Champsys MQ200 of MQ300

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wous
    • Apr 2003
    • 26

    Champsys MQ200 of MQ300

    Hallo iedereen..

    Ik heb ff een vraag aan die gene die uit ervaring kan spreken..
    Ik ben op zoek naar een nieuwe stuurtfafel voor mijn verlichting.. Dit moet een combitafel worden.. Wij draaien nu met een Ma scancommander en een 24-6 en als we nog kanalen te kort komen een 12-2 erbij.

    Nou is dit allemaal erg omslachting. We hebben een paar tafel vergeleken in de zelfde prijsklasse en de fucties die de verschillende tafels hebben.. We hebben gekeken naar een MA ultra-light en een Chamsys MQ 200 of 300 en een Avolites pearl 2004. Kwa prijsklasse komen ze ongeveer met elkaar overheen..
    Ik weet van 2 tafels de Avo en Ma de ervaring. Nou ben ik alleen benieuwd naar iemand die ervaring heeft met een Champsys.. Want die leek mij ook mooi..

    Nou niet met ze alle massaal reageren van zus dit en zus zo. Desnoods ff een mailtje sturen dat ik misschien buiten de site om contact kan opnemen..
    Vriendelijk bedankt en ik zie het tegemoet...
    Luchtankers i.p.v. Motortakels
  • cornedure
    • Jul 2002
    • 230

    #2
    Ik zou een MQ200 nemen als ik jou was. Je hebt dan 34 faders tot je beschikking. Moest het zijn dat je nog steeds niet genoeg faders hebt kun je nog een extra wing kopen. Vergeet niet dat het prijsverschil tussen de MQ200 en MQ300 exact overeenkomt met een extra wing. Zelf heb ik aangedrongen op de aanschaf van een MQ200 ipv MQ100, en ze beklagen zich echt niet.

    Mijn ervaring met de MQ200 is duidelijk: on-ge-lo-fe-lijk. Zelf kom ik van een Pearl/Azure en het is een hele verademing. Ik zal kort toelichten:

    1. De touchscreen: Dus niet meer zoeken in een menuutje van 5 presets waar de jouwe weer staat of met schrijftape werken.
    2. De LCD's voor labelling van de faders (zie puntje 1 qua schrijftape)
    3. Ingebouwde HDD. Dus niet meer prutsen met diskettes die op den duur toch stoffig worden, hoezeer je ze ook in een volledig afgesloten box bewaart
    4. USB-poort voor updates, saves, nieuwe personalities. Handig om met USB-sticks te werken. Zie commentaar puntje 3.
    5. Volledig individuele attribute timings + volledige cue-stack functionality (mark cues, delays, waits, ...). Allemaal nog toekomstmuziek voor de Pearl
    6. Mogelijkheid om live je FX (shape bij Avolites) volledig te veranderen (zowel spread, speed, size). Niet zo bij Avolites (of Hog).
    7. Ingebouwde personality creator. Dus nieuwe head gekocht en geen personality bij? Geen probleem. Sleur bij Avo je ouwe laptop maar mee.
    8. Maar liefst 8 encoders voor controle. Dus zowel C, M, Y als kleuren tegelijk controleren.

    De mensen van Chamsys proberen bewust in te spelen op de markt van Avolites, dat zie je zo. Dus mijn mening is duidelijk: ga voor de Chamsys.

    Nota: er zitten soms nog kleine bugs in de software, maar omdat er om de twee maanden een nieuwe versie uitkomt is dit vlug verholpen. Plus, je kan altijd naar de mensen mailen en er wordt daar direct naar gekeken.

    Comment

    • Poelmans
      • Feb 2004
      • 806

      #3
      Zelf zou ik ook voor de chamsys gaan. Let wél ik ben gebruiker van de PC versie! En avolites heb ik enkel met de PC demo geprobeerd.

      Een deel van de voordelen hierboven kan ik beamen. Verder hoor je veel hog gebruikers klagen omdat ze geen 'tap' button hebben om hun cuelists te syncen met de muziek. Dat kan je dus wel vrij gemakkelijk doen met chamsys. De PC versie werkt trouwens op Lewlight capture en de gesavede shows zijn volledig compatibel met de consoles. Dus je kan makkelijk thuis een show programmeren.

      Wel 1 kritiekpuntje: ik vind de FX wat houterig (een circle bestaat uit 4 stappen!). Nu weet ik niet of dit bij consoles uitgebreidder is. Daar zal de poster van de vorige post meer over kunnen vertellen

      Kheb af en toe al een bugje gevonden, en ze lossen hem direct op.

      Comment

      • DeMennooos
        • Aug 2000
        • 1416

        #4
        Het beste wat je kan doen is gewoon even bellen met de importeur voor meer info of een demo.


        Greetz,

        DeMennooos

        Stagehands are the infantry of show business

        Comment

        • LichtNichtje
          • Nov 2004
          • 220

          #5
          De "makers" van de Chamsys systemen zijn mensen uit het "licht-milieu", dus zij weten de knelpunten van de huidige consoles...
          Volgens sommigen is de Chamsys een kruising tussen Wholehog en Martin Case. Een ongelofelijke combinatie (Bijvoorbeeld goeie FX bij Case, ...)

          Dus wat kan je beter hebben als een Chamsys console??

          Comment

          • tijn
            • Oct 2003
            • 184

            #6
            Misschien een beetje off-topic maar toch:
            Ik ben nu aan het testen met de Chamsys PC versie en ik was benieuwd of er iemand ervaring heeft met een simpel extern toetsenbord/faderpaneel. Ik weet dat er een pc wing is maar dat vind ik (voorlopig iig) te duur.

            Tijn

            Comment

            • Poelmans
              • Feb 2004
              • 806

              #7
              nope, de dmx-in functie, die je ook kan gebruiken om playbacks mee te sturen is gedisabled in de PC versie. Het zijn daar goede mensen bij chamsys (dat hun soft zomaar op enttec en artnet werkt), maar ook die goedheid heeft grenzen

              Comment

              • lucken
                • Sep 2002
                • 342

                #8
                Voor demo's in België kan u terecht bij www.avl.be

                Groeten,

                Luc

                Comment

                • martijns
                  • Feb 2005
                  • 120

                  #9
                  is er geen mogelijkheid tot gebruik van midi in de software versie om daar je playbacks onder te proggen.... ??

                  Comment

                  • lucken
                    • Sep 2002
                    • 342

                    #10
                    citaat:Geplaatst door martijns

                    is er geen mogelijkheid tot gebruik van midi in de software versie om daar je playbacks onder te proggen.... ??
                    MIDI, SMPTE en DMX in wordt enkel ondersteunt in de consoles. Het is niet de bedoeling alles gratis weg te geven !

                    Wenst u de PC software aan te sturen, dan zal u de PC Wing moeten aanschaffen, welke gerust betaalbaar is en reeds voorzien is van 2 x DMX512 uitgang.

                    Groeten,

                    Luc

                    Comment

                    • martijns
                      • Feb 2005
                      • 120

                      #11
                      citaat:
                      MIDI, SMPTE en DMX in wordt enkel ondersteunt in de consoles. Het is niet de bedoeling alles gratis weg te geven !

                      Wenst u de PC software aan te sturen, dan zal u de PC Wing moeten aanschaffen, welke gerust betaalbaar is en reeds voorzien is van 2 x DMX512 uitgang.

                      Groeten,

                      Luc
                      Aha! Het was uit benieuwing

                      Comment

                      • test12
                        • Jan 2003
                        • 901

                        #12
                        Is er iemand, op het forum, die een goed praktisch vergelijk heeft tussen de MA ultra-light en een Chamsys MQ 200 of 300. Ik concludeer dat de Chamsys een mooie tafel is maar ik mis de vergelijking met de MA (plussen en minnen).

                        gr. Herman
                        ________________________
                        Er is toch nog wel iemand die nog harder kan, MOOI of niet.

                        Comment

                        • xkosolosky
                          • Jun 2002
                          • 16

                          #13
                          Ik heb de pc wing nu toch al zeer lange tijd...(bijna een jaar zekers). Voor de dancing waar ik werk, zijn we al zeer lang op zoek naar een nieuwe tafel. Na mijn aankoop van Chamsys, dacht ik de tafel gevonden te hebben, net omdat al het goede van de alomgekende tafels in chamsys steken. Maar na enkele demo's met de Grand Ma Light, gaat mijn overtuiging toch meer die richting uit. Waarom? Chamsys is een zeer jonge tafel (zie bugs en dergelijke) die binnen enkele jaren toch een groot deel van de markt (rocknroll ed) zal inpalmen. Maar ik moet 'nu' een tafel hebben waar ik zeker van ben dat deze minstens alles kan wat ik nu reeds doe met mijn combinaties van andere lichttafels. Bij Grand Ma vind ik die, bij Chamsys (nog) niet.

                          Comment

                          • moderator
                            Moderator
                            • Apr 2001
                            • 5950

                            #14
                            Kan je concreet aangeven wat je mist in de huidige chamsys in vergelijking met de MA?
                            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                            Comment

                            • xkosolosky
                              • Jun 2002
                              • 16

                              #15
                              Ik maakte mij die bedenking ook toen ik op enter duwde...
                              Momenteel draai ik op 3 lichttafels: 1 x enigma, 1 x chamsys pc en 1 x Martin LJ. Nu even over enigma, heel fijne discotheektafel, maar als je om de maand je boel verhangt, fixtures bijhangt en dergelijke is die toch wel net iets te ouwbollig... Lightjockey stuurt al het intelligent licht aan, in combinatie met een touch screen (en soft) is dit een waanzinnig leuk (en goedkoop) ding. Chamsys gebruik ik momenteel voor een 40 dimkanalen (dansvloer en wat randlicht) aan te sturen. Enigma wordt gebruikt voor het randlicht. Nu wat ik mis bij chamsys is 1 de sound-to-light. Waarom is dit voor mij belangrijk: Wij beschikken over enorm veel architecturale verlichting (om en beide 70 kanalen) Hier draaien allemaal chaseske op die in het begin worden opgezet en naar welke niet meer gezien moet worden. Natuurlijk wil ik dat al di chaseske iets of wat de lightshow volgen. Dit zou eventueel gaan met algemene speedfaders of andere truckjes, maar waarom omwegen zoeken als een andere lichttafel het wel kan. Momenteel gebeurt het zo, dus waarom achteruit gaan. 2de punt is een 'stop and go'. Via de lightjockey druk ik een knop in, selecteer vervolgens mijn cues (de huidige progies blijven gewoon verder draaien) en op het juiste moment, duwen we op 'GO' waarop alle cues gestart worden. Heel leuk speelgoedje, met chamsys zou het ook gaan, mits weer die omwegen. 3de puntje (hier moet luk mij even bijstaan, kan soft of hardware probleempje zijn) als je bij bij chamsys een fader niet volledig openzet en je verandert de snelheid verspringt de snelheid bij het verder openschuiven of dichttrekken. 4de puntje: beetje jammerlijke layout van de chamsys (persoonlijke mening dan) op gebied van de belangrijkste knoppen. 5de puntje: hardware: de verf begint door het gebruik al te vervagen. En zo zijn er nog veel van die voornamelijk kleine puntjes...
                              Grand Ma is in mijn geval wel een betere oplossing omdat net in die enkele puntjes sterker naar buiten komt als de huidige opstelling. Bij Chamsys heb ik momenteel het gevoel dat ik nu eerst terug enkele stappen achteruit moet doen om dan te wachten op updates en tegelijkertijd wat omwegen moet zoeken, om dan binnen een jaar of 2 terug hetzelfde te kunnen doen als nu. Grand Ma biedt mij "nu" reeds te mogelijkheid om alles hetzelfde te kunnen doen en meer.
                              Ik weet niet of jullie aan deze uitleg iets zinnig hebben, maar ik bezie het natuurlijk uit mijn persoonlijke ervaringen en uit de opstellingen waar ik nu mee werk. Daarbij komt dat onze dancing ook niet de eenvoudigste is op gebied van licht. Ik heb al veel collega's/verkopers over de vloer gehad om hun favoriet te komen demonstreren/voorstellen zonder resultaat. (excuses voor de eventuele schrijffouten, ben nog nie lang wakker)
                              Nog 1 dingetje: chamsys als lichttafel voor feestjes, licht-verhuur en dergelijke kan me wel bekoren. Zeker die pc wing, voor dat weinige geld...

                              Comment

                              Working...