Midi-timecode uitstuur.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • masterblaster

    Midi-timecode uitstuur.

    Ik heb even een vraag ik wil een show op midi timecode draaien en ik kan al op tijd programmeren (op een hog 3) Ik weet alleen niet hoe krijg ik midi in mijn console.
    Ik heb cd-spelers gezien met midi output heb alleen geen idee hoe ik daarvan de tijdcode in mijn hog gepropt krijg.

    En nog een andere vraag ik wil tijdcode leggen onder een bestand (mp3) wat dat nog niet heeft.

    Met andere woorden eigenlijk kan iemand mij even een principe midi-timecode uitleggen en waarmee je dat kan/hoort uit te sturen.

    Links naar sites waar het beschreven staat is ook goed aangezien ik al lang op zoek ben naar informatie hierover ben ik benieuwd mij er wat 'zinnigs'over kan vertellen.

    Alvast bedankt
  • kokkie
    • Nov 2003
    • 1166

    #2
    Originally posted by masterblaster
    Ik heb cd-spelers gezien met midi output heb alleen geen idee hoe ik daarvan de tijdcode in mijn hog gepropt krijg.
    Gewoon een midi kabel tussen de midi out van de CD speler en de midi in van je tafel.
    Normaal gesproken zou de CD speler dan tijdcode uitsturen op de looptijd van de track. Dus als jij je track start begint de tijdcode op 0:00 te lopen. Je hoeft dus geen bestanden aan te passen.
    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

    Comment

    • showband
      • May 2001
      • 4524

      #3
      allereerst is de term midi tijdcode (MTC) verwarrend. Eigenlijk is het een spp (song positioning pointer) Je krijgt via midi timecodes midicodes voor zaken als 'start', 'stop ' e.d. door plus 'maatnummers'.

      In de code staat niets over tijd. maar wel 'je bent nu bij maat 45'. Midi tijdcode slave apparaten hebben vaak dan ook twee maten nodig om te kunnen 'locken'. Eerst krijgen ze een startcode. Na de eerst volgende code weet het ontvangende apparaat pas hoe lang er tussen 4 tellen zit, en om zeker te zijn locked hij pas als de volgende code op de verwachte tijd komt.
      (verstandig is het dus bij programmeren vier maten leeg voor een liedje te zetten in zowel je afspelende file als je 'luisterende' apparaat) "echte' tijdcodes staan in bijvoorbeeld SMPTE wel weggeschreven. Hoewel dat eigenlijk een opnamecode is uit de filmwereld. Tellend in frames.

      Ik weet niet hoe CD spelers mididata genereren maar in sequence programma's of MTC-synchronisatieapparaatjes is het dus gewoon per 4 tellen een puls. Als je nu sneller of langzamer afspeelt komen deze gewoon dichter achter elkaar uit je afspeler.

      Dit even als aanvullende informatie

      ps : let op hele oude MTC-apparaten voor bandrecorders naar computer hadden nog geen smart-midi. En gaven alleen maar een 'dit is een hele maat' puls. En wisten dus zonder startbit totaal niet waar ze zaten.
      Last edited by showband; 01-01-06, 18:03.
      lekker belangrijk!

      Comment

      • masterblaster

        #4
        ja ik was de term smpte even vergeten, dit bedoelde ik inplaats van midi timecode.
        Want dit is zoals je al zij afkomstig uit de filmwereld maar word bij het programmeren van licht echter wel gebruikt.
        Ik wil dus weten wat voor soorten apparaten dit genereren, waar kan ik dat kopen/huren en hoe zorg ik dat dit gelijk loopt met mijn muziek of video.
        met andere woorden hoe krijg ik die tijdlijn die je tijdens filmopnames ziet onder mijn audiotrack.

        en bedankt trouwens voor de info die ik al gehad heb

        Comment

        • Frank@highend
          • Oct 2005
          • 65

          #5
          Tijdcode op een WholehogIII kan op de volgende manieren:
          via een wholehogIII LTC widget of via een Midi Timecode processor.

          MCS werkt goed tussen twee tafels zodat de ene tafel de andere zal nadoen (go, stop, pause, halt, back en next page comando's)
          hij zal echt niet de Faderactie nadoen.

          Midi notes is op dit moment nog niet geimplenteerd op dit moment maar het is wel mogelijk om Midi strings te zenden via een trigger macro
          Frank Schotman
          High End Systems

          Comment

          • ljmartijnw
            • Apr 2004
            • 133

            #6
            Heeft iemand een idee hoe dit in de Avolites pearl2000 werkt?
            Down Under.

            Comment

            • kokkie
              • Nov 2003
              • 1166

              #7
              Een pearl op zich kan niet met SMPTE werken, wel met midi timecode, dus net als Frank zei, via een midi timecode processor.
              Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

              Comment

              • driesmees
                • Apr 2003
                • 1076

                #8
                Ik zit met hetzelfde probleem als masterblaster.
                Ik wil namelijk ook zelf een SMPTE track maken voor een liedje, zodat mijn lichtshow altijd synchroon is.
                Bestaat er software waarmee ik dit kan?
                [CENTER] [/CENTER]

                Comment

                • lucken
                  • Sep 2002
                  • 342

                  #9
                  De Chamsys Pc software is reeds voorzien om de timecode in te lezen. Echter de noodzakelijke SMPTE/MIDI interface zal pas begin maart beschikbaar zijn.

                  Groeten,

                  Luc

                  Comment

                  • masterblaster

                    #10
                    Originally posted by lucken
                    De Chamsys Pc software is reeds voorzien om de timecode in te lezen. Echter de noodzakelijke SMPTE/MIDI interface zal pas begin maart beschikbaar zijn.

                    Groeten,

                    Luc
                    Jaja blijf maar reclame maken voor je magicq pc hehe,
                    Nee geintje, maar ik ben zeer te spreken over de chamsys software werk als een trein nou nog even een dongle nodig.
                    trouwens vraag als ik dus alles heb op de pc, en wil dus smpte gebruiken moet ik dan allemaal kaarten in mijn computer doen of kan ik dan ook software matig de data van de muziek track door sturen naar de magic q pc?

                    ALvast bedankt

                    Comment

                    • lucken
                      • Sep 2002
                      • 342

                      #11
                      De ChamSys MIDI/SMPTE interface is een USB interface, dus niets intern in de PC ! Enkel en alleen via software zal het niet lukken.

                      Groeten,

                      Luc

                      Comment

                      • masterblaster

                        #12
                        wat word de richtprijs daarvan dan?

                        Comment

                        • lucken
                          • Sep 2002
                          • 342

                          #13
                          Richtprijs ChamSys MIDI/Timecode USB interface: +/- 616 euro voor de versie in de consoles, +/- 773 euro voor de standalone versie die bruikbaar is met de software. beide prijzen excl. BTW.

                          Groeten,

                          Luc

                          Comment

                          • showband
                            • May 2001
                            • 4524

                            #14
                            p.s. ik heb nog wel een tascam MTC-30 liggen. Mail me als je zoiets zoekt.
                            lekker belangrijk!

                            Comment

                            Working...