vreemde dmx storing

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wallie
    • Dec 2004
    • 51

    vreemde dmx storing

    hey mensheid,

    ik had laatst een rare storing die ik niet wist op te lossen, nu heb ik er niet zo heel veel verstand van..

    Als ik meer dan 3 kanalen openzette, gingen ineens andere lampen knipperen, schoof ik alleen 2 kanalen open, gebeurde er niets...
    ik had mijn jem 24/7 hazer aan de dimmer doorgelust, toen ik deze eruit trok (dus tafel direcht aansloot op dimmer) was het euvel opgelost. Ik heb ook de doorlos volgorde omgedraaid, maakte niks uit. ook lag de dmx niet langs krachtkabels of iets dergelijks..

    dus stond de hazer de hele avond op automatisch.. weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen?
    ~~
    Ewald

    "...But a cow is not entirely full of milk; Some of it is hamburgers!" - Jim the Security Guard "
  • rene.derksen
    • Feb 2004
    • 649

    #2
    Zo'n storing heb ik laatst ook gehad, we hadden 16 parren, 2 koppen en nog rond de 20 armarturen. Ons werd vertelt dat we hier dus wel teveel dmx-signaal trokken en dat het met een booster opgelost zou kunnen worden. Of dat hier dan ook het geval is, weet ik niet, kan zijn dat net die hazer teveel werd. Als dit de gebruikelijke hoeveelheid materiaal is, en dit was de eenigste keer dat het probleem voordeed, dan ligt het waarschijnlijk ergens anders aan...
    Licht is altijd zwaar.

    Comment

    • Controller
      • Apr 2002
      • 745

      #3

      Heb je toevallig een Fase draaier voor die Jem in gebruik?

      En gebruik je een afsluiter voor DMX?

      Comment

      • Wautah
        • Mar 2005
        • 32

        #4
        Jou probleem ziet er naar uit dat je reflectie hebt in je kabel.
        Hiervoor gebruik je eigenlijk altijd een afsluiter (terminator).
        Ook kan het euvel zijn dat jou kabel een kapotte connector heeft of een kabelbreuk.

        Kijk of dit je probleem kan oplossen en anders lezen we het hier wel


        Met vriendelijke groeten

        Wouter de Hoog

        Comment

        • wallie
          • Dec 2004
          • 51

          #5
          ik had id helaas geen terminator bij de hand, maar het lijkt mij, dat ik zonder termintor dan alles zou meoten zien knipperen.. maar ik zal er eens eentje maken, schijnt niet zo moeilijk te zijn..
          ~~
          Ewald

          "...But a cow is not entirely full of milk; Some of it is hamburgers!" - Jim the Security Guard "

          Comment

          • Wautah
            • Mar 2005
            • 32

            #6
            Het hoeft niet te knipperen daardoor. Er kunnen ook andere merkwaardige verschijningen optreden maar dit is afhankelijk van meerdere factoren.

            Probeer eens een terminator. Dit kan je zelf maken door (als je XLR 3 polig gebruikt) een weerstandje van 120 Ohm te solderen tussen pin 2 en 3

            XLR 5 polig weet ik niet precies meer hoe de pinnen daar moeten zitten

            Hopelijk gaat dit werken.


            Hierbij geef ik ook nog een andere visie op je probleem.
            Je hebt een jem hazer dan is de vraag hoe oud is die.

            Waarom vraag ik dat omdat martin vroeger een ander protocol gebruikte. Daarbij hebben ze pin 2 en 3 omgedraaid dus je kan ook proberen om een fase draaiertje ertussen te proppen om te kijken of dat nu heeft.

            Hopelijk gaat dit je verder helpen

            Wouter de Hoog
            Lightoperator/Tech
            The Lion King Scheveningen

            Comment

            • LuxProDeo
              • Feb 2003
              • 245

              #7
              citaat:Geplaatst door Wautah

              Probeer eens een terminator. Dit kan je zelf maken door (als je XLR 3 polig gebruikt) een weerstandje van 120 Ohm te solderen tussen pin 2 en 3

              XLR 5 polig weet ik niet precies meer hoe de pinnen daar moeten zitten
              Ook gewoon tussen pin 2 en 3.

              LuxProDeo

              Comment

              • kokkie
                • Nov 2003
                • 1166

                #8
                Bij ons is het bijna standaard dat de rookmachines een eigen lijntje uit de booster krijgen. F100 hebben er namelijk ook altijd last van dat ze rare dingen met de DMX gaan doen. Dit doen we trouwens ook met Strobo's. Te vaak problemen gehad en nu bijna nooit meer, maar ja, we weten natuurlijk ook niet hoeveel storingen we hebben voorkomen met deze werkwijze.
                Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

                Comment

                • Lj_Mouzer
                  • Jan 2005
                  • 125

                  #9
                  Ik denk dat je de dmx booster vergeten bent.
                  Je moet om de 32 fixtures een booster toepassen om je dmx signaal op te peppen.
                  Als je onder de 32 fixtures zat die avond dan miste je denk ik terminator eindstop. 120ohm tussen pin 2 en 3.
                  Wie is toch die Pieter Smit ? "die treed ook overal op"

                  Comment

                  • DJ_Marcel
                    • May 2005
                    • 55

                    #10
                    van t weekend precies hetzelfde probleem gehad.. wat bleek.. pen 2 en 3 van de xlr (hot & cold) die maakte sluiting
                    als ik 1 kanaaltje open gooide dan ging de hele universe mee zegmaar
                    alles ging gelijk ook naar dezelfde waarde toe als dat ene kanaal.. ik zag het gelukkig in 1 keer maar anders loop je uren naar een storing te zoeken
                    w0000t

                    Comment

                    • wallie
                      • Dec 2004
                      • 51

                      #11
                      citaat:Geplaatst door Lj_Mouzer

                      Ik denk dat je de dmx booster vergeten bent.
                      Je moet om de 32 fixtures een booster toepassen om je dmx signaal op te peppen.
                      Als je onder de 32 fixtures zat die avond dan miste je denk ik terminator eindstop. 120ohm tussen pin 2 en 3.
                      lijkt me loos, waarom een dmx buster voor alleen een dimmer en een rookmachine, zo'n ding heb je dan toch nog lang niet nodig ....
                      ~~
                      Ewald

                      "...But a cow is not entirely full of milk; Some of it is hamburgers!" - Jim the Security Guard "

                      Comment

                      • stekelvarke
                        • Dec 2004
                        • 1062

                        #12
                        heb je al een terminator geprobeert en uiteraard de juiste dmx kabels(dus geen gewone mic kabels)? ik zouw dit eerst doen. lukt het dan niet eens een kijkje nemen naar die rookmachine
                        exit night into LIGHT

                        Comment

                        Working...