Laser schakelen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • avloon
    • May 2005
    • 14

    Laser schakelen

    Misschien beetje domme vraag, maar ik heb een Spooky laser besteld. Nou heb ik geen DMX-controller, maar nou vraag ik me af hoe slecht het is voor het apparaat om hem gewoon met een 220V schakelaar aan/uit te zetten.

    Kun je bijvoorbeeld best tijdens een nummer de laser een aantal keer aan/uitzetten, of kan het loopwerk daar slecht tegen?

    Graag reactie van mensen die echt technisch weten hoe dit zit.

    Groetjes, Arjan
  • avloon
    • May 2005
    • 14

    #2
    Het antwoord is dichterbij dan je denkt.....

    [FONT=TimesNewRoman,Bold][LEFT] Ehhh, na wat speuren op internet kwam ik de handleiding tegen van de Spooky, met daarin.....

    Question: My Spooky Blue Laserprojector does not always start right away.[/LEFT]
    [/FONT][FONT=TimesNewRoman,Italic][LEFT]
    Answer: The external PSU starts the Spooky Blue in a special, so called, AUTO-On procedure. Due to
    voltage fluctuations of your network, or strong inductive devices (e.g. motors, dimmer-packs or flasher), the
    PSU might detect the error case. Disconnect the power plug from the PSU, wait for at least 30 seconds and
    plug it in again. The Spooky should start working now. If you do not wait for 30 seconds, the Spooky won’t
    start (internal protection circuit). You now need to wait for 2 minutes until you can plug the 90-230VAC
    connector in again.[/LEFT]
    [/FONT]

    Comment

    • laserguy
      • Jun 2003
      • 2755

      #3
      En wat ga je met die Spooky doen? Continu zijn eigen figuren laten afspelen van de demo-mode? Niet echt professioneel dus. Voor de rest mag je gerust de voeding uit- en aanschakelen maar niet te kort na elkaar (het duurt een paar seconden eer de Spooky start na het inschakelen van de voeding en na het afzetten gaat hij nog ongeveer een seconde verder).
      Had je niet beter iets anders besteld of toch maar doorgespaard om gelijk een DMX-controller erbij te nemen?
      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

      Comment

      • avloon
        • May 2005
        • 14

        #4
        Hai Laserguy,

        Volgens mij heb je gelijk en ga ik direct maar voor een klein DMX-tafeltje. Probleem is dat de apparatuur in een vaste opstelling wordt bediend door leken (iedere keer weer anderen, zijn gasten van de herberg namelijk).

        Daarom ben ik altijd wat huiverig voor ingewikkelde sturingen, maar een simpele sturing met alleen wat schuiven is natuurlijk wel te doen en veel beter dan met de 220V stekker gaan schakelen.

        Groetjes en bedankt voor je reactie,
        Arjan

        Comment

        • DJ_matthias
          • Jun 2005
          • 620

          #5
          Originally posted by avloon
          Hai Laserguy,

          Volgens mij heb je gelijk en ga ik direct maar voor een klein DMX-tafeltje.

          Daarom ben ik altijd wat huiverig voor ingewikkelde sturingen, maar een simpele sturing met alleen wat schuiven is natuurlijk wel te doen en veel beter dan met de 220V stekker gaan schakelen.
          waarom zou je een ingewikkelde sturing nodig hebben voor een spooky blue? Deze gebruikt (bij mijn weten tog) maar 2 DMX kanalen?
          een gewone "scanmaster" van om het even welk merk kan dit wel aan...
          misschien??? werkt het zelfs met dat lasersturinkje van JB (als ie DMX uitstuurt tog...)

          kost véél minder... vraag eens bij de winkel waar je gaat kopen of je het mag proberen of het werkt?!

          greetzzzz
          we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
          Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

          Comment

          • avloon
            • May 2005
            • 14

            #6
            Veiligheid laser (afstand tot apparaat)

            Haha, dat is inderdaad nog eens een eenvoudig controllertje. Ziet er inderdaad prima uit voor het doel.

            Kan iemand me ook vertellen hoe het zit met de veiligheid/risico's? Kan namelijk niet voorkomen dat iemand een keer binnen 2 meter even in het apparaat kijkt. Is dat super link, of moet je echt wel een tijdje in de straal kijken voordat er schade kan ontstaan?

            Probleem is dat ik de laser een meter achter de dj moet hangen. De dj (steeds iemand anders, dus heb ik niet zelf onder controle) kan natuurlijk een keer omkijken in het apparaat....
            Ik wil wel een waarschuwing onder het apparaat hangen, maar wil even weten wat de mate is van risico... als het onaanvaardbaar is dan moet ik het hele verhaal afblazen, maar dat zou natuurlijk erg jammer zijn.

            Groetjes, Arjan
            PS: toppie zo'n actief forum!

            Comment

            • Controller
              • Apr 2002
              • 745

              #7
              Originally posted by avloon
              Haha, dat is inderdaad nog eens een eenvoudig controllertje. Ziet er inderdaad prima uit voor het doel.

              Kan iemand me ook vertellen hoe het zit met de veiligheid/risico's? Kan namelijk niet voorkomen dat iemand een keer binnen 2 meter even in het apparaat kijkt. Is dat super link, of moet je echt wel een tijdje in de straal kijken voordat er schade kan ontstaan?

              Probleem is dat ik de laser een meter achter de dj moet hangen. De dj (steeds iemand anders, dus heb ik niet zelf onder controle) kan natuurlijk een keer omkijken in het apparaat....
              Ik wil wel een waarschuwing onder het apparaat hangen, maar wil even weten wat de mate is van risico... als het onaanvaardbaar is dan moet ik het hele verhaal afblazen, maar dat zou natuurlijk erg jammer zijn.

              Groetjes, Arjan
              PS: toppie zo'n actief forum!

              Laserveiligheid gaat boven alles.
              een 1mW straal kan gevaarlijk zijn als die al stilstaat en goed gefocust is.

              In zo'n spooky worden de punten gezet met 8000pps.

              Kijk als jij in een 150mW (ik weet niet welk type je hebt) spooky gaat kijken en dan kijken naar het oog van de laser dat is natuurlijk not done.

              Ikzelf zou minimaal 5 meter afstand tussen de laserkop en het publiek doen.

              Verder koop een kleine dmx sturing, showtec ding ofzo, dan kan je tenminste die spooky gebruiken, anders is het wel een dure demo mode.

              Zelf ben ik nu bezig mijn nieuwe laser af te bouwen, (250mW 532nm, 30kpps, ILDA) met Phoenix)
              Last edited by Controller; 26-03-06, 17:36.

              Comment

              • driesmees
                • Apr 2003
                • 1076

                #8
                Die controller van JB gaat niet werken, deze is enkel voor de Stealth laser en de Twinscan laser van JB Systems. Hij stuurt naar mijn weten geen DMX uit maar een ander protocolletje...
                [CENTER] [/CENTER]

                Comment

                • laserguy
                  • Jun 2003
                  • 2755

                  #9
                  Klopt! Dit LC-1 sturinkje is ENKEL voor de Twinscan en Stealth en stuurt niets uit wat ook maar met DMX te maken heeft.
                  Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                  Comment

                  • Mark-LED
                    • May 2004
                    • 822

                    #10
                    Dus heel simpel, koop jezelf een Scanmaster 1 oid, 30 banken tot je beschikking, 8 scene's per bank, en in totaal 6 chases. Erg simpel in gebruik en eenmaal geprogrammeerd, hoef je er nooit weer wat aan te doen. Kost je hooguit 150,- extra. Kijk anders naar een budget kopie van de Scanmaster, zullen er ook wel zijn.

                    Comment

                    • DJ_matthias
                      • Jun 2005
                      • 620

                      #11
                      Originally posted by driesmees
                      Die controller van JB gaat niet werken, deze is enkel voor de Stealth laser en de Twinscan laser van JB Systems. Hij stuurt naar mijn weten geen DMX uit maar een ander protocolletje...
                      Originally posted by laserguy
                      Klopt! Dit LC-1 sturinkje is ENKEL voor de Twinscan en Stealth en stuurt niets uit wat ook maar met DMX te maken heeft.
                      ok weten we ook weer dan
                      had er dan ook in vetonderlijnd misschien voorgezet... was niet zeker maar nu wel
                      we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
                      Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

                      Comment

                      • avloon
                        • May 2005
                        • 14

                        #12
                        Originally posted by LJ Dwain
                        Laserveiligheid gaat boven alles.
                        een 1mW straal kan gevaarlijk zijn als die al stilstaat en goed gefocust is.

                        In zo'n spooky worden de punten gezet met 8000pps.

                        Kijk als jij in een 150mW (ik weet niet welk type je hebt) spooky gaat kijken en dan kijken naar het oog van de laser dat is natuurlijk not done.
                        Beste Dwain,

                        Veiligheid inderdaad boven alles, maar in handleidingen worden soms hele veilige marges aangehouden. En dan heb ik niets aan de laser, want dan past het niet (zaal van 100m2 met laag plafond).

                        Het betreft overigens de 20mW variant... vandaar dat ik dacht dat die 4 meter beetje overtrokken is. Uiteraard is het dan nog niet de bedoeling om echt in de laser te gaan zitten staren, maar met die 20mW geeft dat toch niet direct schade als iemand even omkijkt en naar de laser kijkt?

                        Hoor graag nog even van je!

                        Comment

                        Working...