Showtec Compactlight voor live bands?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peternotermans
    • Oct 2003
    • 156

    Showtec Compactlight voor live bands?

    Om vervoersredenen zoek ik een compacte oplossing ter vervanging van mijn 2 x statief DMX T4-bar (elk met 4 x PAR56 / 300W). Dit lichtsetje (met dmx-controller) gebruik ik nu als frontlicht links / rechts voor bandjes (meestal drum/bas/gitaar/toetsen/zang) in kroegen / kleine feestzaaltjes.

    Nu viel mijn oog op de Compactlight van Showtec[:0].

    Qua vervoer zou dat ideaal zijn. Wie heeft ervaring met het uitlichten van een band met 2 van die dingen? Is dit qua lichtopbrengst vergelijkbaar met wat ik nu heb? (zoekfunctie leverde wel disco- maar geen liveband-ervaringen op )

    Ter info: het doel is om de band niet in het donker te laten staan (niet meer en niet minder) en dus niet om er een lichtshow mee te maken. Een beetje geknipper is natuurlijk toegestaan...

    Wie-o-wie heeft dit al eens gedaan (of geprobeerd)?
    --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

    #2
    Ik gebruik ook zoiets van JB systems, is vergelijkbaar !!
    Wel veel lichtopbrengst maar het enige nadeel zijn de ENH lampen, die zijn om de haverklap kapot [xx(]en ze kunnen niet tegen vocht !!
    Ik dacht dat ze maar een brandduur hebben van +/ 80 uur en dat is niks vergeleken met een par lamp

    Om jou een voorbeeld te geven : Ik heb op 2 jaar tijd al meer euro's uitgegeven aan ENH's dan aan de kostprijs van het toestel zelf

    Ik spreek dus over dit klotelampje [V]


    sis
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

    Comment

    • tuurKE
      • Jan 2005
      • 252

      #3
      je kan mss eens kijken naar het volgende.

      is iets groter, maar de lampen zijn beterkoop en gaan veel langer mee.

      greetz Tuurke
      Maar wij hebben.......
      .......chamsys!!

      Comment

      • peternotermans
        • Oct 2003
        • 156

        #4
        @sis: ik heb ff met de importeur gebeld en die gaven ook aan dat die lampjes geen lang leven beschoren zijn. Zeker als je ze lang 100% aanzet; dan worden ze erg heet. En van dat geld dat ik uit zou gaan geven aan al die kapotte lampen kan ik net zo goed een grotere bus kopen. Compactlight is dus geen optie voor mij.

        @tuurKE: dat was ook het advies v/d importeur. Heb je die Quatro zelf ook al gebruikt met live-bands? De lampen zijn inderdaad erg goedkoop (dus ook beterkoop [)]) en met een fatsoenlijke levensduur. Lijkt veelbelovend.

        Ik ga straks ff naar de showroom v/d importeur (ben toch al in Heerlen) om de verschillen te bekijken. Tevens ook de RGB floodlight. Ik ben vooral geïnteresseerd in lichtopbrengst en spreiding. Ik heb weinig aan 2 "vlekken" op het podium waar de muzikanten omheen staan.
        --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

        Comment

        • Banned
          Banned
          • Dec 2003
          • 951

          #5
          ik heb zelf de IColor van JB Systems en die bevalt me goed. Voldoende licht.

          Deze kost 152,00 een stuk voordeliger als die showtec PLUS de lampjes kosten 3,75 p/st

          Comment

          • peternotermans
            • Oct 2003
            • 156

            #6
            Ik ben er bijna uit (lekker vooruitlopend op de demo straks[8D]): het worden 2 stuks Showtec Quatro (+/- EUR370 p.s.) of 2 stuks JB-systems iColor (+/- EUR160 p.s.). Nu nog even kiezen

            Dilemma... Bijna hetzelfde, maar toch anders[?]

            Ik zie dat de DMX-bezetting anders is (Showtec: 4 x DMX / 1 channel per lamp en JB-systems 4 x DMX / color,chase,speed,dimmer). Er kunnen dezelfde lampen in (500W). Zelf heb ik liever elke kleur onder een schuif maar niet zoveel liever om dat prijsverschil op te hoesten[]. Zijn er nog meer verschillen?

            Welke raden jullie me aan?

            --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

            Comment

            • driesmees
              • Apr 2003
              • 1076

              #7
              Ik heb zelf de I-color van JB gebruikt op een toneel, en daar is hij me tegengevalen.
              1) je kan zelf geen kleuren mixen, je moet de geprogde kleuren gebruiken...
              2) De fans zijn net een koffiemolen, maar dat is niet erg voor bandjes
              3) Als je de rode lamp aanzet, dan krijg je dankzij de fantastische dichroïsche filter een blauwe schijn an de buitenkant van je vlak, zo is het bij elke kleur wel een andere kleur aande buitenkant, leuk als je egaal wil uitlichten.
              4) Het projectievlak is niet mooi egaal, op bepaalde plaatsen meer of minder licht...


              Kies zelf maar, enkele va deze puntjes zal je wss ook hebben met de Showtec versie, maar toch niet allen denk ik...
              [CENTER] [/CENTER]

              Comment

              • peternotermans
                • Oct 2003
                • 156

                #8
                Gisteren heb ik een demo gehad in de showroom van H*ghl*te. Toen ik eenmaal daar was heeft de vriendelijke mijnheer me nog meer laten zien en horen dan alleen maar de Showtec Quatro. Op dit forum is het "not done" [B)] om het te zeggen, maar Showtec (en ook D*P Audio zeg ik als Crown en EV fanaat) zijn leuke inhaalslagen aan het maken. Eigenlijk ben ik ben geen lichtn*cht [8D] dus was ik ook erg benieuwd naar de audio. En ook de nieuwere audiosystemen van D*P audio [:0] zijn tegenwoordig het beluisteren waard. Ook op hogere volumes bleef het vrij rustig in het mid. Niet meer te vergelijken met de "piëzo-troep" [V] van vroeger. Voor live-band werk ben ik nog niet overtuigd (zou het wel graag eens willen horen), maar voor drive-in werk is het ideaal (nee, ik heb geen aandelen ).

                Anyway: ik heb dus een demo gehad van de Showtec Quatro. Conclusie: klein kastje, veel licht, brede spreiding. Je kunt er geen eigen kleurfilters inzetten; de kleuren zitten in het glas verwerkt. Kleuren zijn mooier dan die "Carnavalskleuren" [)] die standaard bij kant-en-klaar-par-setjes geleverd worden. Als je alle 4 lampen laat branden krijg je een vrij mooi wit licht. Elke lamp afzonderlijk (rood / blauw / groen / geel) lijkt me ook meer dan voldoende om muzikanten op een kroegpodium in het zonnetje te zetten. Zeker als je er eentje links en eentje rechts neerzet.

                @mephisto: nog bedankt voor de JB-systems tip . Dit gaat het echter ondanks de lage prijs toch niet worden vanwege de onhandige DMX-bezetting. Ik wil toch heel graag elke lamp apart met een schuif aansturen.

                @driesmees:
                1) Daarom ga ik voor de Showtec Quatro
                2) Ik heb de fan van de Showtec nauwelijks gehoord (hij blies wel )
                3) De Showtec heeft ook last van een lichte verkleuring aan de rand van het oppervlak. Voor mijn toepassing vind ik dat echter acceptabel. Als je witte doeken of zoiets wilt uitlichten dan kan dit wel vervelend zijn.
                4) Mijn indruk was dat het licht redelijk goed verdeeld was. Ik kon met de "shades" (weet ff de professionele term niet [:I]) een redelijk egaal vlak aangeven met een hoek van 90 graden. Ideaal dus voor op de hoek van een podium.

                Nu nog een goeie prijs zoeken (ik ben ondanks mijn lengte van 2.07m [^] toch te klein om rechtstreeks bij H*ghl*te te kopen )

                Over een maand verwacht ik mijn eerste gig-ervaring te kunnen posten... Wordt dus vervolgd
                --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

                Comment

                • Gerrit Hurkens
                  • Dec 2000
                  • 252

                  #9
                  Ff tussendoor over de quattro.

                  ENH lampen zijn tegenwoordig ook al in led uitvoering te krijgen.
                  Of dat een acceptabele output geeft, weet ik niet. Maar goedkoop is het wel. En wat dacht je van meer dan 10000 uur leven?

                  \"Oeeeeeeehhh, what does this button doooooooo??????\"

                  Comment

                  • moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5950

                    #10
                    Zo...ff een stevige bezem door het onderwerp gehaald onder verwijzing naar de spelregels van het forum: GEEN commerciële activiteiten!
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                    Comment

                    • pilot
                      • Nov 2003
                      • 267

                      #11
                      heb die enh lampen ook gehad in de robocolor 2 van martin werd echt schijtziek van de korte levensduur,soms haalde je de 50 uur niet eens.Heb ze verkocht aan een zaal eigenaar die ze stationair gebruikt en dan gaat het wat beter
                      master-qsc en de rest

                      Comment

                      • Ws Soundexpresse
                        • Jun 2001
                        • 1007

                        #12
                        Heb bij onze band nu ook 2x n I color op statief staan, 1x l en 1x rechts....
                        Werkt Perfect! Het is maar dat ze niet in het donker staan, we laten het niet knipperen, hooguit ooit door naar n andere kleur. Werkt Perfect!
                        Sound-Light-Laser-Foam-Dancefloor

                        Comment

                        • peternotermans
                          • Oct 2003
                          • 156

                          #13
                          @Ws Soundexpresse: Zo ga ik ze dus ook gebruiken [^]. Alleen heb ik de Showtec Quatro besteld ipv de JB-systems iColor. Dit in verband met (voor mij) handiger DMX bezetting (elke lamp zijn eigen schuif).
                          --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

                          Comment

                          • Ws Soundexpresse
                            • Jun 2001
                            • 1007

                            #14
                            Hallo,

                            Vind de kleuren indeling alleen maar handig werken moet ik bekennen.
                            Loopt ook redelijk vloeiend, dus kan zelf de I color wel aandraden, vooral omdat je dus niet zelf de kleurtjes hoeft te mixen....
                            Sound-Light-Laser-Foam-Dancefloor

                            Comment

                            • peternotermans
                              • Oct 2003
                              • 156

                              #15
                              Hopelijk hoef ik je achteraf geen gelijk te geven, ze zijn namelijk al besteld .
                              --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

                              Comment

                              Working...