Dimmerracks

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • StevenGeerts
    • Nov 2005
    • 101

    Dimmerracks

    Hoi,

    voor de opstart van m'n nieuwe zaak ben ik tot de conclusie gekomen dat een compleet gemonteerd dimmerrack eigenlijk interessanter is dan de losse componenten te bestellen en zelf aan het knutselen te gaan.

    De specs die ik voor ogen heb zijn [LIST][*]24 channels van 16A[/LIST]Nu zijn er een aantal van die dingen op de markt. MA heeft er eentje, de ART2000T van Avolites komt in aanmerking en ook Quadrant heeft deze. De fabrikanten laten je toe zelf de configuratie samen te stellen. De dimmers, zekeringen (met aardlek), stroomverdeling en stroom/spanningsuitlezing en hotpatch panel zijn meestal standaard. Ik wou graag weten of iemand echter ervaring heeft met de connectoren.
    Ik zelf had gedacht aan :
    [LIST][*]INPUT CEE125[*]OUTPUT CEE125 (om door te lussen)[*]OUTPUT 3 x Shucko (1 per faze)[*]OUTPUT 6 x Harting16 (waarop ik ook vaste spanning kan patchen)[/LIST]De specs om van de stroomverdeler naar de dimmers te gaan is onbelangrijk aangezien deze af fabriek worden aangesloten.
    Maar wat met powerconn ? Is dit echt belangrijk om te hebben ? En bied mijn configuratie voldoende flexibiliteit ?
  • StevenGeerts
    • Nov 2005
    • 101

    #2
    En wat ik nog vergeten was....die dingen zijn loodzwaar. Sommige tot 185Kg. Heeft iemand dit al als een nadeel ervaren ?

    Comment

    • ralph
      Banned
      • Aug 2000
      • 2649

      #3
      Ten aanzien van powercon: Gebruik jij powercon's in je licht? Ik zie het maar erg wienig, als ik al powercon's voorbij zie komen dan zijn het de blauwe powercon's op van die dimmerbarren, en laat jij nou juist een mooi dimmercity met multi's aan het bedenken bent.

      Als een apparaat al powercon in heeft, dan zit aan de andere kant 99% zeker een shucko, wqt dus wel handig is om te hebben zijn break-out blocken naar schuko, dus multi naar schucko.
      En/of op je sixbars extra aansluitingen die je naar believen kunt patchen als dimerkanaal of vaste spanning.

      De avolites dimmers zijn bij mji minder bekend dan de MA dimmers, met de MA dimmers kan ik inmiddels lezen en schrijven, dat terwijl ik niet technisch ben aangelegd
      Wil hiermee dus zeggen: displays geven heldere info, iedereen met beetje gezonde belangstelling voor de materie gaat hiermee prima uit de voeten kunnen.

      Het gewicht:
      is nu eenmaal niet anders, maar aan de andree kant: neem daan dat jouw meatracks ook zat wegen als ze vol zijn, ook niet iets om ff op te pakken.
      Kortom: is geen nadeel, gewoon een bijkomstigheid.
      Ik werk liever met een compleet rack 24 kanalen dan allemaal losse 6 kanaals packs. Dan sta je je eerst suf te verdelen met krachtstroombekabeling voordat je je dimmercity operationeel hebt.

      je fexibilitet haal je met name uit je patch mogelijkheden. Is nu een fikse investering, maar o-zo gemakkelijk op klus.

      Comment

      • martijns
        • Feb 2005
        • 120

        #4
        [quote=ralph]Ten aanzien van powercon: Gebruik jij powercon's in je licht? Ik zie het maar erg wienig, als ik al powercon's voorbij zie komen dan zijn het de blauwe powercon's op van die dimmerbarren, en laat jij nou juist een mooi dimmercity met multi's aan het bedenken bent.
        [quote]


        ik denk dat jij PowerLOCK bedoeld (single fase) die zie je idd ook op de racken van AVO.

        Comment

        • Jasper-Lichtbron
          • Jun 2001
          • 2155

          #5
          Ik zou echt niet uitgaan van standaard 125A. Neem dan 63A en huur een extra paddestoel bij wanneer nodig, of koop een stroomverdeler die daarmee overweg kan. De keren dat ik gebruik kan maken van een 125A zijn op 1 hand te tellen, alleen interessant als je echt veel op grotere festivals e.d. komt. Daarbij heb je echt geen 125A nodig voor 24 kanalen: 24x 2kW is nog steeds maar 48kW.

          24ch Dimmerracks waar ik vaak mee werk hebben 2x 32CEE als input, dus wanneer het nodig is kun je ook maar 12ch. gebruiken en de andere aansluiting gewoonweg weglaten. Splitten doe ik dan met aparte paddenstoel, maar meestal gebruik je zo'n aansluiting gewoon volledig dus heeft splitten weinig zin.

          Comment

          • StevenGeerts
            • Nov 2005
            • 101

            #6
            Aangezien het om 16A channels maal 24 komt men uit op 384A dit kan je onmogelijk door een CEE63 sturen. Daar heb je echt wel CEE125 voor nodig.

            Dan is het volgens mij nog altijd beter om de rack uit te rusten met CEE125. Als men de dimmers slechts in beperkte mate gaat gebruiken en dus die hoge stromen niet nodig zijn, kan er altijd een verloopje voor gezet worden. Dit is technisch volledig in orde met de veiligheidsnormen (in tegenstelling tot een verloop van 125A naar 63A zonder afzekering op 63A die meestal toch niet in een verloopstuk of kabel zit!).

            Dan kan je toch met een 32A of een 63A kabel stroom gaan toevoeren naar een CEE125. De verdeler is dan intern volledig bekabeld op 125A en kan probleemloos doogelust worden naar een volgend rack.

            Comment

            • Jasper-Lichtbron
              • Jun 2001
              • 2155

              #7
              Prima, dan hoor ik over een jaar graag van je hoe vaak je geen verloopje nodig had.

              Comment

              • Upgrading your system
                • May 2003
                • 1684

                #8
                Ik denk idd ook dat je beter van 63 amp uit kan gaan, desnoods 2x een C-form 63 amp aansluiting. vervolgens zorg je voor een verloopkast 125 amp in naar 2x 63 uit dan is het probleem opgelost.
                wanneer je vervolgens alle dimkringen wil gebruiken over slechts 1 63 amp aansluiting kan je gebruik maken van een 1x 63 in en 2x uit verdeler

                je zazl het waarschijnlijk vaker meemaken dat je 2 63 amp aansluitingen hebt dan 1 125 amp.

                alleen theaters van behoorlijk formaat en grote festivals hebben deze.
                Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

                Comment

                • StevenGeerts
                  • Nov 2005
                  • 101

                  #9
                  Wel UYS, in een 2 x 63A aansluiting kan ik inkomen. Het gaat tenslotte om 2 dimmers van 12 kanalen. Dit houd echter wel in dat de spannings en stroom uitlezer verdubbeld moet worden want ik wil deze per individuele faze steeds in de gaten kunnen houden. Eigenlijk komt het er op neer dat er 2 aparte stroomverdelers moeten ingebouwd worden. I'll give it a thought !

                  Comment

                  • marciano
                    • Feb 2006
                    • 164

                    #10
                    en mischien andi dimmers van strand lighting die kan je bij barndoor in een dimmerrack bouwen en zijn niet eens zo zwaar. En je kan je dimmerrack helemaal zelf samenstellen

                    Comment

                    • R. den Ridder
                      • Sep 2000
                      • 1500

                      #11
                      waarom wil je perse de spanning en stroom uit kunnen lezen? het is een erg mooie fancy unit hoor..maar gezien de prijzen en het daadwerkelijke gebruik zou ik het niet doen.

                      Als je daarentegen wat geld stuk te smijten hebt, kijk eens naar de ADB Touringracks, mogelijk intressant om dan ook je lampen van ADB te betrekken. persoonlijk vind ik het geweldige dimmers die je nooit in de steek laten, en beschikken over een interface waar iedereen mee overweg kan.

                      Comment

                      • Rock On
                        • Jan 2004
                        • 250

                        #12
                        @ steven, volgens mij maak je ook nog een inschattingsfout met 16A per dimmerkring. De standaard dimmers zijn 10A per kring. En dan is helaas een 32A aansluiting net te weinig, je komt uit op 40A. Helaas zijn er TE VEEL verhuurders die een 24 kanaals rack op een 63A aansluiting bouwen en dan met een D of K karakteristiek hoofdzekeringautomaat werken. "Want als ik een B of C gebruik vliegt 'ie eruit". DUH!!!!!
                        Er zijn maar 2 configuraties met dimmers die qua aansluiting redelijk uitkomen: 36 x 2kW op een 125A of 48 x 2kW op een powerlock, afgezekerd op 160A.
                        Als je een 12 kanaals rack wilt zul je hem met een 63A aansluiting moeten uitvoeren en dan een 40A hoofdautomaat erbij.
                        Bovenstaande geldt natuurlijk als je alles volgens NEN1010 wilt aansluiten en geen ruzie wilt krijgen met stroomleveranciers. Ik adviseer je van harte om het WEL als zodanig uit te voeren.

                        Succes met de opstart. Foto's worden natuurlijk wel verwacht (blijft een FOTO-forum.....)
                        "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

                        Comment

                        • keenoncoolstuff
                          • May 2003
                          • 695

                          #13
                          Originally posted by Rock On
                          @ steven, volgens mij maak je ook nog een inschattingsfout met 16A per dimmerkring. De standaard dimmers zijn 10A per kring. En dan is helaas een 32A aansluiting net te weinig, je komt uit op 40A.
                          MA heeft echter ook 12x3,7kW-dimmers (dus 12x16A). En dan kom je er met een 63A-aansluiting niet. Om het rack volledig te kunnen gebruiken kom je er niet onderuit hem van een 125A CEE te voorzien.
                          Meestal zal het rack echter niet zo zwaar belast worden en daarom lijkt het mij verstandig in die gevallen tóch met een verloopje 125>63A te werken. Een oplossing om 2 63A-aansluitingen op het rack te monteren lijkt me helemaal niet handig, omdat je in het ergste geval een 63A aansluiting misschien maar voor een kwart belast.
                          All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                          If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

                          Comment

                          • Outline
                            • Feb 2006
                            • 1434

                            #14
                            Even rekenen... 3,7KW delen door 230V is iets over de 16A. Als je tenminste 230V hebt. Meestal zakt het onder belasting toch aardig in en mag je blij zijn als je net boven de 220V blijft. Scheelt toch weer zo'n 160W.

                            En als je 12 kanalen van 16A hebt, heb je per fase 4 kanalen van 16A=64A. En waarom mag je dat niet aan een 63A hangen? Zeker volgens je eigen redenering! Komt bij dat je over die 63A groep toch nooit meer dan 63A kunt trekken en je gaat me niet vertellen dat je die 0.25A per kanaal mist!

                            En nog iets: als jij een goede huisinstallatie, kast of paddestoel hebt, zit er altijd op z'n hoogst een C-automaat in. Dan kun je wel een tragere automaat achter zetten maar dan klapt de snelste automaat er toch als eerste uit! Dus dan zou dat hele verhaal niet op moeten gaan. Net zoals 4 kanalen van 10A op een 32A CEE. Die CEE MOET afgezekerd zijn op 32A en niet hoger! Degene die daar een zwaardere automaat/stop voor zet, moeten ze gelijk electrocuteren!

                            @Steven: Waarom 16A per kanaal en niet het meer standaard 10A? Ik kom er altijd mee uit en als je toevallig wat meer vermogen nodig hebt, kun je ook 2 kanalen van 10A via je tafel aansturen. Zoveel meer werk is het niet! Zou zelf niet anders willen.

                            LSC maakt een leuk rackje met 2x 63A of 1x 125A (welke optie je wilt) en heeft dan 24x 13A met patch enz. Het is de E-24 Touring. Zie link: http://www.lsclighting.co.uk/e24.html
                            Last edited by Outline; 19-02-06, 23:38.

                            Comment

                            • Kevin_DM
                              • May 2003
                              • 577

                              #15
                              Originally posted by Outline
                              !

                              @Steven: Waarom 16A per kanaal en niet het meer standaard 10A? Ik kom er altijd mee uit en als je toevallig wat meer vermogen nodig hebt, kun je ook 2 kanalen van 10A via je tafel aansturen. Zoveel meer werk is het niet! Zou zelf niet anders willen.
                              Lijkt me zo gek nog niet, heb ook een paar 12-channel dimmers van 10A per lijn, en vind het (zeker op grote producties) regelmatig toch handig dat ik die 48 * 20A avolites bij me heb. Volledige 8-lite blinder op 1 channel, en zeker bij gebruik van veel conventioneel (PAR's etc).
                              Qua stroomvoorziening zeker wat hoger dan te laag bekabelen, gewoon een klein kabelkistje mee met alle overgangen en patchkabels etc, en je hebt alles altijd bij hand, en kan je dimmers volledig belasten. Ik heb bij m'n avolites dimmer een standaard setje bestaande uit camlock->125, 125->63, een aantal break-outs harting 16-polige en alle patchkabeltjes.
                              Last edited by Kevin_DM; 20-02-06, 00:09.
                              --- watt ever you want ---

                              Comment

                              Working...