Uitlichten: Fresnel of Par 64?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Max
    • Feb 2003
    • 680

    Uitlichten: Fresnel of Par 64?

    Aangezien wij op 4 November een podium goed willen uitlichten heb ik de volgende vraag:

    Rondom een podium van 9*5 wil ik een truss caré gaan plaatsen, met hierin als tegenlicht 4x Ypoc moving head en 4 sets spots (T4 - Par 56 met discokleuren).

    Nu waren wij van plan als front licht 6 stuks Fresnel spot 1kW te gaan huren. We zijn gisteren dan ook naar een bedrijf geweest waar we deze Fresnell spots wilde huren echter raadde zei ons aan dat we beter twee setjes van 4x Par 64 1kW'ers konden huren, met daglicht/gold filters.

    Wat is jullie mening hierover?

    Qua gebruikers gemak en prijs is het voor ons makkelijker om twee IES balkjes Par 64 bij hen te huren, dit omdat we ook aan een beperkte tijd zitte gebonden waarin de show moet staan, maar behalen we ook hetzelfde effect met deze Par 64's als met de fresnell spots?

    Bij voorbaad dank!
  • Jasper-Lichtbron
    • Jun 2001
    • 2155

    #2
    Wat wil je ermee in het front gaan zetten? Als het niet uitmaakt dat je niet kunt kleppen of zoomen kun je met PARren ook goed af. Ligt een beetje aan de afstand die je maakt tot aan het podium aangezien je geen stel mogelijkheden hebt behalve het filament. Voor bandjes waarbij het niet zo nauw komt gebruik ik vaak genoeg 1kW PAR64, niks mis mee. Voor theaterachtige dingen toch veel liever het PC'tje omdat je wat meer mogelijkheden hebt om je plaatje te maken.

    Comment

    • MJ
      • Mar 2004
      • 140

      #3
      ook voor bandjes gebruik ik liever fresnell / pc spotjes
      dan kun je mooi de rand van het podium afkleppen

      die parren is zeker geen betere optia qua ontwerp/mooi plaatje
      het is wel een betere optie qua geld en tijd denk ik

      dus zou ik zeggen regel die theaterspotjes !

      Comment

      • Max
        • Feb 2003
        • 680

        #4
        Het is voor het "uitlichten" van artiesten.

        Comment

        • JohnHa
          • Jan 2002
          • 57

          #5
          Ik zou kiezen voor de fresnells. Met Parren kun je geen dekkend front maken, ook niet als je er een frost-filter voor doet.
          Als tegenlicht geen bezwaar.

          Comment

          • Jasper-Lichtbron
            • Jun 2001
            • 2155

            #6
            citaat:Geplaatst door JohnHa

            Ik zou kiezen voor de fresnells. Met Parren kun je geen dekkend front maken, ook niet als je er een frost-filter voor doet.
            Als tegenlicht geen bezwaar.
            Daar ben ik het niet mee eens. Als je PARren netjes stelt en de juiste armaturen kruist kun je daar prima een frontje mee maken. Je kunt alleen de randen van je opening niet wegkleppen en in dit geval, als het om wat enkele artiesten gaat zijn Fressnells inderdaad beter. Maar parretjes als front is helemaal niks mis mee, je moet alleen weten hoe en wanneer.

            Comment

            • Max
              • Feb 2003
              • 680

              #7
              En wat is dan een goede manier van kruisen?

              Is waarschijnlijk voor jullie experts een leken vraag, maar bedoeling is dat het netjes en goed gebeurt, dit omdat het geheel voor een goed doel is en we uiteindelijk toch een nette lichtshow willen neerzetten!

              Comment

              • JohnHa
                • Jan 2002
                • 57

                #8
                In mijn reactie had ik het over een "dekkend"front.
                En daarmee bedoel ik een front dat wanneer je van L naar R loopt , er geen dips in het totaal zitten. Als je dat met Parren wilt bereiken moet je er wel een heel stel in dezelfde kleur gebruiken, of je ze nu recht insteekt of een Engels totaal maakt.
                En dan heb ik het nog niet over afkleppen op manteau, friezen of voorrand toneel.

                Comment

                • jurjen_barel
                  • Jun 2003
                  • 3150

                  #9
                  Parren als frontlicht is lastig als het echt mooi moet gebeuren. De mooiste resultaten krijg je met pc's en fresnels. Regel die theaterlampen als het lukt!
                  Bij voorkeur pc's van 1 kW in het front met kleppen, anders fresnels. Geeft een veel mooier resultaat!

                  Succes!

                  Comment

                  • kokkie
                    • Nov 2003
                    • 1166

                    #10
                    De vraag was parren of fresnel's mensen, geen PC's. En als ik mag kiezen tussen een front van PC of Fresnel ARMATUREN (@ Jurjen, lampen zet je in een armatuur of spot), dan worden het voor een algemene en poppodium belichting Fresnel's. Wordt mooier en egaler dekkend, kleine stelfoutjes en a-symmetrie vallen minder op en zachtere schaduwen.

                    Qua stellen als je voor fresnel's gaat:
                    Symmetrisch over de breedte van de buhne verdelen.
                    Alles helemaal op flood draaien en dan een half slagje terug draaien.
                    Niets kruisen, alles recht vooruit en alleen nog een beetje tilten en daarna met de barndoors het licht weghalen waar je het niet wil (voorrand buhne, video scherm, de buitenste armaturen zijkant buhne).
                    Dit kan je redelijk snel stellen en maak met bouwen vast een beetje pre-focus als je trussje nog laag is en maak met de barndoors vast een beetje brievenbusjes, dan is het alleen nog maar een beetje bijwerken met stellen.

                    Als je toch voor parren gaat denk ik dat je het een stuk moeilijker gaat krijgen. Met 2 4-barren in het front zou ik geen podium breder dan 7 meter uitlichten en kom je niet meer dan 3m diep. Een en ander afhankelijk van de hoogte en de afstand van je voortruss tot de buhne rand. Ik ga nu ongeveer uit van ongeveer 5m boven de buhne en 3m van de voorrand buhne. Je zal met uitlichten ook echt wat prioriteiten moeten stellen, midden netjes met 4
                    parren gekruist en de andere 4 parren op de eigen kant. Waar verder wat komt, zorg dat er licht is, maar je zult altijd plekken houden waar eigenlijk niemand kan staan bijvoorbeeld als er een groep mensen op het podium moet gaan staan die allemaal wat verder van de voorrand weg gaan staan omdat er iemand met bloemen of een presentator voorlangs moet lopen.
                    Dit gaat je niet lukken met zo weinig parren omdat het licht toch grofweg uit 2 punten komt in plaats van netjes verdeeld over de voorrand. Als je toch voor parren gaat, let erop dat je geen narrow's krijgt, dan ben je zeker de pineut. Gewoon mediums is goed en goed verkrijgbaar, wide meestal wat moeilijker, maar heeft ook geen optimaal in de lange par-cans die meestal worden gebruikt.

                    Suc6 ermee!
                    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

                    Comment

                    • jurjen_barel
                      • Jun 2003
                      • 3150

                      #11
                      citaat:Geplaatst door kokkie

                      1) De vraag was parren of fresnel's mensen, geen PC's.
                      2)En als ik mag kiezen tussen een front van PC of Fresnel ARMATUREN (@ Jurjen, lampen zet je in een armatuur of spot)
                      1) Max is naar een verhuurbedrijf gegaan. Mag hopen dat ze ook wel pc's hebben, als ze fresnels hebben. Is een beetje verderdenken dan wat er staat soms verkeerd?
                      2) Als je wilt mierenneuken, moet je maar soliciteren als docent. Anders niet zo aanstellen, je ziet toch zo wat er bedoeld wordt!?
                      Bovendien is het toch ook een theaterlamp? Zie jij anders maar een lamp met GX9.5-voet in een standaard PAR-armatuur te krijgen! [xx(]

                      Comment

                      • ralph
                        Banned
                        • Aug 2000
                        • 2649

                        #12
                        Jongens......Jurgen dan...niet zo'n kort pikkie, gewoon incasseren die terechte kritiek over benamingen, als ik bij de auto garage m'n banden laat nakijken dan verwacht ik niet dat ze mn wielen uitlijnen, ergo: noem het beestje bij zijn naam!

                        Weinig gebruikt, maar al je zelf een bult parren hebt staan (discoboer die maar heel soms een podium gaat belichten)
                        dan is het wellicht en overweging om barndoors voor je parren te plaatsen.
                        ze bestaan, worden weinig gebruikt om men liever kiest voor pc danwel fresnel spots.

                        Toevalligerwijs ben ik 5 nov ook onderweg met een setje parren ipv gebruikelijke armaturen om een podium te belichten, zal fotootjes maken, doe jij dat ook max?

                        Comment

                        • Max
                          • Feb 2003
                          • 680

                          #13
                          @ Ralph, Zal zeker foto's maken.

                          Momenteel zijn we bezig met de laatste voorbereidingen.

                          We hebben toch gekozen voor twee setjes Par 64 1kW'ers. Dit uit een hele simpele reden: Tijdgebrek. We moeten namelijk binnen een korte tijd, de truss caré in de lucht hebben staan van 10*6 meter. Dus hebben we ervoor gekozen om als Tegenlicht onze eigen Headjes en Parren te gebruiken: 4x T4 Par 56 + 4x GL Ypoc. En als Frontlicht worden het setjes Par 64.

                          In de zaal komen ook nog 6 setjes Par 56 voor de sfeer. Het podium is 9*5 maar we hebben gekozen voor een caré van 10*6 zodat de parren niet loodrecht naar beneden hoeven te schijnen en je zo ook minder last hebt van schaduwen.

                          Maar voor ons is dit de eerste keer dat we een podium van dir formaat uitlichten dus mocht iemand nog tips hebben hoe ik deze Par 64's het best kan richten dan had ik dit graag gehoord.

                          Alvast Hartelijk dank!

                          Ps. Wat betreft het gebruik van kleuren filters: In de zaal en als tegenlicht zijn we van plan "disco-kleuren" te gebruiken, en in de Par 64's gold filters.

                          Comment

                          • kokkie
                            • Nov 2003
                            • 1166

                            #14
                            Uh Max, 2 IES balkjes met 4 PAR 1kW'ers?
                            Daar zit toch gewoon 1 shuko aan zo'n balkje, dus is maximaal 16A en 3,6kW? Tja ...
                            Verder hoop ik dat je een beetje gaat uitkomen als je maar een meter voor de buhne komt met je licht (had ik in mijn eerste reactie overheen gelezen). Je maakt het jezelf niet echt makkelijk, maar we kunnen ook mensen op de maan zetten dus ...
                            Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

                            Comment

                            • Max
                              • Feb 2003
                              • 680

                              #15
                              citaat:Geplaatst door kokkie

                              Uh Max, 2 IES balkjes met 4 PAR 1kW'ers?
                              Daar zit toch gewoon 1 shuko aan zo'n balkje, dus is maximaal 16A en 3,6kW? Tja ...
                              Zie zojuist op internet dat de IES Powerbar 4x 1,25kW aankunnen en een 16A CEE uit hebben, iets waar ik dus geen rekening mee heb gehouden aangezien mijn 32A verdeler enkel 6x 16A shuko uit heeft.

                              Maandag even bellen dus.

                              Comment

                              Working...