Led lampen voor thuisgebruik

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pleuris
    • Oct 2005
    • 27

    Led lampen voor thuisgebruik

    Ik ben momenteel aan het zoeken om een goede verlichting te vinden voor mijn werkkamer, momenteel hangen hier 2 sets met in totaal 160w aan mr 16 halogeen lampjes aan (het ikea systeem met 2 kabels met lampjes ertussen). Aangezien die minstens 10u per dag branden en het vervangen vaak een ware ramp is zou ik die graag veranderen door andere armaturen en LED lampen. Deze week heb ik al 2 par 30 (220V) led ontvangen. Dit om eens te testen. Er zijn echter 2 problemen:
    1. De lichtopbrengst is niet vergelijkbaar met een normale par 30 (75W). Dit is makkelijk op te lossen door wat meer lampen te hangen.
    2. De kleur van de lampen is vrij groen. Met een lichtblauwe kleurenfilter is het een beetje beter, maar dan wordt het wel een zeer kille kleur. En uiteraard nog minder licht.

    De lampen kosten +/- €24. Een normale Par 30 is +/- €15. Maar er zijn er wel minimum 2 à 3 keer meer lampen nodig. Verbruik is volgens de site 4.5W, op de lamp staat 6W. Alleszins stukken minder dan de 75 of 100W die ik anders zou gebruiken. De levensduur is 3000 u. Die van de Led vind ik niet.
    het gaat om deze lampen

    Een foto zegt meer dan 1000 woorden. Zo zien ze eruit



    Licht van 2 Led Par's op mijn rommelig bureau


    Licht van 2 par 30's 100W


    Let vooral op het kleurverschil. De lichtsterkte wordt door de digicam aangepast.

    Wat zijn led lampen met een goede kleurtemperatuur? Ondanks het feit dat diegene die ik nu staan heb zogezegd Warm White zijn heb ik wat twijfels hierover.

    Eventueel zou ik toch mr 16's gebruiken, de transfo's heb ik toch. Lichtarmaturen moeten bijgekocht worden. Allemaal Par 30's zouden wat zwaar kunnen overkomen. Met par 16's (of 20's) zou dat minder zijn.
  • DeMennooos
    • Aug 2000
    • 1416

    #2
    De goede kleurtemperatuur voor LED ligt tussen de 3000K en 3400K. Dit hangt ook weer af van het soort en type LED en de stralingshoek wat gebruikt wordt.

    Een PAR met PAR lens zal ook een ander resultaat geven dan eentje met een transparante lens.

    Een MR16 met 20 LEDs kan ook weer een ander resultaat hebben dan eentje met 30 LEDs. Om de Luxeon, High Power en SMD versies er maar even buiten te laten.

    Je huidige trafo zul je waarschijnlijk toch moeten vervangen. Het minimale vermogen van je huidige trafo zal te hoog liggen voor gebruik met LEDs.
    Dit is eventueel te ondervangen door het plaatsen van een gelijkstroomvoeding voor LEDs.
    Last edited by moderator; 30-12-05, 10:29.
    Greetz,

    DeMennooos

    Stagehands are the infantry of show business

    Comment

    • Pleuris
      • Oct 2005
      • 27

      #3
      Gezien de geringe lichtopbrengst van m16, en de zeer geringe straalbundel lijkt mij niet geschikt voor mijn gebruik. Dus dat valt af.

      Nu nog een leverancier vinden die in België wil leveren (tegen normale leveringskosten)
      Last edited by moderator; 30-12-05, 10:30.

      Comment

      • Pieter Huijgen
        • Sep 2003
        • 766

        #4
        LED licht is voor kantoortoepassingen niet zaligmakend. Zou eerder voor TL verlichting gaan. Wat betreft de kleurtemperatuur: probeer eens wat te doen met L247, L248, L249 (minus green)
        Lid van het Front tegen zijlicht

        Comment

        • Pleuris
          • Oct 2005
          • 27

          #5
          Het is hier zeker geen kantoor. Dus TL lamen zijn niet de bedoeling. Ik begrijp totaal niet wat je juist wil zeggen met al die L247, 8 en 9 zaken.

          De ruimte is mijn TV / computer / Home-cinema / werkruimte. Ik zoek in de mate dat het mogelijk is gewoon een energie-arme, weinig lampkapotgaande oplossing. Wegens invaliditeit is het vervangen van lampen een ware ramp (lees +/- 30 minuten om één te vervangen), de laatste tijd zijn er ineens opvallend veel kapot gegaan. Om al die problemen op te lossen lijken led lampen een mogelijk alternatief.

          Comment

          • Pieter Huijgen
            • Sep 2003
            • 766

            #6
            L247, L248 en L249 zijn kleurnummers uit het kleurengamma van LEE. Hiermee kan je de groene tint van de LED verlichting mogelijk iets corrigeren.

            Wat TL verlichting betreft: Dit hoeft echt niet altijd te duiden op kantoorsituaties: om mooi egaal licht te krijgen boven een bureau kies ik liefst voor TL. (geen hotspots, nare schaduwen en reflecties op monitoren)
            Lid van het Front tegen zijlicht

            Comment

            • Harmen
              • Sep 2003
              • 379

              #7
              een hogere kleurtemperatuur is in deze juist wenselijk, omdat het de arbeidsproductiviteit verhoogt.

              Comment

              • Freek Fokker
                • Aug 2003
                • 495

                #8
                En sowiezo indirecte verlichting gebruiken.
                SR20DET

                Comment

                • Pleuris
                  • Oct 2005
                  • 27

                  #9
                  Nogmaals, het is niet de bedoeling om een perfecte werkruimte met led verlichting te hebben. Meer zelfs, surfen is geen werken . Meneer DeMenooos heeft mij aangeboden om gratis een demopack op te sturen. Dit zou maandag verstuurd worden. Ik wacht dus gerust even af. Wel vind ik het jammer dat op dit onafhankelijk forum links naar andere verkopers worden verwijderd. Gelukkig was ik snel genoeg om het te bekijken.

                  Er zal uiteindelijk semi indirect licht licht zijn. De led lampen hebben niet het vermogen om eerst tegen een muur (een gele dan nog) te schijnen en dan nog genoeg licht te geven.

                  Als het gerief hier binnenkomt zal ik dit eerst grondig testen alvorens het terug te sturen.

                  Alvast bedankt voor alle tips
                  Last edited by Pleuris; 30-12-05, 19:28.

                  Comment

                  • ikke1234
                    • Aug 2005
                    • 125

                    #10
                    Originally posted by Pleuris
                    Wel vind ik het jammer dat op dit onafhankelijk forum links naar andere verkopers worden verwijderd.
                    dit forum is toch niet 100% onafhankelijk ? --> J&H PROFESSIONEEL LICHT EN GELUID® (forum) zie link bovenaan : VERKOOP
                    IK: Zo, U wil dus een evenement boeken? ok... wat heb je nodig en wat is het budget?
                    KLANT: Zo Veel mogelijk materiaal, en zo'n lage mogelijke prijs.... sponsoren jullie ???

                    Comment

                    • Pleuris
                      • Oct 2005
                      • 27

                      #11
                      De testopstelling

                      Deze week heeft Menno mij zoals beloofd een aantal lampen kostenloos opgestuurd. De lichtopbrengst was zoals te verwachten niet super. De door hem geleverde lampen gaven wel een veel mooiere kleur dan diegene die ik al had.

                      Dus ik heb even een aantal lampen op een bureau gezet en die laten schijnen op het plafond. Dit hangt 1.7m boven het bureau. Dus even omgekeerde wereld.

                      Ik ben geen goede fotograaf, maar hieronder zie je een aantal foto's van de lampen in werking. De camera stond ingesteld op 1/200 en F4.0


                      De par 20



                      De par 30 van Velleman

                      De par 30 van Menno


                      Een Philips Spotlite 100W


                      Een Sylvania 100W 10°


                      De testopstelling.


                      Ik weet dat het appelen met peren vergelijken is. En zeker omdat de gloeilampen beide 100W zijn. Ik had nu eenmaal geen spots met minder wattage liggen. Ondanks dat de 2 led lampen van Menno 3400K kleuren hebben viel me toch op dat die in de praktijk een andere kleur gaven. Vermoedelijk door het glas voor de ledjes.

                      In het echt is de lichtsterkte wel heel wat meer dan je op de foto's kan zien. Maar zoiets perfect fotograferen is niet voor mij weggelegd. Vergelijk het met het vermogen van een leeslampje van ongeveer 35W.

                      Ik ga dus de ruimte momenteel niet met ledlampen inrichten. Het huidige zal nog even blijven hangen. Binnen een paar maand moet het plafond vervangen worden. In die tijd zal ik verschillende mogelijkheden onderzoeken. Als er tegen dan led lampen zijn die +/- dubbel zoveel licht geven zal het zoiets worden.

                      Toch zou ik graag de verstrekker van de led lampen nogmaals bedanken. Indien er andere (lees betere) led lampen uitkomen zal hij die opsturen. Ik zal die dan ook met veel plezier eens bekijken en bestuderen.

                      Comment

                      Working...