MSD/ HSD/ CSD250 bulbs

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kevin_DM
    • May 2003
    • 577

    MSD/ HSD/ CSD250 bulbs

    Ik ben bezig met vervanging van de moving head bulbs (250 watters dus) en heb wat technische info en prijzen opgehaald (betreft hier toch een 40-tal lampen in een keer).
    Ik had hierbij al de lichtopbrengst en de kleurtemperatuur vergeleken, en kwam hierdoor uit op GE lighting CSD250/2 (18 000 lumen en 8500 K) en de philips MSD250/2 (eveneens 18 000 lumen en 8500 K).
    Maar, de GE's kosten me wel 20% minder dan de philips, en evenveel dan de osrams (met 1000 lumen minder en een kleurtemperatuur van 500 tot 2500 K minder (osram HSD250/80 en HSD250/60).

    Nu m'n vraag, wie heeft dr ervaring met philips en GE bulbs, en zijn de philips hun 20% meerprijs waard ? En zijn dr toevallig nog andere belangrijke factoren te vergelijken, buiten kleurtemperatuur en opbrengst (levensduur is volgens fabrikant van alle lampen identiek, nl 2000 hr, maar kloppen al deze waardes wel, of zijn dr in de praktijk toch verschillen ?) Iemand ervaringen ?

    Ter info, ze worden gebruikt in movitecs (SL250 en WL250), high ends (technobeam iris) en robes (spot250 AT).

    Alvast bedankt voor reacties...
    --- watt ever you want ---
  • kokkie
    • Nov 2003
    • 1166

    #2
    Tja, als het om 40 lampen gaat, koop er van allebei 1 en steek ze er eens in. Volgens mij zijn CSD lampen iets groener van kleur dan MSD lampen en ziet het licht er een beetje 'vies' uit als hij naast een MSD lamp hangt, maar ik ben er niet zeker van, ken niet alle gasmengsels uit mijn hoofd.

    Met een Philips lamp zit je altijd goed volgens mij, bewezen kwaliteit, maar het aantal opgegeven branduren is altijd opgegeven voor een stilstaande lamp, goede omstandigheden/positie en met een bepaald aantal keren opstarten. Zoals je misschien zal begrijpen is een movinghead dus niet ideaal om alle branduren te halen.
    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

    Comment

    • Kevin_DM
      • May 2003
      • 577

      #3
      OK eentje kopen van elk en testen, dan heb ik wel een idee van de opbrengst en de lichtoutput, maar niet echt van de levensduur en betrouwbaarheid.
      Maar ik denk dan toch dat ik me bij philips ga houden (die zitten dr nu ook reeds voor 90% in, alleen de vorige serie (met een iets lagere output)).
      --- watt ever you want ---

      Comment

      • Watt Xtra
        • Oct 2004
        • 1119

        #4
        ik heb de phillips lampen in mijn scanners zitten en ben hier erg tevreden over, kleuren blijven constant en de levensduur is echt lang, heb ze immiddels een jaar of 4 en zijn de 1900 uur al ruim overschreden. Alleen het prijsverschil van 20% vind ik aan de hoge kant, dat heb ik hier niet in mijn prijslijst. Maar een vergelijking is idd wel te doen lijkt mij.
        JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

        Comment

        • Jasper-Lichtbron
          • Jun 2001
          • 2155

          #5
          Originally posted by Tfproductions
          ik heb de phillips lampen in mijn scanners zitten en ben hier erg tevreden over, kleuren blijven constant en de levensduur is echt lang, heb ze immiddels een jaar of 4 en zijn de 1900 uur al ruim overschreden. Alleen het prijsverschil van 20% vind ik aan de hoge kant, dat heb ik hier niet in mijn prijslijst. Maar een vergelijking is idd wel te doen lijkt mij.
          Je lampen draaien al langer dan 1900 uur mee en er is nog steeds geen kleurverschil te zien? Dan mag ik hopen dat je onderling verschil bedoelt want na 1900 uur is je lamp toch echt wel een stuk warmer qua kleurtemperatuur dan een nieuwe. Tenzij dat /2 gedoe van Philips echt heel goed werkt, maar de bulbs in onze macs die 1500 hebben staan zijn toch echt wel gelig aan het worden nu.

          Antwoord op de vraag: het is maar wat je belangrijk vind. 20% is een aardig verschil, maar als jij graag zo lang mogelijk een perfecte bundel wilt hebben kan het de moeite waard zijn. Als je de gewoonte hebt warme spots alvast in te laden, vaak te striken en meer van dat soort levensverkortende dingen, kun je waarschijnlijk beter gewone GE's kopen en ze voor dat prijsverschil wat vaker vervangen. Neem de proef op de som en vervang de volgende keer door het andere type. Dan heb je het beste antwoord.

          Comment

          • kokkie
            • Nov 2003
            • 1166

            #6
            Originally posted by Kevin_DM
            OK eentje kopen van elk en testen, dan heb ik wel een idee van de opbrengst en de lichtoutput, maar niet echt van de levensduur en betrouwbaarheid.
            Levensduur blijft erg afhankelijk van de manier van gebruik (veel of weinig lampstrikes, heftige bewegingen en de manier van koelen), maar dat is dus voor beide typen lampen hetzelfde. Ik heb betere ervaringen met Philips dan met Osram bijvoorbeeld, maar dat kan ook geluk of pech zijn, het is verder niet onderbouwd. Kleurverschil wel en dat zou ik echt uitproberen voor ik 40 CSD lampen zou kopen.


            Originally posted by Tfproductions
            ik heb de phillips lampen in mijn scanners zitten en ben hier erg tevreden over, kleuren blijven constant en de levensduur is echt lang, heb ze immiddels een jaar of 4 en zijn de 1900 uur al ruim overschreden. Alleen het prijsverschil van 20% vind ik aan de hoge kant, dat heb ik hier niet in mijn prijslijst. Maar een vergelijking is idd wel te doen lijkt mij.
            Het mooie aan scan's is dat de lamp stil hangt en de spiegel voor de bewegingen zorgt. Dit verhoogt de levensduur. Als je ze altijd samen gebruikt zal je idd geen kleurverschil zien omdat alle lampen hetzelfde aantal branduren hebben, maar de lichtopbrengst zal zeker afnemen. Als je nu 1 nieuwe lamp plaatst, dan zal je echt verbaast zijn over het verschil in lichtopbrengst met de overige oude lampen.
            Last edited by kokkie; 09-01-06, 18:11.
            Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

            Comment

            • Kevin_DM
              • May 2003
              • 577

              #7
              Het zijn dus toch de vertrouwde philips bulbs geworden.
              Kost me 83 € ipv 66 € voor de GE's, maar ik vind toch vooral de hoge lichtopbrengst het belangrijkste.
              --- watt ever you want ---

              Comment

              • Watt Xtra
                • Oct 2004
                • 1119

                #8
                ja ik bedoel inderdaad het verschil onderling, gebruik ze inderdaad bijna altijd samen. Maar ik merk bij andere lampen dat die wel eens kleurverschil hebben. Proficiat met je aankoop, maar toch wel prijzig, je bent alleen eindverbruiker? bij afname van 10 setjes zou je verwachten dat er wel een beetje korting af zou kunnen. Maar licht heb je nu weer!
                JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

                Comment

                • tom2006
                  • Jan 2006
                  • 2

                  #9
                  ba250/2

                  heb 12 m'tecs voor de zomer uitgerust met de Ba250/2 van sylvania .
                  Deze zijn er qua lichtopbrengst al stevig op achteruit gegaan . Heb er ondertussen ook al 2 stuk na +-800 branduren . Ze hangen vast in een discotheek en hebben +-10 brand uren per strike .
                  Nog iemand deze problemen ?
                  Of had ik ze nooit op maandag mogen bestellen .

                  Comment

                  Working...