiken ? (gezien mogenlijkheden en budget)
    ... the sound of silence...
  • DJ_matthias
    • Jun 2005
    • 620

    #2
    kan je net zo goed in een keer die CMX24 aankopen... heb je ineens alles bijdehand...
    als je eerst de DMX400 gaat kopen en na een tijd de CMX24, dan ga je hoogstwaarschijnlijk die DMX400 niet meer gebruiken omdat je parren evengoed op de CMX24 kunnen hangen.
    dus bespaar je de kost van de DMX400 en die merger, en koop in 1 keer de grotere tafel waar je alles aan kan hangen.
    is misschien een grote eenmalige kost, maar als je later verder in de toekomst kijkt zouden die DMX400 en die merger weggegooid geld kunnen zijn!
    we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
    Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

    Comment

    • dj full effect
      • May 2006
      • 35

      #3
      hoe wil jij die dmx op je pc krijgen?? dat kost toch ook bakken met geld??

      ben ik wel benieuwt naar..
      full effect, just party!

      Comment

      • Controller
        • Apr 2002
        • 745

        #4
        Originally posted by dj full effect
        hoe wil jij die dmx op je pc krijgen?? dat kost toch ook bakken met geld??

        ben ik wel benieuwt naar..
        Dat valt mee er zijn al usb naar dmx dongle voor onder de 100 euro, de software bv freestyler is open source. voila dmx pc sturing.

        Comment

        • renebiemans
          • May 2006
          • 156

          #5
          Klopt, ik heb nu ook een lpt dongle zelf gemaakt voor onder de 15 euro

          Comment

          • driesmees
            • Apr 2003
            • 1076

            #6
            Een entec DMX dongle kost zelfs maar rond de 50€, en een velleman ook zoiets. Het voordeel is dat er al redelijk wat dmx software voor bestaan...
            [CENTER] [/CENTER]

            Comment

            • stekelvarke
              • Dec 2004
              • 1062

              #7
              Originally posted by dj full effect
              hoe wil jij die dmx op je pc krijgen??
              Tsja entec dongle met MagicQ software, wil je echter een interface van chamsys zelf ben je heel wat duurder uit. Maar bv daslight kost ook maar iets van een 500 euro.

              Ik zou die DMX400 ook laten vallen en ineens een CMX 24 of een 24/48 kanaals tafeltje van een OEM fabriekant nemen.
              exit night into LIGHT

              Comment

              • DJ nn
                • Jun 2006
                • 489

                #8
                over die DMX400 ... jullie raden aan om ineens een grotere tafel te kopen, maar kun je dan 2 programmas tegelijk laten spelen ? bvb: chaser voor PAR's en een programma voor iets anders ? (zitten er ook al voorgeprogrammeerde dingetjes in voor bvb de PAR's ?)

                en welke tafel zouden jullie dan aanraden ? ik dacht de CMX24, of hebben jullie betere alternatieven ? (bedoeld voor PAR's dan en kleine effecten zoals strobo's, switchpacks, ...)
                ik wil er tot 300 à 400 € aan spenderen (omdat de DMX400 en de merger er al afvallen)


                groetjes DJ nn

                PS: bedankt voor jullie mening

                EDIT: de PCsturing mag ietsje meer kosten omdat de (toekomstige) scanners dan een mooiere toepassing kunnen krijgen door verschillende shows op voorhand te programeren ...
                Last edited by axs; 19-06-06, 12:55. Reason: Niet ondersteunde toepassing weggehaald
                ... the sound of silence...

                Comment

                • LJ TDD
                  • Oct 2005
                  • 31

                  #9
                  met de meeste lichttcomputers kun je makkelijk twee dingen te gelijk doen maar ik weet niet zeker of dat ook voor deze gelt
                  ... koekje derbij

                  Comment

                  • jurjen_barel
                    • Jun 2003
                    • 3150

                    #10
                    En ben ik de enige die niet weet wat DMX400 en CMX24 zijn?
                    Last edited by axs; 19-06-06, 12:56.

                    Comment

                    • DJ nn
                      • Jun 2006
                      • 489

                      #11
                      DMX 400 en CMX 24 zijn controllers van JB systems (of JB lightning) als je ff rondgoogelt kom je er meer over te weten

                      Groetjes DJ nn
                      Last edited by axs; 19-06-06, 12:56. Reason: Niet ondersteunde toepassing
                      ... the sound of silence...

                      Comment

                      • stekelvarke
                        • Dec 2004
                        • 1062

                        #12
                        neen, JB systems (jb lighting maakt hele andere dingen) maar deze tafels vind je ook onder het merk showtec/botex/en noem maar op. Ik raad je zeker aan om ook eens naar de MagicQ software te kijken. Oh ja ik hoorde ergens dat daslight een nieuwe vertie zou uitbrengen die beter was voor het live werk? Weet er toevallig iemand meer over?
                        exit night into LIGHT

                        Comment

                        • DJ nn
                          • Jun 2006
                          • 489

                          #13
                          ik vind de MagicQ niet echt de makkelijkste software die er is (toch zeker in vergelijking met LJ daslight sunlight) en daarbij is het ook drive-in bedoeld, dus niet echt voor optredens enzo waarvoor de MagicQ voor gemaakt is ...
                          maar toch bedankt voor de tip.

                          en daslight heeft idd een nieuwere versie ... je kan hem ook gratis downloaden op hun site hé maar bij mij werkt ie niet op 2 schermen (1 scherm 3D visualizer en 1 scherm de schuiven) want de visualizer hapert op mn 2de en de schuiven kan ik niet verschuiven op mn 2de scherm (dus eigenlijk: de niet-schuiven) (dit ligt warschijnlijk aan mijn videokaart van laptop waarop ik 2de scherm aansluit)

                          grtzz DJ nn
                          ... the sound of silence...

                          Comment

                          • MEEO Licht en Geluid
                            • Nov 2005
                            • 950

                            #14
                            Originally posted by DJ nn
                            ik vind de MagicQ niet echt de makkelijkste software die er is (toch zeker in vergelijking met LJ daslight sunlight) en daarbij is het ook drive-in bedoeld, dus niet echt voor optredens enzo waarvoor de MagicQ voor gemaakt is ...
                            maar toch bedankt voor de tip.

                            en daslight heeft idd een nieuwere versie ... je kan hem ook gratis downloaden op hun site hé maar bij mij werkt ie niet op 2 schermen (1 scherm 3D visualizer en 1 scherm de schuiven) want de visualizer hapert op mn 2de en de schuiven kan ik niet verschuiven op mn 2de scherm (dus eigenlijk: de niet-schuiven) (dit ligt warschijnlijk aan mijn videokaart van laptop waarop ik 2de scherm aansluit)

                            grtzz DJ nn
                            Bij mij werkt alles wel Maar als ik een schuif beweeg, gebeurd er niets op de 3D view Ligt het aan de patch of sow? Bij pan en tilt beweegd de head ook niet Beetje raar allemaal. En hoe haal je hem uit DEMO MODE?

                            Daslight is dr niet egt op vooruitgegaan merk ik
                            MEEO Audio Licht Rigging,
                            Mark van der Werff
                            Groningen

                            Comment

                            • moderator
                              Moderator
                              • Apr 2001
                              • 5950

                              #15
                              Beste mensen,

                              Wij zijn een professioneel licht en geluid forum.
                              Dat wil ondermeer zeggen dat wij geen medewerking verlenen aan het onrechtmatig gebruiken en het hiervoor geschikt maken van producten.

                              Denk hier nog eens goed over na alvorens een reactie te plaatsen op het forum en dan in het bijzonder over het gebruik van dongles anders dan door de makers bedoeld.
                              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                              Comment

                              Working...